beantwoord

geld terug

• 28 april 2021
  • 9 reacties
  • 161 Bekeken

Goedenavond,Ik heb een retourkaartje gehaald vanaf Rotterdam Alexander naar Vleuten. Ik heb dus voor de heen en terugweg betaald voor 2 personen. Ik ga alleen vandaag niet meer terug naar Rotterdam, dus ik heb voor niks ook betaald voor de terugreis. Kan ik het deel van het geld terugkrijgen dat ik heb betaald voor de terugreis? Alvast bedankt!

icon

Beste antwoord door Momo 28 april 2021, 20:19

Bij een e-ticket is het zoals Thom al aangaf niet te controleren of een kaartje wel of niet gebruikt is aangezien hier niet mee ingecheckt kan worden. Dat ligt anders bij een eenmalig chipkaartje uit de automaat, daarmee moet u als u gaat reizen altijd inchecken. Wanneer zo'n kaartje niet gebruikt is, kan er dus wel worden gecontroleerd of er mee gereisd is of niet. U kunt hiermee naar een balie gaan om geld terug te vragen. Ik weet niet of het ook kan via de (telefonische) klantenservice, wellicht kan een moderator hier nog meer info over geven. Het kaartje kunt u in ieder geval niet een andere dag gebruiken, het is alleen geldig op de dag die op het kaartje staat.

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Als het e-tickets zijn die u heeft geopend, krijgt u geen geld terug. Het is niet na te gaan of er mee gereisd is of niet. Wat bedoelt u precies met een retourkaartje? Strikt genomen bestaan die niet meer, wel twee enkele reizen.

Als het e-tickets zijn die u heeft geopend, krijgt u geen geld terug. Het is niet na te gaan of er mee gereisd is of niet. Wat bedoelt u precies met een retourkaartje? Strikt genomen bestaan die niet meer, wel twee enkele reizen.

Ik heb een “dagretour” kaartje gehaald van €16,40 per stuk. Ik heb dus alleen op de heenweg dit kaartje gebruikt en ik vroeg me af of ik de helft van het geld voor de terugweg terug kan krijgen. 

Reputatie 7
Badge +3

Thom,  wanneer je een los kaartje koopt, of het nu een e-ticket is of een eenmalig chipkaartje uit de automaat heb je de keuze tussen een enkele reis of een dagretour. Je krijgt dan 1 kaartje. Voor dit soort kaartjes heb je dus nog wel retourtjes. Qua prijs maakt het alleen nu niet meer uit of je een retour hebt of 2 enkele reizen, wat vroeger wel het geval was. Er is nog wel verschil wanneer je een eenmalig chipkaartje uit de automaat koopt, je betaalt bij een dagretour dan maar 1 keer de €1 toeslag ipv 2 keer bij aankoop van 2 enkele reizen.

Thom,  wanneer je een los kaartje koopt, of het nu een e-ticket is of een eenmalig chipkaartje uit de automaat heb je de keuze tussen een enkele reis of een dagretour. Je krijgt dan 1 kaartje. Voor dit soort kaartjes heb je dus nog wel retourtjes. Qua prijs maakt het alleen nu niet meer uit of je een retour hebt of 2 enkele reizen, wat vroeger wel het geval was. Er is nog wel verschil wanneer je een eenmalig chipkaartje uit de automaat koopt, je betaalt bij een dagretour dan maar 1 keer de €1 toeslag ipv 2 keer bij aankoop van 2 enkele reizen.

Ik heb inderdaad een dagretour kaartje gekocht met €1 toeslag. Ik heb echter alleen het kaartje gebruikt voor de heenweg. Kan ik mijn geld terugkrijgen van het kaartje dat ik voor de terugweg zou gebruiken? Of dat ik het kaartje een andere dag verder kan gebruiken. 

Reputatie 7
Badge +3

Bij een e-ticket is het zoals Thom al aangaf niet te controleren of een kaartje wel of niet gebruikt is aangezien hier niet mee ingecheckt kan worden. Dat ligt anders bij een eenmalig chipkaartje uit de automaat, daarmee moet u als u gaat reizen altijd inchecken. Wanneer zo'n kaartje niet gebruikt is, kan er dus wel worden gecontroleerd of er mee gereisd is of niet. U kunt hiermee naar een balie gaan om geld terug te vragen. Ik weet niet of het ook kan via de (telefonische) klantenservice, wellicht kan een moderator hier nog meer info over geven. Het kaartje kunt u in ieder geval niet een andere dag gebruiken, het is alleen geldig op de dag die op het kaartje staat.

Reputatie 7
Badge +4

Grappig, ik ging uit van een e-ticket.Een kaart met toeslag zou een eenmalige chipkaart moeten zijn. Die is in principe uit te lezen. Na de geldige reisdag kunt u dat vragen aan Klantenservice. Ik vraag me af wat ze zullen doen, of zoals @Momo aangeeft bij de balie.

Edit, we kruisten elkaar even. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dit zit en hoe hier mee wordt omgegaan.

Die info van de moderator wil ik ook wel eigenlijk.

https://www.ns.nl/producten/meest-gekocht/p/retour

In het geval van kaartjes uit de automaat is restitutie wel mogelijk wanneer deze niet of deels gebruikt zijn en niet meer geldig zijn. Via de code op de kaart (zijkant en doorgaans beginnende met 000) kan de reishistorie op een eenmalige chipkaart nagekeken worden. Dat kan telefonisch en via de online kanalen afgehandeld worden. Als er niks zichtbaar is in de reishistorieof, in het geval van een Dagretour alleen een enkele reis, dan is restitutie volledig of deels mogelijk. 

Reputatie 7
Badge +4

Dat is dan weer goed nieuws voor @Nickhy . ;-)

Super bedankt voor de hulp!

Reageer