beantwoord

Geld terug bij niet aankomen en vervangend vervoer

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Ik zou graag willen weten of ik mijn geld terug kan krijgen voor mijn afgelopen 2 pogingen met de NS te reizen, en zo ja hoe?

Poging 1 was vorige week maandag. Ik heb toen tevergeefs 2 uur geprobeerd van Delft naar Alphen a/d Rijn te reizen. Eerst via Leiden, waar vervolgens een seinstoring was en vervolgens via Gouda waar treinen geannuleerd werden. Inmiddels was ik zodanig te laat dat het geen zin meer had en ben ik terug gereisd. Ik heb mijn bestemming niet bereikt, wel ingecheckt met mijn OV-chipkaart.

Poging 2 was deze ochtend waarbij op het moment dat ik de trein wilde pakken er een aanrijding plaats vond met een persoon op het traject Rotterdam - Dan Haag. Omdat ik de afspraak deze niet opnieuw kon verzetten ben ik 'gedwongen' de taxi te nemen. Ik heb ingecheckt en ben vervolgens op het zelfde station weer uitgecheckt.

Nu is het zo dat de NS in beide gevallen niet per se iets aan mijn problemen kan doen. Toch voel ik mijzelf behoorlijk verneukt, omdat ik twee keer voor dezelfde afspraak niet in staat ben geweest met de NS te reizen. (Zal het de volgende keer wel lukken?) De kosten voor de taxi lopen aardig op en ook het rond rijden in de trein bij poging 1 was niet gratis.

Kan ik mijn geld terug krijgen, ook voor de taxi? Bewijsstukken zijn mijn in- en uit checken bij de heenreis van poging 1 en 2, en de terugreis van poging 2, en het bonnetje voor de taxi. Ik kan online wel mijn chipkaart koppelen, maar ik hoop dat u begrijpt dat ik niet echt meer sta te springen om nu ook nog een oplaadpunt te zoeken om die koppeling te doen, waarna ik toch niets kan claimen omdat ik mijn reizen nooit af heb kunnen maken en er technisch gezien dus geen vertraging was. Naar mijn mening heeft dit geintje mij nu echt genoeg tijd en geld gekost.
icon

Beste antwoord door Pe_pe 5 augustus 2014, 13:40

Formeel hebt u vermoedelijk geen recht op Geld Terug Bij Vertraging. NS ziet automatisch de plaats waar u hebt uitgecheckt als het beoogde reisdoel.

U kunt proberen een beroep te doen op coulance door een Geld-Terug-Bij-Vertraging-formulier vergezeld van een begeleidende brief gefrankeerd op te sturen naar NS Klantenservice, Postbus 2372, 3500 GJ Utrecht.

Taxikosten en eventuele kosten die u hebt gemaakt voor het annuleren van de afspraak worden niet vergoed. Openbaar-vervoerbedrijven zijn namelijk op grond van artikel 8:108 van het burgerlijk wetboek uitgesloten van elke aansprakelijkheid voor gevolgschade van vertraging en vergoeden dus ten hoogste het vervoerbewijs.

Artikel 108 De vervoerder is niet aansprakelijk voor schade die is veroorzaakt door vertraging, door welke oorzaak dan ook vóór, tijdens of na het vervoer opgetreden, dan wel is veroorzaakt door welke afwijking van de dienstregeling dan ook.

Bekijk origineel

3 reacties

Formeel hebt u vermoedelijk geen recht op Geld Terug Bij Vertraging. NS ziet automatisch de plaats waar u hebt uitgecheckt als het beoogde reisdoel.

U kunt proberen een beroep te doen op coulance door een Geld-Terug-Bij-Vertraging-formulier vergezeld van een begeleidende brief gefrankeerd op te sturen naar NS Klantenservice, Postbus 2372, 3500 GJ Utrecht.

Taxikosten en eventuele kosten die u hebt gemaakt voor het annuleren van de afspraak worden niet vergoed. Openbaar-vervoerbedrijven zijn namelijk op grond van artikel 8:108 van het burgerlijk wetboek uitgesloten van elke aansprakelijkheid voor gevolgschade van vertraging en vergoeden dus ten hoogste het vervoerbewijs.

Artikel 108 De vervoerder is niet aansprakelijk voor schade die is veroorzaakt door vertraging, door welke oorzaak dan ook vóór, tijdens of na het vervoer opgetreden, dan wel is veroorzaakt door welke afwijking van de dienstregeling dan ook.
Welkom op het forum MrT!

Het antwoord van Pe_pe is correct. Om in aanmerking te komen voor de Geld Terug bij Vertraging regeling dien je in- en uitgecheckt te zijn met je OV-chipkaart. Als je dat niet hebt gedaan, kan je een verzoek tot coulance indienen bij de schriftelijke klantenservice. Vergeet niet eventuele bewijsstukken mee te sturen en je NAW-gegevens te vermelden.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum In de trein. Daar komt je vraag het beste tot zijn recht.
Reputatie 5
Voor wat betreft uw eerste poging:

Volgens de Europese verordening 1371/2007 moet NS u bij een verwachte vertraging van meer dan een uur u onder meer de keuze geven om terug te keren naar uw beginpunt, zonder bijkomende kosten en met vergoeding van reeds gemaakte kosten (zie http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/reizigers/josereizigersrechten-nl-1371_2007.pdf artikel 16 lid a).

Heeft NS u deze keuze aangeboden?

Zo nee, dan kunt u alsnog een verzoek indienen bij NS om alsnog tot uitvoering van de _wettelijke regels_ over te gaan. Het is dan niet meer dan redelijk en billijk dat NS alle kosten die u aan NS heeft betaald voor de uiteindelijk zinloze reis vergoedt.

Uw taxikosten zijn een ander verhaal.

Reageer