beantwoord

"Geld terug bij Omleiding"?

• 16 mei 2014
  • 3 reacties
  • 963 Bekeken

Voorheen reisde ik vier dagen per week met een jaartrajectkaart op het traject Amsterdam Zuid-Almere Centrum. Hoewel er natuurlijk wel eens vertraging was maakte ik zelden gebruik van de "Geld terug bij vertraging" regeling. Zo erg vond ik het nu ook weer niet en de reis was immers al betaald. Inmiddels reis ik op saldo in combinatie met een "Altijd Voordeel"-abonnement (dit omdat ik één dag per week thuis werk en meestal slechts drie dagen per week op dit traject reis).
De vrijheid van reizen op saldo vind ik geweldig, maar het brengt ook een nieuwerwets probleem met zich mee. In de maand april is het bijvoorbeeld tweemaal voorgekomen dat ik vanuit Almere niet (rechtstreeks) naar station Zuid kon reizen door verstoringen. Mijn eindbestemming is Amstelveen, dus de ene keer heb ik mijn gebruikelijke trein genomen die werd omgeleid en daardoor niet op Zuid, maar pas op Schiphol stopte. De tweede keer was de situatie zo dat reizen over Amsterdam Centraal het snelst zou zijn. Naast een hogere ritprijs bij uitchecken gaf dit in beide gevallen ook hogere kosten voor het aansluitende tram en/of busvervoer naar Amstelveen (hoger dan van station Zuid naar mijn bestemming in Amstelveen). Waar ik dus voorheen met mijn trajectkaart vooral door de vertraging, maar niet financieel gedupeerd zou zijn (en bij indienen van geld terug bij vertraging er zelfs financieel voordeel aan zou hebben) had ik nu, door het reizen op saldo, zowel een veel langere reis als hogere vervoerskosten. De conducteur wist hier ook geen antwoord op ,maar raadde aan toch "geld terug bij vertraging" aan te vragen. Deze claims zijn afgewezen omdat de vertraging niet langer dan 30 minuten zou zijn. Ik vermoed dat dit is omdat er op de daadwerkelijk door mij gereisde (maar niet gewenste) route vanzelfsprekend ook geen vertraging was. Nu gaat het me in dit geval natuurlijk niet om de paar euro's, maar wel om het principe en de ontdekking dat vergoedingsregelingen nog niet zijn aangepast om de vernieuwde reis- en betaalvormen. Het zou toch niet zo moeten zijn dat ik in een volgende situatie beter een kaartje Almere Centrum- Amsterdam Zuid uit de automaat zou kunnen kopen om zo zowel niet te veel te betalen als ook nog eens geld terug te krijgen bij vertraging. Ik ben dus erg benieuwd of er al plannen zijn op de nieuwe reis- en betaalvormen in te spelen door andere vergoedingsregelingen, bijvoorbeeld "Geld terug bij Omleiding"
icon

Beste antwoord door Inge NS 16 mei 2014, 18:33

Welkom op het forum Rosalie!

Je komt in aanmerking voor 'Geld Terug bij Vertraging' als je meer dan 30 minuten vertraging op het NS traject hebt opgelopen. Overige kosten die je gemaakt hebt bij andere vervoerders, kan je in principe niet declareren, tenzij dit als officiële omreisroute door ons is gecommuniceerd.

Ik kan overigens de afgewezen claims opnieuw voor je indienen. We gaan dan nakijken of de claims terecht zijn afgewezen, of niet. Mocht je hier behoefte aan hebben, dan ontvang ik graag een privébericht van je met je naam, postcode + huisnummer, geboortedatum en de betreffende claimnummers.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum In de trein en de titel iets aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 3
Badge
Dit is inderdaad een vaker terugkerend fenomeen op dit forum.
Zo ook als de treinverbinding op een bepaald traject geheel uitvalt, en je dus nooit op het station van bestemming aankomt. Dan kun je daar ook niet uitchecken, en dus ook geen geld terugkrijgen.
In beginsel moet je dan echt lijdzaam gaan zitten wachten tot NS een alternatief bedacht heeft, en volgens dat alternatief naar je eindstation reizen om daar alsnog uit te checken.
Bij de laatste verstoring in Noord-Holland lag al het treinverkeer zo'n vier uur plat, aan de ene kant zonder alternatieven en ook zonder enige inschatting hoe lang het zou gaan duren. Lijkt me niet zo raar dat mensen dan eigen vervoer gaan regelen, maar als je dat doet, verspeel je dus je recht op GTBV.
Des te bizarder, omdat ik met mijn Jaartrajectabonnement wel normaal een beroep op die regeling kan doen, zonder enig bewijs dat ik die dag daadwerkelijk van zins was om op het verstoorde traject te reizen (voor de goede orde: ik was helaas wel degelijk echt gedupeerd. . . ).

Het is duidelijk dat deze regeling bepaald nog niet is aangepast op alle rare situaties die zich kunnen voordoen.
Welkom op het forum Rosalie!

Je komt in aanmerking voor 'Geld Terug bij Vertraging' als je meer dan 30 minuten vertraging op het NS traject hebt opgelopen. Overige kosten die je gemaakt hebt bij andere vervoerders, kan je in principe niet declareren, tenzij dit als officiële omreisroute door ons is gecommuniceerd.

Ik kan overigens de afgewezen claims opnieuw voor je indienen. We gaan dan nakijken of de claims terecht zijn afgewezen, of niet. Mocht je hier behoefte aan hebben, dan ontvang ik graag een privébericht van je met je naam, postcode + huisnummer, geboortedatum en de betreffende claimnummers.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum In de trein en de titel iets aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Deze vraag lijkt mij beantwoord.

Reageer