beantwoord

Geld terug bij staan - reizen 2e klas

• 11 november 2019
  • 18 reacties
  • 354 Bekeken

Beste NS,

De afgelopen weken heb ik al meerdere keren moeten staan in de trein, op het traject Utrecht Centraal - Amsterdam Bijmer Arena / Amsterdam Zuid (dat wisselt voor mij per dag van de week).

Ik betaal wel gewoon het volle pond (twee dagen per week) en 2 dagen per week reis ik deels met korting (daluren) en deels zonder korting.

Ik vind dit een kwalijke zaak; de kosten voor reizen met het OV zijn hoog genoeg.
Ik vind dat dat ook service tegenover mag staan.

Hoor graag hierover.

Hartelijke groet,

Christine 

icon

Beste antwoord door Momo 11 november 2019, 18:49

Voor staan in de trein wordt geen geld terug gegeven, u betaalt om vervoerd te worden niet om te kunnen zitten. Met u staan dagelijks veel meer reizigers in de trein. Als ik voor alle keren dat ik moest staan geld terug zou krijgen zou ik wel erg goedkoop hebben kunnen reizen.

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Voor staan in de trein wordt geen geld terug gegeven, u betaalt om vervoerd te worden niet om te kunnen zitten. Met u staan dagelijks veel meer reizigers in de trein. Als ik voor alle keren dat ik moest staan geld terug zou krijgen zou ik wel erg goedkoop hebben kunnen reizen.

Beste Momo, dat is uw mening. Ik vind dat er op zijn minst een korting gegeven zou kunnen worden, of enige tegemoetkoming. Ik reis expres met het OV omdat ik dan ook onderweg kan werken. Bovendien betaal ik goed en denk ik dat de NS het geld beter kan missen dan ik ;)

Met andere woorden: volgens mij is geld genoeg om meer treinwagons in te zetten.
Ik vind het persoonlijk niet normaal dat zoveel mensen regelmatig moeten staan.

Men wil het reizen met OV bevorderen; dan is dit niet echt helpend helaas.

Badge +3

En hoe gaat men bepalen of je inderdaad hebt moeten staan? Of moeten mensen die wél konden zitten in een te drukke trein dan ook een compensatie krijgen?

Reputatie 7
Badge +3

Dat is geen mening, dat is NS-beleid:

Het beleid van NS ten aanzien van vervoercapaciteit is om reizigers met een eerste klas vervoerbewijs altijd een zitplaats aan te bieden. Tweede klas reizigers wil NS op werkdagen in de daluren en in de weekenden eveneens een zitplaats kunnen aanbieden. Op werkdagen tijdens de ochtendspits en avondspits wil NS haar tweede klas reizigers in Intercity’s een zitplaats aanbieden voor reizen langer dan Vervoerplan 2018 11 15 minuten, voor reizen korter dan 15 minuten wil NS tweede klas reizigers een zit- of staplaats aanbieden. In Sprinters tijdens de ochtend- en avondspits wil NS tweede klas reizigers eveneens een zit- of staplaats aanbieden.

Utrecht - Bijlmer/Arena is precies 15 minuten, dus ja, dat zal dan af en toe staan en af en toe zitten zijn :slight_smile:

Reputatie 7
Badge +3

Het is blijkbaar uw mening dat NS geld en ook treinstellen genoeg heeft om iedereen een zitplaats te geven. Dat is een illusie.  Wel zijn er nieuw treinen, zowel sprinters als Intercity's, besteld wat het zitplaatsentekort moet verminderen.

Wat u in de tussentijd kunt doen is de drukte melden in de drukte melding indicator wanneer een trein structereel te kort is. NS kan dan kijken of het mogelijk is de trein te verlengen door het materieel anders te verdelen. Dan zal er alleen elders waarschijnlijk een andere trein korter worden aangezien NS geen oneindige voorraad aan treinen heeft.

Reputatie 7
Badge +3

Beste Momo, dat is uw mening. Ik vind dat er op zijn minst een korting gegeven zou kunnen worden, of enige tegemoetkoming.

Korting geven voor staan in de spits? Juist om u in de toekomst te kunnen laten zitten, kunnen ca.700.000 houders van een VDU vanaf 1-1-21 geen korting meer krijgen in de middagspits.

Reputatie 5

Het idee is hier eerder geopperd, maar misschien is de tijd rijp om het nog eens te herhalen. Waarom geen sta-wagons of zelfs sta-treinen introduceren ? Mits dit natuurlijk  een veilige wijze van vervoer zou kunnen zijn. Als de huidige staanplaatsen veilig worden bevonden, moet het toch zeker mogelijk zijn.

Kortom 3 klassen met eigen tarieven.

Snap@ChrissyUtrecht wel.

BrunoEst klinkt als een goed idee!

Reputatie 7
Badge +3

Dat vond iemand begin '40 ook een goed idee

MoDe, nou.. nogal een heftige vergelijking.
Ik vind het volle pond betalen voor hudje mudje staan, niet echt oké.
Als je vrijwillig kunt kiezen om te staan (en dan dus ook tegen een gereduceerd tarief) is dat een heel ander verhaal….

Reputatie 5

Dat vond iemand begin '40 ook een goed idee

Ben bang dat je dan sowieso niet met NS zou moeten willen reizen.

Het bestaat vandaag de dag dicht bij huis.

De budget Thalys (IZY) tussen Brussel en Parijs is uitgerust met staanplaatsen.

Het VDU abonnement zou kunnen worden omgebouwd tot een StaAbo.

Reputatie 7
Badge +3

Beste Momo, dat is uw mening. Ik vind dat er op zijn minst een korting gegeven zou kunnen worden, of enige tegemoetkoming.

Korting geven voor staan in de spits? Juist om u in de toekomst te kunnen laten zitten, kunnen ca.700.000 houders van een VDU vanaf 1-1-21 geen korting meer krijgen in de middagspits.

Er zijn in de loop der jaren al meerdere maatregelen genomen om het reizen in de spits te ontmoedigen. Het vanaf 2011 niet meer kunnen aanschaffen van het Voordeeluren abonnement en vervangen door Dal Voordeel was er één van. Maar ook het niet meer geldig zijn van Samenreiskorting in de middagspits. En denk ook aan de goedkope actiekaartjes in de vorm van e-tickets en groeptickets waarmee je niet eens in de spits in de trein mag zijn. Met Dal Voordeel en Samenreiskorting op de OV-chipkaart krijg je alleen geen korting bij inchecken in de spits.

Al die maatregelen zijn en waren er op gericht om de middagspits te verlichten. Blijkbaar is dat niet genoeg waardoor reizigers en dus ook TS nog steeds regelmatig moeten staan. 

Zou NS wel korting geven wanneer je moet staan dan zouden houders van het VDU de 40% korting die komt te vervallen zo weer deels terug kunnen krijgen en dus gewoon allemaal in de middagspits blijven reizen zonder heel veel meer te hoeven betalen.

Wellicht wordt de situatie beter vanaf 2021 als de maatregelen rond het VDU succes hebben én de nieuwe ICNG treinen in dienst komen.

Als je dit artikel mag geloven dan garandeert NS met de komst van de ICNG vanaf 2021 iedereen een zitplaats aangezien NS er 79 heeft besteld en een optie genomen op nog eens 150 exemplaren, wat 80.000 extra stoelen betekent.

Reputatie 2

Zitplaats garantie zal vast nooit werkelijkheid worden. Kunnen ze ook niet doen. Standpunt is op het huidige moment dat je betaalt voor de reis van a naar b en niet per se voor de zitplaats 

Reputatie 7
Badge +3

Garantie zal er zeker nooit komen, maar 80.000 extra stoelen betekent wel heel veel meer kans. 

Reputatie 5

Ik meen dat Lovers Rail in de 90er jaren staanplaatsen verkocht in hun trein op het traject Amsterdam-Haarlem.

Komen er echt 80000 extra stoelen bij? Of vervangen deze treinen ouder materieel? 

Reputatie 7
Badge +3

De huidige Traxx-ICR treinen zullen worden vervangen door de ICNG, geen idee hoeveel stoelen dat zijn. Op den duur zullen ook de ICM treinen wel uit dienst gaan, maar over wanneer wordt nog niet veel gezegd, door sommigen wel over gespeculeerd.

Maar we hebben ook nog de SNG, waarvan al een vervolg order is geplaatst waarmee het aantal nieuwe SNG stoelen meer wordt dan wat er aan oud materieel (DD-AR, DDM-1 en SGM) uitgaat. 

Hier is in 2018 al een zaak over aangespannen tegen de NS en verloren

https://www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Organisatie/Rechtbanken/Rechtbank-Midden-Nederland/Nieuws/Paginas/NS-hoeft-reizigers-geen-zitplaats-te-garanderen.aspx 

Reageer