Geld terug bij vergeten uit te checken | NS Community

Geld terug bij vergeten uit te checken

  • 14 November 2022
  • 8 reacties
  • 165 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Hoi,

 

Ik ben laatst naar Rotterdam gereisd om daar de eurostar te pakken. Daar aangekomen zijn we helemaal vergeten eerst uit te checken bij NS.

Ik heb net de procedure gevolgd voor het terug vragen van het teveel betaalde geld. Er was 10 euro gerekend voor de rit: Vleuten - Rotterdam centraal. Die kost normaal 10,20 Het lijkt dus alsof ik niet te veel heb betaald, echter reed ik met mijn vrouw en had ik samenreis korting. Het kaartje had dus 6,12 moeten kosten.

Ik kreeg als reactie op de procedure echter dat ik 10,20 had moeten betalen en dat die 20 cent niet betaald hoeft te worden. Maar ik ben het daar niet helemaal mee eens. Ik had eigenlijk 6,12 horen te betalen en zou dus eigenlijk 3,88 terug horen te krijgen.

Rekent het systeem de kortingen niet mee als je een claim maakt? Of is hier een foutje in het systeem geslopen?


8 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@rvdborgt Dat boeken vanaf ieder station in Nederland werkt dan weer niet wanneer je via de webwinkel van Eurostar zelf boekt.

Reputatie 7
Badge +3

Ja, beiden niet uitgecheckt in Rotterdam. Ik denk omdat we van het perron zo naar het Eurostar kantoortje geleid werden waar we door de douane moesten (we gingen naar Engeland).

Voor die drie euro heb ik geen zin om veel moeite te doen, maar ik vroeg me af of het misschien een fout is in het systeem dat wel opgelost zou moeten worden, omdat anderen daar ook last van zouden kunnen ondervinden.

De tijd dat we reisden was zeker buiten de spits. Aantonen met wie je gereisd hebt lijkt me ook een beetje overdreven, aangezien je ook niet hoeft aan te tonen dat je inderdaad recht op korting hebt als je je korting activeert op de automaat. Dat controleert de conducteur wel.

 

Binnenkort gaat die samenreiskorting veranderen. Dan moet je wel kunnen aantonen dat je met iemand samen reist door middel van een koppelingscode.

Reputatie 7
Badge +1

De volgende keer kun je ook de complete reis in 1 keer boeken. De aansluitende trein in Nederland kost dan maximaal 9 euro. Samenreiskorting kun je ook aangeven. Je krijgt een e-ticket en je hoeft nergens in of uit te checken.

Ja, beiden niet uitgecheckt in Rotterdam. Ik denk omdat we van het perron zo naar het Eurostar kantoortje geleid werden waar we door de douane moesten (we gingen naar Engeland).

Voor die drie euro heb ik geen zin om veel moeite te doen, maar ik vroeg me af of het misschien een fout is in het systeem dat wel opgelost zou moeten worden, omdat anderen daar ook last van zouden kunnen ondervinden.

De tijd dat we reisden was zeker buiten de spits. Aantonen met wie je gereisd hebt lijkt me ook een beetje overdreven, aangezien je ook niet hoeft aan te tonen dat je inderdaad recht op korting hebt als je je korting activeert op de automaat. Dat controleert de conducteur wel.

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie dat het nog iets gecompliceerder is. Beiden niet uitgecheckt in Rotterdam. 

Badge +3

Bij reizen op saldo met Samenreiskorting staat dat in een transactieoverzicht erbij (als reisproduct), waarbij de inchecktijd bepalend is of je daadwerkelijk recht hebt op korting.

Ik denk niet dat je aan hoeft te tonen met wie je meegereisd bent, tenzij NS serieus twijfelt aan je goede bedoelingen.

Overigens kan je vrouw ook een ander bedrag betaald hebben, denk aan Weekend Vrij (gratis) of Weekend Voordeel doordeweeks (€ 10,20, je vrouw krijgt geen korting maar jij wél).

Als je vrouw geen vrij reizen had geldt voor haar overigens hetzelfde (bij een uitcheck gemist), waarbij het bij NS Flex zal gaan om 20 euro i.p.v. 10 euro.

Reputatie 7
Badge +3

Je zult natuurlijk wel moeten aantonen dan je gelijktijdig reisde met iemand met korting. Het systeem kan dat (natuurlijk) niet zien.

Zorg dat beide kaarthouders een account hebben bij https://www.ov-chipkaart.nl/home.htm#/. Kijk vervolgens (per kaart) in de reishistorie en maak een declaratieoverzicht van de rit op de reisdatum. Daaruit zal blijken dat reiziger A voor €6,12 heeft gereisd en reiziger B voor €10, met een melding als “check out volgt nog”. Vink zowel de incheck als de uitcheck aan voor beide kaarten. Het declaratieoverzicht kun je dan downloaden als pdf en meesturen als bewijs van samenreizen.

Alternatief is om de €3,88 te laten zitten als het allemaal te veel moeite is.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Normaal gesproken zou je bij reizen op saldo terecht kunnen op www.uitcheckgemist.nl maar blijkbaar begrijpt het systeem inderdaad niet dat je met 40% korting reisde. Die €10 (zonder abonnement) geeft dat al aan.

Bij NS Flex zou er 20 euro gerekend zijn. Hoe dan ook zal de Klantenservice het voor je kunnen corrigeren, de aanhouder wint.

Reageer