beantwoord

Geld terug bij vertraging 2 februari

• 9 februari 2015
  • 12 reacties
  • 318 Bekeken

Ik heb een NS businesskaart vanuit het NKI-AVL met trajectabonnement Utrecht centraal-Amsterdam zuid.
Hiermee reis ik elke doordeweekse dag rond 08:30 naar mijn werk in Amsterdam zuid, en 's avonds terug naar huis.

Ik moest de ochtend van 02 februari om 09:30 op Amsterdam zuid zijn ivm met mijn werk. Dit is uiteraard niet gelukt door de problemen. Ik heb niet ingecheckt omdat de treinen niet reden. Pas toen later op de dag de treinen weer reden ben ik van huis vertrokken en heb toen gewoon in en uit gecheckt.

Op mijn in en uit check tijden is dus niet te zien dat ik geleden heb onder deze vertraging, terwijl ik wel veel te laat op mijn werk was.
Hoe vraag ik nu geld terug aan bij vertraging?
icon

Beste antwoord door Thijs2 9 februari 2015, 18:31

Je kunt in zo'n geval helaas geen geld terugvragen. Dit kan namelijk alleen wanneer er ook daadwerkelijk tijdens de verstoring is gereisd en in- en uitgecheckt, en daardoor dus vertraging is opgelopen. Zie voor meer informatie NS.nl, daar vind je ook de voorwaarden van deze regeling.
Bekijk origineel

12 reacties

Je kunt in zo'n geval helaas geen geld terugvragen. Dit kan namelijk alleen wanneer er ook daadwerkelijk tijdens de verstoring is gereisd en in- en uitgecheckt, en daardoor dus vertraging is opgelopen. Zie voor meer informatie NS.nl, daar vind je ook de voorwaarden van deze regeling.
Thijs, hoe zit het dan met artikel 6.1 van de Algemene voorwaarden van de NS?
Dat artikel met titel 'wat voor mogelijkheden heeft u bij vertraging' voegt mijns inziens niets toe aan mijn eerder gestelde conclusie. Kun je uitleggen waarom jij dit artikel wel relevant vindt?
Omdat dat artikel de implementatie is van een Europese verordening die stelt dat de reiziger eveneens recht heeft op restitutie wanneer hij door een verwachte vertraging besluit af te zien van zijn reis.
Reputatie 4
Badge

come on, dat kun je toch niet met droge ogen volhouden "dat er daadwerkelijk tijdens de verstoring is gereisd". Dat is toch klinkklare onzin. Hoe moest iemand vanaf Utrecht reizen met NS op maandagochtend 2 februari?

Waarom werpen jullie bij de klantenservice steeds weer dezelfde kul argumenten op om mensen te ontmoedigen in het verkrijgen van een gerechtvaardigde compensatie (volgens Europees recht en nota bene de eigen voorwaarden van NS)?

Eerst maken de spoorwegen er een puinhoop van en dat gebeurt helaas wat te vaak de laatste tijd en vervolgens worden de trouwe klanten, namelijk diegene met een abonnement, niet fatsoenlijk gecompenseerd.

Schande. En diep triest. Bah.
Zet Thijs de reiziger met deze reactie op:
A: 1
B: 2
C: 3
😨 Zowel A, B als C is juist
Ik denk dat artikel 17 (uit mijn hoofd) van het Europees reglement hier aardig van toepassing is. Daarnaast is volgens mij de bedoeling dat je aangeeft dat je graag een claim wilt indienen, je krijgt dan een verzoek van een moderator die je vraagt een pb te zenden met je NAW, kaartnummer en bankrekeningnummer en dan krijg je 1/730 deel gerestitueerd. Tenzij je werkgever het abonnement betaald en formeel dus diegene is die schade leed, en NS dan vindt dat die de claim moet indienen ☺️
Reputatie 6
Zet Thijs de reiziger met deze reactie op:
A: 1
B: 2
C: 3
😨 Zowel A, B als C is juist

E: alle vier onjuist
Wat een kul zeg en vooral wat een willekeur. Vele reizigers die exact hetzelfde geroepen hebben op het forum zijn wel gecompenseerd en deze klant niet? Welk argument hebben jullie om deze klant de, volgens jullie eigen voorwaarde geldende, compensatie te onthouden???

Beste GoldBerry, je moet het er zeker niet bij laten zitten. Ik zou als ik jouw was in ieder geval een brief schrijven naar de NS hierover en een claim indienen schriftelijk. Als je op dit forum zoekt vind je vele verwijzingen naar artikel 6.1 van de AVR-NS (algemene voorwaarden), op basis daarvan heb je gewoon recht op compensatie!
Ik heb een NS businesskaart vanuit het NKI-AVL met trajectabonnement Utrecht centraal-Amsterdam zuid.
Hiermee reis ik elke doordeweekse dag rond 08:30 naar mijn werk in Amsterdam zuid, en 's avonds terug naar huis.

Ik moest de ochtend van 02 februari om 09:30 op Amsterdam zuid zijn ivm met mijn werk. Dit is uiteraard niet gelukt door de problemen. Ik heb niet ingecheckt omdat de treinen niet reden. Pas toen later op de dag de treinen weer reden ben ik van huis vertrokken en heb toen gewoon in en uit gecheckt.

Op mijn in en uit check tijden is dus niet te zien dat ik geleden heb onder deze vertraging, terwijl ik wel veel te laat op mijn werk was.
Hoe vraag ik nu geld terug aan bij vertraging?

Dien een klacht in bij het OV loket https://www.ovloket.nl/ Heel eenvoudig, met genoeg mensen kan er een duidelijk signaal gestuurd worden naar de NS en de politiek. Als er redelijkerwijs verwacht kan worden dat er een vertraging van meer dan 60 minuten is, dan hoef je de reis niet te maken om in aanmerking te komen voor vergoeding.
[quote=Thijs NS]Dat artikel met titel 'wat voor mogelijkheden heeft u bij vertraging' voegt mijns inziens niets toe aan mijn eerder gestelde conclusie. Kun je uitleggen waarom jij dit artikel wel relevant vindt?[/quote

Zie de andere topics hierover, blijkbaar ben je net zo slecht op de hoogte als sommige collega's van je.
Omdat dat artikel de implementatie is van een Europese verordening die stelt dat de reiziger eveneens recht heeft op restitutie wanneer hij door een verwachte vertraging besluit af te zien van zijn reis.
Alleen heeft deze reiziger niet afgezien van zijn reis, maar heeft besloten de reis op een later moment alsnog te maken. Dat is een andere mogelijkheid die zowel in artikel 6.1 AVR als in artikel 16 van de Europese verordening staat.

In dit geval geldt wel artikel 17 van de Europese verordening:

Zonder het recht op vervoer te verliezen kan een reiziger de spoorwegonderneming om schadevergoeding voor een vertraging verzoeken indien hij tussen de op het vervoerbewijs vermelde punten van vertrek en van bestemming geconfronteerd wordt met een vertraging waarvoor het vervoerbewijs niet overeenkomstig artikel 16 is terugbetaald.

Goldberry heeft in- en uitgecheckt én is tussen die punten geconfronteerd met een vertraging waarvoor het vervoerbewijs niet overeenkomstig artikel 16 is terugbetaald. De verordening biedt m.i. geen ruimte aan NS om dit te weigeren om reden van het uitstel van de reis tot een later moment op de dag, dat nota bene juist werd ingegeven door de te verwachten vertraging op het moment dat Goldberry eigenlijk had willen reizen.

Reageer