Geld Terug Bij Vertraging

  • 2 augustus 2014
  • 96 reacties
  • 3572 Bekeken

Vandaag zijn we met de trein naar Arnhem geweest. De heenweg verliep probleemloos. Op de terugweg reden tussen Amersfoort en Zwolle helemaal geen treinen meer en ook geen bussen, er was net een ongeluk gebeurt, was dus nog niet bekend toen we uit Arnhem vertrokken. We waren er om 16.00u. De opties waren wachten tot 18.13u, toen reden de treinen weer of omreizen via Deventer en Zwolle, beide opties zouden dus ruim meer dan 60 minuten vertraging opleveren. We zijn met de auto opgehaald uit Amersfoort, omdat we echt op tijd thuis moesten zijn en hebben toen uitgecheckt in Amersfoort. Nu probeer ik via Mijn NS geld-terug-bij-vertraging aan te vragen, maar hoe moet dat nou? Ik kan alleen kiezen voor een traject waarop we zijn in en uitgecheckt en niet voor een een traject waarop we heel graag hadden willen reizen, maar waarop dat ineens niet meer mogelijk was. We hebben nu extra kosten gemaakt, omdat we alternatief vervoer moesten regelen en waren alsnog te laat terug.

96 reacties

Geld terug bij vertraging geldt alleen voor daadwerkelijk gemaakte reizen. Ritten die u had willen maken, maar waarbij geen sprake is van een geldige check-in en check-uit komen niet in aanmerking voor de regeling Geld terug bij vertraging. Voor het alternatieve vervoer dat u zelf hebt geregeld, biedt NS geen vergoeding.
Badge
Dan zul je contact moeten opnemen met de Klantenservice (of wachten tot een moderator hier je bericht leest). Maar in principe biedt NS in zulke gevallen geen vergoeding.
Tsja niet uitgecheckt want dat kon niet, dus geen vertraging volgens NS.

Niet gewacht op NS bussen, dus helaas ook daar geen mogelijkheid tot terugbetaling.

Want de reiziger hoort slaafs de aanwijzingen van NS op te volgen.
Er waren geen bussen. Als we niet verplicht met de OVshitkaart hadden moeten reizen, hadden we een papieren kaartje Arnhem- Ermelo gehad en hadden we de volledige reis wel terug gekregen, omdat we meer dan 60 minuten vertraging hadden......
U zou het kunnen proberen met een papieren formulier waarbij u een uitdraai van uw in- en uitcheckgegevens voegt zodat duidelijk uit de heenreis volgt dat u niet van plan was te reizen naar Amersfoort maar naar Ermelo moest. Wellicht kunt u dan toch in aanmerking komen voor restitutie van de kosten van de reis van Arnhem naar Amersfoort.
Ik zou dan overigens wel een bijlage toevoegen waarin u de situatie beschrijft, want het formulier biedt hier niet of nauwelijks de mogelijkheid voor.
NS kan er niet zoveel aan doen dat er weer eens iemand voor de trein is gesprongen, waardoor mensen vertraging oplopen.

Als je je, terwijl je met een papieren kaartje reisde, in Amersfoort had laten ophalen en dus niet de reis naar Ermelo had afgemaakt, dan had je ook geen gebruik mogen maken van de regeling Geld terug bij vertraging. Had je dat wel gedaan, dan had je gefraudeerd. Je kunt toch moeilijk boos worden, omdat het voor jou in dit geval niet mogelijk is om te frauderen.
Er waren geen bussen. Als we niet verplicht met de OVshitkaart hadden moeten reizen, hadden we een papieren kaartje Arnhem- Ermelo gehad en hadden we de volledige reis wel terug gekregen, omdat we meer dan 60 minuten vertraging hadden......

Weet ik, maar dat is de NS redenatie.
NS kan er niet zoveel aan doen dat er weer eens iemand voor de trein is gesprongen, waardoor mensen vertraging oplopen.

Als je je, terwijl je met een papieren kaartje reisde, in Amersfoort had laten ophalen en dus niet de reis naar Ermelo had afgemaakt, dan had je ook geen gebruik mogen maken van de regeling Geld terug bij vertraging. Had je dat wel gedaan, dan had je gefraudeerd. Je kunt toch moeilijk boos worden, omdat het voor jou in dit geval niet mogelijk is om te frauderen.


Dat is volgens mij onjuist. Als je een vervoersbewijs hebt en er geen (door de NS geboden) mogelijkheid is om 1 uur na de geplande aankomsttijd aan te komen op de plaats van bestemming kwam en kom je in aanmerking voor volledige restitutie van de aanschafkosten van dat vervoersbewijs (en bij een half uur is dit 50 procent van de kosten)
Zie ook het antwoord van Femke NS op deze vraag
Reputatie 6
NS kan er niet zoveel aan doen dat er weer eens iemand voor de trein is gesprongen, waardoor mensen vertraging oplopen.

Als je je, terwijl je met een papieren kaartje reisde, in Amersfoort had laten ophalen en dus niet de reis naar Ermelo had afgemaakt, dan had je ook geen gebruik mogen maken van de regeling Geld terug bij vertraging. Had je dat wel gedaan, dan had je gefraudeerd. Je kunt toch moeilijk boos worden, omdat het voor jou in dit geval niet mogelijk is om te frauderen.

Inderdaad, het is niet de bedoeling dat reizigers initiatief tonen en zo bijvoorbeeld eventuele bussen ontlasten.
Reizigers dienen gedwee de bevelen van NS op te volgen en gewoon te wachten tot ze een ons wegen.
Gelukkig dat er nog mensen zijn die dat ook snappen.
NS kan er niet zoveel aan doen dat er weer eens iemand voor de trein is gesprongen, waardoor mensen vertraging oplopen.

Als je je, terwijl je met een papieren kaartje reisde, in Amersfoort had laten ophalen en dus niet de reis naar Ermelo had afgemaakt, dan had je ook geen gebruik mogen maken van de regeling Geld terug bij vertraging. Had je dat wel gedaan, dan had je gefraudeerd. Je kunt toch moeilijk boos worden, omdat het voor jou in dit geval niet mogelijk is om te frauderen.

Natuurlijk was dat geen fraude geweest, want het verschil was dan sowieso dat je al voor je papieren kaartje had betaald toch? Voor 9 juli hadden we gewoon een retourtje Arnhem gekocht en voor het stuk Amersfoort-Ermelo zat dat er dan al bij in en heb je er buiten je schuld geen gebruik van kunnen maken. Als de NS van mening zou zijn dat zij er niks aan kunnen doen als er iemand voor de trein springt en ze daarvoor geen geld-terug geven, dan zou die mogelijkheid er sowieso niet moeten zijn, net als bijvoorbeeld bij geplande werkzaamheden. Overigens kan de NS ook niks aan sneeuw, bladeren op de rails of koperdieven doen, dus de regeling zou dan heel beperkt worden. Dat kan nieuw beleid zijn, maar vooralsnog vallen dit soort dingen wel onder de regeling.
Reputatie 4
Badge
NS kan er niet zoveel aan doen dat er weer eens iemand voor de trein is gesprongen, waardoor mensen vertraging oplopen.

Als je je, terwijl je met een papieren kaartje reisde, in Amersfoort had laten ophalen en dus niet de reis naar Ermelo had afgemaakt, dan had je ook geen gebruik mogen maken van de regeling Geld terug bij vertraging. Had je dat wel gedaan, dan had je gefraudeerd. Je kunt toch moeilijk boos worden, omdat het voor jou in dit geval niet mogelijk is om te frauderen.

Natuurlijk was dat geen fraude geweest, want het verschil was dan sowieso dat je al voor je papieren kaartje had betaald toch?


Het is wel fraude omdat u dan nog steeds geld terug claimt voor een treinreis die u niet gemaakt heeft. Wanneer dit geen fraude zou zijn kan iedereen die naar Amersfoort moet een kaartje naar Amerfoort Schothorst kopen en vervolgens het hele kaartje laten vergoeden.

Desalniettemin heb ik vaak genoeg op deze wijze (dus met alternatief vervoer) gefraudeerd, maar alleen wanneer ik ook daadwerkelijk naar een onbereikbaar station had willen reizen. Met het in de gaten houden van alle aanrijdingen had ik nog veel meer geloofwaardige claims kunnen indienen.

Had u met een kaartje (e of papier) gereisd waar een begin en eindstation op zijn vastgelegd en was er meer dan een uur vertraging dan kon u buiten de GTBV-regeling om wel een brief sturen voor het toepassen van de Europese vertragingsregels. Maar dat komt volgens mij dan neer op terugbetaling van het niet genoten stuk dus alleen Amersfoort - Ermelo en dat stuk heeft u al niet hoeven te betalen.
Zijn jullie nou zo gek ?

Als je een papieren kaartje voor de reis had gekocht, was je bedoeling tot het eindpunt te reizen.

Wat nou frauderen ?
Reputatie 4
Badge
Zijn jullie nou zo gek ?

Als je een papieren kaartje voor de reis had gekocht, was je bedoeling tot het eindpunt te reizen.

Wat nou frauderen ?


Die bedoeling is niet aan te tonen wanneer je halverwege de reis afbreekt. Voor hetzelfde geld wilde je naar Amersfoort en kocht je een kaartje naar een onbereikbaar station om zo het hele kaartje vergoed te krijgen.
Ja vast, want je weet dat er iemand zelfmoord pleegt op jouw traject.
Volgens de Voorwaarden Geld Terug Bij Vertraging (pdf) hoef je de treinreis niet daadwerkelijk te maken:

1.
Onder vertraging in de zin van de regeling “Geld Terug Bij Vertraging” wordt verstaan een door de Railverkeersleiding (ProRail) vastgestelde en geregistreerde afwijking van de dienstregeling waarbij de NS-trein, waarin u zich bevindt of de NS-trein(en) die u neemt op basis van de vooraf bepaalde Optimale reisroute naar het bestemmingsstation, en daar ten minste 30 minuten later arriveert dan in de Jaardienstregeling staat vermeld. Onder een vertraging wordt niet verstaan een afwijking van de Jaardienstregeling (bijvoorbeeld ten gevolge van werkzaamheden of een stremming) die vooraf door NS is aangekondigd.


Het woordje 'of' geeft aan dat het niet noodzakelijk is je daadwerkelijk in een vertraagde trein te bevinden. Het mag ook gaan om een vertraging van treinen die deel uitmaken van de vooraf bepaalde optimale reisroute.

Overigens is dat bij gebruik van de OV-chipkaart een dode letter geworden, omdat dan alleen de reis die met inchecken en uitchecken is afgebakend voor GTBV in aanmerking komt. Omdat je evenmin het station mag verlaten zonder uit te checken, kun je ook niet met zelf-geregeld alternatief vervoer naar de eindbestemming reizen en daar uitchecken om alsnog voor GTBV in aanmerking te komen. Wat De luchtmacht zegt in #1 klopt dan ook als een bus.
Zijn jullie nou zo gek ?

Als je een papieren kaartje voor de reis had gekocht, was je bedoeling tot het eindpunt te reizen.

Wat nou frauderen ?


Die bedoeling is niet aan te tonen wanneer je halverwege de reis afbreekt. Voor hetzelfde geld wilde je naar Amersfoort en kocht je een kaartje naar een onbereikbaar station om zo het hele kaartje vergoed te krijgen.


Ze kan aantonen dat ze in Ermelo is vertrokken, het lijkt me niet onlogisch om aan te nemen dat ze in Ermelo woont (wat ze ongetwijfeld ook kan bewijzen), ze kan aantonen op welk moment ze in Arnhem is ingecheckt, ze kan aantonen op welk moment ze in Amersfoort is uitgecheckt en de NS kan nagaan of er op dat moment treinverkeer naar Ermelo mogelijk was. Het is derhalve dermate voor de hand liggend dat ze de intentie had om naar Ermelo door te wijzen dat alleen al de suggestie dat hier sprake zou zijn van fraude mijns inziens te idioot voor woorden is.
Bovendien zet juist die zienswijze die jij (en De luchtmacht) hanteert juist aan tot fraude, want als de NS daadwerkelijk zo zou redeneren dan checkt een gedupeerde reiziger voortaan dus niet meer uit in het station waar hij/zij strandt, maar claimt in plaats daarvan een vergeten uitcheck op de beoogde eindbestemming (door alle vertraging helaas helemaal niet meer aan gedacht) in combinatie met geld terug bij vertraging.
Reputatie 4
Badge
Maar die voorwaarden stellen ook dat je 'ten minste 30 minuten later arriveert op het bestemmingsstation'. Wanneer je de reis vroegtijdig onderbreekt arriveer je daar nooit.
Volgens de Voorwaarden Geld Terug Bij Vertraging (pdf) hoef je de treinreis niet daadwerkelijk te maken:

1.
Onder vertraging in de zin van de regeling “Geld Terug Bij Vertraging” wordt verstaan een door de Railverkeersleiding (ProRail) vastgestelde en geregistreerde afwijking van de dienstregeling waarbij de NS-trein, waarin u zich bevindt of de NS-trein(en) die u neemt op basis van de vooraf bepaalde Optimale reisroute naar het bestemmingsstation, en daar ten minste 30 minuten later arriveert dan in de Jaardienstregeling staat vermeld. Onder een vertraging wordt niet verstaan een afwijking van de Jaardienstregeling (bijvoorbeeld ten gevolge van werkzaamheden of een stremming) die vooraf door NS is aangekondigd.


Het woordje 'of' geeft aan dat het niet noodzakelijk is je daadwerkelijk in een vertraagde trein te bevinden. Het mag ook gaan om een vertraging van treinen die deel uitmaken van de vooraf bepaalde optimale reisroute.

Overigens is dat bij gebruik van de OV-chipkaart een dode letter geworden, omdat dan alleen de reis die met inchecken en uitchecken is afgebakend voor GTBV in aanmerking komt. Omdat je evenmin het station mag verlaten zonder uit te checken, kun je ook niet met zelf-geregeld alternatief vervoer naar de eindbestemming reizen en daar uitchecken om alsnog voor GTBV in aanmerking te komen. Wat De luchtmacht zegt in #1 klopt dan ook als een bus.


Dan wil ik je toch nog even wijzen op dit bericht waar Femke NS aangeeft dat in ieder geval voor mensen met Traject Vrij geldt dat zij nog steeds op basis van de GTBV-regeling compensatie kunnen krijgen voor reizen die zij niet hebben kunnen maken. De claim kan dan alleen niet langer elektronisch worden ingediend (dat kan inderdaad alleen nog voor reizen met inchecken en uitchecken zijn afgebakend), maar dit dient middels een papieren formulier aangevuld met een begeleidende brief te gebeuren.

Of Hetty2 hier ook voor in aanmerking komt, weet ik niet. Ze beschikt immers niet over een vervoerbewijs van Arnhem naar Ermelo, maar ik zou in haar geval zeker een poging doen.
In elk geval zou je haast beter toch een wegwerpkaartje kunnen kopen, dan kan je tenminste aantonen waar je heen wilde.
Reputatie 4
Badge
Wat jammer dat een aantal reageerders alleen maar in termen van wantrouwen en fraude kan denken.

Ik zou u aanraden om een nette, rustige brief aan de klantenservice te schrijven met alle gegevens daarin en een uitleg van de situatie en vragen om geld terug voor het deel Arnhem-Amersfoort van de bij NS onvoltooide terugreis.

U heeft volgens de letter misschien geen recht op terugbetaling, maar er bestaat ook nog zoiets als coulance en daar mag je ook een beroep op doen. Misschien lukt het, en anders, helaas.
Ja het is echt triest en eigenlijk nog triester dat de NS in feite misbruik maakt van het OV chipkaart systeem, door standaard claims af te wijzen als er niet is uitgecheckt op de eindbestemming (als die niet bereikt kan worden).

Dat zou NS echt moeten wijzigen.
Reputatie 4
Badge
Ja, daar zou inderdaad een oplossing voor gevonden moeten worden.
Het levert inderdaad een soort Möbius-cirkelredenering op in sommige gevallen: Je hebt recht op GTBV omdat je je eindbestemming niet hebt kunnen bereiken, waardoor je niet op je eindbestemming uit hebt kunnen checken, waardoor je geen recht hebt op GTBV.
Reputatie 6
Catch-22 zal ongetwijfeld tot de basisstof horen als je wilt slagen voor de cursus hogere spoorweglogica.
Ja het is echt triest en eigenlijk nog triester dat de NS in feite misbruik maakt van het OV chipkaart systeem, door standaard claims af te wijzen als er niet is uitgecheckt op de eindbestemming (als die niet bereikt kan worden).

Dat zou NS echt moeten wijzigen.

Nou precies dat bedoel ik dus. Als de NS wel bussen inzet heb je dus eigenlijk hetzelfde probleem, of moet je dan niet uitchecken als je het station verlaat om naar de door NS ingezette bussen te gaan en pas uitchecken als je met de bus op je bestemming bent aangekomen?

Reageer