beantwoord

Geld terug bij Vertraging afgewezen

ik een Arriva-traject, bang voor storing tussen Geldermalsen en Dordrecht, waardoor de geldigheidstermijn van mijn Dalvrij-kaart in gevaar zou komen. Nu reisde ik van Tiel naar Schiedam vis Utrecht, maar helaas, er was weer eens een wisselstoring bij Woerden waardoor ik via Alphen a/d Rijn reisde en met 42 minuten vertraging aankwam. Nu weigert NS mijn claim. Is dat terecht? Incheck Tiel 14.20; uitcheck Schiedam C. 16.49. Aankomst via Gorinchem 15.57, via Utrecht 16.07 en nu via Alphen a/d R. 16.49
icon

Beste antwoord door Herman NS 11 april 2014, 10:18

Beste Jvdmeer,

Spijtig om te lezen dat je vertraging hebt gehad. Wanneer een claim wordt afgewezen, is het mogelijk om contact op te nemen met NS Klantenservice. Vervolgens kun je een verzoek doen om de claim nogmaals in behandeling te nemen.
Het is lastig om uit te leggen om welke reden een claim wordt afgewezen, omdat de voorwaarden erg gedetailleerd zijn. Wij kunnen met elkaar kijken naar de afgelegde route, maar als de claim bijvoorbeeld te laat is ingediend kan deze alsnog terecht zij afgewezen.

Het topic heb ik naar het forum 'in de trein' verplaatst en de titel heb ik aangepast om de vindbaarheid van je topic te vergroten.

Vriendelijke groet,
Herman NS
Bekijk origineel

21 reacties

Nog even ter verduidelijking: Storingen komen overal voor, bij NS en ook bij Arriva. Als ik dus om 14.33 op Geldermalsen sta om op 14.39 via Gorinchem naar Dordrecht te reizen kom ik bij een storing op die Arrivalijn in de problemen in Dordrecht. Daar uit- en inchecken en als dat ná 16.00 gebeurt, ben ik de klos en mag de hoofdprijs betalen. Dan heb ik liever de storing bij NS, zodat ik in mijn langere treinreis extra tijd heb om te lezen en mogelijk via GTBV nog een paar eurootjes terug te krijgen.
Ik heb de klantenservice van NS om opheldering gevraagd via een persoonlijke, gefrankeerde brief en gevraagd of NS liever de klandizie aan Arriva gunt i.p.v. aan zichzelf. Met Arriva was ik zonder storing om 15.57 in Schiedam geweest en wanneer ik zonder storing geheel met NS via Utrecht was gegaan (mijn bedoeling) was ik om 16.07 thuis geweest Dat scheelt 10 minuten!. Nu was het 42 minuten later.
Het gaat mij om opheldering in deze "kwestie" en niet om de euro's. Dat mag op een liefdadigheidsrekening gestort worden.
Met vriendelijke groet en dank aan alle deskundigen!

J. van der Meer
Reputatie 6
Badge +2
Ik denk dat bedoeld wordt zonder tussentijds uit- en inchecken.

Op https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/de-kortste-ns-route-toegestaan-1080 zijn we er nog niet uit of een reis van Tiel naar Schiedam via Utrecht zonder tussentijds uit- en inchecken is toegestaan, omdat die zonder via-station op te geven niet in de reisplanner staat. Als het is toegestaan dan is vervolgens de vraag hoe GTBV in zo'n geval wordt toegepast.

De website zegt alleen "Als u door een vertraging 30 minuten of meer te laat op uw NS-bestemmingsstation aankomt" en "Voor alle binnenlandse reizen die u met NS maakt", dus niet erg duidelijk in dit geval.
Dat begrijp ik Dennis. In dit geval is er echter geen specifieke informatie, waardoor het onduidelijk is om welke reden de claim is afgewezen. Wellicht dat er na een herziening meer duidelijkheid komt.

De voorwaarden zijn overigens na te lezen op onze website. De intentie van mijn bericht was vooral om aan te geven dat niet alleen de route, maar ook in- en uitchecken, vervoerders en tijdstip van indienen meespelen in de overweging om een claim goed- of af te keuren.
Reputatie 6
Badge +2
Wanneer een claim wordt afgewezen, is het mogelijk om contact op te nemen met NS Klantenservice. Vervolgens kun je een verzoek doen om de claim nogmaals in behandeling te nemen.
Het is lastig om uit te leggen om welke reden een claim wordt afgewezen, omdat de voorwaarden erg gedetailleerd zijn. Wij kunnen met elkaar kijken naar de afgelegde route, maar als de claim bijvoorbeeld te laat is ingediend kan deze alsnog terecht zij afgewezen.

Ik vind het wel een interessante vraag, en had gehoopt dat NS een inhoudelijk antwoord zou geven, op basis van de aanname dat de claim correct en tijdig is ingediend, zodat de lezers (waaronder de vragensteller en degenen die dit hier bespreken, waaronder ikzelf) meer over de regels komen te weten.
Beste Jvdmeer,

Spijtig om te lezen dat je vertraging hebt gehad. Wanneer een claim wordt afgewezen, is het mogelijk om contact op te nemen met NS Klantenservice. Vervolgens kun je een verzoek doen om de claim nogmaals in behandeling te nemen.

Het topic heb ik naar het forum 'in de trein' verplaatst en de titel heb ik aangepast om de vindbaarheid van je topic te vergroten.

Vriendelijke groet,
Herman NS
Reputatie 6
Badge +2
Lijkt me toch duidelijk.

Je had beter even kunnen zeggen wat je duidelijk probeerde te maken, vooral in relatie tot de vraag.
De vraag gaat over de route via Utrecht zonder tussentijds uit- en inchecken (".. waardoor de geldigheidstermijn van mijn Dalvrij-kaart in gevaar zou komen").

Dan was jouw opmerking:
"we er nog niet uit of de route is toegestaan, omdat die niet in de reisplanner staat." ook niet erg duidelijk over welke route je bedoelde.
Want de oorspronkelijke vraag was ofwel korte route met Arriva ofwel langere route met NS.

Als hij om 14:20 (in de praktijk om 14:21) uit Tiel vertrekt is hij om 15:57 in Schiedam.
Ook al zou die trein van Arriva uitvallen en aangewezen zijn op de volgende, dan is hij nog om 16:03 in Dodrecht waar hij ter plekke nog in kan checken bij NS en verder kan reizen op zijn Dalvrij abt.
Geef toe, 2 minuten lijken krap, maar het is cross-platform met CICO's naast elkaar.

Maar ja, de mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest. Er is geen garantie dat Arriva met vertraging zou rijden of een rit zou uitvallen (daar hebben we ook apps voor om dat onderweg te bekijken).
En kwam ineens de wet van Murphy. Eventuele mogelijke problemen bij Arriva ontlopen en dan dus prompt met verstoring bij NS geconfronteerd worden.
Maar dat is het risico wat je dan bewust neemt.
Reputatie 6
Badge +2
De vraag gaat over de route via Utrecht zonder tussentijds uit- en inchecken (".. waardoor de geldigheidstermijn van mijn Dalvrij-kaart in gevaar zou komen").
Zojuist even bij de Reisplanner opgevraagd

Ja, dat is dus niet via Utrecht.

Je begint steeds intelligenter te worden; je hebt nu al door dat dat reisadvies via Geldermalsen-Dordrecht loopt. De officieel door de reisplanner (en dus NS) geadviseerde route.
Dat betekent in concreto dat als je op dat traject vertraging oploopt zich niet kan onttrekken aan haar verantwoordelijkheid door te zeggen dat een gedeelte niet met NS is gereisd.
Zij adviseren deze reisroute en zijn dus aansprakelijk voor een GTBV bij een vertraging.
Blijkt ook wel uit het feit dat ze de claim wegens vertraging via Utrecht hebben afgewezen (niet gereis volgens advies Reisplanner).

Ook overheen gelezen, dan is mijn commentaar hier ook onterecht.
Reputatie 6
Badge +2

Ja erg he, we zijn mens 😉.
Ik reageerde ff iets te vroeg, het eerste gedeelte is afgekocht, maar door het opnieuw in- en uitchecken ga je inderdaad op saldo reizen, ivm de avondspits. Ahem, las dat net pas weer, sorry voor mijn snelheid.

Het is al laat hé Loes :)

Dan heb je het over reizen op saldo, met of zonder korting. In dit geval is er sprake van een afgekocht reisrecht en dan ben je vrij in je routekeuze, dus zolang je niet richting je incheckstation reist en bij de juiste vervoerder bent ingecheckt is het in orde. De hamvraag blijft GTBV regeling, want daar ben ik helemaal niet in thuis.

Sorry ik reageer op Dennis die zegt :
"we er nog niet uit of de route is toegestaan, omdat die niet in de reisplanner staat."

Van reisrecht, abonnementen, reizen op saldo, daar heb ik allemaal geen kaas van gegeten.
Zal binnenkort wel eens naar de kaasstad gaan (Alkmaar) om mijn kennis wat bij te spijkeren.

Eet smakelijk alvast! 😉
Dan heb je het over reizen op saldo, met of zonder korting. In dit geval is er sprake van een afgekocht reisrecht en dan ben je vrij in je routekeuze, dus zolang je niet richting je incheckstation reist en bij de juiste vervoerder bent ingecheckt is het in orde. De hamvraag blijft GTBV regeling, want daar ben ik helemaal niet in thuis.

Sorry ik reageer op Dennis die zegt :
"we er nog niet uit of de route is toegestaan, omdat die niet in de reisplanner staat."

Van reisrecht, abonnementen, reizen op saldo, daar heb ik allemaal geen kaas van gegeten.
Zal binnenkort wel eens naar de kaasstad gaan (Alkmaar) om mijn kennis wat bij te spijkeren.
Ik reageerde ff iets te vroeg, het eerste gedeelte is afgekocht, maar door het opnieuw in- en uitchecken ga je inderdaad op saldo reizen, ivm de avondspits. Ahem, las dat net pas weer, sorry voor mijn snelheid.
Ik snap niet waarom de reisplanner je niet het volgende advies geeft. Is zo'n €4,00 goedkoper.

(Dit is uiteraard buiten jouw vraag om over de GTBV regeling, maar ik wilde het even delen)
Op https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/de-kortste-ns-route-toegestaan-1080 zijn we er nog niet uit of de route is toegestaan, omdat die niet in de reisplanner staat. Voor GTBV is dit misschien ook weer een probleem.

Zojuist even bij de Reisplanner opgevraagd:

Lijkt me toch duidelijk.
Reputatie 6
Badge +2
Op https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/de-kortste-ns-route-toegestaan-1080 zijn we er nog niet uit of de route is toegestaan, omdat die niet in de reisplanner staat. Voor GTBV is dit misschien ook weer een probleem.
Zoals op deze pagina valt te lezen geldt de regeling Geld terug bij vertraging uitsluitend voor alle binnenlandse reizen die u met NS maakt.

Aan de andere kant hanteert NS ook vaak hete principe dat het reisadvies van de reisplanner van kracht is; en dat is in uw geval toevallig de route met Arriva via Dordrecht.

Klinkt dus aardig tegenstrijdig; enerzijds adviseren gedeeltelijk met Arriva te reizen, anderzijds dan weer eventuele aansprakelijkheid daarvoor niet accepteren.

Ik denk dat hier een schone taak ligt voor de * moderators * om e.e.a. tot de bodem uit te zoeken en duidelijkheid te scheppen, zeker nu Klantenservice een claim afwijst die volledig is afgelegd met NS (eis van de GTBV regeling).

Hoi jvdmeer,

Ik lees dat je een Dal Vrij abonnement hebt, dan ben je vrij in je routekeuze, dus dat mag via NS, maar ook via Arriva. Daar zit geen probleem, maar hoe het dan exact zit met GTBV durf ik in jouw geval niet te zeggen. Het is goed mogelijk dat men zal aanvoeren dat je wel optijd geweest zou zijn via het Arriva traject, maar dat is een gok die ik nu doe. Je hebt wel overal netjes in- en uitgecheckt, dus ben zeer benieuwd of er een ander forumlid misschien meer vanaf weet.

Reageer