beantwoord

Geld terug bij vertraging bij aangeraden alternatief vervoer andere vervoerder

Wij reisden vandaag van Delft naar Haarlem, maar helaas was er (weer) een storing in de nieuwe treintunnel. Ons werd door NS personeel aangeraden om met tram 1 naar Den Haag HS te reizen, om daar op de trein te stappen. Dit alternatief werd ook omgeroepen. Dit leverde een vertraging op van meer dan een half uur. Hoe vragen wij nu geld terug? Volgens de OV Chipkaart zijn wij met de NS enkel van Den Haag naar Haarlem gereisd, met slechts 10 minuten vertraging. Maar we hadden in de praktijk bijna een uur vertraging.
icon

Beste antwoord door Anonymous 3 maart 2015, 23:29

U had bij Station Delft in moeten checken (en niet meer uit) en vervolgens zonder in te checken met de tram te reizen. Eventuele poortjes hadden geopend moeten worden door NS medewerkers (zal ook wel vergeten zijn)

Maar ws hebben de NS medewerkers dit vergeten te communiceren met de passagiers.
Bekijk origineel

16 reacties

U had bij Station Delft in moeten checken (en niet meer uit) en vervolgens zonder in te checken met de tram te reizen. Eventuele poortjes hadden geopend moeten worden door NS medewerkers (zal ook wel vergeten zijn)

Maar ws hebben de NS medewerkers dit vergeten te communiceren met de passagiers.
Dat is niet verteld nee. En waarom zou HTM ons gratis moeten vervoeren als de NS een storing heeft? En hadden we dan bij een eventuele controle door HTM moeten vertellen 'ja maar we zijn toch ingecheckt bij de NS'. Ik denk dat ze ons hadden uitgelachen, om vervolgens een boete uit te schrijven. Bij de trams was overigens ook helemaal geen NS personeel te vinden.
Dat had de NS uiteraard moeten overleggen met HTM. Als ze dat omroepen hebben ze dat normaal gesproken gedaan.

Maar ja NS en communicatie is een groot probleem....
Dat is niet verteld nee. En waarom zou HTM ons gratis moeten vervoeren als de NS een storing heeft?

NS betaalt dan natuurlijk een vergoeding aan HTM, zoals ze ook doen wanneer er bussen moeten worden ingezet. Aangezien NS voor 49 procent eigenaar is van HTM, hoeft dat allemaal niet zo moeilijk te zijn.

Maar het staat of valt met communicatie en zoals macca hierboven al aangeeft gaat het daar vaak mis bij de NS.
Reputatie 1
Badge
het gaat in wezen om 2 soorten communicatie:
1.tussen NS en HTM-daar heeft U geen kopzorg over
en dan ook nog; HTM moet zijn controleurs informeren hierover-dat is zo gepiept middels algemene info
2.de reizigers moeten DUIDELIJK en helaas vanwege die sjitkaart ook nog HOE geinformeerd worden over hoe te handelen. Dat is naadje en gaat gewoonlijk mis.
ALS we in NL een gewoon algemeen zonesysteem zouden hebben gehad was al dit gerommel niet nodig geweest.
Ik zou graag nog antwoord van de NS krijgen hoe ik nu mijn geld terug kan krijgen.
Formeel hebt u uw recht daarop verspeeld door tussentijds in en uit te checken bij een andere vervoerder. Het is dus in de eerste plaats de vraag of u daar een vergoeding voor krijgt.

NS betaalt dan natuurlijk een vergoeding aan HTM, zoals ze ook doen wanneer er bussen moeten worden ingezet. Aangezien NS voor 49 procent eigenaar is van HTM, hoeft dat allemaal niet zo moeilijk te zijn.
NS is het volgens de HRN-concessie verplicht om met andere vervoerders samen te werken voor alternatief vervoer bij verstoringen, mede-eigenaar of niet.
Formeel hebt u uw recht daarop verspeeld door tussentijds in en uit te checken bij een andere vervoerder. Het is dus in de eerste plaats de vraag of u daar een vergoeding voor krijgt.

Dus omdat de NS niet goed communiceert kan ik nu geen geld terugvragen?? Lekker is dat.
Reputatie 4
Badge

Dus omdat de NS niet goed communiceert kan ik nu geen geld terugvragen?? Lekker is dat.

Je kunt wel geld terugvragen, maar niet via de regeling Geld Terug Bij Vertraging omdat je voor die regeling niet aan de gestelde voorwaarden voldoet. Je zult je verzoek nu direct bij de klantenservice neer moeten leggen.
De optie die Gert-Jan G noemt is inderdaad iets wat je nog kunt proberen, stuur daarvoor een kopie van je reishistorie van zowel tram als trein naar onze Klantenservice. Vergeet daarbij niet je naw-gegevens en IBAN te noemen.
Bedankt Gert-Jan en Bart! Het klopt dus dat ik in Delft bij de NS had moeten inchecken, en niet bij HTM?
Waarom wordt dit ter plekke niet gecommuniceerd? Ik had het er gisteren nog over met een vriend, hij heeft laatst precies hetzelfde gehad toen hij door een storing verder moest reizen met een bus van Connexxion (op aanraden van de NS dus). Ook toen was er geen communicatie over het niet moeten inchecken bij Connexxion. Kennelijk is dit een structureel probleem.
Normaal gesproken zou dit op onze site en in het omroepbericht gemeld moeten worden, als er inderdaad sprake is van dat omreisadvies.
In het omroepbericht is het niet gemeld, en de NS medewerkers hebben het ook niet gemeld. Op de site heb ik niet gekeken.
Normaal gesproken zou dit op onze site en in het omroepbericht gemeld moeten worden, als er inderdaad sprake is van dat omreisadvies.

Normaal is dit zeker niet zie ook https://forum.ns.nl/abonnementen-2/waarom-kosten-over-alternatief-reisadvies-trajectvrij-abonnement-10665

Communicatie moet gewoon beter.
Op de site heb ik niet gekeken.
Wat er op de site werd aangegeven is hier terug te vinden. Er staat alleen 'gebruik de tram', niet de instructie om bij NS ingecheckt te blijven. Afgezien daarvan worden ook de controleurs van de andere vervoerder waarschijnlijk niet tijdig ingelicht over de situatie...
Beste Bart NS,

Heb je voor ons een voorbeeld waarin de NS dit inderdaad op deze manier communiceert bij een storing? Ik heb dat namelijk nog nooit gezien. Mee eens dat het zou moeten, maar volgens mij zou de NS het dan ook zelf moeten doen....

Reageer