beantwoord

Geld terug bij vertraging door vertraging bij verschillende vervoerders

• 25 april 2014
  • 11 reacties
  • 2709 Bekeken

Reputatie 1
Ik heb nu al meerdere keeren meegemaakt dat ik behoorlijke vertranging oploop bij overstappen, maar reis met 2 vervoerders.

Waar heb ik recht op als bv vervoerder A 29 minuten vertraging veroozaakt en vervoeder B 29 minuten veroorzaakt dit ivm overstappen etc, en hoe te handelen
icon

Beste antwoord door Thom 25 april 2014, 16:22

NS kent een regeling dat je geld terug krijgt bij vertraging maar die geldt voor reizen met NS. Vanaf dertig minuten vertraging kun je een claim indienen. Bij 29 minuten dus niet en voor reizen met Arriva of een andere vervoerder is NS niet aansprakelijk. Overigens is de regeling bij NS bepaald ruimhartig. Een vergoeding zit er in jouw geval echter niet in.
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +4
NS kent een regeling dat je geld terug krijgt bij vertraging maar die geldt voor reizen met NS. Vanaf dertig minuten vertraging kun je een claim indienen. Bij 29 minuten dus niet en voor reizen met Arriva of een andere vervoerder is NS niet aansprakelijk. Overigens is de regeling bij NS bepaald ruimhartig. Een vergoeding zit er in jouw geval echter niet in.
Hallo Ruud,

Ook andere vervoerders, zoals Arriva, kennen vergelijkbare vergoedingsregelingen. Echter - net als bij NS - uitsluitend voor hun eigen trajecten en niet voor prestaties die andere vervoerders (niet) leveren.

Laat natuurlijk onverlet dat je altijd bij de ene en/of andere vervoerder kunt proberen een vergoeding te krijgen. Hoewel ik met Tom eens ben dat dat in het door jou gegeven voorbeeld er in principe niet in zit.

Vr.gr.
Hans
Reputatie 1
Nauw,beetje teleurstellend verhaal...

Dus ik heb een uur vertraging(bijna dan) en heb dus nergens recht op... ik reis met arriva/breng en NS... beide hebben een regeling > 30 minuten... mijn totale reis heb ik een vertraging van 58 minuten...heb 2 overstaps zowel de ns en arriva vertrekkende treinen wachten niet op vertraagde binnen komende treinen,(anders krijgt de ns een boete van de minister) en zie regelmatig deuren sluiten voor mijn neus... en kan ik weer een frietje eten op het station, Mij lijkt dat beide vervoerders naar ratio mij moeten vergoeden...
aangezien mijn totale reis een vertraging > 30 minuten oploop, ik zie niet in waarom dit niet kan!!

Reputatie 7
Badge +4
Je valt inderdaad tussen wal en schip. Zou de NS het hele net nog beheren dan kreeg je een vergoeding. Maar alle vervoerders kijken alleen naar hun eigen bedrijf. Daarom kan het niet. Je bent een beetje het slachtoffer van de privatisering geworden. Omdat je met twee vervoerders reist, heb je wel meer dan een half uur vertraging maar is er geen claim mogelijk.
Hallo Ruud39,

Zoals Tom en Hans al aangeven, kom je in dit geval niet in aanmerking voor de geld terug bij vertraging regeling. De voorwaarden voor geld terug bij vertraging vind je hier.

Ik heb je vraag aangepast en verplaatst naar 'In de trein', om de vindbaarheid te vergroten.

Vriendelijke groet,
Marjan
Nauw,beetje teleurstellend verhaal...

Dus ik heb een uur vertraging(bijna dan) en heb dus nergens recht op... ik reis met arriva/breng en NS... beide hebben een regeling > 30 minuten... mijn totale reis heb ik een vertraging van 58 minuten...heb 2 overstaps zowel de ns en arriva vertrekkende treinen wachten niet op vertraagde binnen komende treinen,(anders krijgt de ns een boete van de minister) en zie regelmatig deuren sluiten voor mijn neus... en kan ik weer een frietje eten op het station, Mij lijkt dat beide vervoerders naar ratio mij moeten vergoeden...
aangezien mijn totale reis een vertraging > 30 minuten oploop, ik zie niet in waarom dit niet kan!!

Dat vertrekkende treinen niet op vertraagde treinen wachten heeft niet zozeer te maken met boetes of zo.
Het heeft alles van doen met een mogelijk sneeuwbaleffect.
Doordat een trein ergens te laat vertrekt, kunnen andere treinen daardoor ook vertraagd raken.
Immers wat doe je als die trein op de vertraagde Arriva of Connexion(=Breng) trein in Arnhem wacht en met enkele minuten vertraging vertrekt. Moeten treinen in bijv. Utrecht dan ook weer op die vertraagde trein uit Arnhem wachten, zodat de passagiers alsnog hun overstap halen naar het noordwesten, westen en zuiden?
Dan zou het belang van een kleinere groep reizigers uiteindelijk het belang van duizenden reiziger gaan schaden.

En je kunt nu eenmaal de ene leverancier (Breng of Arriva) niet aansprakelijk stellen voor de prestaties van een ander (NS bijv.).
Zou AH een klacht van jou accepteren over iets wat je bij C1000 of Jumbo hebt gekocht, maar bij thuiskomst bedorven blijkt te zijn?
Philips zal ook geen klacht van je accepteren over je Samsung TV.
Waarom moeten individuele vervoersbedrijven dat dan wel?
Als Arriva of Breng jou met vertraging in Arnhem afzet moet je bij hen zijn. Door hun schuld is jouw vertraging zover opgelopen. Maar daar kun je NS dan niet op aanspreken als die (in opdracht van ProRail) hun trein op tijd laten vertrekken.
En het omgekeerde is uiteraard ook van toepassing. Komt de trein van NS met vertraging in Arnhem aan, moet je NS daarop aanspreken en niet Arriva of Breng als die (ook weer in opdracht van ProRail) hun treinen op tijd laten vertrekken om grotere vertragingen en sneeuwbaleffect te voorkomen.

Reputatie 1
Ik zie het meer als: een aannemer huurt 2 schilders in dienst en bijde zeggen als bij 0.5M2 slecht schilderwerk is niet acceptable, ze leveren alle 2 slecht werk en het is niet te verhalen.... raar verhaal eigenlijk.. je koopt een kaartje bij het locket(de aannemer) en bijde vervoerders (de schilders presteren slecht)... snap nog steeds niet waarom dit zo geregeld is...
Reputatie 1
Dit jaar voor de tweede maal in Leeuwarden de aansluiting naar Stavoren gemist, doordat NS in Zwolle een vertraging opliep. Vorige keer kreeg ik van ProRail de tip om de machinist te vragen de verkeersleiding te bellen en zo de trein van Arriva naar Stavoren even te laten wachten. Vrijdag j.l. heb ik de machinist gevraagd te bellen. In Leeuwarden was de trein helaas toch weg. Dan moet je een uur wachten en NS vergoedt die vertraging niet. Overigens wist de conducteur mij te vertellen dat het hem nog nooit gelukt was om via de verkeersleiding van ProRail een trein te laten wachten. Als dat zo is, dan kan ik mij die moeite dus de volgende keer besparen. De machinist zit hoog, dus je kan hem alleen bereiken door op de deur te bonken en dan moet je nog geluk hebben dat je helemaal naar voren kan lopen. De machinist moet tijdens een stop op het station de trap af naar de deur, ook niet ideaal.
Reputatie 7
Badge +4
De treinen naar Stavoren en Harlingen rijden over enkelspoor en moeten op een aantal stations op elkaar wachten voor ze kunnen passeren en veder rijden. De dienstregeling steekt daardoor zeer nauw en wachten is niet aan de orde. Dat betekent pech als je de aansluiting mist en het gaat ook wel erg ver om een trein te laten wachten op een passagier als het gevolg er van is dat alle tegenliggende treinen ook te laat komen.Dan halen deze passagiers hun aansluiting niet. Het lijkt me wel iets om mee te nemen in de oordeelsvorming. Als een trein nog in Leeuwarden staat na een vertraging, lijkt me dat eerder toeval. Het personeel lastig vallen om een aansluiting te realiseren is al weinig correct maar ook zinloos. De treinen naar Stavoren en Harlingen moeten wel op tijd vertrekken, anders werken vertragingen door vanwege de passeersporen. Het dupeert de reizigers in de tegenrichting en die willen in Leeuwarden ook hun aansluiting halen. Op tijd vertrekken, is bij uitstek een sociale keuze in bijna alle gevallen.

Het manifesteert zicht met name bij de overstap naar Harlingen Haven voor de aansluitende boten naar de Waddeneilanden. Gelukkig is op het traject tussen Zwolle en Leeuwarden nog enige vertraging weg te werken door redelijk lange rechte stukken, Meer kan er niet gedaan worden.
Reputatie 1
Op advies van ProRail heb ik personeel "lastig gevallen" met mijn verzoek. ProRail reageerde namelijk op een eerder schriftelijk bericht van mij door binnen het uur mij te bellen en advies te geven. De treinen op het traject Leeuwarden-Stavoren wachten inderdaad op meerdere stations op elkaar. ProRail heeft mij niet verteld dat het daardoor onmogelijk is om even een minuut te wachten in Leeuwarden.
Reputatie 1
U bent het slachtoffer geworden van de concurrentie op het spoor, waardoor het volgens de politiek allemaal beter zou worden voor de reiziger. Ik ben daar zelf ook al meermaals achtergekomen. En het is ook niet alsof je altijd een keuze hebt tussen vervoerders, je bent er gewoon van afhankelijk.

Hetzelfde geldt voor omreisadviezen bij verstoringen: deze kosten vaak meer tariefeenheden dan de reguliere reis. Wanneer je daardoor met een andere vervoerder moet reizen, kun je nergens terecht voor terugbetaling van de teveel betaalde tariefeenheden, want:
  1. Met de vervoerder waarmee je hebt omgereisd, heb je geen vertraging opgelopen.
  2. Met de vervoerder waarmee je normaal gesproken zou reizen, heb je door om te reizen geen reis gemaakt, waardoor je bij hen ook niet om geld terug kunt vragen.

Reageer