beantwoord

Geld terug bij vertraging door vertraging bij verschillende vervoerders


Reputatie 1
Ik heb nu al meerdere keeren meegemaakt dat ik behoorlijke vertranging oploop bij overstappen, maar reis met 2 vervoerders.

Waar heb ik recht op als bv vervoerder A 29 minuten vertraging veroozaakt en vervoeder B 29 minuten veroorzaakt dit ivm overstappen etc, en hoe te handelen
icon

Beste antwoord door Thom 25 april 2014, 16:22

NS kent een regeling dat je geld terug krijgt bij vertraging maar die geldt voor reizen met NS. Vanaf dertig minuten vertraging kun je een claim indienen. Bij 29 minuten dus niet en voor reizen met Arriva of een andere vervoerder is NS niet aansprakelijk. Overigens is de regeling bij NS bepaald ruimhartig. Een vergoeding zit er in jouw geval echter niet in.

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +4
NS kent een regeling dat je geld terug krijgt bij vertraging maar die geldt voor reizen met NS. Vanaf dertig minuten vertraging kun je een claim indienen. Bij 29 minuten dus niet en voor reizen met Arriva of een andere vervoerder is NS niet aansprakelijk. Overigens is de regeling bij NS bepaald ruimhartig. Een vergoeding zit er in jouw geval echter niet in.
Hallo Ruud,

Ook andere vervoerders, zoals Arriva, kennen vergelijkbare vergoedingsregelingen. Echter - net als bij NS - uitsluitend voor hun eigen trajecten en niet voor prestaties die andere vervoerders (niet) leveren.

Laat natuurlijk onverlet dat je altijd bij de ene en/of andere vervoerder kunt proberen een vergoeding te krijgen. Hoewel ik met Tom eens ben dat dat in het door jou gegeven voorbeeld er in principe niet in zit.

Vr.gr.
Hans
Reputatie 1
Nauw,beetje teleurstellend verhaal...

Dus ik heb een uur vertraging(bijna dan) en heb dus nergens recht op... ik reis met arriva/breng en NS... beide hebben een regeling > 30 minuten... mijn totale reis heb ik een vertraging van 58 minuten...heb 2 overstaps zowel de ns en arriva vertrekkende treinen wachten niet op vertraagde binnen komende treinen,(anders krijgt de ns een boete van de minister) en zie regelmatig deuren sluiten voor mijn neus... en kan ik weer een frietje eten op het station, Mij lijkt dat beide vervoerders naar ratio mij moeten vergoeden...
aangezien mijn totale reis een vertraging > 30 minuten oploop, ik zie niet in waarom dit niet kan!!

Reputatie 7
Badge +4
Je valt inderdaad tussen wal en schip. Zou de NS het hele net nog beheren dan kreeg je een vergoeding. Maar alle vervoerders kijken alleen naar hun eigen bedrijf. Daarom kan het niet. Je bent een beetje het slachtoffer van de privatisering geworden. Omdat je met twee vervoerders reist, heb je wel meer dan een half uur vertraging maar is er geen claim mogelijk.
Hallo Ruud39,

Zoals Tom en Hans al aangeven, kom je in dit geval niet in aanmerking voor de geld terug bij vertraging regeling. De voorwaarden voor geld terug bij vertraging vind je hier.

Ik heb je vraag aangepast en verplaatst naar 'In de trein', om de vindbaarheid te vergroten.

Vriendelijke groet,
Marjan
Nauw,beetje teleurstellend verhaal...

Dus ik heb een uur vertraging(bijna dan) en heb dus nergens recht op... ik reis met arriva/breng en NS... beide hebben een regeling > 30 minuten... mijn totale reis heb ik een vertraging van 58 minuten...heb 2 overstaps zowel de ns en arriva vertrekkende treinen wachten niet op vertraagde binnen komende treinen,(anders krijgt de ns een boete van de minister) en zie regelmatig deuren sluiten voor mijn neus... en kan ik weer een frietje eten op het station, Mij lijkt dat beide vervoerders naar ratio mij moeten vergoeden...
aangezien mijn totale reis een vertraging > 30 minuten oploop, ik zie niet in waarom dit niet kan!!



Dat vertrekkende treinen niet op vertraagde treinen wachten heeft niet zozeer te maken met boetes of zo.
Het heeft alles van doen met een mogelijk sneeuwbaleffect.
Doordat een trein ergens te laat vertrekt, kunnen andere treinen daardoor ook vertraagd raken.
Immers wat doe je als die trein op de vertraagde Arriva of Connexion(=Breng) trein in Arnhem wacht en met enkele minuten vertraging vertrekt. Moeten treinen in bijv. Utrecht dan ook weer op die vertraagde trein uit Arnhem wachten, zodat de passagiers alsnog hun overstap halen naar het noordwesten, westen en zuiden?
Dan zou het belang van een kleinere groep reizigers uiteindelijk het belang van duizenden reiziger gaan schaden.

En je kunt nu eenmaal de ene leverancier (Breng of Arriva) niet aansprakelijk stellen voor de prestaties van een ander (NS bijv.).
Zou AH een klacht van jou accepteren over iets wat je bij C1000 of Jumbo hebt gekocht, maar bij thuiskomst bedorven blijkt te zijn?
Philips zal ook geen klacht van je accepteren over je Samsung TV.
Waarom moeten individuele vervoersbedrijven dat dan wel?
Als Arriva of Breng jou met vertraging in Arnhem afzet moet je bij hen zijn. Door hun schuld is jouw vertraging zover opgelopen. Maar daar kun je NS dan niet op aanspreken als die (in opdracht van ProRail) hun trein op tijd laten vertrekken.
En het omgekeerde is uiteraard ook van toepassing. Komt de trein van NS met vertraging in Arnhem aan, moet je NS daarop aanspreken en niet Arriva of Breng als die (ook weer in opdracht van ProRail) hun treinen op tijd laten vertrekken om grotere vertragingen en sneeuwbaleffect te voorkomen.

Reputatie 1
Ik zie het meer als: een aannemer huurt 2 schilders in dienst en bijde zeggen als bij 0.5M2 slecht schilderwerk is niet acceptable, ze leveren alle 2 slecht werk en het is niet te verhalen.... raar verhaal eigenlijk.. je koopt een kaartje bij het locket(de aannemer) en bijde vervoerders (de schilders presteren slecht)... snap nog steeds niet waarom dit zo geregeld is...

Reageer