beantwoord

Geld terug bij vertraging intercity direct met abonnement

  • 18 februari 2015
  • 9 reacties
  • 1496 Bekeken

Geachte heer/mevrouw,

Meerdere keren per week reis ik met de intercity direct tussen Amsterdam en Breda. Hiervoor betaal ik steeds de toeslag van € 2,30. Ik reis met een dalvrij abonnement

Zeer regelmatig ondervind ik vertraging op dit traject, op grond van welke reden ik een vergoeding terugvraag onder de ‘geld terug bij vertraging regeling Intercity Direct’. Uit het schema wordt mij echter niet duidelijk welk deel van het abonnementsgeld men terug mag verwachten bij een vertraging van 30 min of meer. Op de site wordt dit niet uitgelegd:

http://www.ns.nl/reizigers/klantenservice/klantenservice/hulp-als-het-even-tegen-zit/geld-terug-bij-vertraging-intercity-direct.html

Gezien het feit de NS een versoepelde regeling voor vertraging bij reizen met de ICD dient te hanteren, lijkt het mij aannemelijk dat de NS bij een vertraging van 30 minuten 1/18e deel van het abonnementsgeld dient te vergoeden, hetzelfde deel dat de NS bij normale treinreizen vergoedt vanaf 60 minuten. Er is immers sprake van een versoepelde regeling, die de NS ook in 2015 wederom dient voort te zetten. Wanneer men bij 30 min vertraging hetzelfde deel (1/36e) zou terugkrijgen als bij het reizen met de normale trein, zou geen sprake meer zijn van een VERSOEPELDE regeling.

Desondanks krijg ik steeds slechts 1/36e deel van mijn abonnementsgeld vergoed, namelijk € 2,75. Daarnaast heb ik, ondanks herhaaldelijke verzoeken, nooit mijn toeslagen vergoed gekregen. Op de site staat aangegeven dat ik hier wel recht op heb. Ik ben van mening dat ik bij een vertraging van 30min of meer met de ICD, recht heb op € 5,50 (1/18e deel) + € 2,30 (toeslag): in totaal € 7,80.

Op de website kan ik hieromtrent geen informatie vinden en ook aan de telefoon kon men mij niet verder helpen. Daarnaast wordt niet gereageerd op mijn e-mail waardoor ik genoodzaakt ben mijn vraag hier stellen. Graag zie ik spoedig een reactie tegemoet op bovenstaande kwestie.

Met vriendelijke groet,

Lisa
icon

Beste antwoord door Hessel NS 26 februari 2015, 14:17

Hoi Lisa,

Wanneer je met Intercity direct reist, geldt inderdaad de regeling Geld terug bij vertraging vanaf 15 minuten. Omdat je dit via Mijn NS (nog) niet kan claimen, hebben we hiervoor een apart webformulier gemaakt:

Bij een vertraging van 30 minuten of meer met Intercity direct heb jij recht op vergoeding van 1/18e deel van je abonnementsgeld plus toeslag, precies de € 7,80 die je al aangeeft. Ik begrijp dat je via privébericht inmiddels contact hebt met Janou, zij werkt nu niet maar gaat snel na of er in eerdere instantie te weinig is uitgekeerd en waardoor dat komt. Dat zetten we dan uiteraard graag recht, hierover stuurt ze je nog even een privébericht.

Ik laat bovendien kijken of hierover op korte termijn helderder uitleg op onze website mogelijk is. Bedankt voor je bericht!
Bekijk origineel

9 reacties

Je kunt de gtbv voor de interci t direct online indienen. Dit gaat apart van de normale gtbv aanvraag.
De icd an vraag kun je doen op:
http://mail.nsinternational.nl/optiext/optiextension.dll?ID=MofMfPpxIDWJmwaKaMt0yjbK9QXSXCsfWilBoQrSIojivTg2xHplR_lt8vQNw9xDXHlvDTxuUkeKRFtFAZ
Dat heb ik uiteraard gedaan.

Je kunt de gtbv voor de interci t direct online indienen. Dit gaat apart van de normale gtbv aanvraag.
De icd an vraag kun je doen op:
http://mail.nsinternational.nl/optiext/optiextension.dll?ID=MofMfPpxIDWJmwaKaMt0yjbK9QXSXCsfWilBoQrSIojivTg2xHplR_lt8vQNw9xDXHlvDTxuUkeKRFtFAZ
Kan een moderator van de NS misschien reageren op bovenstaand bericht? Ik zou toch wel graag wat meer inzicht willen verkrijgen in de GTBV regeling bij het reizen met de ICD.
Ik heb nog altijd geen antwoord gekregen. Kan een moderator van de NS misschien reageren op bovenstaand bericht? Ik zou toch wel graag wat meer inzicht willen verkrijgen in de GTBV regeling bij het reizen met de ICD.
Reputatie 1
Badge
Sorry, nee, ik ben niet van NS. Wat ik ervan weet, is dat sinds 15/12/14, toen IC-defect van exHispeed naar NS zelf overging, de geld terugregeling is aangepast (lees verminderd) als hetzelfde bij NS zelf. Hoe het precies zit met de toeslag, weet ik zo niet. Verder is mede door deze overgang en naar het ernaaruitziet steeds groter groeiende computerproblems bij NS (of hun automatiseerders) allerlei tekst van exHispeed nog steeds niet correct aangepast. Ze hadden wel wat anders/dringenders te doen.
Merkwaardig vind ikzelf steeds meer, dat NS blijkbaar allang geen factotum meer heeft )iemand die echt alles weet), dat was vroeger toen ze nog HGB 1-2-3 hadden wel altijd zo. Maar toen was erook nog niet die verd...de sjipkaart. Dat is iemand die precies weet hoe de regels zijn, vooral bij moeilijke situaties. getuige de vele of nietszeggende, of lege, of soms verkeerde reacties van NS moderatoren op dit forum.
(1e deel is mededeling in het blad van Reizigersvereniging ROVER)
Hoi srt,

Dat zou inderdaad eerst de regeling zijn, maar uiteindelijk werd besloten dat de NS (door de vele vertragingen) toch een versoepelde regeling moest aanhouden:

http://www.nu.nl/binnenland/3890469/2017-toch-geld-retour-bij-vertraagde-intercity-direct.html

Ook aan de telefoon hoor ik steeds een ander antwoord. Volgens weet de NS zelf ook niet zo goed wat het beleid is op het gebied van geld terug bij vertraging ICD (voor reizigers met een abonnement). Anders was er wel snel gereageerd. Nogmaals doe ik een verzoek tot beantwoording van bovenstaande vraag, of op zijn minst een reactie dat de zaak wordt uitgezocht. Ik vind het ontzettend onbeschoft dat er vanuit de NS totaal niet gereageerd wordt.

Sorry, nee, ik ben niet van NS. Wat ik ervan weet, is dat sinds 15/12/14, toen IC-defect van exHispeed naar NS zelf overging, de geld terugregeling is aangepast (lees verminderd) als hetzelfde bij NS zelf. Hoe het precies zit met de toeslag, weet ik zo niet. Verder is mede door deze overgang en naar het ernaaruitziet steeds groter groeiende computerproblems bij NS (of hun automatiseerders) allerlei tekst van exHispeed nog steeds niet correct aangepast. Ze hadden wel wat anders/dringenders te doen.
Merkwaardig vind ikzelf steeds meer, dat NS blijkbaar allang geen factotum meer heeft )iemand die echt alles weet), dat was vroeger toen ze nog HGB 1-2-3 hadden wel altijd zo. Maar toen was erook nog niet die verd...de sjipkaart. Dat is iemand die precies weet hoe de regels zijn, vooral bij moeilijke situaties. getuige de vele of nietszeggende, of lege, of soms verkeerde reacties van NS moderatoren op dit forum.
(1e deel is mededeling in het blad van Reizigersvereniging ROVER)
Moderators weten het blijkbaar ook niet anders hadden ze wel gereageerd 😃
Geachte heer/mevrouw,

Meerdere keren per week reis ik met de intercity direct tussen Amsterdam en Breda. Hiervoor betaal ik steeds de toeslag van € 2,30. Ik reis met een dalvrij abonnement

Zeer regelmatig ondervind ik vertraging op dit traject, op grond van welke reden ik een vergoeding terugvraag onder de ‘geld terug bij vertraging regeling Intercity Direct’. Uit het schema wordt mij echter niet duidelijk welk deel van het abonnementsgeld men terug mag verwachten bij een vertraging van 30 min of meer. Op de site wordt dit niet uitgelegd:

http://www.ns.nl/reizigers/klantenservice/klantenservice/hulp-als-het-even-tegen-zit/geld-terug-bij-vertraging-intercity-direct.html

Gezien het feit de NS een versoepelde regeling voor vertraging bij reizen met de ICD dient te hanteren, lijkt het mij aannemelijk dat de NS bij een vertraging van 30 minuten 1/18e deel van het abonnementsgeld dient te vergoeden, hetzelfde deel dat de NS bij normale treinreizen vergoedt vanaf 60 minuten. Er is immers sprake van een versoepelde regeling, die de NS ook in 2015 wederom dient voort te zetten. Wanneer men bij 30 min vertraging hetzelfde deel (1/36e) zou terugkrijgen als bij het reizen met de normale trein, zou geen sprake meer zijn van een VERSOEPELDE regeling.

Desondanks krijg ik steeds slechts 1/36e deel van mijn abonnementsgeld vergoed, namelijk € 2,75. Daarnaast heb ik, ondanks herhaaldelijke verzoeken, nooit mijn toeslagen vergoed gekregen. Op de site staat aangegeven dat ik hier wel recht op heb. Ik ben van mening dat ik bij een vertraging van 30min of meer met de ICD, recht heb op € 5,50 (1/18e deel) + € 2,30 (toeslag): in totaal € 7,80.

Op de website kan ik hieromtrent geen informatie vinden en ook aan de telefoon kon men mij niet verder helpen. Daarnaast wordt niet gereageerd op mijn e-mail waardoor ik genoodzaakt ben mijn vraag hier stellen. Graag zie ik spoedig een reactie tegemoet op bovenstaande kwestie.

Met vriendelijke groet,

Lisa


Hi Lisa! Welkom op het NS Forum! Ik wil dit graag voor jou uitzoeken. Hiervoor heb ik je persoonlijke gegevens + claimnummer(s) nodig in een privé bericht. Je kan mij een privé bericht sturen door op mijn naam te klikken en vervolgens op "stuur bericht". Ik heb je topic verplaatst naar "In de trein".
Hoi Lisa,

Wanneer je met Intercity direct reist, geldt inderdaad de regeling Geld terug bij vertraging vanaf 15 minuten. Omdat je dit via Mijn NS (nog) niet kan claimen, hebben we hiervoor een apart webformulier gemaakt:

Bij een vertraging van 30 minuten of meer met Intercity direct heb jij recht op vergoeding van 1/18e deel van je abonnementsgeld plus toeslag, precies de € 7,80 die je al aangeeft. Ik begrijp dat je via privébericht inmiddels contact hebt met Janou, zij werkt nu niet maar gaat snel na of er in eerdere instantie te weinig is uitgekeerd en waardoor dat komt. Dat zetten we dan uiteraard graag recht, hierover stuurt ze je nog even een privébericht.

Ik laat bovendien kijken of hierover op korte termijn helderder uitleg op onze website mogelijk is. Bedankt voor je bericht!

Reageer