Meerdere keren per week reis ik met de intercity direct tussen Amsterdam en Breda. Hiervoor betaal ik steeds de toeslag van € 2,30. Ik reis met een dalvrij abonnement
Zeer regelmatig ondervind ik vertraging op dit traject, op grond van welke reden ik een vergoeding terugvraag onder de ‘geld terug bij vertraging regeling Intercity Direct’. Uit het schema wordt mij echter niet duidelijk welk deel van het abonnementsgeld men terug mag verwachten bij een vertraging van 30 min of meer. Op de site wordt dit niet uitgelegd:
http://www.ns.nl/reizigers/klantenservice/klantenservice/hulp-als-het-even-tegen-zit/geld-terug-bij-vertraging-intercity-direct.html
Gezien het feit de NS een versoepelde regeling voor vertraging bij reizen met de ICD dient te hanteren, lijkt het mij aannemelijk dat de NS bij een vertraging van 30 minuten 1/18e deel van het abonnementsgeld dient te vergoeden, hetzelfde deel dat de NS bij normale treinreizen vergoedt vanaf 60 minuten. Er is immers sprake van een versoepelde regeling, die de NS ook in 2015 wederom dient voort te zetten. Wanneer men bij 30 min vertraging hetzelfde deel (1/36e) zou terugkrijgen als bij het reizen met de normale trein, zou geen sprake meer zijn van een VERSOEPELDE regeling.
Desondanks krijg ik steeds slechts 1/36e deel van mijn abonnementsgeld vergoed, namelijk € 2,75. Daarnaast heb ik, ondanks herhaaldelijke verzoeken, nooit mijn toeslagen vergoed gekregen. Op de site staat aangegeven dat ik hier wel recht op heb. Ik ben van mening dat ik bij een vertraging van 30min of meer met de ICD, recht heb op € 5,50 (1/18e deel) + € 2,30 (toeslag): in totaal € 7,80.
Op de website kan ik hieromtrent geen informatie vinden en ook aan de telefoon kon men mij niet verder helpen. Daarnaast wordt niet gereageerd op mijn e-mail waardoor ik genoodzaakt ben mijn vraag hier stellen. Graag zie ik spoedig een reactie tegemoet op bovenstaande kwestie.
Met vriendelijke groet,
Lisa
Beste antwoord door Hessel NS
Hoi Lisa,
Wanneer je met Intercity direct reist, geldt inderdaad de regeling Geld terug bij vertraging vanaf 15 minuten. Omdat je dit via Mijn NS (nog) niet kan claimen, hebben we hiervoor een apart webformulier gemaakt:
Bij een vertraging van 30 minuten of meer met Intercity direct heb jij recht op vergoeding van 1/18e deel van je abonnementsgeld plus toeslag, precies de € 7,80 die je al aangeeft. Ik begrijp dat je via privébericht inmiddels contact hebt met Janou, zij werkt nu niet maar gaat snel na of er in eerdere instantie te weinig is uitgekeerd en waardoor dat komt. Dat zetten we dan uiteraard graag recht, hierover stuurt ze je nog even een privébericht.
Ik laat bovendien kijken of hierover op korte termijn helderder uitleg op onze website mogelijk is. Bedankt voor je bericht!
Bekijk origineel
Wanneer je met Intercity direct reist, geldt inderdaad de regeling Geld terug bij vertraging vanaf 15 minuten. Omdat je dit via Mijn NS (nog) niet kan claimen, hebben we hiervoor een apart webformulier gemaakt:
Bij een vertraging van 30 minuten of meer met Intercity direct heb jij recht op vergoeding van 1/18e deel van je abonnementsgeld plus toeslag, precies de € 7,80 die je al aangeeft. Ik begrijp dat je via privébericht inmiddels contact hebt met Janou, zij werkt nu niet maar gaat snel na of er in eerdere instantie te weinig is uitgekeerd en waardoor dat komt. Dat zetten we dan uiteraard graag recht, hierover stuurt ze je nog even een privébericht.
Ik laat bovendien kijken of hierover op korte termijn helderder uitleg op onze website mogelijk is. Bedankt voor je bericht!