beantwoord

Geld terug bij vertraging met meerdere vervoerders

Ik reisde gisteren met de trein van Maastricht naar Venlo.
Onderweg van Maastricht naar Roermond met NS kregen we ongeveer 10 minuten vertraging, waardoor ik mijn aansluiting op de stoptrein van Veolia Transport van Roermond naar Venlo niet haalde en moest wachten op de volgende trein.
Uiteindelijk kwam ik dus 30 minuten later aan dan gepland op mijn eindbestemming, door de vertraging van NS.
Is het nu mogelijk om geld terug te krijgen?
Of maakt NS zich geen zorgen om reizigers die aansluitingen op andere vervoerders missen door vertragingen?
icon

Beste antwoord door Thom 6 maart 2015, 10:47

Geld terug bij vertraging geldt helaas per vervoerder. U had bij NS na het inchecken geen 30 minuten vertraging en bij Veolia ook niet. U was wel te laat door de vertraging bij NS en miste de trein van Veolia maar dat wordt dus helaas niet vergoed. Het vergoedingenstelsel werkt per reis die per vervoerder wordt gemaakt. Had NS dit Veoliatraject gereden dan had u wel recht gehad op Geld terug bij vertraging.
Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Geld terug bij vertraging geldt helaas per vervoerder. U had bij NS na het inchecken geen 30 minuten vertraging en bij Veolia ook niet. U was wel te laat door de vertraging bij NS en miste de trein van Veolia maar dat wordt dus helaas niet vergoed. Het vergoedingenstelsel werkt per reis die per vervoerder wordt gemaakt. Had NS dit Veoliatraject gereden dan had u wel recht gehad op Geld terug bij vertraging.
Reputatie 4
Badge
Het is natuurlijk schandalig dat dit zo is.
De reiziger heeft immers geen enkele keus met welke vervoerder te reizen.
Het wordt hoog tijd dat de oorspronkelijke geld terug bij vertraging-regeling wordt hersteld en dat de vervoerders onderling uitzoeken wie de compensatie moet betalen. Dat is dankzij de OV-chipkaart heel eenvoudig na te gaan.
Reputatie 7
Badge +4
Wat mij betreft waren alle treinen weer van NS, het zou veel gedoe besparen. Bovendien is de term privatisering rekbaar, er is geen concurrentie op het spoor, er is sprake van monopolisering van trajecten. Maar het is een gelopen race. Ik vraag me werkelijk af of je geen GTBV-regeling zou kunnen maken voor deze situatie, want onrechtvaardig is het wel.
Hallo dennesoes,

Welkom op het NS Serviceforum. Helaas moet ik je teleurstellen en heeft Thom gelijk. Bij Geld terug bij Vertraging wordt gekeken naar de vertraging per vervoerder. Ik hoop dat je volgende reis met NS wel naar wens zal verlopen.

Het topic heb ik naar het subforum 'in de trein' verplaatst om de vindbaarheid te bevorderen.

Vriendelijke groet,
Herman NS
Bedankt voor de reacties.
Ik was er al bang voor dat dit zo zou zijn.
Vanuit de reiziger gezien is het nogal belachelijk dat de GTBV-regeling niet geldt bij zulke situaties.
Op zich ben ik niet tegen de privatisering van het vervoer. De kwaliteit op regionale lijnen gaat vaak wel vooruit, ten opzichte van de situatie met slechts één nationale monopolist.
De reiziger zou echter zo min mogelijk van de verschillende vervoerders moeten merken, zolang het om 'concurrentie om het spoor' gaat ipv 'concurrentie op het spoor'
Reputatie 6
Badge +2
https://www.ovloket.nl/file/219273 suggereert dat dit wordt verbeterd:

"Nu hebben reizigers die gebruik maken van verschillende OV-bedrijven nog te maken met verschillende regelingen. Als ze bij de ene vervoerder vertraging oplopen en daardoor een aansluiting missen van vervoerder nummer twee, hebben ze geen recht op een vergoeding. Vanaf 1 januari 2016 komt er een uniforme regeling: dan hebben reizigers bij alle spoorvervoerders in Nederland recht hebben op 50 procent restitutie bij vertragingen vanaf 30 minuten en 100 procent bij vertragingen van 60 minuten of meer."

Erg duidelijk vind ik dit echter nog niet: dat een regeling voor elke vervoerder hetzelfde is impliceert niet zonder meer dat het een vervoerderoverstijgende regeling is. Het in het tweede deel van het citaat genoemde verbetert de in het eerste deel genoemde ongewenste gang van zaken dus niet noodzakelijk.
Reputatie 7
Badge +3

Of maakt NS zich geen zorgen om reizigers die aansluitingen op andere vervoerders missen door vertragingen?

Als je de aansluitende trein, bus of vliegtuig mist krijg je geen geld terug. Juridisch gezien is dat gewoon vervolgschade en vervoerders kunnen daar volgens de wet niet voor aansprakelijk worden gesteld. Ze zijn alleen verantwordelijk voor hun eigen vervoer.
Reputatie 7
Badge +3
Dat is niet schandalig aangezien aansprakelijkheid voor vervolgschade om goede redenen is uitgesloten.

En verder krijg je ook niets terug als je de aansluitende bus mist door een vertraging. Dat is niet anders dan de aansluitende trein missen.
Reputatie 7
Badge +3
Wat mij betreft waren alle treinen weer van NS, het zou veel gedoe besparen.
Liever niet, ik ben geen fan van 50 jaar oude stoptreinen en aanhoudende materieeltekorten..
Dat is niet schandalig aangezien aansprakelijkheid voor vervolgschade om goede redenen is uitgesloten.

En verder krijg je ook niets terug als je de aansluitende bus mist door een vertraging. Dat is niet anders dan de aansluitende trein missen.

Dat ben ik pertinent met je oneens. Als je een kaartje kunt kopen van station A naar station B (en met een e-ticket of eenmalige chipkaart kan dat nog steeds) dan is er in mijn ogen pas sprake van vervolgschade wanneer je op station B een aansluiting mist.
Wellicht zou men van het (momenteel overbodige) TLS zowaar een zinvolle organisatie kunnen maken door de GTBV-claims door hen af te laten handelen (al moet het dan natuurlijk wel een onafhankelijke club worden en geen dochterbedrijf van de vervoerders). Zij kunnen dan direct het geld terugbetalen aan de reiziger en vervolgens een verdeelsleutel bepalen om dit weer bij de vervoerders op te halen zonder de reiziger hiermee lastig te vallen.
Ik heb weer een iets andere situatie. Op 8 december was er een grote verstoring in Eindhoven. Ik moest die dag van Den Bosch naar Venlo. De enige mogelijkheid was via Nijmegen, en daar verder met een andere vervoerder. De totale reistijd was meer dan een uur langer dan de reis via Eindhoven (en dus een volledig ns traject). Ik kan me niet voorstellen dat ik geen recht heb op geld bij vertraging. Weet iemand hoe dit zit?

Het topic heb ik naar het subforum 'in de trein' verplaatst om de vindbaarheid te bevorderen.

Vriendelijke groet,
Herman NS[/quote]
IIk kan me niet voorstellen dat ik geen recht heb op geld bij vertraging. Weet iemand hoe dit zit?

Het ligt eraan of NS deze route als omreisadvies heeft gegeven, en zo ja of het bij een omreisadvies bij Veolia wel of niet de bedoeling is om ingecheckt te blijven bij NS.
IIk kan me niet voorstellen dat ik geen recht heb op geld bij vertraging. Weet iemand hoe dit zit?

Het ligt eraan of NS deze route als omreisadvies heeft gegeven, en zo ja of het bij een omreisadvies bij Veolia wel of niet de bedoeling is om ingecheckt te blijven bij NS.

Ik heb echt geen idee. Die ochtend was het een grote,chaos op het station. Het was de enige mogelijkheid om in Venlo te komen. beste NS forum deelnemers: HELP!
U kunt een papieren formulier voor geld terug bij vertraging gebruiken en daar dan een brief bij doen met uitleg en een uitdraai van uw reisgeschiedenis waar ook de rit met Veolia op staat.
Dank je wel

Reageer