beantwoord

Geld terug bij Vertraging tijdens aangepaste dienstregeling

• 28 januari 2015
  • 28 reacties
  • 975 Bekeken

Reputatie 2
Op twitter meldt NS dat vertraging die ontstaat als gevolg van de aangepaste dienstregeling niet geldt voor de regeling Geld terug bij Vertraging. Alleen als je bovenop de aangepaste dienstregeling vertraging zou hebben, zou je geld terug krijgen. Klopt dit? Ik mag hopen van niet, en dat dit weer een voorbeeld is van een klantenservice die regelmatig fouten maakt?
In elk geval weet ik dat in het verleden GtbV gewoon van toepassing was op vertragingen ontstaan door de aangepaste dienstregeling. Zie ook dit bericht uit het archief van Treinreiziger.nl of dit bericht. Nu weet ik dat inmiddels het beleid is gewijzigd en dat de reiziger nu op 1, 2 en 3 staat. Dus wellicht heeft dat het beleid doen wijzigen, maar ik mag hopen van niet.
icon

Beste antwoord door Thijs NS 29 januari 2015, 09:51

De GTBV-regeling geldt inderdaad ten opzichte van de normale dienstregeling. Deze regeling is dus niet veranderd. De tweet vanuit NS_online die meldde dat dit niet zo was bevatte foutieve informatie. Inmiddels zijn werknemers van klantenservice hierover ingelicht.
Bekijk origineel

28 reacties

Badge +3
Het laatste woord is er nog niet over gezegd, lees ik in al deze berichten.
Reputatie 6
Misschien moet iemand anders maar eens vastleggen wat een redelijke termijn van 'vooraf aankondigen' is.
Op twitter meldt NS dat vertraging die ontstaat als gevolg van de aangepaste dienstregeling niet geldt voor de regeling Geld terug bij Vertraging. Alleen als je bovenop de aangepaste dienstregeling vertraging zou hebben, zou je geld terug krijgen. Klopt dit? Ik mag hopen van niet, en dat dit weer een voorbeeld is van een klantenservice die regelmatig fouten maakt?
In elk geval weet ik dat in het verleden GtbV gewoon van toepassing was op vertragingen ontstaan door de aangepaste dienstregeling. Zie ook dit bericht uit het archief van Treinreiziger.nl of dit bericht. Nu weet ik dat inmiddels het beleid is gewijzigd en dat de reiziger nu op 1, 2 en 3 staat. Dus wellicht heeft dat het beleid doen wijzigen, maar ik mag hopen van niet.

Klopt dit ? Ja dit klopt, u krijgt alleen GTBV bij vertragingen op basis van de aangepaste dienstregeling.

Precies de reden dat dit wordt ingevoerd samen met de eis van de overheid dat zoveel % van de treinen op tijd moet rijden.
Reputatie 2
Je kan 72 uur aanhouden. Dan wordt het dagplan van NS aangeleverd en is de dienstregeling voor die dag dus definitief. Daarna kan je de dienstregeling alleen maar aanpassen door de status van een trein te wijzigen naar trein rijdt niet.
Ik wist niet beter dan dat GTBV bij een uitgedunde dienstregeling altijd al ten opzichte van de aangepaste dienstregeling was. De voorwaarden (pdf) zijn er glashelder over door het tweemaal uit te sluiten:

Onder een vertraging wordt niet verstaan een afwijking van de Jaardienstregeling (bijvoorbeeld ten gevolge van werkzaamheden of een strem­ming) die vooraf door NS is aangekondigd.
(...)
In het geval dat een vertraging het gevolg is van overmacht voor NS, is NS niet gehouden tot restitutie over te gaan. Van overmacht is bij­ voorbeeld sprake in geval van omstandigheden waardoor de dienstregeling geheel of groten­ deels niet of niet naar behoren kan worden uit­ gevoerd, zoals een stroomstoring met lande­ lijke uitstraling, dreiging van terroristische aan­ slagen, een staking of uitzonderlijke weersom­standigheden zoals storm of (stuif)sneeuw.
Reputatie 2

Klopt dit ? Ja dit klopt, u krijgt alleen GTBV bij vertragingen op basis van de aangepaste dienstregeling.
Waar haal je die wijsheid vandaan? Ik weet 100% zeker dat t/m 2013 de gewone dienstregeling het uitgangspunt was. Bewijzen ook de twee links, anders zegt Meerstadt niet dat er door de aangepaste dienstregeling meer GtbV claims komen, anders zouden het er alleen minder zijn.
Er is toch echt voor ProRail ook een indicator opgeheven treinen, en daar telden alle opgeheven treinen ook in mee. Alleen als ze meer dan 72u uit de dienstregeling zijn geschrapt. Wel is het volgensmij nu een soort uitzondering gecreëerd dat de opgeheven treinen door aangepaste dienstregeling buiten beschouwing gelaten mogen worden bij de indicator
Reputatie 2
Ik wist niet beter dan dat GTBV bij een uitgedunde dienstregeling altijd al ten opzichte van de aangepaste dienstregeling was. De voorwaarden zijn er glashelder over door het tweemaal uit te sluiten:

Er is tot nu toe 1x of geen enkel keer een beroep gedaan op overmacht. Uitgangspunt mag inderdaad dagplan zijn, maar die wordt vastgesteld 72 uur voor vertrek. Daarna is het mijn inziens discutabel. Eerder heb ik die discussie gehad met NS Hispeed (nu NS Int). Toen zijn de claims uiteindelijk gewoon uitbetaald.
Je krijgt ook geen GTBV als de vertraging ontstaan is door aangekondigde werkzaamheden.

Daar valt dit ook onder. NS heeft het aangekondigt, dus de reiziger dient er rekening mee te houden.

Dat u er discussie over moest voeren zegt al genoeg dat NS het standaard afwijst en dat hooguit vasthoudende klanten wat kunnen bereiken.
Reputatie 2
Hierbij een e-mail die NS in 2013 naar vaste klanten stuurde, ter informatie over de aangepaste dienstregeling. Citaat: "Onze geld terug bij vertraging regeling is ruimhartig en geldt ten opzichte van de normale dienstregeling."
Reputatie 6
Ja zo ken ik er nog een paar. Als er een wisselstoring is op het moment dat je de voordeur achter je dichttrekt is het zeker ook aangekondigd?
@treinreiziger Dat is dan mooi , ws omdat ze het te laat hebben aangekondigd. Raar dat ze op Twitter dan wat anders beweren.
Hierbij een e-mail die NS in 2013 naar vaste klanten stuurde, ter informatie over de aangepaste dienstregeling. Citaat: "Onze geld terug bij vertraging regeling is ruimhartig en geldt ten opzichte van de normale dienstregeling."

In de e-mail die ik vandaag kreeg rept Hans Peters (Commercieel Directeur NS Reizigers) met geen woord over GTBV. Verder vertoont de e-mail veel gelijkenissen, dus die passage is vast niet zonder reden verwijderd...
Reputatie 2
Dan mogen ze het nu even bevestigen dat ze stilletjes het beleid hebben aangepast (de voorwaarden zijn ongewijzigd). Dit heeft NS destijds aan Rover gepresenteerd. Daarmee bevestigen ze indirect als het gewijzigd is nu minder klantvriendelijk is.
Reputatie 6
Het zou natuurlijk ook kunnen dat NS de slapende honden (zie diverse berichten hierboven) liever niet wakker maakt. Kost weer allemaal Euri's natuurlijk...
Dan mogen ze het nu even bevestigen dat ze stilletjes het beleid hebben aangepast (de voorwaarden zijn ongewijzigd). Dit heeft NS destijds aan Rover gepresenteerd.

Dit is natuurlijk veel handiger. Door bewust verkeerde of onvoldoende informatie te verschaffen zullen veel reizigers (waaronder in ieder geval ik en zo te zien ook Pe_pe) ten onrechte in de veronderstelling zijn geen aanspraak te kunnen maken op een regeling terwijl dat wel het geval is. Dat is nog eens makkelijk geld besparen!
Bedankt voor het verschaffen van de informatie die de NS ons niet wil geven, dat toont maar weer eens de meerwaarde van dit forum aan.

In de e-mail die ik vandaag kreeg rept Hans Peters (Commercieel Directeur NS Reizigers) met geen woord over GTBV. Verder vertoont de e-mail veel gelijkenissen, dus die passage is vast niet zonder reden verwijderd...

Klopt, ik dacht al ben ik nu kippig geworden.

Geen woord over GTBV. Maar hij is ook niet van Boukje maar van Hans Peters, wellicht krijgt u die email n.a.v. de discussies die u voerde met NS.
Reputatie 2
Nee, dat was de standaard e-mail van destijds die dagelijks verstuurd werd (dat wil zeggen dagelijks in de periode van de aangepaste dienstregeling). Hans Peters heeft dezelfde functie als Boukje destijds. Ik zie overigens dat nog de oude webcare tijden staan in de e-mail van Hans Peters.
Reputatie 2
Reactie van NS op twitter: https://twitter.com/NS_online/status/560526851605815296. Ofwel: je hebt nog steeds recht op GtbV op basis van de normale dienstregeling.
Valt het verdachte pakje in Leiden ook onder de uitsluitingen?
Reputatie 2
Nee, je hebt gewoon recht op geld terug bij vertraging.
Reactie van NS op twitter: https://twitter.com/NS_online/status/560526851605815296. Ofwel: je hebt nog steeds recht op GtbV op basis van de normale dienstregeling.

Ze hebben het proefballonnetje snel weer laten leeglopen. Waarschijnlijk hadden ze gehoopt stilletjes de regeling te versoberen en dan uit coulance toch tot vergoeding over te gaan voor een paar individuele reizigers die bezwaar zouden gaan maken tegen het afwijzen van hun GTBV-claim.

Ze hebben het proefballonnetje snel weer laten leeglopen. Waarschijnlijk hadden ze gehoopt stilletjes de regeling te versoberen en dan uit coulance toch tot vergoeding over te gaan voor een paar individuele reizigers die bezwaar zouden gaan maken tegen het afwijzen van hun GTBV-claim.

Ik denk dat ze dit nog steeds doen, want ik gok dat ze dit niet groot gaan aankondigen aan de klanten. Waarschijnlijk dat morgen de klantenservice dit ook nog niet weet en weer het tegengestelde meldt.

Daarnaast ben ik benieuwd hoeveel van de claims hierover standaard afgewezen gaan worden omdat ze automatisch gecontroleerd worden. Dus ik denk dat je uiteindelijk nog veel stappen moet nemen om je GTVB te krijgen.
Reputatie 3
Badge

Deze tweet moeten we maar heel erg goed bewaren. . .
Al zullen de uitlatingen van individuele medewerkers van de klantenservice wel geen rechtskracht hebben als die in strijd zouden zijn met schriftelijk vastgelegde voorwaarden. Een beetje in de categorie "Aan deze folder kunnen geen rechten worden ontleend." . . .

In beginsel is het de bedoeling dat op ieder traject minstens een halfuurdienst wordt onderhouden. Als al die treinen op tijd zouden rijden, zou je dus nooit meer dan een half uur vertraging ten opzichte van de reguliere dienstregeling kunnen hebben. Als er echter één overblijvende trein uitvalt of meer dan een kwartier vertraging heeft, kan het snel oplopen.
Al zullen de uitlatingen van individuele medewerkers van de klantenservice wel geen rechtskracht hebben als die in strijd zouden zijn met schriftelijk vastgelegde voorwaarden. Een beetje in de categorie "Aan deze folder kunnen geen rechten worden ontleend." . . .

De tweet komt van de webcare coordinator. Dat is net iets betrouwbaarder dan een mededeling van een willekeurige klantenservicemedewerker, maar inderdaad niet rechtsgeldig.
Reputatie 6
Badge +2
In beginsel is het de bedoeling dat op ieder traject minstens een halfuurdienst wordt onderhouden. Als al die treinen op tijd zouden rijden, zou je dus nooit meer dan een half uur vertraging ten opzichte van de reguliere dienstregeling kunnen hebben.
Voor GTBV is het criterium "een half uur of meer", dat is een belangrijk verschil met "meer dan een half uur".

Als er normaal een overstap van een kwartierdienst op een kwartierdienst is kan je als dit halfuurdiensten worden bij je eerste trein een kwartier vertraging hebben, en vervolgens bij de overstap nog een kwartier, dus al met al een half uur.

Reageer