Geld terug HSL

• 27 februari 2019
  • 15 reacties
  • 615 Bekeken

Reputatie 1
Hallo,

zoals iedere reiziger tussen Rotterdam en Breda ondervind ik vrijwel dagelijks last van de hsl-treinverbinding. Dat dit drama niet op korte termijn wordt opgelost is duidelijk (al vragen veel mensen zich af: kunnen we niet terug naar de oude verbinding via Dordrecht?)

Nu zag ik via dit forum het volgende bericht: https://nieuws.ns.nl/ns-komt-hsl-reiziger-tegemoet/
waarin extra mogelijkheden tot geld terugvragen genoemd staan. En “De komende periode worden reizigers hierop extra attent gemaakt.”

Dat laatste is absoluut niet gebeurd, maar goed. Ik vroeg me af of ik met een altijd vrij reizen abonnement mijn vertragingen moet doorgeven via https://www.ns.nl/formulieren/geld-terug-bij-vertraging.html?_ga=2.200592622.1386402125.1551250182-1816289463.1542455883
of via Mijn NS en of dat qua bedrag iets uitmaakt.
Voor zover ik weet kan men op “Mijn NS” nog geen vertragingen van 15-30 minuten doorgeven, dus dat zou via dit formulier moeten?

groet

15 reacties

Altijd het formulier gebruiken, soms krijg je dan vrij snel een berichtje terug dat het is afgewezen (onterecht), omdat een robot dit beoordeelt.
Je kan dan een reply op dat berichtje sturen met het verzoek om her veroordeling, zet voor het gemak je incheck en uittcheck tijden erbij, en dan wordt het vaak wel goedgekeurd.
En wat betreft die extra compensatie, dit gaat alleen voor de mensen met een jaartoeslag abonnement gelden, niet voor de mensen zoals ik die maandtoeslagen of op losse toeslagen reizen, wat overigens schandalig en onbegrijpelijk is, slaat compleet nergens op hoe de NS dit af probeert te handelen.
Reputatie 1
En wat betreft die extra compensatie, dit gaat alleen voor de mensen met een jaartoeslag abonnement gelden, niet voor de mensen zoals ik die maandtoeslagen of op losse toeslagen reizen, wat overigens schandalig en onbegrijpelijk is, slaat compleet nergens op hoe de NS dit af probeert te handelen.

Aha, bedankt voor de info, kansloze zaak dus?
Ik betaal geen toeslag, maar reis op het toeslagloze deel van de hsl tussen breda en rotterdam. Vroeg me af of de compensatie bij 15 minuten vertraging dan ook geldt.
Badge +3
Ik betaal geen toeslag, maar reis op het toeslagloze deel van de hsl tussen breda en rotterdam. Vroeg me af of de compensatie bij 15 minuten vertraging dan ook geldt.
Als u op dat traject met Intercity direct reist, dan ja. Ik citeer uit een bericht van een moderator (medewerker van NS) uit een ander topic:

De ICd-regeling is van toepassing zodra de Intercity direct onderdeel uitmaakt van je reis. De regeling is daarmee van toepassing op de héle reis, dus niet alleen op het ICd-traject. Het maakt daarbij ook niet uit of de vertraging is ontstaan in de Intercity direct of in een reguliere trein.
In de reisplanner wordt bij sommige reizen tussen Breda en Rotterdam aangegeven dat het om een Intercity direct gaat; de vertragingsregeling voor de Intercity direct geldt dan ook bij die treinen.

En wat betreft die extra compensatie, dit gaat alleen voor de mensen met een jaartoeslag abonnement gelden, niet voor de mensen zoals ik die maandtoeslagen of op losse toeslagen reizen, wat overigens schandalig en onbegrijpelijk is, slaat compleet nergens op hoe de NS dit af probeert te handelen.Aha, bedankt voor de info, kansloze zaak dus?

De compensatie bij 15 minuten geldt alleen op de IC Direct, niet op het traject Den Haag- Eindhoven (daarbij geldt de vanaf 30 minuten regel).

Ze gebruiken hetzelfde materieel en dezelfde sporen, maar die 15 minuten regel is wettelijk vastgelegd en geldt uitsluitend voor de IC Direct service.

Althans dat is wat ze mij ook wijs maken 😉
Reputatie 1
Haha! Ja, als je de problemen niet kan adresseren en ook niet wil uitbetalen, dan moet je het op een andere manier spinnen.
Reputatie 6
Badge
Hallo,

zoals iedere reiziger tussen Rotterdam en Breda ondervind ik vrijwel dagelijks last van de hsl-treinverbinding. Dat dit drama niet op korte termijn wordt opgelost is duidelijk (al vragen veel mensen zich af: kunnen we niet terug naar de oude verbinding via Dordrecht?)

Nu zag ik via dit forum het volgende bericht: https://nieuws.ns.nl/ns-komt-hsl-reiziger-tegemoet/waarin extra mogelijkheden tot geld terugvragen genoemd staan. En “De komende periode worden reizigers hierop extra attent gemaakt.”

Mij is ook gevallen, dat NS er helemaal niet op attendeert. Ik denk, dat NS ook technisch failliet gaat als echt iedereen gaat declareren. Dit weekend 2x 30 minuten vertraging gehad, niets gehoord. En ook de hele zondag, dat er geen ICD's reden: niets gehoord op het station.

Verder Dordrecht: zou voor velen een zegen zijn, die 9 minuten langer, maar 99pct betrouwbaar reizen op de oude manier. Snap niet dat de concessie-verlener dit ook niet inziet en dit gaat eisen.
Reputatie 7
Badge +3

En wat betreft die extra compensatie, dit gaat alleen voor de mensen met een jaartoeslag abonnement gelden, niet voor de mensen zoals ik die maandtoeslagen of op losse toeslagen reizen, wat overigens schandalig en onbegrijpelijk is, slaat compleet nergens op hoe de NS dit af probeert te handelen.Aha, bedankt voor de info, kansloze zaak dus?
De compensatie bij 15 minuten geldt alleen op de IC Direct, niet op het traject Den Haag- Eindhoven (daarbij geldt de vanaf 30 minuten regel).

Ze gebruiken hetzelfde materieel en dezelfde sporen, maar die 15 minuten regel is wettelijk vastgelegd en geldt uitsluitend voor de IC Direct service.

Althans dat is wat ze mij ook wijs maken ;-)

Verschil is wel dat er voor de IC Direct tussen Rotterdam en Schiphol toeslag betaald moet worden. Daar mag je normaal voor verwachten dat je een kortere reistijd hebt. Heb je die kortere reistijd niet mag je vanaf 15 minuten vertraging claimen.
Voor de IC Den Haag - Eindhoven betaal je geen toeslag en is de 15 minuten regeling niet van toepassing. Volgens mij geldt die 15 minuten regeling ook niet wanneer je de ICD alleen tussen Rotterdam en Breda gebruikt, want dan betaal je ook geen toeslag.
Reputatie 3

https://www.ns.nl/formulieren/geld-terug-bij-vertraging.html

Heeft u gereisd over de hogesneldheidslijn (HSL) met de Intercity direct of de intercity Den Haag - Eindhoven via Breda? Dan kunt u via onderstaand formulier vanaf 15 minuten vertraging een verzoek voor teruggave indienen.

Volgens deze link zou dat volgens mij ook op het traject Den Haag-Eindhoven moeten kunnen vanaf 15 minuten. Of lees ik iets verkeerd/zie ik iets over het hoofd?
Reputatie 6
Badge
Dit lijkt nieuw. Afgelopen weekend heb ik het formulier nog twee keer 'mogen' invullen voor ICD. Toen stond nog heel duidelijk Intercity Direct vermeld. Nu gaat het om de HSL als voorwaarde. Goede en logische verbetering om reizigers beter te compenseren op deze onbetrouwbare lijn.

Overigens is de punctualiteit deze week zichtbaar gestegen.

https://www.ns.nl/formulieren/geld-terug-bij-vertraging.html

Heeft u gereisd over de hogesneldheidslijn (HSL) met de Intercity direct of de intercity Den Haag - Eindhoven via Breda? Dan kunt u via onderstaand formulier vanaf 15 minuten vertraging een verzoek voor teruggave indienen.

Volgens deze link zou dat volgens mij ook op het traject Den Haag-Eindhoven moeten kunnen vanaf 15 minuten. Of lees ik iets verkeerd/zie ik iets over het hoofd?

Helemaal te gek!! Ik heb het formulier ook gebruikt afgelopen werkweek, en hier ook niets over gezien. Nieuwe regel dus!
Reputatie 3
Dit lijkt nieuw. Afgelopen weekend heb ik het formulier nog twee keer 'mogen' invullen voor ICD. Toen stond nog heel duidelijk Intercity Direct vermeld. Nu gaat het om de HSL als voorwaarde. Goede en logische verbetering om reizigers beter te compenseren op deze onbetrouwbare lijn.

Ik had zelf een claim ingediend voor vertraging van iets meer dan 30 minuten op het traject tussen Den Haag en Eindhoven en deze is inmiddels correct (hele ritprijs) toegekend!
Reputatie 3

Ik had zelf een claim ingediend voor vertraging van iets meer dan 30 minuten op het traject tussen Den Haag en Eindhoven en deze is inmiddels correct (hele ritprijs) toegekend!

Wacht, lees ik dit goed? Reizigers met de IC Den Haag C - Eindhoven mogen dit formulier invullen in plaats van het standaard 'geld terug bij vertraging' formulier, en krijgen dan 100% terug vanaf 30 min en 50% vanaf 15 min?!
Reputatie 3
Dat lees je helemaal goed.

Zo staat het aangegeven boven het formulier en zo is er ook toegekend (hele ritprijs voor iets meer dan 30 minuten vertraging).
Reputatie 3
Mooi dit 😂 ik zit inmiddels over de helft van mijn jaar Trajectvrij, en ik heb altijd het standaardformulier gebruikt met de standaardtarieven.

Reageer