Geld terug na vertraging

• 6 november 2014
  • 7 reacties
  • 260 Bekeken

Geachte NS-medewerker,
Door een sein en wisselstoring bij Weesp vandaag (06-11-14) heb ik niet met de trein kunnen rijden. De snelste mogelijkheid van Amsterdam Sciencepark naar Baarn was: 10 min fietsen naar Amsterdam Amstel dan 1uur en 15 min met de bus 320 naar Hilversum om vervolgens 29 min te wachten op de trein welke mij naar Baarn bracht. Met deze ongelofelijke omweg was ik nog sneller dan wanneer ik met de trein zou gaan. Om een lang verhaal kort te maken; ik ben niet tevreden. Zou ik het geld wat ik voor de bus heb moeten betalen terug kunnen krijgen? Ik verwacht een zeer spoedig antwoord ik heb vandaag al langer moeten wachten. Met vriendelijke groet, Mark

7 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Het is vervelend maar u kunt alleen een beroep doen op Geld terug bij vertraging. Dan moet u de vertraging bij NS hebben opgelopen en een half of een heel uur later dan normaal hebben uitgecheckt bij NS. Die teruggave kan oplopen tot de normale ritprijs. Ik vrees echter dat u tussendoor ook bent in- en uitgecheckt. Volgens de regels kan het niet en of een moderator er wat mee kan, is aan hen om te beoordelen.

http://www.ns.nl/reizigers/klantenservice/klantenservice/hulp-als-het-even-tegen-zit/meer-dan-een-uur-vertraging.html
Badge
Beste Mark,

Vervelend dat je reis zo is verlopen. Echter, je hebt gekozen om met de bus te gaan en niet met de trein. Je komt alleen in aanmerking voor de Geld terug bij vertraging regeling als je daadwerkelijk met de trein hebt gereisd, en dat is bij jou niet het geval. Ik moet je dus teleurstellen.

Vriendelijke groet, Robby
Reputatie 2
Hoi Mark, ik ben benieuwd of je een afgekocht NS abonnement hebt? Als je een trajectabonnement hebt kom je wel degelijk in aanmerking voor terugbetaling van een deel van je NS abonnement. Althans, daar ga ik vanuit op basis van de EU regelgeving, NS heeft dat naar mijn weten echter niet geborgd in een regeling. Zie: http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-10-282_nl.htm

Wat in het geval van vertraging of uitval van een trein?
Indien verwacht kan worden dat de vertraging meer dan een uur zal bedragen, krijgt de reiziger de keuze tussen:

a) terugbetaling van de volledige kostprijs van het vervoerbewijs, van de kostprijs voor de niet gemaakte gedeelten van de reis of van de kostprijs voor de reeds gemaakte gedeelten indien de reis zinloos is geworden in verband met het oorspronkelijke reisplan van de reiziger. In dit geval heeft de reiziger ook recht op een retourdienst naar het eerste vertrekpunt bij de vroegste gelegenheid.
b) voortzetting van de reis naar de eindbestemming langs de gebruikelijke of langs een andere route, onder vergelijkbare vervoersomstandigheden, bij de vroegste gelegenheid of op een latere datum naar keuze van de reiziger.

Als je dus al voor een NS abonnement betaald hebt, en er is een vertraging van 60 minuten of meer voorzien, zou je in mijn beleving dus kunnen kiezen om die reis niet te maken, en terugbetaling van dat deel te vragen. Zo te zien zal NS je claim dan toch gaan afwijzen, dat betekent dat als je daar niet mee eens bent bezwaar moet gaan maken. En er veel tijd en moeite voor moet doen. Maar als je wil kan ik daarbij helpen, waarbij ik natuurlijk geen garantie kan geven dat de geschillencommissie de EU regels net zo uitlegt als ik dat doe.
Hoi Mark, ik ben benieuwd of je een afgekocht NS abonnement hebt? Als je een trajectabonnement hebt kom je wel degelijk in aanmerking voor terugbetaling van een deel van je NS abonnement. Althans, daar ga ik vanuit op basis van de EU regelgeving, NS heeft dat naar mijn weten echter niet geborgd in een regeling. Zie: http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-10-282_nl.htm

Op basis van Europese regelgeving heb je inderdaad recht op compensatie als de NS niet in staat is je (bijtijds) op je afgekochte traject te vervoeren.
In dit topic zie je echter dat de NS meent boven de regels te staan, dus het zal inderdaad nog veel tijd en moeite kosten om je gelijk ook daadwerkelijk te krijgen.
Bedankt voor jullie reacties. Behalve voor de reactie van de NS zelf, die zich helaas weer stevig vasthoudt aan de eigen bedachte regeltjes. Het klopt dat ik een afgekocht traject heb. Helaas heb ik geen tijd en zin om voor de onterecht betaalde 10 euro nog meer moeite te gaan doen. Dit is naar mijn idee ook precies de bedoeling van de NS. Het enige bedrijf in Nederland dat zonder problemen zijn vaste klanten letterlijk en figuurlijk in de kou kan laten staan. Groet Mark
Sorry Mark, de storing was mijn schuld want ik had gisteren een onwijs grote en zware tas bij me en volgens Murphy's wet kon dat niet goed gaan ;)

Maar ik heb nog even een andere vraag. Ik ben gisteren gestrand op Diemen-Zuid vanwege dezelfde storing. Na zo'n 10 min. kwam er vervangend busvervoer naar Weesp/Naarden en daar heb ik dan ook dankbaar gebruik van gemaakt. Maar ik heb niet uitgecheckt op Diemen-Zuid omdat dan de suggestie gewekt wordt dat dat m'n eindstation zou zijn. In plaats daarvan heb ik gewoon op het eindstation uitgecheckt nadat de bus daar aankwam. Doe ik dit volgens de regels of moet ik toch telkens uitchecken als ik het station verlaat? Vanzelfsprekend wil ik wel aanspraak kunnen maken op geld terug bij vertraging van de hele reis. Op Diemen-Zuid staan de poortjes nog open trouwens.
Sorry Mark, de storing was mijn schuld want ik had gisteren een onwijs grote en zware tas bij me en volgens Murphy's wet kon dat niet goed gaan ;)

Maar ik heb nog even een andere vraag. Ik ben gisteren gestrand op Diemen-Zuid vanwege dezelfde storing. Na zo'n 10 min. kwam er vervangend busvervoer naar Weesp/Naarden en daar heb ik dan ook dankbaar gebruik van gemaakt. Maar ik heb niet uitgecheckt op Diemen-Zuid omdat dan de suggestie gewekt wordt dat dat m'n eindstation zou zijn. In plaats daarvan heb ik gewoon op het eindstation uitgecheckt nadat de bus daar aankwam. Doe ik dit volgens de regels of moet ik toch telkens uitchecken als ik het station verlaat? Vanzelfsprekend wil ik wel aanspraak kunnen maken op geld terug bij vertraging van de hele reis. Op Diemen-Zuid staan de poortjes nog open trouwens.

Bij een overstap op een NS trein of vervangende NS bus is het niet nodig om tussentijds uit te checken en weer in te checken. Op stations met gesloten poortjes is dit in sommige gevallen wel nodig om de poortjes te passeren. Zolang je in dat geval maar binnen 35 minuten weer door de poortjes gaat, blijft het dezelfde reis en kom je dus in aanmerking voor Geld Terug Bij Vertraging.

Reageer