beantwoord

Geld terug vragen

• 13 juni 2014
  • 2 reacties
  • 541 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Ben vanmorgen met de trein van Venray na Sittard gegaan, in Roermond moest ik uitchecken bij Veolia en inchecken bij de NS, kwam in de trein erachter dat ik mijn OV kaart kwijt was. Ben na school met trein van Sittard weer naar Roermond gegaan en kaartje gekocht : enkeltje van Sittard na Venray met korting. kreeg in de trein van Sittard na Roermond een boete van €40 omdat met korting reisde.
Ben in Roermond naar Infodesk geweest op het station en hadden daar mijn OV liggen.
Hoe kan ik nu die €40 terug vragen omdat ik student weekvrij reizen heb??
icon

Beste antwoord door Anonymous 13 juni 2014, 17:10

Jij had een kaartje (met korting) gekocht van Sittard naar Roermond en dat kostte al het lieve bedrag van €3,00.
Echter zo'n kaartje met korting is alleen geldig in combinatie met jouw studentenreisproduct.
En dat kon je niet tonen aan de conducteur, waardoor dus ook geen geldig vervoerbewijs kon tonen.
De conducteur heeft toen voor jou een nieuw vervoerbewijs uitgeschreven voor de volle prijs van een enkeltje Sittard - Roermond; dat kostte je €5,00. Nou is bij wet bepaald dat bij reizen zonder geldig vervoerbewijs een verhoging (boete) van €35,00. Dat bedrag staat zelfs voorgedrukt op het formulier dat jij hebt gekregen. Daar kan die conducteur ook helemaal niets aan veranderen.

Omdat jouw studenreisproduct gelukkig in Roermond weer op je lag te wachten, lijkt het me in dit geval het meest voor de hand liggend dat je contact opneemt met Klantenservice NS om te zien of zij bereid zijn uit coulance die wettelijke verhoging van €35,00 kwijt te schelden.

Je zou ook even kunnen afwachten of een moderator van dit forum jouw bericht oppikt en ermee voor je aan de slag wil gaan.

EDIT: Zie ook de reacties op dit topic over een min of meer vergelijkbaar geval.
Bekijk origineel

2 reacties

Jij had een kaartje (met korting) gekocht van Sittard naar Roermond en dat kostte al het lieve bedrag van €3,00.
Echter zo'n kaartje met korting is alleen geldig in combinatie met jouw studentenreisproduct.
En dat kon je niet tonen aan de conducteur, waardoor dus ook geen geldig vervoerbewijs kon tonen.
De conducteur heeft toen voor jou een nieuw vervoerbewijs uitgeschreven voor de volle prijs van een enkeltje Sittard - Roermond; dat kostte je €5,00. Nou is bij wet bepaald dat bij reizen zonder geldig vervoerbewijs een verhoging (boete) van €35,00. Dat bedrag staat zelfs voorgedrukt op het formulier dat jij hebt gekregen. Daar kan die conducteur ook helemaal niets aan veranderen.

Omdat jouw studenreisproduct gelukkig in Roermond weer op je lag te wachten, lijkt het me in dit geval het meest voor de hand liggend dat je contact opneemt met Klantenservice NS om te zien of zij bereid zijn uit coulance die wettelijke verhoging van €35,00 kwijt te schelden.

Je zou ook even kunnen afwachten of een moderator van dit forum jouw bericht oppikt en ermee voor je aan de slag wil gaan.

EDIT: Zie ook de reacties op dit topic over een min of meer vergelijkbaar geval.
Badge
Stan, welkom op het forum. Goed om te lezen dat je je OV-chipkaart weer terug hebt. Je kan wat Geus aangeeft, onze klantenservice bellen. Maar ik kan je misschien ook verder helpen. Wil je dat ik je verder help? Ik moet eerst in het systeem nakijken of je wel recht hebt op kwijtschelding. (€ 35,00 uit coulance) Zodra de acceptgiro binnen is, kunnen we de boete inzien. Zou je zodra de acceptgiro binnen is via een pb je naw- gegevens, je OV-chipkaartnummer en het kenmerknummer van de boete willen sturen?
ps ik heb je vraag verplaatst naar het topic 'in de trein'.

Reageer