beantwoord

Geld terug vragen bij advies kiezen voor ander vervoersbedrijf

Op woensdag 19 februari rond 18.00 uur was er ernstige hinder tussen Den Haag HS en Schiedam Centrum. Doorgaans rij ik dagelijks op dit traject met een maandtrajectabonnement. Mij werd door de oproeper van de NS geadviseerd om te reizen met de metro tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal. Hierdoor kwam ik niet alleen veel later thuis maar de kosten van deze reis waren ook nog eens € 4,49 daar waar ik normaal "gratis" reis. Hoe kan ik deze kosten declareren? Het formulier "Geld terug bij vertraging" die ik gisteren in de bus kreeg voldoet hier niet aan.
icon

Beste antwoord door Susan NS 28 februari 2014, 10:26

Beste Angelokonijn,

Graag wil ik even inhaken op de adviezen die hier worden gegeven. Indien wij in onze officiële reisadviezen adviseren om gebruik te maken van andere, alternatieve vervoerders, hoef je hier geen extra vervoersbewijs voor aan te schaffen. In deze gevallen hebben we met de desbetreffende vervoerder afgesproken dat reizigers ook met een NS-vervoersbewijs op het alternatieve traject gratis kunnen reizen.

Indien je voor deze reis wél een extra vervoersbewijs hebt aangeschaft, kan je dit terugclaimen via onze klantenservice. .

Met vriendelijke groet,
Susan

Bekijk origineel

7 reacties

Hoi Angelokonijn,
Als je langer dan 30 minuten vertraging hebt gehad met de trein, kun je via Mijn NS digitaal een verzoek 'Geld terug bij vertraging' indienen. Als je liever een papieren formulier invult, dan kun je dat aanvragen via deze link: https://webformulier.ns.nl/formulieren.
Via het formulier kun je alleen een deel van je geld voor de treinreis terugvragen, geen kosten voor ander vervoer.
Willem schreef:

Hoi Angelokonijn,
Als je langer dan 30 minuten vertraging hebt gehad met de trein, kun je via Mijn NS digitaal een verzoek 'Geld terug bij vertraging' indienen. Als je liever een papieren formulier invult, dan kun je dat aanvragen via deze link: https://webformulier.ns.nl/formulieren.
Via het formulier kun je alleen een deel van je geld voor de treinreis terugvragen, geen kosten voor ander vervoer.

Ook al NS je vanwege verstoring van de treindienst adviseert om van Den Haag naar Rotterdam met RandstadRail (metro E van de RET) te reizen.
Als je dus dat advies opvolgt en dat brengt extra kosten mee, dan ben je zelf het haasje.

Ik denk dat er 2 alternatieven zijn:
- ofwel NS vergoedt dat gedeelte van de treinreis die zij niet heeft uitgevoerd (Den Haag - Schiedam)
- ofwel NS vergoedt de kosten van het door haar geadviseerde alternatieve vervoer (RandstadRail).

@Angelokonijn

Ik zou toch maar eens contact opnemen met Klantenservice van NS en hen erover aanspreken.
Adres en telefoonnummer van de Klantenservice vindt je hier
Normaliter als de omroep een adviesroute aangeeft zijn de vervoerders akkoord met het omreizen door de verstoring. Als die overeenkomst er niet is of geldig is, mag het volgens mij niet eens omgeroepen worden en anders alleen als er bij vermeld wordt dat dit extra kosten met zich meebrengt.
Da dilemma heb ik ook geregeld op de trein bij verstoringen, geef ik advies om met een andere vervoerder te reizen en vermeld daarbij dat dat extra kosten met zich meebrengt of adviseer ik wat alleen wij kunnen doen.

Hoe dit verder op te lossen durf ik niet te zeggen, maar ik zou zeker de adviezen van hierboven proberen.
Beste Angelokonijn,

Graag wil ik even inhaken op de adviezen die hier worden gegeven. Indien wij in onze officiële reisadviezen adviseren om gebruik te maken van andere, alternatieve vervoerders, hoef je hier geen extra vervoersbewijs voor aan te schaffen. In deze gevallen hebben we met de desbetreffende vervoerder afgesproken dat reizigers ook met een NS-vervoersbewijs op het alternatieve traject gratis kunnen reizen.

Indien je voor deze reis wél een extra vervoersbewijs hebt aangeschaft, kan je dit terugclaimen via onze klantenservice. .

Met vriendelijke groet,
Susan
Susan NS schreef:

Beste Angelokonijn,

Met vriendelijke groet,
Susan

Goedenmorgen Susan,

Leuk weer een nieuwe moderator tegen te komen.

De (on)mogelijkheden bij omreizen met een andere vervoerder beginnen langzaam aan toch wat duidelijker te worden.
Maar dat roept in dit specifieke voorbeeld bij toch nog een vraag op.

Den Haag - Rotterdam ligt er uit. Geadviseerd wordt eventueel met RandstadRail (RET) te reizen.
Daar zijn dan kennelijk afspraken over gemaakt.
Word in zo'n geval dan ook geregeld dat RET voldoende extra personeel inzet op de metrostations (in ieder geval Den Haag en Rotterdam Centraal, om reizigers met papieren vervoersbewijzen door de poortjes heen te helpen?
Bij de RET zijn n.l. vrijwel alle metrostations (ook op RandstadRail) en zeker Rotterdam Centraal voorzien van poortjes en RET kent zelf geen papieren vervoersbewijzen meer (uitsluitend (wegwerp) OV-chipkaarten).

Ben daar gewoon nieuwsgierig naar, juist omdat dat in de praktijk op problemen zou kunnen stuiten.

Vr, groet
Hans
Beste Hans,

In zo'n geval zal er altijd een in-en uitcheck poortje geopend zijn. Mocht dit niet zo zijn, dan zal er altijd een extra medewerker op het metrostation te vinden zijn. Het is namelijk niet de bedoeling dat onze reizigers tussentijds opnieuw uitchecken en inchecken, omdat dit extra kosten zal opleveren.

Weet je zo voldoende?

Vriendelijke groet,
Susan
Susan NS schreef:

Beste Hans,

In zo'n geval zal er altijd een in-en uitcheck poortje geopend zijn. Mocht dit niet zo zijn, dan zal er altijd een extra medewerker op het metrostation te vinden zijn. Het is namelijk niet de bedoeling dat onze reizigers tussentijds opnieuw uitchecken en inchecken, omdat dit extra kosten zal opleveren.

Weet je zo voldoende?

Vriendelijke groet,
Susan

Dank voor de snelle reactie, Susan.
Natuurlijk weet ik voldoende met jouw antwoord.
Het komt vrijwel overeen met wat de RET mij vertelde (ook daar worden ze af en toe kierewiet van mijn vragen en opmerkingen 🙂 ).
Een poortje open laten staan voor NS reizigers doen ze niet, gewoon om hun eigen zwartrijders buiten de deur te houden.
Er wordt doorgaans wel even een blik BOA's en CBA's opengetrokken en op de daarvoor in aanmerking komende metrostations te worden gestationeerd.
Die medewerk(st)ers hebben een sleutelkaart waarmee ze de poortjes dan kunnen openen.
In feite net zoals momenteel NS medewerkers doen bij de proeven op Woerden en Rotterdam Alexander.

Fijne dag verder.

Vr. gr
Hans

Reageer