beantwoord

Geld van boete terugvragen

• 2 december 2018
  • 10 reacties
  • 1135 Bekeken

Mijn vriendin ging met mij mee in de trein van Amsterdam naar Hoorn en wilde vervolgens weer terug gaan naar Amsterdam. Maar nu kwam de conducteur, die vrij onvriendelijk was, terwijl ze weer onderweg was naar Amsterdam en vertelde haar dat ze eerst had moeten uitchecken en daarna weer moet inchecken. Dit wisten wij beiden niet.
Vervolgens kreeg ze een boete maar de conducteur vertelde haar dat ze het geld van de boete terug kan krijgen.
Ze moet de boete nog steeds betalen maar wat zou nu het beste zijn om te doen?
Overigens was de conducteur niet echt begrijpend en ook vrij intimiderend voor haar, wat natuurlijk ook niet fijn was.
icon

Beste antwoord door Thom 2 december 2018, 11:52

Of u het weet of niet, is geen excuus. U wordt geacht dit te weten en u passeert op de meeste plaatsen, ook in Amsterdam, nadrukkelijk de poortjes. Leuk of niet, de boete was zonder meer terecht. U vergiste zich in uw voordeel. Er zijn ook mensen die dit bewust en opzettelijk doen omdat het geld 'bespaart' en de conducteur gaat daar ook niet over. Hij constateert dat het kaartje niet geldig is en u krijgt een boete. Het waarom doet niet ter zake en hoeft ook niet door de conducteur nagegaan te worden. Feitelijk doet het verhaal niet ter zake, met een verklaring kunt u niet geldig reizen als u te weinig betaalt.

U krijgt de boete mogelijk terug als het de eerste keer is, en de conducteur geen onvriendelijke dingen over u heeft opgeschreven. Op de acceptgiro staat een boetekenmerk, een letter met zes cijfers. Neem als u dat heeft, contact op met Klantenservice. NS is werkelijk zeer forgiving.

De conducteurs zijn er op getraind correct te zijn, maar het gedrag van de zwartrijder kan er ook aanleiding toe geven dat het minder gezellig is. Het kan er toe geleid hebben dat de conducteur een negatief advies gaf en de boete gewoon moet worden betaald. Ik denk niet dat de conducteur onvriendelijk zou zijn geweest als uw vriendin gewoon een kaartje had gehad.

Wij waren er niet bij, dus we kunnen van het gedrag van beide kanten niets zeggen. Er zijn helaas vaker onredelijke zwartrijders dan onredelijke conducteurs. De laatste groep is er professioneel op getraind om goed met conflicten om te gaan.
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Of u het weet of niet, is geen excuus. U wordt geacht dit te weten en u passeert op de meeste plaatsen, ook in Amsterdam, nadrukkelijk de poortjes. Leuk of niet, de boete was zonder meer terecht. U vergiste zich in uw voordeel. Er zijn ook mensen die dit bewust en opzettelijk doen omdat het geld 'bespaart' en de conducteur gaat daar ook niet over. Hij constateert dat het kaartje niet geldig is en u krijgt een boete. Het waarom doet niet ter zake en hoeft ook niet door de conducteur nagegaan te worden. Feitelijk doet het verhaal niet ter zake, met een verklaring kunt u niet geldig reizen als u te weinig betaalt.

U krijgt de boete mogelijk terug als het de eerste keer is, en de conducteur geen onvriendelijke dingen over u heeft opgeschreven. Op de acceptgiro staat een boetekenmerk, een letter met zes cijfers. Neem als u dat heeft, contact op met Klantenservice. NS is werkelijk zeer forgiving.

De conducteurs zijn er op getraind correct te zijn, maar het gedrag van de zwartrijder kan er ook aanleiding toe geven dat het minder gezellig is. Het kan er toe geleid hebben dat de conducteur een negatief advies gaf en de boete gewoon moet worden betaald. Ik denk niet dat de conducteur onvriendelijk zou zijn geweest als uw vriendin gewoon een kaartje had gehad.

Wij waren er niet bij, dus we kunnen van het gedrag van beide kanten niets zeggen. Er zijn helaas vaker onredelijke zwartrijders dan onredelijke conducteurs. De laatste groep is er professioneel op getraind om goed met conflicten om te gaan.
Welkom bij onze NS Community, JulianBas :)

Wat naar om te lezen dat de conducteur intimiderend op jullie overkwam. Je dient inderdaad op je eindbestemming uit te checken, zodat je ritprijs berekend kan worden. Je vriendin kan het advies van Thom opvolgen. Was je er zelf ook bij op de terugreis of reisden jullie alleen op de heenweg samen?
Badge +3
Vreemd verhaal.

Je checkt in op Amsterdam Centraal, gaat ergens heen (bestemming onbekend) en gaat dan terug reizen naar Amsterdam zonder ooit aantoonbaar ergens geweest te zijn (in dit geval Hoorn)?

Hoe moet een conducteur dan weten of je naar Hoorn of Enkhuizen geweest bent, of (als je vlak voor Amsterdam Centraal gecontroleerd wordt) misschien alleen maar naar Sloterdijk?

En wat denk je dan te moeten betalen voor die reis naar nergens en ook nog weer terug?
Ik vermoed dat de vriendin alleen op het perron is geweest en daarna meteen is gaan terugreizen. Als ik terugreizers tegenkom, krijg ik 9 vd 10 keer dit verhaal te horen. Ik geloof absoluut dat reizigers hier even niet bij stil staan, maar ik weet ook dat er misbruik van wordt gemaakt. De klantenservice kan veel meer nagaan dan wij dat ter plekke kunnen, maar het klinkt mij iig niet vreemd in de oren.
Hai Iris,
We reisden alleen op de heenweg samen.
Ik snap inderdaad dat ze had moeten uitchecken. De conducteur had niet echt uitgelegd waarom ze de boete precies kreeg.
Ze is trouwens Amerikaans en de conducteur wist dit toen hij haar ID vroeg. Ze gaf haar Amerikaans rijbewijs en hij vroeg of ze "iets Nederlands had". Alsnog deed hij niet veel moeite om Engels te praten.
In dat geval kan ze wanneer ze de acceptgiro ontvangen heeft contact opnemen met onze klantenservice en vragen of de verhoging uit coulance kwijtgescholden kan worden. Als ze wil kan ze dan ook een klacht indienen over de conducteur.
Badge +3
Ik geloof absoluut dat reizigers hier even niet bij stil staan, maar ik weet ook dat er misbruik van wordt gemaakt. De klantenservice kan veel meer nagaan dan wij dat ter plekke kunnen, maar het klinkt mij iig niet vreemd in de oren.
Nou ja, aan het tijdstip van de incheck kan je natuurlijk wel zien of iemand dan een plausibel verhaal heeft. "Ik ben even naar Hoorn geweest en heb het station niet verlaten, maar de volgende trein terug genomen".

Als iemand dan zegt dat het Sloterdijk was dan wordt het een ander verhaal, want als je dan terug wilt zonder door poortjes te gaan moet je toch echt de nodige moeite doen (en zomaar een uur op Sloterdijk binnen de poortjes rondhangen doe je ook niet voor de gezelligheid).

Hoe dan ook, bij het verlaten van Amsterdam Centraal moet je ook weer door poortjes en tikt dan het instaptarief af (retour Amsterdam - Hoorn redt je immers niet binnen een uur). Dat kost je met een anonieme kaart of zonder abonnement dus sowieso al € 20,00 en een retourtje Hoorn is € 16,60.

Als alles verder dus klopt (tijd van incheck, tijd van controle bij een reis naar Hoorn en meteen weer terug) zou je het in het geval als het om een Amerikaanse toeriste gaat, het bij een waarschuwing kunnen laten, met een 'preek' om volgende keer beter op te letten (en ook nog € 3,40 te besparen).
Reputatie 7

Ze is trouwens Amerikaans en de conducteur wist dit toen hij haar ID vroeg. Ze gaf haar Amerikaans rijbewijs en hij vroeg of ze "iets Nederlands had". Alsnog deed hij niet veel moeite om Engels te praten.

Een Amerikaans Rijbewijs kan niet worden gebruikt om jezelf mee te identificeren in Nederland. Je zult hiervoor je paspoort bij moeten hebben..
Badge +3
Een Amerikaans Rijbewijs kan niet worden gebruikt om jezelf mee te identificeren in Nederland. Je zult hiervoor je paspoort bij moeten hebben..
Tja, en dat terwijl een Europees rijbewijs gewoon geldig is, en in de USA een rijbewijs ook gewoon geldt als ID. Je moet het maar weten...

It entirely depends on the purpose and the country. For example, in the Netherlands, a European driver's license is a completely valid ID and can be used, e.g., to vote.

Bron: http://j.mp/2QtMJlC

Omgekeerd kunnen ze in de USA natuurlijk ook bijzonder weinig met een Europees rijbewijs 😉 Bij Hertz een auto huren is dat trouwens no problem... maar dat terzijde en off topic.
Reputatie 5

Een Amerikaans Rijbewijs kan niet worden gebruikt om jezelf mee te identificeren in Nederland. Je zult hiervoor je paspoort bij moeten hebben..Tja, en dat terwijl een Europees rijbewijs gewoon geldig is, en in de USA een rijbewijs ook gewoon geldt als ID. Je moet het maar weten...

Gedeeltelijk waar. In Nederland geldt voor een Nederlands rijbewijs dat dat een geldig identificatiemiddel is. Echter moet je als je vanuit het buitenland reisd altijd een ID kaart of Paspoort bij je hebben, met een rijbewijs alleen mag je namelijk niet reizen. Toen ik vanuit Londen naar Schiphol vloog en bij aankomst per ongeluk mijn rijbewijs toonde aan de Marechaussee medewerker ipv mijn ID kaart werd mijn rijbewijs ook niet geaccepteerd en moest ik een ID/Paspoort kunnen tonen. Overigens is in België een rijbewijs weer geen officieel identificatiemiddel, je wordt daar om je rijbewijs én paspoort/ID gevraagd wanneer ze jou in de auto staande houden.

Reageer