beantwoord

Geluidsoverlast HC in de trein

• 2 september 2014
  • 10 reacties
  • 553 Bekeken

ik zat op 30-8-2014 met een vriend in treinstel 2461 die als trein 5729 naar Utrecht Overvecht reed. Een conductrice zat te schreeuwen (hard praten) samen met een mede reiziger. Zelfs in de 2de klas kon men het kebaal horen van deze 2 mensen die tegenover ons zitten. Kunnen jullie die conducteur hierop aanspreken op dit vervelende gedrag?
icon

Beste antwoord door Hertog 2 september 2014, 17:33

Dat kan ook zomaar een conducteur (of andere medewerker) geweest zijn die in eigen tijd reisde (van of naar huis, bijv.).
En sommige mensen hebben nou eenmaal een wat hardere stem dan anderen. Hetzelfde geldt voor de oren, de één hoort op een kilometer afstand nog een speld vallen, terwijl iemand anders de claxon van een auto op 2 meter afstand nog niet hoort.

U had natuurlijk ook zelf de desbetreffende conductrice kunnen vragen om iets te "dimmen".
Soms hebben mensen er n.l. geen erg in dat ze wat luider praten.
Zou ze niet op uw verzoek zijn ingegaan zou u haar dienstnummer en standplaats kunnen vragen.
dat is zij verplicht te geven. Op die manier is het wat makkelijker te achterhalen wie de boosdoenster was.
Bekijk origineel

10 reacties

Dat kan ook zomaar een conducteur (of andere medewerker) geweest zijn die in eigen tijd reisde (van of naar huis, bijv.).
En sommige mensen hebben nou eenmaal een wat hardere stem dan anderen. Hetzelfde geldt voor de oren, de één hoort op een kilometer afstand nog een speld vallen, terwijl iemand anders de claxon van een auto op 2 meter afstand nog niet hoort.

U had natuurlijk ook zelf de desbetreffende conductrice kunnen vragen om iets te "dimmen".
Zou ze niet op uw verzoek zijn ingegaan zou u haar dienstnummer en standplaats kunnen vragen.
dat is zij verplicht te geven. Op die manier is het wat makkelijker te achterhalen wie de boosdoenster was.
Ik weet ook niet wat de oorzaak van het geschreeuw is. Als het gaat om een conflict/ruzie dan kan ik me wel voorstellen dat de conductrice te keer kan gaan. Maar het kan ook zijn dat iemand doof is en dat de medereiziger het anders slecht kan verstaan. Ik ben zelf namelijk een beetje doof dus ik hoor helaas ook niet alles. In dat laatste geval kun je er niets eraan tegen doen.
Ik heb het eenmaal gewaagd om een conductrice aan te spreken die in de eerste klasse stiltezone luidruchtig over het avondeten zat te bellen met het thuisfront. Dat heb ik geweten, want dat eindigde met de inzet van politie en aangifte over en weer. Dankzij de eerlijke getuigenis van haar collega is haar aangifte nu geseponeerd. Een volgende keer spreek ik zo'n conducteur er natuurlijk gewoon opnieuw op aan. Maar ik kan beamen dat NS daadwerkelijk asocialen in dienst heeft die met geen enkele klant rekening houden.
Beste Miketrein,

Vervelend dat je hinder hebt ondervonden van NS personeel. Het kan echter zo zijn dat dit personeel niet in dienst was. Ik wil je adviseren om in een dergelijke situatie het personeel of je medereiziger netjes te verzoeken om iets zachter te praten of te wijzen op de huisregels van een stiltecoupé.

Vriendelijke groet,
Herman NS
Wie anders zou er dan op het fluitje blazen en de deuren sluiten? Die HC deed dat gewoon.

@Hertog ik denk dat ze van Den Haag afkomt
Reputatie 6
Beste Miketrein,

Vervelend dat je hinder hebt ondervonden van NS personeel. Het kan echter zo zijn dat dit personeel niet in dienst was.

Is dat een relevant feit? NS-personeel dat als zodanig herkenbaar is en overlast veroorzaakt valt nog steeds onder het gezag van NS. Anders moeten ze maar niet in uniform reizen.
Lijkt me niet nee, ook al is ze niet in dienst (wat een rare opmerking trouwens, niet aan het werk is beter) moet ze zich aan de huisregels houden. En zeker in NS kleding moet je een goed vb geven.
@wsm en macca

Jullie opmerking is geheel terecht, want als wij inderdaad in uniform reizen, ook al is het na een opleidingsdag, dan moeten we erop bedacht zijn dat we inderdaad nog steeds herkenbaar zijn als NS-ers en dan wordt er van ons verwacht netjes het voorbeeld te blijven geven.
Reizigers, net als ikzelf en andere collega's overigens kunnen van een afstandje niet zien wie er wel aan het werk is en wie niet, dat hoor ik pas als de collega het me verteld.

In deze situatie van de TS lijkt het toch de HC van dienst te zijn op die trein. De opmerking van Hertog is ook van belang, want mocht het personeel zijn dat niet aan het werk is, kan men een klacht indienen tegen het treinpersoneel dat er mogelijk helemaal niets mee te maken heeft gehad. Vandaar dat het wel belangrijk is om te weten of de betreffende collega op die trein dienst had.
Aan het indienen van en klacht tegen een personeelslid van NS heb je zelf werkelijk helemaal niets. In het geval dat ik hierboven meldde, beloofde NS dat ik erop moest vertrouwen dat de betreffende conductrice zou worden aangesproken op haar gedrag. Gezien de ernst van de situatie (bedreiging, schade aan mijn bezit en lichte verwondingen) wilde ik van dat gesprek graag een terugkoppeling hebben. Dat weigerde NS echter pertinent. Vervolgens kreeg ik per post van De Brauw Blackstone Westbroek advocaten zelfs nog wat extra dreigementen. Op dat moment heb ik aangifte gedaan. Dat deed de conductrice vervolgens ook.

Reageer