Geluidsoverlast in trein door mobieltjes | NS Community

Geluidsoverlast in trein door mobieltjes


Ik word knettergek in de trein van de harde muziek, computer spelletjes gepingel en vooral van die mensen die denken dat ze alleen in de trein zitten.

Ik kies bewust de trein om rustig te kunnen werken, lezen en schrijven. Maar pff. Ben nu drie keer van coupe verhuisd.

57 reacties

Mensen hoeven in de trein niet verplicht stil te zijn omdat anderen willen werken of lezen. In intercity's is er overigens een stiltecoupe waar het wel stil moet zijn.
Reputatie 7
Badge
Misschien nog niet aan gedacht, maar als het u echt knettergek maakt, voor een paar Euro zijn er simpele oordopjes te koop.
Deze helpen prima, draag ze zelf veel in het vliegtuig om het geluid van 85 decibels of meer wat te temperen.
Helaas wordt je in een openbaar vervoermiddel geconfronteerd met geluiden van anderen, daar is zolang dit binnen de normen blijft niets aan te doen.
In IC treinen heb je een stilte coupe.
Reputatie 5
Mensen hoeven in de trein niet verplicht stil te zijn omdat anderen willen werken of lezen.
Maar je mag ook geen lawaai maken volgens het regelement.

Mensen hoeven in de trein niet verplicht stil te zijn omdat anderen willen werken of lezen.Maar je mag ook geen lawaai maken volgens het regelement.


Je mag niet zorgen voor overlast. Normaal een conversatie voeren valt niet onder overlast.
Reputatie 5
Ik reageerde omdat TS aangaf: (lawaai maken is zorgen voor overlast,net als luid praten)
Ik word knettergek in de trein van de harde muziek


Mensen hoeven in de trein niet verplicht stil te zijn omdat anderen willen werken of lezen.Maar je mag ook geen lawaai maken volgens het regelement.
Je mag niet zorgen voor overlast. Normaal een conversatie voeren valt niet onder overlast.


Je mag medereizigers niet storen met luide (telefoon)gesprekken of muziek. Nu is storen een subjectief begrip (net als overlast overigens) maar blijkbaar stoort Johanna M zich wel aan gedrag van mede-passagiers, of dat terecht is kan ik van hier uit niet beoordelen.
Reputatie 3
Ja dit gaat helemaal niet over "normaal een conversatie voeren", dat heeft ook niemand genoemd Danny.

Valt mij ook steeds meer op de laatste tijd, mensen die hele films aan het kijken zijn en de hele coupé mee laten genieten van het geluid dat er bij hoort. Wat is het standpunt van de NS hier eigenlijk in? Valt dit volgens jullie onder "overlast"? Of moet je dit als reiziger slikken? Tijd voor meer stilte coupés dan misschien?
Onlangs zei ik tegen wat mede passagiers dat ze in de stilte coupe zaten en of ze zich daarvan bewust waren? Ze praatten honderduit, zaten keihard te lachen, kraakten andere reizigers af etc...

Op mijn opmerking reageerden ze met "nou en, we kenner er hooguit uitgezet worden ...ik vind dit asociaal gedrag. En zo zitten er steeds meer. Mensen met zulk gedrag

Wanneer je er iets van zegt, wordt je behandelt als de reiziger die niet moet zeuren en het maar moet slikken.
Misschien nog niet aan gedacht, maar als het u echt knettergek maakt, voor een paar Euro zijn er simpele oordopjes te koop.
Deze helpen prima, draag ze zelf veel in het vliegtuig om het geluid van 85 decibels of meer wat te temperen.
Helaas wordt je in een openbaar vervoermiddel geconfronteerd met geluiden van anderen, daar is zolang dit binnen de normen blijft niets aan te doen.
In IC treinen heb je een stilte coupe.

Ik hoef toch geen oordopjes in, wanneer het geluid dusdanig buiten de norm is, dat een halve trein zit te zuchten en kreunen van die herrie. Moet ik dan perse 1e klas gaan reizen?
Je stoort je ook 'computer spelletjes gepingel'. Dat mag gewoon in de trein. Er is geen enkele (huis)regel die dit verbiedt.
Reputatie 5
Badge

Misschien nog niet aan gedacht, maar als het u echt knettergek maakt, voor een paar Euro zijn er simpele oordopjes te koop.
Deze helpen prima, draag ze zelf veel in het vliegtuig om het geluid van 85 decibels of meer wat te temperen.
Helaas wordt je in een openbaar vervoermiddel geconfronteerd met geluiden van anderen, daar is zolang dit binnen de normen blijft niets aan te doen.
In IC treinen heb je een stilte coupe.
Ik hoef toch geen oordopjes in, wanneer het geluid dusdanig buiten de norm is, dat een halve trein zit te zuchten en kreunen van die herrie. Moet ik dan perse 1e klas gaan reizen?


Ook in de eerste klas mag men gewoon praten en zijn of haar ding doen (binnen de huisregels natuurlijk). Het is niet zo dat het in de eerste klas muisstil moet zijn, wat dat betreft gelden dezelfde regels als in de tweede klas.

Heb zelf een keer meegemaakt dat een conducteur in de eerste klas met geluid een voetbal wedstrijd keek en ging juichen bij elk doelpunt.
Ik hoef toch geen oordopjes in, wanneer het geluid dusdanig buiten de norm is, dat een halve trein zit te zuchten en kreunen van die herrie. Moet ik dan perse 1e klas gaan reizen?
Er is geen norm. Wat de een als overlast ervaart vindt de ander normaal huiskamergeluid. Uiteindelijk is het aan de conducteur om een oordeel te vellen.
Ook in de eerste klas mag men gewoon praten en zijn of haar ding doen (binnen de huisregels natuurlijk). Het is niet zo dat het in de eerste klas muisstil moet zijn, wat dat betreft gelden dezelfde regels als in de tweede klas.

In de 1e klas is het in de regel wel een stuk rustiger dan in de 2e klas, je treft meer reizigers aan die daar werken of lezen.

Heb zelf een keer meegemaakt dat een conducteur in de eerste klas met geluid een voetbal wedstrijd keek en ging juichen bij elk doelpunt.


Ik heb ook wel eens meegemaakt dat een dweilorkest ging toeteren in de 2e klas, uitzonderingen heb je altijd.
In de 1e klas is het in de regel wel een stuk rustiger dan in de 2e klas, je treft meer reizigers aan die daar werken of lezen.
Bij de eerste klas is er een groot verschil tussen doordeweeks en het weekend. Doordeweeks veel zakelijke reizigers, in het weekend veel meer luxere dagjesmensen die op hun gemak gesteld zijn.

In de 1e klas is het in de regel wel een stuk rustiger dan in de 2e klas, je treft meer reizigers aan die daar werken of lezen.Bij de eerste klas is er een groot verschil tussen doordeweeks en het weekend. Doordeweeks veel zakelijke reizigers, in het weekend veel meer luxere dagjesmensen die op hun gemak gesteld zijn.


TS heeft het over werken in de trein, ik nam de vrijheid om aan te nemen dat dat ook om de doordeweekse dagen gaat.Ik reis regelmatig op zondagavond, daar zie ik vrij weinig verschil met een doordeweekse dag (op het traject Amsterdam - Maastricht) maar ik hoor/lees inderdaad wel veel verhalen dat reizigers dat anders ervaren.
Reputatie 7
Johanna M heeft zeker een punt. In de trein hoeft het zeker niet stil te zijn (uitgezonderd de stiltecoupé) . Maar wie houdt tegenwoordig nog uit zichzelf rekening met onbekenden om zich heen? Steeds minder mensen lijkt het wel. Het sociale aanpassingsvermogen is niet zo sterk (meer). Hardop discussiëren. Geroep naar elkaar. Weinig boodschap aan een ander, je doet lekker wat jezelf wilt en hoe je het thuis zou doen. Zijn er dan nog zo weinig mensen die denken " ik zit in openbaar vervoer met allerlei onbekenden, laat ik mijn volume wat temperen.... anderen hoeven niet alle details van mijn leven en belevenissen te horen of mee te luisteren met mijn muziek...." Ik ben daar mee nog opgevoed 😊
Reputatie 5
@Danny NS Het gaat hierover geluidsoverlast.
Dat je gewoon mag praten hoef je mij niet te vertellen,dat is me al lang bekend.
Vertel gewoon wat het beleid van NS is,want daar gaat dit topic over.
Misschien dat Loes of Slidestops het wel weten.
Danny NS is er nu helaas niet, dus ik hoop dat je mijn antwoord accepteert @Satneef . Het beleid wat NS hierin hanteert is dat wij van onze reizigers verwachten dat ze rekening met elkaar houden. Mocht dit niet lukken, dan kan je allereerst proberen om diegene op zijn/haar gedrag te wijzen. Wordt hier ook geen gehoor aan gegeven, dan kan je gerust de conducteur erbij halen om het op te lossen. Je kan onze klantenservice ook een bericht sturen als je de conducteur niet kan vinden, dan kunnen wij die alsnog inschakelen. Nu is het lastige wel dat iedereen een andere grens heeft van wat diegene als overlast beschouwd en wat niet. Daarom is het ook lastig om een rechtlijnig beleid hierop uit te voeren. Maar wellicht dat @Loes en @Slidestops je hier inderdaad nog wat meer over kunnen vertellen.
@Rueben NS

Ik zal hier later vandaag op reageren.
Het is een lastige situatie, want onze huisregels staan dat andere reizigers geen hinder van elkaar mogen hebben, maar wat is hinder. Er wordt terecht aangegeven dat dit voor iedereen andere grenzen heeft, dus bij onenigheid zal een conducteur altijd proberen om een gulden middenweg te vinden en zelf bepalen of zijn of haar grens wordt overschreden. Dan is het makkelijker te regelen, maar het is echt aan het oordeel van de dienstdoende conducteur om et iets mee te doen of juist niet.
Reputatie 3
@Loes ben dan wel benieuwd: grijpen conducteurs ook proactief in hierin? Of wachten ze klachten van de reizigers af?
Ik grijp zelf in als het mijn grens overschrijdt. Ik zie vaker collega's ingrijpen, maar ook te vaak wacht men af tot reizigers klagen. Zelf vraag ik wel rond of men last ervaart, want als men geen hinder ondervindt, heb ik geen reden tot ingrijpen.
Je komt hier nooit uit, iedereen heeft andere normen en waarden. Dus ik zou zeggen...Ieder met een computerspel of muziek mee, naar een "eigen" coupe ...blijven wij wel in de "stilte" of gewone coupe.
Je komt hier nooit uit, iedereen heeft andere normen en waarden. Dus ik zou zeggen...Ieder met een computerspel of muziek mee, naar een "eigen" coupe ...blijven wij wel in de "stilte" of gewone coupe.

De "gewone" coupé is die waar geluid geproduceerd mag worden, stoort je dat dan ga je naar de stiltecoupé. Wordt daar toch geluid geproduceerd kun je daar je medereizigers op aanspreken.
Reputatie 7
Badge +3
In de gewone coupe mag inderdaad geluid geproduceerd worden. Maar harde muziek uit bv een mobieltje is toch echt niet de bedoeling.

Reageer