Geluidsoverlast in trein door mobieltjes


Ik word knettergek in de trein van de harde muziek, computer spelletjes gepingel en vooral van die mensen die denken dat ze alleen in de trein zitten.

Ik kies bewust de trein om rustig te kunnen werken, lezen en schrijven. Maar pff. Ben nu drie keer van coupe verhuisd.

57 reacties

Reputatie 4

Nederlanders zijn sowiezo niet bijster goed gedisciplineerd ten opzichte van andere Europese volkeren, en dan druk ik het nog vrij voorzichtig uit.

Reputatie 5

Treinen zijn (als je binnen zit tenminste) ook een stuk stiller geworden dan vroeger, toen de ramen nog open konden en je het typische kedeng-kedeng ritme van de rails nog veel beter hoorde. Dan valt het ook eerder op als medereizigers geluid maken.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat het ook niet zozeer om het volume gaat, maar meer om het soort geluid. Bij mij in elk geval. Ik merk dat ik totaal geen problemen heb als bijvoorbeeld de trein zelf veel herrie maakt. Maar zodra er iemand gaat bellen of een filmpje gaat kijken erger ik me er direct aan.

Reputatie 6

Ik reis niet dagelijks met de trein maar kan me niet herinneren dat ik geluidsoverlast heb ondervonden. Misschien erger ik me niet zo snel, in de stad, op drukke momenten is er ook flink wat geluid. Mij valt juist op dat het meestal zo stil is in de trein. Na een druk station is het het dat lawaaiiger, dat komt volgens mij door de herrie op het station.

Waar je wel “lawaai” hoort is op de stations. Als er een trein aankomt of vertrekt maakt dat zoveel geluid dat de omroep niet meer te volgen is. Ook het voeren van een telefoongesprek valt niet mee. Als je echt van herrie wil genieten…. Een langsrazende IC of hoge snelheidstrein produceert 90 decibel, dat is bijna de geluidssterkte van een popconcert. Op een perron, op 2 meter afstand is de herrie nog “iets” luider dan op de meetafstand (25 m) die gebruikelijk is. Probeer dan, ook met oortjes, maar eens een normaal gesprek te voeren.
Dan de trein in, je zou kunnen zeggen dat herrie in je oren blijft zitten. Direct na een heel hard geluid versta je gefluister niet meteen. Hoe meer lawaai (hoe minder je kan verstaan) hoe harder de mens gaat praten. Helemaal als het stoorgeluid in het frequentiegebied van de menselijke spraak zit.

Nog even, en bij de geluidsniveaus van langs rijdende treinen, wordt aangeraden om tijdens een treinreis gehoorbescherming te dragen. Zijn we gelijk van de van de over lawaai klagende reizigers af… “We adviseren toch gehoorbescherming te dragen”

Reputatie 7

Veel mensen kennen de huisregels ook helemaal niet denk ik. Denken daar ook niet over na, zijn puur met zichzelf in hun eigen wereld bezig. Ze krijgen fatsoensnormen ook niet mee van thuis. Ik heb weleens iemand aangesproken (met enige angst toch wel) die z'n mobiel voor zich had gezet en gewoon luide filmpjes zat te kijken en luisteren. Deze jongeman was verbaasd dat dit niet zou mogen, want je mag toch ook praten in deze coupé. Praten is ook geluid, zei hij. Ik wees op de huisregels. Oh zijn er huisregels? Nou ja hij deed verder niet zo moeilijk en deed oortjes in. Ik hoorde het geluid alsnog wel door de oortjes maar goed. 

Ik vrees ook voor een vroeg doof wordende generatie. 

Reputatie 7
Badge +3

Bluetooth koptelefoon opzetten.

Volgens de huisregels van NS mag je geen geluidsoverlast veroorzaken, dus waarom zal iemand die er last van heeft een koptelefoon op moeten zetten? Of bedoel je dat de overlastgevers dat moeten doen?

Reputatie 3

Bluetooth koptelefoon opzetten.

Reputatie 7
Badge +4

Het probleem is niet de regelgeving.

 

Het is nu al niet toegestaan. Je mag muziek dan wel ander electronisch geluid niet hoorbaar laten spelen. Het probleem is mentaal, men wenst niet te worden beperkt in het eigenbelang door rekening met anderen te houden en de regels na te leven.

Het is ook elementair fatsoen dat je oortjes in doet. Het is te idioot voor woorden dat dit niet vanzelfsprekend is. Dan is er hooguit een keer sprake van wat geluid per ongeluk als iemand de AirPods niet goed instelt, nou ja, dat kan binnen de menselijke maat  eens een keer als het heel kort duurt.

Badge +3

Is er niet een simpele oplossing: muziek, video's en film(pjes) kijk en luister je met je oortjes in. Iedereen heeft die dingen, dus het lijkt mij een simpele oplossing. Gewoon als regel invoeren, in alle coupe's. Ik vind het gek dat ik oordoppen in moet doen omdat iemand anders het vertikt om oortjes in te doen, waarmee z'n muziek of video net zo goed kan horen! Idee?

Welkom bij de NS Community!

Ik heb geen oortjes en niemand gaat mij daartoe verplichten natuurlijk.

En in de regels staat al dat je geen overlast mag veroorzaken (dus muziek luisteren of fimpjes kijken op de speaker mag al niet).

Zolang ik niet in een stiltecoupé zit mag ik bellen (telefoon aan oor), maar ja ik heb de neiging om nogal hard te praten tijdens een telefoongesprek. Dat maakt verder niet zoveel uit, want als ik bel of gebeld word in een trein (of in de auto, handsfree uiteraard) houd ik het zo kort mogelijk.

Moet toegeven dat ik met name de jeugd in mijn taxi (ze hebben schijnbaar allemaal ADHD tegenwoordig, en anders krijgen ze het spontaan van naast elkaar zitten) vaak wel even tot de orde moet roepen “volume omlaag graag, dank je beleefd” 🤣

Is er niet een simpele oplossing: muziek, video's en film(pjes) kijk en luister je met je oortjes in. Iedereen heeft die dingen, dus het lijkt mij een simpele oplossing. Gewoon als regel invoeren, in alle coupe's. Ik vind het gek dat ik oordoppen in moet doen omdat iemand anders het vertikt om oortjes in te doen, waarmee z'n muziek of video net zo goed kan horen! Idee?

Reputatie 5

Volgens Wikipedia was Mark Morrison gestorven door een allergische reactie na het eten van pinda's. Daarna was hij ineens weer levend. Vroeger konden dit soort dingen alleen in films zoals Return of the Living Dead, maar tegenwoordig is het op Wikipedia allemaal mogelijk (en dan kun je het ook nog eens als bron gebruiken).

Alles wat je op Wikipedia leest kan bedacht zijn door een klein groepje mensen dat elkaars bewerkingen goedkeurt en vaak zitten daar nog eens bots bij. Al die onzin die daarop staat en de waarde die mensen eraan hechten is wat mij betreft zorgwekkender dan mobieltjes die geluid maken. 

Reputatie 7
Badge +3

Arjen Lubach had er gisteren ook een mooi item over. (vanaf 21.40)

Reputatie 4
 

Aaf rijdt naar eigen zeggen regelmatig zwart dus is het niet aan haar om anderen de maat te nemen.

Dit is een schoolvoorbeeld van een drogredenering dus: https://www.examenoverzicht.nl/nederlands/drogredenen specifieker deze: https://nl.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_hominem

 

Mwoah, als je zo in het leven staat en ook nog een controleur verrot staat te schelden, dan neem ik je niet serieus. Dan maakt het me echt niet uit wat Wikipedia daar over zegt.

 

https://www.mediacourant.nl/2023/05/aaf-brandt-corstius-ondanks-hoog-inkomen-ja-ik-rij-zwart-met-ov/

Reputatie 3

@ronaldvr Ik moet zeggen, ik voel me wel een beetje schuldig als ik dit zo allemaal lees. Muziek luisteren of films kijken op de luidsprekers doe ik niet (dat vind ik ook asociaal), maar ik bel wel best vaak (wel altijd met oortjes in), en ik had er om eerlijk te zijn niet zo over nagedacht dat dat storend kan. Als ik oortjes in heb, heb ik geen idee hoe hard ik praat, want ik kan mijzelf een stuk zachter horen, dus ga ik waarschijnlijk harder praten. Sorry hiervoor, ik zal proberen minder te bellen. Overigens als ik hierop aangesproken zou worden (is tot nu toe nog niet gebeurd, dus of mensen vinden het niet storend, of ze vinden het eng om mij aan te spreken (lijkt mij sterk)), dan zou ik wel het gesprek afronden en ophangen.

Reputatie 1
 

Aaf rijdt naar eigen zeggen regelmatig zwart dus is het niet aan haar om anderen de maat te nemen.

Dit is een schoolvoorbeeld van een drogredenering dus: https://www.examenoverzicht.nl/nederlands/drogredenen specifieker deze: https://nl.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_hominem

Aaf Brandt Corstius heeft een leuke column over dit probleem

https://www.volkskrant.nl/columns-van-de-dag/het-ding-is-in-een-stiltecoupe-moet-je-stil-zijn-maar-dat-begrijpen-of-kunnen-veel-mensen-niet~b89db92b/

Het werpt een filosofische vraag op. Wil je liever in een stiltecoupé zitten waar mensen lawaai maken, of in de lawaaicoupé waar misschien niemand lawaai maakt – en als ze lawaai maken, hoef je je er niet aan te ergeren.

 

Waarbij het natuurlijk zo is, dat een ‘lawaaicoupé’ dat niet is, maar dat veel mensen die in zo’n coupe storende herrie maken vrij consequent zeggen ‘maar dis is geen stiltecoupe'!

Aaf rijdt naar eigen zeggen regelmatig zwart dus is het niet aan haar om anderen de maat te nemen.

Reputatie 1

Aaf Brandt Corstius heeft een leuke column over dit probleem

https://www.volkskrant.nl/columns-van-de-dag/het-ding-is-in-een-stiltecoupe-moet-je-stil-zijn-maar-dat-begrijpen-of-kunnen-veel-mensen-niet~b89db92b/

Het werpt een filosofische vraag op. Wil je liever in een stiltecoupé zitten waar mensen lawaai maken, of in de lawaaicoupé waar misschien niemand lawaai maakt – en als ze lawaai maken, hoef je je er niet aan te ergeren.

 

Waarbij het natuurlijk zo is, dat een ‘lawaaicoupé’ dat niet is, maar dat veel mensen die in zo’n coupe storende herrie maken vrij consequent zeggen ‘maar dis is geen stiltecoupe'!

Reputatie 1

Beste NS, nu en in de afgelopen weken meer dan eens, zitten sr mensen zonder oortjes naar films of video's te kijken op hun mobiele telefoon. Dit begint echt een ware  plaag te worden. Ik begrijp dat jullie op sommige momenten minder mensen in de trein willen, maar mensen op deze manier de auto injagen lijkt me toch niet de bedoeling

Reputatie 1

 

Er is al een regel: je mag geen geluidsoverlast veroorzaken, daar kun je de volgende keer op wijzen.

Die regel ken ik, en het probleem is nu juist dat deze erg ambigu is: wat is en wanneer is iets ‘overlast’? 

Het oordeel of iets wel/geen overlast is ligt bij de conducteur.

Ja en als de persoon dan als de conducteur verschijnt zich wél netjes gedraagt? Dat is wat ik ook al aangaf:

En dat werd door deze conducteur ook aangegrepen om te constateren dat hij niks constateerde. Of kon constateren -op dat moment.

 

Er is al een regel: je mag geen geluidsoverlast veroorzaken, daar kun je de volgende keer op wijzen.

Die regel ken ik, en het probleem is nu juist dat deze erg ambigu is: wat is en wanneer is iets ‘overlast’? 

Het oordeel of iets wel/geen overlast is ligt bij de conducteur.

Reputatie 1

 

Er is al een regel: je mag geen geluidsoverlast veroorzaken, daar kun je de volgende keer op wijzen.

 

Die regel ken ik, en het probleem is nu juist dat deze erg ambigu is: wat is en wanneer is iets ‘overlast’? En dat werd door deze conducteur ook aangegrepen om te constateren dat hij niks constateerde. Of kon constateren -op dat moment. Als de regel duidelijk is zoals ik voorstel is er niet een ontsnappingsroute: niet voor lieden die zeggen ‘maar hij staat helemaal niet hard!’ En ook voor conducteurs die niks kunnen constateren: Mevrouw, bent u een film aan het kijken? Waarom heeft u geen oortjes in dan? Duidelijkheid helpt ook een conducteur (en een passagier die steeds maar te horen krijgt van dergelijke lieden ‘dan moet je maar in een stilte coupe gaan zitten’ (waar het overigens ook regelmatig gebeurt dat ik menen moet aanspreken op het feit dat ze luidkeels zitten te bellen, maar dt ais een ander onderwerp)

Badge +3

Tof @ronaldvr iemand die het woord nog kent https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/vergoelijk 😅

De regels zijn helder, maar wie gaat zich er aan houden als er totaal geen handhaving is?

Reputatie 7
Badge +3

Zojuist weer zo'n ervaring gehad de tweede in een week. De conducteur kwam langs, ik zeg er iets over tegen hem, en in plaats dat hij aan de bewuste dame ( De andere was overigens ook al een vrouw), vraagt of ze geen oortjes in kan doen zegt hij direct tegen mij of ik niet beter kan verhuizen, want hij hoort niks (ook niet toevallig natuurlijk)

Hoewel de man zijn best denkt te doen en de-escalerend wil werken, jaag je met een dergelijk vergoelijkende houding dit gedrag toch aan. Die dame vindt dat ze gelijk heeft gekregen en gaat er de volgende keer nog harder (zowel letterlijk als figuurlijk, en inderdaad ging zodra de conducteur vertrokken was het volume weer omhoog).

 

Dus. NS maak een duidelijke regel: Afspelen van elektronische apparatuur zonder headset en mèt zo hard dat medepassagiers dat kunnen waarnemen is verboden.

 

Er is namelijk niks irritanter dan ‘halve herrie ‘, tsss tzss tss van een headset die te hard staat, of halve flarden van een tv serie.

Er is al een regel: je mag geen geluidsoverlast veroorzaken, daar kun je de volgende keer op wijzen.

 

Reputatie 1

Zojuist weer zo'n ervaring gehad de tweede in een week. De conducteur kwam langs, ik zeg er iets over tegen hem, en in plaats dat hij aan de bewuste dame ( De andere was overigens ook al een vrouw), vraagt of ze geen oortjes in kan doen zegt hij direct tegen mij of ik niet beter kan verhuizen, want hij hoort niks (ook niet toevallig natuurlijk)

Hoewel de man zijn best denkt te doen en de-escalerend wil werken, jaag je met een dergelijk vergoelijkende houding dit gedrag toch aan. Die dame vindt dat ze gelijk heeft gekregen en gaat er de volgende keer nog harder (zowel letterlijk als figuurlijk, en inderdaad ging zodra de conducteur vertrokken was het volume weer omhoog).

 

Dus. NS maak een duidelijke regel: Afspelen van elektronische apparatuur zonder headset en mèt zo hard dat medepassagiers dat kunnen waarnemen is verboden.

 

Er is namelijk niks irritanter dan ‘halve herrie ‘, tsss tzss tss van een headset die te hard staat, of halve flarden van een tv serie.

Reputatie 1

In een stiltecoupe moet het echt stil zijn en in de tweede klas doe je als lawaaimakers een koptelefoon op. In de afgelopen twee jaar lijkt er een sterke normvervaging te hebben plaatsgehad. Jammer. 

Reageer