beantwoord

Gemiste overstap

• 30 maart 2017
  • 7 reacties
  • 306 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Vandaag reisde ik van Amsterdam naar Zwolle. De snelste verbinding was via Almere, en daar overstappen op de Intercity naar Leeuwarden. De trein vertrok uit Amsterdam 5 minuten te laat, en dat was precies de overstaptijd in Almere. Toen de trein daar het station binnenreed, zagen ik en de vele medereizigers die de aansluiting op hetzelfde perron nog hoopten te halen, de trein voor onze neus wegrijden. Een enkel minuutje wachten was kennelijk te veel gevraagd, punctualiteit boven alles en de reiziger wacht maar een half uur op de volgende trein. Ik vind dat eerlijk gezegd zo'n ondermaatse dienstverlening! Onbegrijpelijk. Je kunt dan wel een paar eurootjes terug krijgen vanwege dat half uur vertraging, maar het gevoel van gebrek aan service, aan begrip voor de reiziger, wordt daarmee niet afgekocht. Hebben meer reizigers deze ervaring? Is dit beleid van de NS, dat precies op tijd vertrekken belangrijker is dan het laten aansluiten van treinen, zelfs op lange trajecten?
icon

Beste antwoord door Slidestops 30 maart 2017, 07:00

De conducteur (en eigenlijk NS) beslist niet of een aansluiting over wordt genomen. Dit is die treindienstleiding van ProRail. Dat we het af en toe toch doen, betekent niet dat het officieel mag.

De meeste vertraging rijd je er wel uit, maar Zwolle is toch een erg belangrijk knooppunt (de hele dienstregeling is om Zwolle gebouwd) en dus is vertraging die kant op zeker niet wenselijk.

Ik begrijp je frustratie heel goed, hoop het eea toegelicht te hebben voor je 😉
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
De conducteur (en eigenlijk NS) beslist niet of een aansluiting over wordt genomen. Dit is die treindienstleiding van ProRail. Dat we het af en toe toch doen, betekent niet dat het officieel mag.

De meeste vertraging rijd je er wel uit, maar Zwolle is toch een erg belangrijk knooppunt (de hele dienstregeling is om Zwolle gebouwd) en dus is vertraging die kant op zeker niet wenselijk.

Ik begrijp je frustratie heel goed, hoop het eea toegelicht te hebben voor je 😉
Is dit beleid van de NS, dat precies op tijd vertrekken belangrijker is dan het laten aansluiten van treinen, zelfs op lange trajecten?
Ja, volgens mij is dat het beleid. Tegenwoordig rijden treinen frequenter dan vroeger, dan is het meestal beter om op tijd te vertrekken zodat vertraging zich niet als een olievlek over Nederland verspreidt. Uiteindelijk gaat het erom om zoveel mogelijk reizigers met minimale vertraging te vervoeren. Een enkel minuutje wachten zou "penny wise, pound foolish" zijn. Leuk als je de "penny" bent, maar klein voordeel voor de meerderheid telt (terecht) zwaarder.

Enig lichtpuntje is misschien dat het een behoorlijke afstand betreft. Beter een half uur vertraging op Amsterdam - Zwolle, dan b.v. op Amsterdam - Almere; je krijgt voor dezelfde vertraging drie maal zoveel geld terug 🙂
Welkom op het NS serviceforum fsm.

Ach, altijd balen inderdaad. Vijf minuten vertraging en vervolgens de aansluiting missen.. Ik begrijp zeker dat je erg baalt van deze situatie, een halfuur wachten op de volgende trein is aardig lang natuurlijk. Wat @Slidestops zegt klopt inderdaad, deze keuze kunnen wij helaas zelf niet maken. Wat is de vertrektijd van deze trein? Je feedback ga ik natuurlijk wel doorgeven.
Beste mensen, bedankt voor de reacties. Ik snap op zich de overwegingen wel, dat een kleine vertraging zich niet als een steen in een vijver moet gaan uitbreiden. Maar wegrijden terwijl de andere trein al binnenkomt... Nou ja, u begrijpt het wel denk ik. @YvonneNS: Het ging om de Intercity naar Almere die om 16.38 uur uit Amsterdam vertrok, en moest aansluiten op de Intercity naar Leeuwarden van 17.03 uur. Ik heb ook vaak de reis naar Friesland gemaakt en vroeger was het een directe verbinding. Nu moet er worden overgestapt, wat op zich niet erg is, zeker als de aansluiting op hetzelfde perron is. Maar dus wel als een paar minuten vertraging ervoor zorgen dat je de overstap mist! En op deze lijn rijden de treinen volgens mij niet frequenter dan voorheen.
Reputatie 7
Bedankt voor de aanvulling, wij hebben de melding doorgespeeld voor je. Ik hoop dat je in het vervolg deze aansluiting wel haalt, want we weten allemaal hoe vervelend het is om een cross-platform overstap niet te halen.
Reputatie 7
Jammer hoor, wat de reden van niet 1 minuutje kunnen/mogen wachten ook is, je verliest zo op den duur goodwill van klanten. Zeker op trajecten waar niet ieder kwartier een trein rijdt.

Ik heb even gekeken en helaas zijn er gaan vaste afspraken over het overnemen van deze aansluiting. Dat betekent dat het sein veilig zal komen als de vertrektijd is aangebroken, wat in dit geval betekent dat de treindienstleider in elk geval niet actief heeft ingegrepen.

Reageer