beantwoord

Geruststelling claustrofobie

  • 2 January 2024
  • 3 reacties
  • 351 Bekeken

Hallo. Helaas heb ik enorm last van claustrofobie. Ik heb hierdoor steeds meer moeite heb om met de trein te reizen. Ik voel me vooral claustrofobisch in sprinters, omdat deze treinen smal zijn en maar een verdieping hebben. Vroeger zaten er ook kleine ramen in een trein, waardoor ik me fijner voelde.

Ik vroeg me ter geruststelling af welke mogelijkheden er zijn om uit een sprinter/intercity te komen als er een noodsituatie is. Zijn er naast  handremmen bijvoorbeeld ook knoppen in een sprinter/intercity waarmee je deuren kan openen? En klopt het dat als je zo snel mogelijk een trein uit wil/moet dit ook altijd via de ruimte bij de machinist kan, omdat daar deuren zitten die je met de hand kan openen? Uiteraard alleen als er een conducteur is die je er in laat.

Ik weet dat het waarschijnlijk niet nodig is om hier gebruik van te maken, maar het zou wel een geruststelling zijn om te weten dat er mogelijkheden zijn om een trein snel te verlaten als er iets. Ik heb vaak ook paniekaanvallen en als die te lang duren word ik vaak niet lekker; veel hartkloppingen en enorme duizeligheid.

Hoop dat iemand mij een beetje gerust kan stellen.

Groet, Louisa

icon

Beste antwoord door West 2 January 2024, 19:51

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7

Boven elke buitendeur vind u een noodgreep, vaak is deze roodgekleurd, waarmee een deur in geval van nood te openen is. Wel moet u het glas plexiglas breken wat voor deze greep is geplaatst. Na het trekken aan de greep verliest de deur als het ware zijn luchtdruk die deze normaliter gesloten houdt. U kan de deur hierna eenvoudig verder open duwen. Via de machinistencabine zijn in de meeste NS-treinen inderdaad twee buitendeuren te vinden, maar deze cabine is inderdaad niet toegankelijk zonder eerst de tussendeur tussen de cabine en het balkon te openen. Sterkte ermee en hopelijk blijft het reizen per trein tot de mogelijkheden behoren!

Dat zijn vaak de rode hendels naast de deur, klopt dat? En de deuren bij de machinist zijn in geval van nood altijd te openen vanuit binnen door de deurklink naar beneden te doen?

Reputatie 7

Klopt naast, of in de meeste gevallen boven, de deuren. Wie eraan trekt hoort de lucht weglopen en dan weet je dat de deur is ontgrendeld. De machinistendeuren kunnen van binnenuit inderdaad altijd geopend worden met een deurklink, van buitenuit met een sleutel.

Reageer