Gesmeten vouwfiets - vervangend busvervoer

• 15 juli 2019
  • 3 reacties
  • 203 Bekeken

Gisteren placeerde ik onder toezicht van de chauffeur mijn ingeklapte vouwfiets liggend op de vloer van een NS Snelbusbagageruim van, naar ik meen, IJsseltours, voor een rit naar Zwolle. Ik vroeg hem nog of hij zo goed lag, wat hij bevestigde. Toen wij in Zwolle bij het station aankwamen parkeerde hij de bus met een zwaai aan de kant waarbij er ineens in de bus een ontzettend gerommel hoorbaar werd, ergens onder. Na een seconde flitste het door mij heen "MIJN FIETS!!" wat ook bleek te kloppen. Hoewel de schade beperkt (b)leek te zijn tot krassen in de (gladde) vloer lijkt het mij toch wenselijk dat er in het bagageruim een fixatiepunt voor (vouw)fietsen gecreƫerd wordt, of tenminste iets wat helpt, zoals een stroeve vloer (bijv. vaste vloerbedekking), zoals op de terugweg het geval was.

3 reacties

Goedenavond ottovr. Fijn om te lezen dat jouw fiets niet beschadigd is tijdens dit gebeuren, ook al had dat zomaar kunnen gebeuren! Ik snap je suggestie over een fixatiepunt, maar ik ben bang dat wij hier maar beperkte invloed in hebben. Voor zover ik weet is de buschauffeur uiteindelijk verantwoordelijk voor hoe bagage in het ruim geplaatst wordt, maar komt daar uiteraard ook een deel eigen verantwoordelijkheid bij kijken gezien bagage ook vaak geplaatst wordt door reizigers zelf. Daarnaast huren wij voor dit vervoer bussen bij externe partijen die uiteindelijk zelf gaan over het interieur van het materieel.

Ik zal je feedback in ieder geval doorgeven aan de afdeling bij ons die verantwoordelijk is voor het inzetten van busvervoer, mogelijk kunnen zij dit doorgeven aan het betreffende bedrijf. In hoeverre zij er ook werkelijk iets mee gaan doen kan ik helaas niet zeggen.
Bedankt Stijn voor het doorgeven. Misschien zou het ook helpen als ik het rechtstreeks aan het betreffende busbedrijf doorgeef. Van meerdere chauffeurs daar ter plekke kreeg ik commentaar toen ik het geval meldde; goed en fout; het goede was dat als men kwetsbare spullen in de bus ingeladen heeft men voorzichtig parkeert/dient te parkeren; het foute commentaar was "Och het loopt allemaal niet zo'n vaart".
Dat kan zeker geen kwaad, lijkt mij! 🙂

Reageer