Gestrand met de haven in zicht

  • 3 March 2015
  • 6 reacties
  • 341 Bekeken

Vandaag is tr 4754 (Rhenen-Uitgeest) weer niet verder gekomen als Wormerveer. Reden: 7 minuten vertraging. Dan wordt de trein in Wormerveer aan de kant gezet en en de reizigers voor Krommenie en Uitgeest door de tunnel gejaagd om op spoor 2 de volgende trein naar huis te nemen. Trein op tijd, reizigers in de kou. Op deze manier komt de trein niet aan in Uitgeest (dus niet te laat) en begint de retourtrein weer op tijd in Wormerveer. Een grote schande en een geweldige disservice naar je klanten toe.
Snap dat de druk uit DenHaag heel groot is, maar wanneer stopt NS eens met het rijden van een dienstregeling en begint met het thuisbrengen van hun klanten. De ene dag kom je niet op je werk, en de volgende dag niet thuis.
Deze vertraging voor deze specifieke trein zit overigens ingebakken in de dienstregeling en omloop van het materieel. Bij aankomst in Asd, wordt het 6-wagen stel gecombineerd met een 4-wagen stel dat al klaar staat. De remproef neemt echter zoveel tijd in beslag dat deze trein op voorhand te laat vertrekt. Tel daar ook nog bij op dat deze trein nog nooit op tijd in Asd is aangekomen en je hebt minimaal 7 minuten vertraging. Stop met werken naar de manier waarop je beoordeeld wordt (op tijd rijden), en handel eens in het belang van de klant. Liever een paar minuten te laat als achtergelaten worden op een koud tochtig perron in the "middle of nowhere" en uiteindelijk meer als een kwartier te laat.
Verberg je niet achter Prorail, want deze handelswijze is ongetwijfeld een uitkomst uit de overeenkomst tussen Prorail en NS. Verder staat het belang van enkele honderden reizigers in geen verhouding tot het kleine aantal reizigers op de terugweg. Die paar reizigers in Uitgeest en Krommenie worden ook mooi in de kou gezet. Ook zij kunnen wachten op de volgende trein. Vandaag weer ontzettend teleurgesteld in NS.

6 reacties

Badge
Beste stuutgk, welkom op het forum! Jammer om te lezen dat dit je ervaring met ons is. Op- en aanmerkingen zijn natuurlijk altijd welkom en dit nemen we mee! We proberen, zoals je al aangeeft, zo veel mogelijk volgens dienstregeling te rijden. Dit om verdere vertragingen op het spoor tegen te gaan. Ik kan me voorstellen dat je soms zou willen dat we hiervan afwijken, maar dat heeft ook weer gevolgen voor de rest van het traject. Nederland is maar een klein land, met veel spoor.. 🙂
Laat jouw smileys maar achterwegen, het lachen is mij allang vergaan.
De kern van mijn reactie is juist dat 7 minuten niet genoeg reden is om zomaar een trein op te heffen.
Omdat je in Wormerveer KUNT keren, wil nog niet zeggen dat je het ook MOET doen.
Honderden reizigers worden gedupeerd, terwijl op tijd rijden een enkeling helpt.
Als een trein zo laat is dat het de treinenloop volledig in de war gooit, moet ie er uit. Duidelijk.
7 minuten (zelf veroorzaakt door in de geplande omloop extra materieel te combineren) is m.i. niet genoeg om tot zo'n zwaar instrument als het opheffen van een trein over te gaan.
Voor NS wel, want dan zijn de cijfers weer beter.....

Verder is het gewoon een standaardreactie die ze overal geven op dergelijke berichten.
Reputatie 3
Badge

Honderden reizigers worden gedupeerd, terwijl op tijd rijden een enkeling helpt.


Allereerst is het de vraag waar deze rekensom op gebaseerd is: als je de 4754 met vertraging laat doorrijden naar Uitgeest, keert hij ook met vertraging als 4071 terug. Bovendien zit hij dan de achteropkomende 4056 in de weg: hij heeft al zeven minuten vertraging en moet in Uitgeest kopmaken en dan weer vertrekken. Dat gaat nooit lukken voordat de 4056 op datzelfde spoor moet binnenkomen. Waardoor die 4056 weer vertraging oploopt en ook met vertraging teruggaat. Je moet dus het aantal gedupeerden in een opgeheven 4754 afwegen tegen het aantal gedupeerden in een vertraagde 4754 plus een vertraagde 4071 plus een vertraagde 4056.

Maar ter geruststelling: in de hoofdrailnetconcessie is opgenomen dat reizigerspunctualiteit de (of een?) indicator voor de uitvoering van de dienstregeling zal worden. Dan is het dus niet meer de vraag hoeveel treinen op tijd rijden, maar hoeveel reizigers op tijd aankomen. Een oplossing die honderden reizigers dupeert en ten goede komt aan enkelen is dan ook voor NS niet interessant meer. Dan zullen ze wel precies gaan uitrekenen hoeveel mensen er gedupeerd worden door het opheffen, en hoeveel door het laten doorrijden van een trein.
10 maart 2015, zelfde trein zelfde verhaal. Weer het eindstation niet gehaald. Medegedupeerden wisten te melden dat het gisteren ook al hetzlefde verhaal was. Mijn advies: mijd deze trein, haalt toch zijn eindbestemming niet.
Reputatie 3
Badge
10 maart 2015, zelfde trein zelfde verhaal. Weer het eindstation niet gehaald. Medegedupeerden wisten te melden dat het gisteren ook al hetzlefde verhaal was. Mijn advies: mijd deze trein, haalt toch zijn eindbestemming niet.

De reisplanner geeft ook een punctualiteit van 17% voor deze trein. Dus hij komt minder dan eens in de vijf keer op tijd aan. Wie in deze trein stapt weet dus waar hij/zij aan begint.

Reageer