beantwoord

Getoonde overstappen in de reisinformatie van SLT?

• 10 januari 2016
  • 15 reacties
  • 543 Bekeken

Reputatie 4
Al enige tijd vraag ik me af hoe de overstappen, die het reizigersinformatiesysteem toont in SLT, bepaald worden. De logica ervan ontgaat me regelmatig. Ik zal hier een voorbeeld bij geven.

Zo wordt er bij nadering van Utrecht Centraal vanuit Tiel (serie 6000) de volgende mogelijkheden getoond:
*Amersfoort (serie 1700/11700)
*Amsterdam Amstel, ~Centraal (serie 3000)
*Schiphol (serie 3500)
*Gouda, Rotterdam (serie 12500)

Hierbij wordt gesuggereerd dat bijvoorbeeld Gouda het snelst te bereiken is met de serie 12500, terwijl er 3 minuten eerder een trein naar Den Haag Centraal (serie 2000) vertrekt die de route langs hetzelfde Gouda aflegt. Daarnaast vertrekt de trein naar Den Haag veelal van hetzelfde spoor als waarop de trein uit Tiel aankomt.

Ik kan me voorstellen dat er binnen Nederland meer van dit soort onvolkomenheden voor komen. Wellicht dat het reizigersinformatiesysteem hierop aangepast kan worden.
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 4 maart 2016, 10:37

Ik heb dit topic even van collega Jan overgenomen en ben bezig de vragen die leven neer te leggen bij de juiste persoon. Wat ik zelf weet over dit issue is dat de omreisadviezen van de OBIS (RI-systeem in de treinen) uit een systeem komt dat we DIS noemen. DIS houdt (inderdaad) rekening met overstaptabellen, waar ook looproutes en -tijden in zijn opgenomen.
Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +3
De sprinter vanuit Den Haag Centraal naar Roosendaal (5100 serie) toont bij nadering van Den Haag HS ook een voor mij onlogische overstap.

Ik neem deze sprinter altijd om 7.43, deze komt dan volgens dienstregeling om 7.47 op HS, blijft daar 2 minuten staan en vertrekt dus om 7.49. Bij nadering van HS wordt alleen een overstap aangegeven op de IC naar Rotterdam en Venlo van 7.58 (1900 serie). Dit is erg onlogisch aangezien deze IC naar Venlo ook als beginpunt Den Haag Centraal heeft en iemand die op Centraal in de sprinter is ingestapt zou net zo goed een paar minuten hebben kunnen wachten en direct de IC vanaf Centraal hebben kunnen nemen, vertrektijd hiervan is 7.52 van spoor 2 ( dus maar 9 minuten na de sprinter). Waarom zou je dan eerst de sprinter nemen, 1 station verder uitstappen en wachten op de IC die over het algemeen op Centraal al staat te wachten op perron naast de sprinter?

In deze sprinter naar Roosendaal kan dan beter (of ook) een overstap worden getoond op de IC naar Vlissingen (2600 serie). Deze komt volgens dienstregeling net als de sprinter om 7.47 binnen op HS en blijft ook 2 minuten staan. Om van de sprinter naar Roosendaal op de IC naar Vlissingen (en andersom) over te stappen hoef je alleen cross-platform, dus dat is makkelijk te halen in die 2 minuten.
Ik zal dit even na gaan vragen bij een collega van me en kom er later op terug. Voor de duidelijkheid, wijkt dit reisadvies ook af van de informatie die in de Reisplanner staat?
Ik zal dit even na gaan vragen bij een collega van me en kom er later op terug. Voor de duidelijkheid, wijkt dit reisadvies ook af van de informatie die in de Reisplanner staat?

Welkom bij de klantenserviceservice, JanH NS. De informatie die je zoekt, kun je vinden in de reisplanner. Succes!
@Waldo

Zo heb ik me wel eens verbaasd over een overstap die echt maf is. Je zit in de IC naar Amsterdam CS en op station Weert kan je overstappen op de IC naar Eindhoven een kwartier later????? Of die nu nog wordt aangegeven, geen idee, maar zoiets is krom.
Ook een overstap op je eigen trein.
Ben zeer benieuwd wat erachter zit.
Reputatie 7
Badge +3

In het geval dat ik aangaf wijkt dit inderdaad af van het reisadvies in de reisplanner.

Voor een reis van Den Haag Centraal naar Rotterdam Centraal rond de tijd dat ik reis geeft de reisplanner 3 adviezen:
1. Sprinter naar Roosendaal van 7.43 en overstappen op HS op de IC naar Vlissingen van 7.49
2. Sprinter naar Roosendaal en hierin blijven zitten tot Rotterdam (5 minuten langere reistijd dan optie 1)
3. IC naar Venlo van 7.52 (1 minuut kortere reistijd dan optie 1 maar door later vertrek 8 minuten latere aankomst)

En voor een reis van Den Haag Centraal naar Venlo rond dezelfde tijd geeft de reisplanner 2 adviezen:
1. IC naar Venlo van 7.52
2. IC naar Utrecht van 7.54, daar overstappen en vervolgens nog een keer overstappen in Eindhoven op dezelfde IC naar Venlo als in optie 1.

Geen enkel reisadvies geeft de overstap van de sprinter Roosendaal op de IC Venlo die getoond wordt bij naderen van HS.
Ik heb dit topic even van collega Jan overgenomen en ben bezig de vragen die leven neer te leggen bij de juiste persoon. Wat ik zelf weet over dit issue is dat de omreisadviezen van de OBIS (RI-systeem in de treinen) uit een systeem komt dat we DIS noemen. DIS houdt (inderdaad) rekening met overstaptabellen, waar ook looproutes en -tijden in zijn opgenomen.
Haha klopt, dat heb ik ook altijd als ik in de sprinter vanuit Tiel/Breda zit.
Onthoud wel dat er een wezenlijk verschil is tussen OBIS en de RIS-pruttel in SLT's, vooral ook qua mogelijkheden.
Ik ben nog bezig wat meer achtergrondinformatie te vergaren. Hopelijk snel een stukje verduidelijking.
Ik heb geen reactie meer gekregen. Voor zover ik het nu kan inschatten hebben we domweg niet de mogelijkheden om alles aan te geven, zeker niet als het afwijkt van de planner. Onze mensen zijn echter volop bezig met doorontwikkelen en ik heb goede hoop dat we in de toekomst nog meer gedetailleerde informatie op de OBIS kunnen tonen.
Was het maar OBIS 😉 RIS is zeer beperkt idd en werkt met veel statische informatie.
Klaas-Jan, bedankt voor het doorzetten en de rest bedankt voor alle reacties. Op deze wijze kunnen we samen het overstapadvies op de trein verbeteren.

@Waldo. Voor de SLT naar Utrecht Centraal vanuit Tiel (6000 serie) wordt de stoptrein naar Gouda, Rotterdam verwijderd en het overstapadvies naar de IC Gd-Gvc toegevoegd.
@Momo. Voor de Sprinter vanuit Den Haag Centraal naar Rotterdam (5100 serie) wordt de IC naar Rotterdam en Venlo (1900 serie) verwijderd en de IC naar Vlissingen (2600 serie) toegevoegd.
@Loes. In de IC naar Amsterdam C., en op station Weert wordt op dit moment niet een overstap op de eigen trein aangegeven. Wel wordt een overstap op de Sprinter naar Eindhoven aangegeven.
@Klaas-Jan. Overstapinformatie komt niet uit de module DIS, maar uit het systeem ARNU, module DSI. In DIS wordt omreisadvies berekend.
@Maxtrein. Welke overstap bedoel je?
@Henk_NL. Er is geen 'wezenlijk' verschil tussen OBIS en SLT voor overstapinformatie. Beide systemen halen de overstapinformatie uit hetzelfde systeem: ARNU.
Uh, ARNU, yay. De meest gare software in de informatievoorziening...
Reputatie 7
Badge +3

@Momo. Voor de Sprinter vanuit Den Haag Centraal naar Rotterdam (5100 serie) wordt de IC naar Rotterdam en Venlo (1900 serie) verwijderd en de IC naar Vlissingen (2600 serie) toegevoegd..

Dit is sinds deze week het geval, op de schermen in de trein wordt inderdaad de overstap op de IC naar Rotterdam en Vlissingen getoond en ook omgeroepen (automatische omroep).
Goed om te zien dat dergelijke signalen worden opgepakt.
Reputatie 4
Een aantal maanden later constateer ik vanuit de sprinter Tl - Ut nog steeds dat de overstap richting Rotterdam wordt genoemd (serie 500 / 12500) en niet die naar Den Haag (serie 2000). Hulde aan de HC's die de omroep corrigeren op dat punt!

Aangezien per 11 december de aansluitingen omgegooid worden geldt dat de overstappen ook compleet anders worden.

Reageer