beantwoord

Getrokken materieel


Reputatie 6

Iets wat ik me nou al jaren afvraag: waarom heeft de NS het getrokken materieel in de ban gedaan? De laatste rijtuigen die zijn aangeschaft dateren volgens mij uit eind jaren '70 en die huppelen nu mee in de “HSL'…

Vroeger waren er veel treinverbindingen die met getrokken materieel bediend werden (Den Haag-Venlo, Roosendaal-Zwolle, om er een paar te noemen die in mijn herinnering schieten). En kan me volgens mij ook nog herinneren dat de verbinding Den Haag-Groningen/Leeuwarden een tijd lang met getrokken materieel werd gereden.

In mijn ogen is het het meest flexibele materieel dat er is. Is het rustig, dan kun je met 5 rijtuigen toe, is het drukker, dan hang je er 2, 3 of 4 extra rijtuigen aan en klaar.

Maar ik ben natuurlijk een leek op dat gebied, dus gewoon nieuwsgierig: waarom wordt er niet meer gereden met getrokken materieel?

icon

Beste antwoord door Edwin 4 June 2021, 18:51

Bekijk origineel

80 reacties

Reputatie 6

Daar heb ik nog eens in gezeten! Snapte er niks van (ik was 8 jaar ofzo), ik dacht dat er een ICM aan kwam, maar de kop zat maar aan één kant!

Die 25.5 locs waren berucht, met name in de dienst Amsterdam - Parijs, zó vaak stuk, daar valt Traxx denk ik nog reuze bij mee (en daar volstaat dan een reset).

Reputatie 7
Badge +3

Dat lag inderdaad niet zo simpel. De Benelux-stuurstanden waren gebouwd om op afstand de NMBS serie 1180-loks te bedienen.

De stuurstanden van NS werkten samen met de NS 1700. 

Interessant was ook het stuurstandrijtuig van de eerste Benelux trek-duw. Dat was dat verbouwde restauratierijtuig plan D met de hoge cabine. Daar zat een complete Belgische stuurtafel in om de NMBS lok 25.5 op afstand te bedienen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Beneluxtrein#/media/Bestand:Plan_D_benelux.jpg

Reputatie 6

En de bestaande (Benelux) stuurstanden zijn toen juist afgevoerd. Je zou zeggen: verfje eroverheen (bordeaux→blauw), maar zo simpel lag het kennelijk niet.

Tussen 2002 en 2006 bij de midlife ICR-renovatie zijn een aantal BD-rijtuigen verbouwd tot stuurstandrijtuig. Het rangeren is toen beëindigd en sindsdien rijden ze in vaste samenstelling.

Reputatie 6

Getrokken materiaal in die zin hebben we al jaren niet meer. Ik herinner me van “vroegah” dat er op Den Haag CS een 500 loc heen en weer reed om wagons te rangeren. Volgens mij doen ze dat al heel lang niet meer.

Reputatie 7
Badge +3

De IC Den Haag-Eindhoven is vergelijkbaar met de IC Direct: trek-duwtrein met een locomotief aan beide einden. Deze treinen rijden in een vaste samenstelling en zijn daardoor vergelijkbaar met een treinstel. Een “echte” getrokken trein heeft als kenmerk dat de samenstelling van de trein tamelijk eenvoudig gewijzigd kan worden door rijtuigen aan- of af te koppelen.

Reputatie 6

Dat is dan wel een van de zeer weinige!

Reputatie 5

 

Maar ik ben natuurlijk een leek op dat gebied, dus gewoon nieuwsgierig: waarom wordt er niet meer gereden met getrokken materieel?

De IC Eindhoven-DH Centraal rijdt toch nog met getrokken mat? Of bedoel je dat niet?

Reputatie 7
Badge +3

Hier nog wat nostalgie over de Hofpleinlijn. Voor de bouw van Den Haag Centraal reden de treinen van/naar Den Haag HS. Daar waren een paar kopsporen voor de Hofpleinlijn. Hier een foto uit 1973 met mat46: https://www.flickr.com/photos/bartgrunewold/14073992979/in/photostream/

Ik heb als kind nog wel eens een ritje gemaakt over de Hofpleinlijn vanaf Den Haag HS.

Reputatie 7

In de eerste planfases van RandstadRail was het ook de bedoeling de Hofpleinlijn door te trekken naar Scheveningen.

Niet via het oude tracé van de vroegere ZHSM. Dat is de jaren ‘50 onder druk van de gemeente Den Haag (en de HTM) opgeheven en opgebroken omdat men vond dat de spoorlijn een  obstakel vormde voor de ontwikkeling van de woonwijk Mariahoeve en het station in Scheveningen (nabij het Kurhaus) een sta-in-de-weg voor de herontwikkeling van de badplaats. 

Toen de plannen van RandstadRail concretere vormen aannamen, werden ook de RET en HTM bij de verdere uitwerking betrokken. De plannen waren ambitieus: de Hofpleinlijn en Zoetermeerlijn naar Scheveningen en Den Haag Zuid-West (en op termijn naar Westland), een extra railverbinding van Rotterdam naar Den Haag via Berkel en Zoetermeer, op termijn een lijn van Rotterdam via de luchthaven Zestienhoven, Delft en Wateringseveld naar Den Haag en van (Westland) Delft via Pijnacker naar Zoetermeer.

HTM en RET konden het maar niet eens worden over de keuze voor exploitatie met trams of metro. ‘Den Haag’ voelde niets voor ‘logge’ metrotoestellen door de stad: ‘Rotterdam’ zag niets in de ‘slome trammetjes’ in haar metrotunnels.

Die tegenstellingen zorgde voor enorme stagnatie  in de voortgang van het project. Omdat daarop de overheid dreigde de subsidiekraan dicht te draaien, is uiteindelijk voor het huidige compromis gekozen: exploitatie met trams en metro en voor Zoetermeer- Rotterdam een ‘tijdelijke’ busverbinding.

Doortrekking van de RandstadRail (Hofpleinlijn/Zoetermeerlijn) naar Scheveningen zit er vrijwel zeker niet meer in. Voor de metro uit Rotterdam is hoog boven Den Haag C een nieuw ‘aanlandingsstation’ verrezen: de tram uit Zoetermeer rijdt via het Haagse stadstramnet naar Loosduinen (lijn3) en de Uithof (4).

Saillant detail nog: alle Haagse tramlijnen worden verbouwd: de sporen worden verder uit elkaar gelegd en de haltes vernieuwd. De oude (GTL) trams uit de jaren ‘80 worden vervangen door grote lagevloertrams die ook nog eens een stuk breder zijn.

Maar goed, het hele RandstadRail-gebeuren heeft niet zoveel raakvlakken met de titel van die topic: getrokken treinen. Of ook weer wel: bij werkzaamheden op de voormalige Hofplein- en Zoetermeerlijn zijn wel eens getrokken werktreinen te zien, zoals vorig jaar bij de bouw van de keervoorziening in Pijnacker.

Reputatie 6

De ZHESM (de eerste elektrische spoorweg in Nederland) verzorgde een directe verbinding tussen Rotterdam, Den Haag, Wassenaar én Scheveningen. Na de oorlog werd de spoorlijn naar Scheveningen weer hersteld en in gebruik genomen, maar in de eerste helft van de jaren '50 opgeheven. Een gemiste kans.

Ja mooi he. Maar je kunt nu met de RandstadRail volgens mij wel direct vanaf Zoetermeer naar Scheveningen en Wateringen, die lijnen (1/9 en 3) zijn nu toch doorgetrokken?

Reputatie 6

Er zijn diverse plannen geweest voor een rechtstreekse spoorverbinding tussen Zoetermeer en Rotterdam.

Er is sprake geweest van een verbindingsboog tussen de Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn, daar waar de Zoetermeerlijn van de Hofpleinlijn aftakt. Deze is afgeblazen omdat de reistijd tussen Zoetermeer en Rotterdam te lang zou worden.

Ook is er een optie geweest voor een nieuw spoor van Zoetermeer naar Pijnacker, dat ter hoogte van Pijnacker Noord zou aantakken op de Hofpleinlijn. Zowel in Zoetermeer als Pijnacker is het beoogde tracé jarenlang vrijgehouden.

In de eerste planfases van RandstadRail was ook voorzien van een railverbinding tussen Zoetermeer en Rotterdam. Er is lang gesteggeld over de vraag of deze lijn als metro of tram moest worden aangelegd.

Of de beoogde railverbinding er ooit gaat komen? Met de aanleg van een grotendeels vrij liggende busbaan (de ZoRo) tussen Zoetermeer en Rodenrijs Metro (voorheen NS station Berkel en Rodenrijs) is het RandstadRail project voltooid.Tussen Zoetermeer en Rodenrijs Metro rijdt elke twintig minuten (in spits dubbele frequentie) bus 170 van RET in 25 minuten van Zoetermeer naar Rodenrijs Metro, waar met een overstap op de Metro de Rotterdamse binnenstad in 12 minuten bereikbaar is.

Dat eerste was me bekend, maar dat laatste niet, dank! Dus men heeft uiteindelijk definitief voor de bus gekozen.

Reputatie 6

De ZHESM (de eerste elektrische spoorweg in Nederland) verzorgde een directe verbinding tussen Rotterdam, Den Haag, Wassenaar én Scheveningen. Na de oorlog werd de spoorlijn naar Scheveningen weer hersteld en in gebruik genomen, maar in de eerste helft van de jaren '50 opgeheven. Een gemiste kans.

Reputatie 7

Er zijn diverse plannen geweest voor een rechtstreekse spoorverbinding tussen Zoetermeer en Rotterdam.

Er is sprake geweest van een verbindingsboog tussen de Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn, daar waar de Zoetermeerlijn van de Hofpleinlijn aftakt. Deze is afgeblazen omdat de reistijd tussen Zoetermeer en Rotterdam te lang zou worden.

Ook is er een optie geweest voor een nieuw spoor van Zoetermeer naar Pijnacker, dat ter hoogte van Pijnacker Noord zou aantakken op de Hofpleinlijn. Zowel in Zoetermeer als Pijnacker is het beoogde tracé jarenlang vrijgehouden.

In de eerste planfases van RandstadRail was ook voorzien van een railverbinding tussen Zoetermeer en Rotterdam. Er is lang gesteggeld over de vraag of deze lijn als metro of tram moest worden aangelegd.

Of de beoogde railverbinding er ooit gaat komen? Met de aanleg van een grotendeels vrij liggende busbaan (de ZoRo) tussen  Zoetermeer en Rodenrijs Metro (voorheen NS station Berkel en Rodenrijs) is het RandstadRail project voltooid.Tussen Zoetermeer en Rodenrijs Metro rijdt elke twintig minuten (in spits dubbele frequentie) bus 170 van RET in 25 minuten van Zoetermeer naar Rodenrijs Metro, waar met een overstap op de Metro de Rotterdamse binnenstad in 12 minuten bereikbaar is.

Reputatie 6

Breek me de bek niet open, heb nog een paar maanden in Rotterdam gewerkt… Terwijl de afstand naar Rotterdam vanaf Zoetermeer niks voorstelt, met een beetje leuk weer kun je het zien liggen. Veertig minuten...

Badge +3

Dat is ook niet echt “rechtstreeks”:wink:

Nee, maar op zich is het wel te doen want je doet er dan 40 minuten over (inc. 12 minuten overstap in Gouda).

Reputatie 6

Dat is ook niet echt “rechtstreeks”:wink:

Badge +3

De Zoetermeer Stadslijn is wel doorgetrokken naar 'Bleizo’ oftewel Lansingerland Zoetermeer, dus vanaf daar kan je ook met de trein (via Gouda).

Reputatie 6

De reguliere weg ken ik wel, vaak genoeg gedaan vroeger. Maar je reist een ontzettend stuk om. Daarom had ik gehoopt dat je tegenwoordig over het spoor van ex-Zoetermeer Stadslijn en ex-Hofpleinlijn direct van Zoetermeer naar Rotterdam zou kunnen rijden. Maar kennelijk rijdt er in Rotterdam geen Randstadrail en in Zoetermeer geen metro. Jammer.

Badge +3

Ik kom niet zo vaak meer in Zoetermeer, maar kun je hierdoor niet direct naar Rotterdam van Zoetermeer? Of moet je nog steeds overstappen in Leidschendam-Voorburg (heet tegenwoordig Leidschendam, niet?).

Van Zoetermeer naar Rotterdam (trein) stap je over op Den Haag Centraal (of Gouda, ietsje sneller). Het treinstation heet Voorburg. Voor naar Leidschendam met de trein kom je volgens mij uit op Den Haag Mariahoeve.

De Zoetermeerlijn of in ieder geval die lijn richting den Haag heeft nog wel een halte Leidschendam-Voorburg, maar voor via Nootdorp en Pijnacker naar Rotterdam kom je daar niet, en stap je over op Leidschenveen Centrum (Hofpleinlijn).

Als ik het allemaal goed zie op deze spoorkaart.

Reputatie 6

Is van Rotterdam CS vanaf Den Haag CS over de Oude Lijn ook niet gewoon sneller dan over de Hofpleinlijn?

Ik kom niet zo vaak meer in Zoetermeer, maar kun je hierdoor niet direct naar Rotterdam van Zoetermeer? Of moet je nog steeds overstappen in Leidschendam-Voorburg (heet tegenwoordig Leidschendam, niet?).

Reputatie 7

Och, de Stadslijn was altijd al niet echt heel handig:wink:. Als je “gewoon” naar Den Haag wilde, dan fietste je wel even naar Station Zoetermeer en pakte daar de “echte trein”. 10 minuten onderweg in plaats van 20-30.

Het grootste probleem van de tram is de veel te lange rijtijd plus dat de lus nog maar in één richting wordt bereden. Het was beter geweest als ook de Hofpleinlijn was omgebouwd tot RET metrolijn, maar het ego van Den Haag/HTM stond dat in de weg. 

Ik vermoed dat waar je Hofpleinlijn schrijft, de Zoetermeerlijn bedoeld. 

De Zoetermeerlijn tot metro verbouwen had ook als voordeel gehad, dat de lijn veel makkelijker naar Rotterdam kan worden doorgetrokken en er zo directe verbindingen naar de Rotterdamse binnenstad kunnen worden gerealiseerd.

Ik zie het niet gebeuren dat er Haagse trams door de Rotterdamse straten rijden en al helemaal niet in de metrotunnels.

Reputatie 7

Iets van twee keer per dag reed hij door naar Rotterdam CS, dat kón dus wel. Over een wiebelig enkelspoortje. Ik heb altijd het gevoel dat als ze dat structureel gedaan hadden, dat de lijn dan veel succesvoller was geweest.

Dat is geprobeerd. Gedurende twee jaar (ergens in de jaren 70) reed er ieder uur één trein vanaf de Hofpleinlijn naar Rotterdam CS. Dat was omdat je dan makkelijker kon overstappen op andere treinen en op de metro. Na twee jaar was het weer voorbij, deels omdat het gebruik tegenviel en deels omdat reizigers klaagden dat het onhandig was dat de trein in Rotterdam niet steeds van hetzelfde station vertrok. En alle drie de treinen naar Rotterdam CS leiden was niet in te passen omdat er dan een enorme bottleneck zou ontstaan tussen CS en Noord. Uiteindelijk is de ombouw tot metro een enorme verbetering gebleken in tegenstelling tot de degradatie van de Zoetermeerlijn tot een tramlijntje. 

De treinen naar Rotterdam CS waren altijd veel beter bezet dan die naar Rotterdam Hofplein, niet alleen omdat Rotterdam CS meer overstap mogelijkheden bood maar ook omdat station Hofplein steeds meer in de perifere kwam te liggen.

De treinen van de Hofpleinlijn naar Rotterdam Centraal hebben overigens langer dan twee jaar gereden. Door het toenemende treinverkeer werd het gelijkvloers kruisen steeds moeilijker in te passen.

Destijds was is er nog het plan geweest, de gelijkvloerse aansluiting te laten vervallen en het spoor van Rotterdam CS tot de aansluiting van de Hofpleinlijn te voorzien van één extra spoor, om zo alle treinen naar Rotterdam Centraal te laten rijden.

Reputatie 6

Ja en het was al geen luxe vóórdat ze dat deden… Geen WC’s, veel treinstellen hadden geen doorloop naar de andere bak en alles was super minimalistisch.

Reputatie 7

Randstadrail, past ook eigenlijk beter bij deze lijn.

In die tijd dat ik er woonde reed er alleen SGM op, eerst tweetjes en later drietjes volgens mij. SGM was niet per sé een verbetering t.o.v. mat’64, elke keer met optrekken werd je door elkaar geschud en het interieur was echt zo basic als je het maar kunt bedenken.

Ik kan me nog herinneren dat een aantal  SGM-tweetjes werd verbouwd tot ‘City Pendel’. Alle tussenwanden werden eruit gesloopt. Ter hoogte van de balkons werden zitplaatsen verwijderd om meer capaciteit (staplaatsen) te creëren.

Wat een rampen dingen waren dat. Bij winderig en regenachtig weer, had door de Lange stationnementen de wind vrij spel, net als de regenvlagen die de balkons schoonspoelden. 

Reageer