beantwoord

Getrokken materieel


Reputatie 6

Iets wat ik me nou al jaren afvraag: waarom heeft de NS het getrokken materieel in de ban gedaan? De laatste rijtuigen die zijn aangeschaft dateren volgens mij uit eind jaren '70 en die huppelen nu mee in de “HSL'…

Vroeger waren er veel treinverbindingen die met getrokken materieel bediend werden (Den Haag-Venlo, Roosendaal-Zwolle, om er een paar te noemen die in mijn herinnering schieten). En kan me volgens mij ook nog herinneren dat de verbinding Den Haag-Groningen/Leeuwarden een tijd lang met getrokken materieel werd gereden.

In mijn ogen is het het meest flexibele materieel dat er is. Is het rustig, dan kun je met 5 rijtuigen toe, is het drukker, dan hang je er 2, 3 of 4 extra rijtuigen aan en klaar.

Maar ik ben natuurlijk een leek op dat gebied, dus gewoon nieuwsgierig: waarom wordt er niet meer gereden met getrokken materieel?

icon

Beste antwoord door Edwin 4 June 2021, 18:51

Bekijk origineel

80 reacties

Reputatie 7
Badge

Om een getrokken trein de andere kant op te laten rijden, moet je de loc afkoppelen, omrijden en aan de andere kant weer aanhaken.

"Vroeger” hoorde dat tot ons (machinisten) bevoegdhedenpakket, tegenwoordig niet meer, dus heb je óf een rangeerder nodig, óf alle machinisten zouden weer moeten worden opgeleid om bevoegd te zijn tot het aanhaken/afkoppelen van locs.

Daarbij is het ombouwen van zo’n trein een stuk langduriger geschiedenis dan een treinstel, waar je naar de andere cabine loopt, de sleutel erin jast, beproevingen doet en maakt dat je wegkomt :grin:

 

====

Dat gezegd hebbende, ik heb er altijd graag op gereden en ben blij dat ik nu nog op de HSL mag rijden om toch nog een beetje met ‘echte’ treinen te sturen.

Reputatie 6

Breek me de bek niet open, heb nog een paar maanden in Rotterdam gewerkt… Terwijl de afstand naar Rotterdam vanaf Zoetermeer niks voorstelt, met een beetje leuk weer kun je het zien liggen. Veertig minuten...

@eriksl   je hebt natuurlijk elke dag te maken met verstoringen in de omloop en hierdoor zit er wel eens wat verschil in de geplande lengte en de werkelijke lengte. Het is een beetje afhankelijk waar het materieel uitloopt en waar gedurende de dag eventueel uitwisseling of aanvulling op de lengtemogelijk is.

@PeterJKH

Of je voor het rangeren een gewone lok of een licht rangeerlokje gebruikt maakt niet het grote verschil, in beide gevallen heb je een rangeerder en een rangeermachinist nodig. Het zijn de arbeidskosten die het rangeren zo duur maken, vooral ook omdat je voor rangeerpersoneel niet permanent werk zult hebben tijdens hun dienst.

Bij het goederenvervoer zie je ook een trend naar shuttles met vaste samenstelling om zodoende de kosten van het rangeren zoveel mogelijk te reduceren. 

@Bertus

Bij het werken met stuurstanden of dubbele locomotief aan beide uiteinden maak je van een getrokken trein in feite een treinstel waarmee je altijd in vaste samenstelling rijdt. Het ICR werd zo eerder jarenlang als pseudo-treinstel gebruikt tussen Zwolle en Roosendaal en nu op de HSL. 

Reputatie 6

De reguliere weg ken ik wel, vaak genoeg gedaan vroeger. Maar je reist een ontzettend stuk om. Daarom had ik gehoopt dat je tegenwoordig over het spoor van ex-Zoetermeer Stadslijn en ex-Hofpleinlijn direct van Zoetermeer naar Rotterdam zou kunnen rijden. Maar kennelijk rijdt er in Rotterdam geen Randstadrail en in Zoetermeer geen metro. Jammer.

@Edwin   en je krijgt geen smerige handen en kleding meer :rofl:

Reputatie 7
Badge +3

Een trein in vaste samenstelling met stuurstand is nog minder flexibel dan een treinstel. Je rijdt dan de hele dag op maximale sterkte. Bij inzet van kortere treinstellen kan er tamelijk eenvoudig gevarieerd worden in de treinlengtes.

Wat ik bij modern materieel een veel groter probleem vind is het gebrek aan interoperabiliteit tussen de verschillende materieeltypes. 

Ik kan me de tijd nog herinneren dat mat 46 en mat 54 gecombineerd konden worden. Dat was tijdens de laatste dagen van mat 46 best handig om drukke treinen te versterken. En het leverde leuke plaatjes op. https://www.flickr.com/photos/hanswiskerke/25476569555

ICR is van begin jaren 80, dus ongeveer 40 jaar oud. 

ICR reden al eind jaren '70, weet ik zo zeker omdat we in de 3e klas VWO een uitje hadden naar Eindhoven, dat moet rond 1978 zijn geweest, en toen reden die rijtuigen (toen nog tamelijk nieuw) al op  de lijn Den Haag-Eindhoven.

Maar even opgezocht op somda.nl

Het eerste ICR-rijtuig is op 29 september 1980 in dienst gekomen, het.laatste op 13 september 1988.

 

ICR is van begin jaren 80, dus ongeveer 40 jaar oud. 

ICR reden al eind jaren '70, weet ik zo zeker omdat we in de 3e klas VWO een uitje hadden naar Eindhoven, dat moet rond 1978 zijn geweest, en toen reden die rijtuigen (toen nog tamelijk nieuw) al op  de lijn Den Haag-Eindhoven.

Maar even opgezocht op somda.nl

Het eerste ICR-rijtuig is op 29 september 1980 in dienst gekomen, het.laatste op 13 september 1988.

Ik denk dat het “stiekem” ICM was, dat reed volgens mij eerder.

Klopt en dat reed inderdaad veel rond Eindhoven in die tijd. 

Reputatie 6

Een trein in vaste samenstelling met stuurstand is nog minder flexibel dan een treinstel. Je rijdt dan de hele dag op maximale sterkte. Bij inzet van kortere treinstellen kan er tamelijk eenvoudig gevarieerd worden in de treinlengtes.

Wat ik bij modern materieel een veel groter probleem vind is het gebrek aan interoperabiliteit tussen de verschillende materieeltypes. 

Ik kan me de tijd nog herinneren dat mat 46 en mat 54 gecombineerd konden worden. Dat was tijdens de laatste dagen van mat 46 best handig om drukke treinen te versterken. En het leverde leuke plaatjes op. https://www.flickr.com/photos/hanswiskerke/25476569555

Ik heb zelfs nog meegemaakt dat mat 40 in combinatie met mat 46 en mat 54 reed.

Reputatie 7
Badge

Ik denk ook dat de zware aslast een puntje is. Als deze te zwaar is, en dan slijt het spoor sneller. En in ons land hebben we een aantal sporen die ook grenzen kennen. Zo onder meer het traject Leiden - Woerden waar de 1600/1800/1700 loc NIET ingezet mag worden. Dus er zijn maar een paar locomotieven waar het wel meevalt, zoals bijv. de NS 16-/17-/1800, Vectron en Traxx.

En ook de HSL-Zuid ondervindt last van slijtage. Eigenlijk had vanaf 2008 de Fyra V250 moeten rijden, maar dankzij die Italianen hebben we die TRAXX en rijtuigen (enige wat op de HSL kon rijden) nog tot volgend jaar nog rijden tot de ICNG in dienst komt.

Reputatie 7
Badge +3

De proefserie ICM, de ICM0, heeft in 1977 veel gereden tussen Eindhoven en Venlo. Ik ben in de zomer van 1977 nog een keer met Tienertoer naar Eindhoven gereisd om daar een rit te kunnen maken met de voor die tijd spectaculaire nieuwe IC. Ze werden ingezet als stoptrein tussen Eindhoven en Venlo.

Reputatie 6

Ze boften daar rond Eindhoven toch maar. In Zoetermeer (waar ik lang gewoon heb) kregen we alleen maar afdankertjes (mat’64 en toen er eindelijk een sneltrein kwam, mat’54!)

Reputatie 6

In principe zou je nog 1700’s kunnen zien bij NS. Maar ik zou zo 1,2,3 niet weten in de praktijk op welk materieel. De DD-AR’s die in dienst bleven hebben allemaal een eigen loc gekregen en stonden die niet ook op de lijst van afvoeren intussen? De DDR’s zijn intussen afgevoerd, de IC-direct en Benelux gaan met Traxx locomotieven en verder zijn er volgens mij geen diensten meer met ICR?

De 1600’s en zeker ook de 1700’s waren destijds technisch heel mooie loc’s, maar ze zijn intussen meer dan 30 jaar oud, kan me voorstellen dat het allemaal niet zo modern meer is.

Reputatie 6

In principe zou je nog 1700’s kunnen zien bij NS. Maar ik zou zo 1,2,3 niet weten in de praktijk op welk materieel. De DD-AR’s die in dienst bleven hebben allemaal een eigen loc gekregen en stonden die niet ook op de lijst van afvoeren intussen? De DDR’s zijn intussen afgevoerd, de IC-direct en Benelux gaan met Traxx locomotieven en verder zijn er volgens mij geen diensten meer met ICR?

De 1600’s en zeker ook de 1700’s waren destijds technisch heel mooie loc’s, maar ze zijn intussen meer dan 30 jaar oud, kan me voorstellen dat het allemaal niet zo modern meer is.

De rijtuigen achter die Traxx-locomotieven zijn inmiddels toch ook dik 45 jaar oud?

Heb zelfs nog incidenteel meegemaakt dat er een loc 1000 voor de trein stond richting Eindhoven vanuit Dordrecht (eind jaen '60/jaren '70). Heb achteraf begrepen dat die locs hun nadelen hadden, maar ik vond het altijd prachtig, die locs met hun grote spaakwielen voor de trein. Erachter hing dan vaak een mengelmoes van plan D, plan W, enz.

Bij hogere snelheden traden er haarscheurtjes op in de wielspaken. Daarom reden ze later bijna alleen nog maar goederentreinen met maximaal 100 kmh. Tot in de jaren 70 reden ze nog wel wintersporttreinen, die werden dan met wat lagere snelheid in de dienstregeling ingelegd. 

Reputatie 6

In principe zou je nog 1700’s kunnen zien bij NS. Maar ik zou zo 1,2,3 niet weten in de praktijk op welk materieel. De DD-AR’s die in dienst bleven hebben allemaal een eigen loc gekregen en stonden die niet ook op de lijst van afvoeren intussen? De DDR’s zijn intussen afgevoerd, de IC-direct en Benelux gaan met Traxx locomotieven en verder zijn er volgens mij geen diensten meer met ICR?

De 1600’s en zeker ook de 1700’s waren destijds technisch heel mooie loc’s, maar ze zijn intussen meer dan 30 jaar oud, kan me voorstellen dat het allemaal niet zo modern meer is.

De rijtuigen achter die Traxx-locomotieven zijn inmiddels toch ook dik 45 jaar oud?

De ICR’s. Volgens mij wel ja ;). Maar ze hebben ook wel een paar “beurten” gehad, maar leveren niet de tractie, dat is natuurlijk wel een flink verschil.

ICR is van begin jaren 80, dus ongeveer 40 jaar oud. 

Reputatie 7

Ze boften daar rond Eindhoven toch maar. In Zoetermeer (waar ik lang gewoon heb) kregen we alleen maar afdankertjes (mat’64 en toen er eindelijk een sneltrein kwam, mat’54!)

Nee, dan de Hofpleinlijn. Als kind woonde ik een huis met vanuit de woonkamer zicht op het stations-emplacement van Pijnacker.

In de zestiger en zeventiger jaren reden daar de alleroudste treinstellen die nog voorhanden waren. 

Meestal waren het de altijd schuddende ‘muizenneuzen’ (materieel ‘46 of misschien nog ouder), soms een Hondekop (materieel 54), en een heel enkele keer Materieel 64, afgewisseld met de ‘Sprinters’, maar die reden slechts proefritten.

Soms zagen we Internationale treinen en Intercity’s voorbij komen denderen, die bij stremming van de ‘Oude Lijn’ tussen Den Haag en Rotterdam omgeleid werden via Pijnacker of op weg waren naar/van de werkplaats in Leidschendam.

Stukje nostalgie. De destijds op sterven na dood zijnde Hofpleinlijn is niet meer maar heeft een tweede leven gekregen als succesvolle metrolijn.

 

Er rijden nog oude loc's voor de IC Berlijn, al worden die volgens mij ook binnenkort vervangen door nieuwe locs waarvan er al enkele geleverd zijn.

Reputatie 6

Er rijden nog oude loc's voor de IC Berlijn, al worden die volgens mij ook binnenkort vervangen door nieuwe locs waarvan er al enkele geleverd zijn.

Daar gaan ze toch die Vectrons voor gebruiken? Iemand een idee waarom geen Traxx, heeft NS daar nu wel “genoeg” van ;-)

Reputatie 6

Randstadrail, past ook eigenlijk beter bij deze lijn.

In die tijd dat ik er woonde reed er alleen SGM op, eerst tweetjes en later drietjes volgens mij. SGM was niet per sé een verbetering t.o.v. mat’64, elke keer met optrekken werd je door elkaar geschud en het interieur was echt zo basic als je het maar kunt bedenken.

Reputatie 7
Badge +3

Hier nog wat nostalgie over de Hofpleinlijn. Voor de bouw van Den Haag Centraal reden de treinen van/naar Den Haag HS. Daar waren een paar kopsporen voor de Hofpleinlijn. Hier een foto uit 1973 met mat46: https://www.flickr.com/photos/bartgrunewold/14073992979/in/photostream/

Ik heb als kind nog wel eens een ritje gemaakt over de Hofpleinlijn vanaf Den Haag HS.

Reputatie 6

Ze boften daar rond Eindhoven toch maar. In Zoetermeer (waar ik lang gewoon heb) kregen we alleen maar afdankertjes (mat’64 en toen er eindelijk een sneltrein kwam, mat’54!)

Nee, dan de Hofpleinlijn. Als kind woonde ik een huis met vanuit de woonkamer zicht op het stations-emplacement van Pijnacker.

In de zestiger en zeventiger jaren reden daar de alleroudste treinstellen die nog voorhanden waren. 

Meestal waren het de altijd schuddende ‘muizenneuzen’ (materieel ‘46 of misschien nog ouder), soms een Hondekop (materieel 54), en een heel enkele keer Materieel 64, afgewisseld met de ‘Sprinters’, maar die reden slechts proefritten.

Soms zagen we Internationale treinen en Intercity’s voorbij komen denderen, die bij stremming van de ‘Oude Lijn’ tussen Den Haag en Rotterdam omgeleid werden via Pijnacker of op weg waren naar/van de werkplaats in Leidschendam.

Stukje nostalgie. De destijds op sterven na dood zijnde Hofpleinlijn is niet meer maar heeft een tweede leven gekregen als succesvolle metrolijn.

 

Er reed inderdaad vaak ouder materieel op (al was het in de laatste jaren steevast SGM), maar ik denk met veel plezier terug aan de Hofpleinlijn, regelmatig pakte ik expres de Hofpleinlijn als ik van Den Haag naar Rotterdam moest, vond het altijd een mooie rit en het uitstappen in hartje Rotterdam was een bonus.

Reputatie 7

Ik heb heel vaak met de Hofpleinlijn gereisd.

Blijf het jammer vinden dat wat ooit de trots van Nederland was - de eerste spoorlijn met elektrische tractie - de laatste decennia van haar bestaan zo vreselijk verwaarloosd werd, dat de neerwaartse spiraal niet meer doorbroken kon worden en sluiting onvermijdelijk leek.

Dat het lijntje potentie heeft, blijkt uit het succes van de metro die er nu rijdt. 
 

 

Reageer