beantwoord

Gevaarlijke situatie?

• 10 oktober 2019
  • 9 reacties
  • 357 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3
Normaal gesproken vertrekt de trein van Helmond richting Deurne/Venlo vanaf spoor 2. Enkele honderden meters verderop is een spoorwegovergang. Bij vertrek van de trein gaan eerst de spoorbomen naar beneden, vervolgens gaat het sein dat daar staat op groen en dan gaat het V-licht op het perron branden en begint de vertrekprocedure. Het duurt zeker anderhalve minuut voor de trein daadwerkelijk over de overgang rijdt.

Gistermorgen waren er herstelwerkzaamheden waardoor de trein richting Deurne/Venlo vanaf spoor 1 vertrok. Het viel me op dat het V-licht ging branden terwijl de spoorbomen nog omhoog waren. De trein vertrok ook al. Terwijl de trein er al bijna was gingen de spoorbomen pas naar beneden. De trein heeft ook nog behoorlijk geremd om er niet te vroeg te zijn. Nadat de spoorbomen beneden waren was de trein er denk ik binnen zo'n 5 seconden.

Was ik nou daadwerkelijk getuige van een potentieel gevaarlijke situatie of was het gewoon allemaal volgens procedure en maak ik me druk om niks? 🙂 Misschien kan een @Edwin of @Jeroen hier iets over zeggen?
icon

Beste antwoord door Edwin 11 oktober 2019, 07:57

Dank je, @AbbeyRoad. Ik zal in m'n hoofd inderdaad wel weer overdrijven 🙂 Maar voor m'n gevoel zat er toch echt heel weinig tijd tussen het sluiten van de bomen en het passeren van de trein. Zijn daar eigenlijk richtlijnen/voorschriften voor?
AbbeyRoad heeft het al uitgelegd. Doordat er daar maar 40 gereden mag worden, wordt de overweg later geactiveerd dan wanneer de trein met 140 zou naderen. Het lijkt waarschijnlijk erg kort, omdat de trein zo dichtbij was toen de bomen gesloten waren, maar ga voor de gein maar eens tellen bij een overweg die met 130/140 geactiveerd wordt. Ook die ligt maar 5-7 seconden dicht als de trein eroverheen rijdt. Die 5-7 seconden is er om mensen die zich nog tussen de bomen bevinden (en dus door het rode licht zijn gelopen/gefietst) de kans te geven nog op tijd naar de andere kant te komen.
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge
Niets aan het handje @mrfreeze lijkt mij.
Vertrek van spoor 1 richting Venlo is met slechts 40 km/h. Voor de overweg alle tijd om dicht te gaan. De trein remde zeer waarschijnlijk omdat de ATB dit afdwong omdat de Machinist harder reed dan 40 km/h, waarschijnlijk omdat hij/zij gewend is sneller uit Helmond te vertrekken van spoor 2.
Reputatie 7
Badge
Dank je, @AbbeyRoad. Ik zal in m'n hoofd inderdaad wel weer overdrijven 🙂 Maar voor m'n gevoel zat er toch echt heel weinig tijd tussen het sluiten van de bomen en het passeren van de trein. Zijn daar eigenlijk richtlijnen/voorschriften voor?
AbbeyRoad heeft het al uitgelegd. Doordat er daar maar 40 gereden mag worden, wordt de overweg later geactiveerd dan wanneer de trein met 140 zou naderen. Het lijkt waarschijnlijk erg kort, omdat de trein zo dichtbij was toen de bomen gesloten waren, maar ga voor de gein maar eens tellen bij een overweg die met 130/140 geactiveerd wordt. Ook die ligt maar 5-7 seconden dicht als de trein eroverheen rijdt. Die 5-7 seconden is er om mensen die zich nog tussen de bomen bevinden (en dus door het rode licht zijn gelopen/gefietst) de kans te geven nog op tijd naar de andere kant te komen.
Reputatie 7
Badge +3
Reputatie 7
Badge
De richtlijn is dat de bomen echt geheel gedaald moeten zijn als voorzijde trein de overweg op rijdt.
In normaal Nederlands, de overweg moet dus dicht zijn 😀
Ik kan me indenken dat je hiervan even schrikt. Omdat de situatie net even anders was dan normaal. Goed om te lezen dat je al geruststellende reacties hebt gekregen, mrfreeze.
Reputatie 7
Badge +3
Dan een andere gekke of domme vraag: Waarom wordt die procedure niet ook gebruikt bij vertrek van spoor 2? Ik heb er net op gelet. Nadat de bomen geheel gesloten waren, duurde het 1.40 minuut voor de trein de overweg passeerde. Voor het wegverkeer zou het natuurlijk veel fijner zijn als dat ook maar een paar seconden is.
Reputatie 7
Badge +3
Vertrekken vanaf spoor 1 richting Venlo is een uitzondering tegen de normale rijrichting in en dan is 40 kmh geen probleem. Vanaf het normaal gangbare spoor 2 wil je natuurlijk niet zo'n 40 kmh beperking, als je dat overal zou doen gaat een treinreisje wel erg lang duren.
Reputatie 7
Badge

Dan een andere gekke of domme vraag: Waarom wordt die procedure niet ook gebruikt bij vertrek van spoor 2? Ik heb er net op gelet. Nadat de bomen geheel gesloten waren, duurde het 1.40 minuut voor de trein de overweg passeerde. Voor het wegverkeer zou het natuurlijk veel fijner zijn als dat ook maar een paar seconden is.

Niks geks of doms aan ;)
Bij vertrek van het reguliere spoor, gaat éérst de overweg dicht, daarna wordt het sein groen en pas als dát allemaal gebeurd is, kan de HC beginnen met de vertrekprocedure. Dat duurt uiteraard een stuk langer, maar kan simpelweg niet anders. Een HC moet eerst het sein veilig zien (of het bijbehorende vertrekseinlicht zien branden, wat alleen maar kan als het sein veilig is) voor de vertrekprocedure in gang gezet kan worden.
Reputatie 7
Badge
Gelke of domme vragen bestaan gelukkig niet @mrfreeze 😀
Op spoor 2 is de situatie anders, omdat daar de toegestane snelheid veel hoger is.
De overweg is dan te dicht bij om na vertrek nog te kunnen sluiten. De overweg wordt bij een doorgaande trein al voor het station geactiveerd. Doet men dit ook bij een stopende trein, dan ligt de overweg nog veel langer dicht dan de huidige anderhalve minuut. Daarom past men een stop-door toe, de overweg gaat pas dicht als de trein stil staat langs het perron.
Duidelijk 😀 ?

Reageer