beantwoord

Gewijzigde omloop serie 800

Als er werkzaamheden zijn, zitten de 3500 (schiphol-heerlen) en de 800 (alkmaar-maastricht) vaak aan elkaar gekoppeld. Dit houdt in dat er ook icm komt te rijden in Amsterdam. Dit gebeurde gisteren door pinkpop. 7 mei gebeurde dit ook al door werkzaamheden. Op zich geen probleem, want icm is comfortabel materieel. Helaas komt het na etenstijd erg vaak voor dat er dan slechts een solo drietje wordt ingezet en dat past nooit. Zaterdag 7 mei was het om 19:08 (uiteindelijk met +30 vertrokken) en gisteren 11 juni was het om 21:38. Een solo drietje is hier simpelweg veel te klein. Altijd kunnen er reizigers niet mee, dus ik heb het verzoek aan ns om hier ook tijdens werkzaamheden of een event wanneer de 800 en 3500 in één materieelomloop worden gereden, de treinen minimaal met zes bakken icm of vier bakken virm te rijden, ook 's avonds. Het is namelijk een structureel probleem en ik hoop dat dit op dagblad anders gepland kan worden. Het drietje van gisteren was namelijk gewoon gepland volgens het OD topic op Somda. Ik hoop dat dit issue aangepakt wordt!
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 29 juni 2016, 10:12

Er is inderdaad een verschil tussen overdag/spits en avond. Dit topic heeft inmiddels zijn route gevonden en we gaan er extra op letten. We zullen ook kijken of er meldingen via de druktemelder binnenkomen of signalen van treinpersoneel.
Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge +3
De inzet van losse drietjes geeft aanhoudend problemen, ook in de 3500.
Hoi Treinspotter123 en Tamzin, ik heb jullie feedback doorgegeven aan de verantwoordelijke afdeling. Ik hoop hier zsm terugkoppeling over te krijgen.
Reputatie 4
Hoi Minke NS en Treinspotter 123,

Het lijkt me handig om helder te hebben om welk deel van het traject het gaat. De trein vertrekt namelijk op meerdere stations om .08 of .38.
Dat is gemakkelijk te verifiëren. Op 11 juni vertrok er om 19:38 een ICMm-3 solo vanaf Amsterdam Centraal. Op 7 mei om 19:08 was dat eveneens het geval, of eigenlijk was het een half uur later, want zoveel vertraging had het ding. Treinspotter123 bedoelt met Amsterdam dus Amsterdam Centraal.
Inderdaad pepe. Zelfs de intercity van 21:38 op Amsterdam Centraal naar Heerlen zat bomvol omdat er werd gereden met een geplande icm3. Dat is gewoon veel te klein, zelfs 's avonds. Ik had duidelijker kunnen zijn. Mijn excuses.
Reputatie 6
Volle treinen kunnen overigens altijd gemeld worden op de van NS onafhankelijke website www.volletreinen.nl
Reputatie 1
Op die site zijn nog steeds niet alle stations in te voeren. Lijkt erop dat het niet echt up-to-date wordt gehouden. Waarom niet via de druktemelder via de NS-app?
Update 25 juni: Helaas heb ik geen terugkoppeling ontvangen. De dienstregeling plannen blijft lastig, zeker met werkzaamheden. Een speciaal team is hier iedere week mee bezig.
Als er hier iedere week mensen mee bezig zouden zijn, zouden er geen solo drietjes ingezet worden in de 800 en 3500. Zou je het nogmaals uit kunnen zetten om niet alleen terugkoppeling te krijgen, dat maakt me totaal niet uit, maar juist om te zorgen dat er echt iets gebeurt?
Reputatie 7
Badge +3
Lijkt me niet het juiste antwoord Minke.
Reputatie 4
@Minke NS Er is hier sprake van een structureel wederkerend probleem niet van iets wat eenmalig is misgegaan. Er zou dus wel wat meer aandacht voor mogen zijn.
@Minke NS Er is hier sprake van een structureel wederkerend probleem niet van iets wat eenmalig is misgegaan. Er zou dus wel wat meer aandacht voor mogen zijn.

Ik hoop dus dat er echt wat aan gedaan wordt, want niet alleen tijdens aan elkaar gekoppelde diensten gaat het mis, maar ook op alle andere dagen. Vandaag rijden er bijvoorbeeld weer aardig wat drietjes rond in de 3500. Ik hoop echt dat hier verandering in gaat komen.
Ik hoop echt dat hier verandering in gaat komen.
Er is hier sprake van een structureel wederkerend probleem

Ik heb dit topic nogmaals doorgezet, meer kan ik niet voor jullie doen. Als je zelf in deze trein zit en je hebt geen zitplek, meld het dan middels de druktemelder.
Een ICM-3 is overigens niet per definitie te klein, of een wederkerend probleem. Het is aan de krappe kant, maar zeker in de late avond kan het zeker voldoende zijn.
Op de vroegere avond kan ik me voorstellen dat een ICM-3 te klein is.
Reputatie 4

Een ICM-3 is overigens niet per definitie te klein, of een wederkerend probleem. Het is aan de krappe kant, maar zeker in de late avond kan het zeker voldoende zijn. Op de vroegere avond kan ik me voorstellen dat een ICM-3 te klein is.

De 3500 serie rijdt sowieso niet op de late avond. Het probleem zit meestal overdag (rond de middaguren) en in de vooravond. En de problemen worden nog groter als die te kleine treinen bij werkzaamheden of evenementen in de 800-serie terecht komen.
Dat laatste snap ik, al wordt daar door de planners geen rekening mee gehouden. Dat zou bijsturing moeten doen en dat ik dan ook de afdeling die dit topic onder ogen krijgt.
Ook 's avonds is een icm3 te klein tussen Amsterdam en Utrecht. Niet iedereen kan dan namelijk mee. Er moet echt wat aan gebeuren, want het gebeurt veel te vaak en zelfs gepland.
Reputatie 4
Ook 's avonds is een icm3 te klein tussen Amsterdam en Utrecht. Niet iedereen kan dan namelijk mee. Er moet echt wat aan gebeuren, want het gebeurt veel te vaak en zelfs gepland.
ICM3 paste vanavond tussen Utrecht en Eindhoven prima. (19:53) Ik herken me niet direct in de hierboven geschetste problemen. Zelf heb ik de indruk dat op het trajectdeel Eindhoven-Maastricht de trein eigenlijk aan de ruime kant is. Eindhoven-> Heerlen is dankzij het afkoppelen in Eindhoven vaak op goede lengte.
Dat is de 3500. 's avonds past een solo drietje daar ruim, maar in de 800 zeker tussen Amsterdam en Utrecht echt niet.
Er is inderdaad een verschil tussen overdag/spits en avond. Dit topic heeft inmiddels zijn route gevonden en we gaan er extra op letten. We zullen ook kijken of er meldingen via de druktemelder binnenkomen of signalen van treinpersoneel.

Reageer