Skip to main content

Gewoon stilte coupe weghallen werkt niet

  • 25 May 2024
  • 13 reacties
  • 349 Bekeken

Tot deze dag dat ik in Nederlands woont begrijpt ik niet waarom we een stilte cabine hebben. Want ja, mensen kunnen gewoon weg niet still blijven. 

En de stickers zijn zo klein, dat je gewoon weg ze niet kunnen zien. Of met kinderen komen in de stilte coupe. 

Dus ik vraag nog een keer. Waarom is er stilte cabines gemaakt als mensen gewoon weg dat niet kunnen? Waarom is de stickers zo klein? Waarom niet grotere stickers? 

Ik voel ik ben niet de eneste dat heeft dat gezegd/gevraagd want ja. Wat vindt jullie ervan over stillte coupe?

13 reacties

Wat vindt jullie ervan over stillte coupe?

Werkt niet, dus inderdaad zo snel mogelijk afschaffen.

Meestal heerlijk stil en vaak ook wat rustiger, dus vooral prettig als ik alleen onderweg ben. Fijn dat we dit in Nederland (maar ook elders) hebben @bo_herm .

De stickers mogen inderdaad wel wat duidelijker.

Verder een onderwerp dat zo vaak alhier al besproken is, dat het weinig nut heeft alles nogmaals en weer eens opnieuw te bespreken, lijkt mij.

Reputatie 7
Badge

Het zal ook wel aan de Nederlandse mentaliteit liggen.

Reputatie 7
Badge +1

Mijn ervaring is dat de indeling van de trein meer invloed heeft op geluid, dan de stiltecoupe. 

Ga in de vernieuwde dubbeldekkers maar eens de bovenverdieping (2-zits) met de benedenverdieping (4-zits) vergelijken. Dan merk je dat het boven veelal een stuk rustiger is. 

Reputatie 7
Badge +2

Het zal ook wel aan de Nederlandse mentaliteit liggen.

Vooral aan dat Nederlanders niet op normaal volume kunnen praten. We hebben vooral stiltecoupes nodig omdat reizigers nogal eens praten op een volume dat je aan het andere uiteinde van de trein nog kunt horen.

Reputatie 5

Nederlanders zijn erg slecht gedisciplineerd, zelfs in vergelijking met de rest van Europa, dus de stiltezones zijn hard nodig. NS doet te weinig om deze aan te duiden en te handhaven.

Wat ik vaak merk, is dat als het drukker wordt, reizigers vinden dat ze gewoon mogen praten in de stiltecoupe. Vaak maak ik het mee, dat de stiltecoupe druk is en de rest van de trein wel meevalt, maar wat ik ook zie is dat schreeuwen in de telefoon, videobellen op standje 10, slechte doppen hebben en de muziek geheel mee kan luisteren. 

Mentaliteit, duidelijk aangeven en stuk handhaven zou zeker wel haalbaar moeten zijn lijkt me zo.

Reputatie 7
Badge +3

Wat ik vaak merk, is dat als het drukker wordt, reizigers vinden dat ze gewoon mogen praten in de stiltecoupe. Vaak maak ik het mee, dat de stiltecoupe druk is en de rest van de trein wel meevalt, maar wat ik ook zie is dat schreeuwen in de telefoon, videobellen op standje 10, slechte doppen hebben en de muziek geheel mee kan luisteren. 

Mentaliteit, duidelijk aangeven en stuk handhaven zou zeker wel haalbaar moeten zijn lijkt me zo.

Ik ben regelmatig verhuisd uit een drukke stiltecoupé met luidruchtige mensen die zeiden dat de trein vol was en het hun schuld niet was dat de trein vol was dus ze daarom niet stil wilden zijn. Vervolgens vond ik vlakbij een rustige gewone coupé met genoeg lege plekken.

Reputatie 7

Gelukkig zijn er nog mensen die zich wel aan de regels houden en is de stiltecoupé bij mij vaak gewoon stil, iets afschraffen omdat het niet altijd werkt is natuurlijk absurd.

 

Dan kan je maar beter alles afschraffen 🤣

 

Reputatie 5

Nederlanders zijn erg slecht gedisciplineerd, zelfs in vergelijking met de rest van Europa, 

Dat is echt flauwekul. In het buitenland (Duitsland, Engeland, Denemarken) zijn ook mensen die (hard) praten terwijl ze in de stiltecoupé zitten, naar mijn idee nog vaker dan in Nederland. Trouwens, in Nederlandse treinen zijn er genoeg niet-Nederlanders/toeristen etc. die de stiltecoupé ook niet respecteren. Dat heeft weinig met ‘Nederlanders’ te maken.

Reputatie 5

Nederlanders zijn erg slecht gedisciplineerd, zelfs in vergelijking met de rest van Europa, 

Dat is echt flauwekul. In het buitenland (Duitsland, Engeland, Denemarken) zijn ook mensen die (hard) praten terwijl ze in de stiltecoupé zitten, naar mijn idee nog vaker dan in Nederland. Trouwens, in Nederlandse treinen zijn er genoeg niet-Nederlanders/toeristen etc. die de stiltecoupé ook niet respecteren. Dat heeft weinig met ‘Nederlanders’ te maken.

Je reist duidelijk zeer zeer weinig als je dit schrijft. Nederlanders zijn erg slecht gedisciplineerd, ze zijn luidruchtig en egoïstisch. In andere landen speelt dit merkbaar véél minder.

Reputatie 7

Je reist duidelijk zeer zeer weinig als je dit schrijft. Nederlanders zijn erg slecht gedisciplineerd, ze zijn luidruchtig en egoïstisch. In andere landen speelt dit merkbaar véél minder.

Klopt helemaal, is ook mijn ervaring. Het is over het algemeen allemaal terug te voeren op opvoeding en mentaliteit. Als je dan op Nederlandse basisscholen kijkt hoe het daaraan toegaat, weet je al genoeg. Vergelijk dat eens met bijv. Zweedse of Franse scholen. Niet alle Nederlanders zijn rumoerig of ongedisciplineerd, maar we staan in het buitenland niet voor niets bekend als direct, eigengereid en nadrukkelijk aanwezig. 

Stiltecoupés horen m.i. ook helemaal vooraan en achteraan in een trein, om zo min mogelijk doorloop te hebben. Wat gebeurt er, deze coupés zitten vaak middenin de trein. En de stickers zijn veel te onopvallend. Je hebt grote rode teksten nodig. Zal niet alles oplossen, maar wel ergernis verminderen. Ook versterkt dit nadrukkelijk in het zicht plaatsen, het idee dat er daadwerkelijk belang aan wordt gehecht. 

Reputatie 5

En dat maakt het soms frustrerend en moeizaam om in een drukke trein te zitten. Anderzijds is het soms ook bewonderenswaardig hoe graag groepjes Nederlanders het onderling gezellig willen maken tijdens hun reis. Nederlanders zijn daar erg goed in. In de stiltecoupé kan dat echter simpelweg niet.

Reageer