beantwoord

goede voornemens

• 31 december 2019
  • 7 reacties
  • 315 Bekeken

Reputatie 3

Ik heb er al vaker over geschreven. Nauwelijks tot geen controle en reizigers die eerste klas reizen zonder 1e klas kaartje.

ik heb eens uitgerekend wat ik op jaarbasis bespaar als ik 1e klas ga reizen en 2e klas betaal. € 103 34 per week en ongeveer € 4200,00 per jaar. Met een minimale pakkans van hooguit 2 keer per jaar?

ik weet wat me te doen staat.

icon

Beste antwoord door marv87 31 december 2019, 15:25

Ik ben helemaal voorstander van meer controles, maar dat doet niets af aan het feit dat je gewoon moet betalen voor de dienst die je gebruikt. Ik snap je berekening niet helemaal, je geeft aan dat je 103 euro per week meer kwijt bent om in de 1e klas te reizen. Ongeveer 4000 euro per jaar.

Echter het prijsverschil tussen 1e en 2e klas van het duurste abonnement (Altijd vrij) is maar 1680 euro per jaar.  Als u nu dus al 4000 euro “meer” moet betalen voor eerste klas dan zou ik overstappen naar altijd vrij eerste klas want dan bent u maar 1680 euro meer kwijt en mogelijk is dan ook uw 2e klas kosten minder...

Bekijk origineel

7 reacties

In tegenstelling tot het titel van je topic lijkt me dit geen goed voornemen. Het is eerlijk dat we met zijn allen betalen waar we gebruik van maken, ook de eerste klasse en ook als er voor je gevoel weinig controle is. Met dezelfde gedachte loop ik zomenteen de Albert Heijn in en stop ik 2 flessen wijn onder m'n jas. De pakkans is klein, maar toch doe ik het niet.

Ik begrijp dat jouw boodschap van dit topic is dat er te weinig controle is op de eerste klasse. Hierover is al vaak gesproken op de Community. Ervaar je overlast door weinig controle? Geef het mij aan, dan kan ik dit noteren zodat we wellicht een trend ontdekken en we hierop collega's kunnen aansturen.

Ik ben helemaal voorstander van meer controles, maar dat doet niets af aan het feit dat je gewoon moet betalen voor de dienst die je gebruikt. Ik snap je berekening niet helemaal, je geeft aan dat je 103 euro per week meer kwijt bent om in de 1e klas te reizen. Ongeveer 4000 euro per jaar.

Echter het prijsverschil tussen 1e en 2e klas van het duurste abonnement (Altijd vrij) is maar 1680 euro per jaar.  Als u nu dus al 4000 euro “meer” moet betalen voor eerste klas dan zou ik overstappen naar altijd vrij eerste klas want dan bent u maar 1680 euro meer kwijt en mogelijk is dan ook uw 2e klas kosten minder...

Badge +3

Het verschil tussen 1e en 2e klas Altijd Vrij is €237 per maand dus dan zit je aan €2844. Daar kan je inderdaad heel wat UvB’s van betalen, mochten die geschreven worden en je niet standaard naar de 2e klas gestuurd wordt zoals gebruikelijk schijnt te zijn.

Het zal dus wel om een ander (2e klas) abonnement gaan waar je elke keer dat je 1e klas reist een toeslag betaalt op de ritprijs, of voltarief? Dan kan je beter een passender 1e klas abonnement nemen.

Reputatie 3

Goedemiddag,

Natuurlijk weet ik wat me te doen staat en dat is normaal voor mijn ritten blijven betalen! 

Maar ik ben het wel zat! Uiteindelijk zijn het de betalende reizigers die de rekening betalen voor zwart en grijs reizende mensen. Met als bonus iedere januari een prijsverhoging.

Als het om geld gaat wordt zelf de meest logge organisatie wakker. Ik hoop daarom dat mijn bericht  iemand bij NS wakker schud en de problemen in de trein gaan aanpakken. Hoe langer dit soort zaken op z'n beloop gelaten wordt, des te lastiger uiteindelijk het tij weer te keren.  Ook omdat deze zwart en grijs reizende zich vaak agressief gedragen, uitdagen en intimideren en dat van kwaad tot erger gaat. Juist omdat er geen toezicht en controle is en ze dat weten.

Dit is een maatschappelijk probleem en dat komt helaas ook voor tijdens treinreizen. Daar hebben reizigers en personeel van NS zelf ook last van. Daarom vermoed ik dat dit de verklaring is dat de meeste conducteurs zich niet laten zien en zich op bepaalde plekken in de trein terug trekken. Ik kan ze eigenlijk ook geen ongelijk geven. Maar het maakt dat ik me op momenten niet meer veilig voel in de trein.

Reputatie 7

Nauwelijks of geen handhaving resulteert in een cultuur waarin mensen hun eigen regels gaan bepalen of de geldende regels oprekken. Dat is overal zo en helaas ook in het openbaar vervoer. Je gaat er vanuit dat mensen zoiets niet of nauwelijks doen, dat ze mee hebben gekregen van thuis dat dat niet hoort. Heel nobel uitgangspunt, maar wel naief in deze maatschappij. 

Reputatie 6

Op 15 december heb ik een rondje door Nederland gemaakt met mijn eersteklas upgrade. Daarbij heb ik in ongeveer vijf a tien treinen gezeten, waarvan er vijf over een langer traject reden. Behalve twee HC’s die in een FLIRT zaten te rommelen aan de deur en een groepje HC’s in een IC die met werkoverleg bezig waren, geen conducteur gezien. Oh, en helemaal niet gecontroleerd.

Is het bij NS niet tijd voor een goede strategie omtrent de eerste klas?
Doordeweeks zitten er reizigers in die vol tarief betalen, ’s weekends wordt de eerste klas volgepropt met goedkope danwel gratis upgrades en andere goedkope eersteklas vervoersbewijzen. Zelf ervaar ik, wanneer ik met een upgrade reis, bijna nooit dat er wordt gecontroleerd. En veel andere reizigers ervaren dat bij controle er geen sancties volgen.
Forumlid Loes heeft aangegeven dat zij bij drukke treinen sowieso probeert de eerste klas te controleren. Hulde voor Loes!

Het probleem is bekend, de oplossing is bekend, waarom volgt er dan geen actie als er zo vaak om wordt gevraagd?

Leuk, die “goede voornemens” van de calculerende, egoïstische medemens, daar worden we echt blij van. Not.

Reageer