Goederentrein voor Intercity | NS Community
beantwoord

Goederentrein voor Intercity

  • 11 January 2018
  • 62 reacties
  • 2596 Bekeken

Ik heb al een hele lange klacht/ergernis. Nou wil ik niet als de 17 jarige tiener klinken, die altijd een klacht heeft. Maar al voor een hele lange tijd zit bij mij de emmer te vol.

Ik reis elke dag van Roosendaal naar Eindhoven Strijp-S. Voordat de nieuwe dienstregeling werd ingezet, verliep mijn reis altijd redelijk vlekkeloos. Helaas, sinds de nieuwe dienstregeling is dit niet meer. Op meestal elke ochtend, tussen Breda en Tilburg, word er een goederentrein voor de intercity gezet. Dit is hoogst irritant, sinds dit voor de reizigers soms +10 minuten vertraging geeft. Sinds die nieuwe dienstregeling, ben ik nog geen enkel keer op tijd op school geweest. De emmer zit bij mij te vol.

Nou is de vraag waarom de goederentrein meer prioriteit krijgt dan een Intercity, die op een dienstregeling rijdt? Ik weet dat goederentreinen ook plaatsen hebben waar ze moeten komen, maar om elke dag te laat op school aan te komen, omdat een goederentrein meer prioriteit heeft, is voor mij op een gegeven moment ook te veel.

Ik hoop eigenlijk dat hier iets aan gedaan kan worden om te voorkomen dat ik elke dag te laat kom.
icon

Beste antwoord door Tamzin 11 January 2018, 10:07

Bekijk origineel

62 reacties

Reputatie 7
Badge
Welkom op dit forum, cakegrxvity
En je verhaal is geen zeurverhaal. Eerst ff een vraagje. Hoe reis je naar Strijp S? Met de stoptrein vanaf Tilburg? Of met de sneltrein van Breda naar Eindhoven, en daarna weer terug naar Strijp S? En wat zijn de vertrektijden (volgens dienstregeling) van je treinen?
Intercity's hebben geen voorrang op goederentreinen. Dat mag wettelijk niet omdat goederenvervoerders net als reizigersvervoerders infraheffing betalen en er daarom geen beoordeling van een van beide mag plaatsvinden. Daarom wordt normaal gesproken de geplande volgorde aangehouden.
Welkom op dit forum, cakegrxvity
En je verhaal is geen zeurverhaal. Eerst ff een vraagje. Hoe reis je naar Strijp S? Met de stoptrein vanaf Tilburg? Of met de sneltrein van Breda naar Eindhoven, en daarna weer terug naar Strijp S? En wat zijn de vertrektijden van je treinen?


Ik reis van Roosendaal naar Tilburg en stap daar over op de Sprinter richting Weert om vervolgens uit te stappen op Strijp-S. Op Tilburg hoor ik normaal de sprinter van Weert op 08:08 te pakken, maar sinds de Intercity van Zwolle altijd later aankomt is dit vaak niet mogelijk
@klant_jac
Als je gaat terugreizen kun je beter de bus nemen. Daarnaast mag dat alleen met een algemeen abonnement.
Reputatie 7
Badge
Welkom op dit forum, cakegrxvity
En je verhaal is geen zeurverhaal. Eerst ff een vraagje. Hoe reis je naar Strijp S? Met de stoptrein vanaf Tilburg? Of met de sneltrein van Breda naar Eindhoven, en daarna weer terug naar Strijp S? En wat zijn de vertrektijden van je treinen?

Ik reis van Roosendaal naar Tilburg en stap daar over op de Sprinter richting Weert om vervolgens uit te stappen op Strijp-S.


vertrektijden van elke trein die je neemt....?
Welkom op dit forum, cakegrxvity
En je verhaal is geen zeurverhaal. Eerst ff een vraagje. Hoe reis je naar Strijp S? Met de stoptrein vanaf Tilburg? Of met de sneltrein van Breda naar Eindhoven, en daarna weer terug naar Strijp S? En wat zijn de vertrektijden van je treinen?


Ik reis van Roosendaal naar Tilburg en stap daar over op de Sprinter richting Weert om vervolgens uit te stappen op Strijp-S.


vertrektijden van elke trein die je neemt....?


Mijn reis begint meestal in Roosendaal om 07:27 met de intercity van Zwolle. Normaal hoor ik dan over te stappen op de Sprinter van Weert om 08:08
Reputatie 7
Badge
@klant_jac
Als je gaat terugreizen kun je beter de bus nemen. Daarnaast mag dat alleen met een algemeen abonnement.

terugreizen mag met elk kaarje als reisplanner het adviseert
Reputatie 7
Badge
Mijn reis begint meestal in Roosendaal om 07:27 met de intercity van Zwolle. Normaal hoor ik dan over te stappen op de Sprinter van Weert om 08:08

Reputatie 7
Badge
Allereerst heb je recht op geld terug bij vertraging. Kan je ook vanaf december terugvragen.
Ik raad je aan om dat elke keer aan te vragen, om de NS en ProRail te laten merken dat er bijna elke dag wat fout gaat.
Jouw trein vertrok op tijd uit Breda, maar liep onderweg vertraging op.
https://www.ovtijden.com/arnu/rl/3624/2018-01-11T08:04:00+0100
Ook de dagen ervoor bijna elke werkdag vertraging.
https://www.ovtijden.com/arnu/rl/3624/2018-01-10T08:04:00+0100
https://www.ovtijden.com/arnu/rl/3624/2018-01-09T08:04:00+0100
https://www.ovtijden.com/arnu/rl/3624/2018-01-08T08:04:00+0100
https://www.ovtijden.com/arnu/rl/3624/2018-01-05T08:04:00+0100
https://www.ovtijden.com/arnu/rl/3624/2018-01-04T08:04:00+0100
https://www.ovtijden.com/arnu/rl/3624/2018-01-03T08:04:00+0100
https://www.ovtijden.com/arnu/rl/3624/2018-01-02T08:04:00+0100
Reputatie 7
Badge
Je klacht is zo te zien terecht. De intercity 3624 wordt bijna dagelijks ernstig vertraagd!
Het lijkt me met deze info een uitzoekklusje voor de dienstdoende moderator van NS
Reputatie 7
Badge
Moderator?
Ik denk dat de NS hier weinig aan kan veranderen. Dit ligt echt aan de beslissing van de treindienstleider en dus bij ProRail. Ook die maken de verdeling en planning. Ik denk dat NS zelf ook niets liever wil als doorrijden en aansluitingen garanderen...
Correct. En ProRail gaat aan deze situatie helaas weinig kunnen veranderen.

Het baanvak is overbelast verklaard omdat er meer aanvragen zijn voor treinen dan dat er plek is. Dat bekent dat elke minuut die er is gebruikt wordt. Er is al gekeken naar het opheffen van diverse snelheidsbeperkingen voor goederentreinen (die er zijn om geluidshinder voor omwonenden te voorkomen), maar dit zal helaas nog een aantal jaar spelen.

Op dit moment wordt er in Duitsland een derde spoor gebouwd van/naar de Betuweroute, de spoorlijn die specifiek voor goederentreinen bedoeld is. Helaas is door die werkzaamheden op dit moment veel te weinig capaciteit beschikbaar om alle treinen in Duitsland via de grensovergang bij Emmerich (waar de Betuweroute op uitkomt) te verwerken. Daarom worden nu de goederentreinen massaal via de grensovergang bij Venlo gestuurd en dus vanaf Dordrecht via Breda, Tilburg en Eindhoven daarnaartoe gereden.

Goederentreinen staan helaas niet bekend om hun punctualiteit. Op de corridor Kijfhoek - Venlo werd gisteren een punctualiteit van wel 33,3% gehaald door de goederenvervoerders, aldus http://kpi.prorail.nl/website/goederenvervoer/nl/. Deze overlast zal dus helaas, minimaal tot de Duitsers hun derde spoor hebben aangelegd, aanhouden.
Ik meen dat de werkzaamheden in Duitsland nog wel tot 2022 of zelfs langer lopen, dus het gaat nog wel even duren.
@Julian
De Duitse overheid heeft al laten weten dat ook na gereedkomen van de werkzaamheden in Duitsland er wordt vastgehouden aan de oorspronkelijke afspraak dat het vervoer verdeeld wordt tussen de grensovergangen Emmerich en Venlo. Nederland zou daartoe de zuidtak van de Betuweroute bouwen van Elst naar Venlo maar omdat die lijn geschrapt is zal veel goederenvervoer ook in de toekomst via Tilburg dan wel Den Bosch naar Venlo blijven rijden.
Er zal zeker goederenvervoer op die lijn blijven, uiteraard. Maar omdat op dit moment het aantal goederentreinen dat er overheen moet dus een stuk hoger is dan normaal, is de speling op dit moment eigenlijk nihil. Als de verdeling tussen de grensovergangen weer wat meer gelijk aan elkaar is, is er wellicht wel wat meer ademruimte, waardoor er meer speling in de dienstregelingen gebouwd kunnen worden om dit soort vertragingen te voorkomen.
Reputatie 7
Dit was eerdere jaren ook al vaak zo met deze verbinding, ook wel op andere tijden van de dag. Dan was de sprinter net vertrokken als je aankwam. Ik ging meestal een halfuur eerder van huis om zeker te weten dat ik die sprinter kon halen naar Oisterwijk. Gelukkig hoefde ik er niet zovaak naartoe.
Reputatie 7
Badge
Er zal zeker goederenvervoer op die lijn blijven, uiteraard.
Bij de hoorzittingen Phs werd gemeld dat er in 2025 wel een zuidwestboog bij Meteren zou komen, waardoor er vanuit Kijfhoek via Den Bosch naar Eindhoven kan worden gereden.

...waardoor er meer speling in de dienstregelingen gebouwd kunnen worden om dit soort vertragingen te voorkomen.
op welk tijdstip tussen 7:39 - 7:50 vertrekt die goederentrein dan uit Breda (naar Tilburg - Venlo) ?
Reputatie 1
Intercity's hebben geen voorrang op goederentreinen. Dat mag wettelijk niet omdat goederenvervoerders net als reizigersvervoerders infraheffing betalen en er daarom geen beoordeling van een van beide mag plaatsvinden. Daarom wordt normaal gesproken de geplande volgorde aangehouden.
Dat is echt zo'n "norm" die zo bizar is dat een normaal mens 'm niet zou kunnen bedenken.
Waarom maakt de railbeheerder geen onderscheid tussen eersterangs en tweederangs spoorgebruikers (en hangt daar dan een iets verschillend tarief aan)?
Er zal zeker goederenvervoer op die lijn blijven, uiteraard.
Bij de hoorzittingen Phs werd gemeld dat er in 2025 wel een zuidwestboog bij Meteren zou komen, waardoor er vanuit Kijfhoek via Den Bosch naar Eindhoven kan worden gereden.

...waardoor er meer speling in de dienstregelingen gebouwd kunnen worden om dit soort vertragingen te voorkomen.
op welk tijdstip tussen 7:39 - 7:50 vertrekt die goederentrein dan uit Breda (naar Tilburg - Venlo) ?

Ah, kijk, daar was ik dan weer niet van op de hoogte. Al ben ik benieuwd hoe het dan gaat passen, zeker met de 10-minutentreinen.

Ik heb geen idee hoe laat die goederentreinen precies rijden. Die informatie is volgens mij ook niet zo makkelijk publiekelijk op te zoeken. Ik zie alleen als machinist die met behoorlijke regelmaat op dat traject rijdt dat er vaak goederentreinen met vertraging of juist met enorme 'versnelling' rijden (dus te vroeg rijden). Ook dat kan problemen veroorzaken als de treinvolgorde daardoor in de war raakt.

Intercity's hebben geen voorrang op goederentreinen. Dat mag wettelijk niet omdat goederenvervoerders net als reizigersvervoerders infraheffing betalen en er daarom geen beoordeling van een van beide mag plaatsvinden. Daarom wordt normaal gesproken de geplande volgorde aangehouden.
Dat is echt zo'n "norm" die zo bizar is dat een normaal mens 'm niet zou kunnen bedenken.
Waarom maakt de railbeheerder geen onderscheid tussen eersterangs en tweederangs spoorgebruikers (en hangt daar dan een iets verschillend tarief aan)?


Juist dat mag niet. Juist voor de marktwerking op het spoor zijn het spoorbeheer en het rijden van de treinen uit elkaar gehaald. In Nederland zijn zo'n 40 verschillende vervoerders actief, waarvan het grootste deel goederenvervoerders.
De meeste treinen worden echter door NS gereden.
Reputatie 7
Badge
Er zal zeker goederenvervoer op die lijn blijven, uiteraard. Bij de hoorzittingen Phs werd gemeld dat er in 2025 wel een zuidwestboog bij Meteren zou komen, waardoor er vanuit Kijfhoek via Den Bosch naar Eindhoven kan worden gereden.Ah, kijk, daar was ik dan weer niet van op de hoogte. Al ben ik benieuwd hoe het dan gaat passen, zeker met de 10-minutentreinen.
die vraag werd ook herhaald gesteld, en Prorail wees naar een soort meerjarenrapportage. Je kunt e e a vinden op de prorail website, bij de hoorzittingen PHS in o a Den Bosch, Vught, Boxtel e.d in november 2017.
Welkom op het NS Serviceforum, cakegrxvity :)

Erg begrijpelijk dat dit je frustreert, terwijl het daarvoor altijd goed ging. Helaas kan de treinverkeersleiding inderdaad een goederentrein voor laten gaan. Hier vind je er een uitleg over van Pro Rail. Dat dit zo vaak gebeurt, is natuurlijk erg vervelend. Ik zal daarom je klacht doorzetten zodat hier hopelijk wat in veranderd kan worden. Vanaf 30 minuten vertraging kun je inderdaad Geld Terug Bij Vertraging aanvragen.
Reputatie 1
Intercity's hebben geen voorrang op goederentreinen. Dat mag wettelijk niet omdat goederenvervoerders net als reizigersvervoerders infraheffing betalen en er daarom geen beoordeling van een van beide mag plaatsvinden. Daarom wordt normaal gesproken de geplande volgorde aangehouden.
Dat is echt zo'n "norm" die zo bizar is dat een normaal mens 'm niet zou kunnen bedenken.
Waarom maakt de railbeheerder geen onderscheid tussen eersterangs en tweederangs spoorgebruikers (en hangt daar dan een iets verschillend tarief aan)?


Juist dat mag niet. Juist voor de marktwerking op het spoor zijn het spoorbeheer en het rijden van de treinen uit elkaar gehaald. In Nederland zijn zo'n 40 verschillende vervoerders actief, waarvan het grootste deel goederenvervoerders.
De meeste treinen worden echter door NS gereden.


Voor verschillende transporten (reizigers vs goederen) geldt een verschillende "value of time". Als transporten met een lagere "value of time" een lager tarief betalen is het gerechtvaardigd ze af en toe te laten wachten op transporten met een hogere "value of time" en dan kun je dit soort problemen voorkomen.
Door voor alle transporten hetzelfde tarief te hanteren is het niet mogelijk (kennelijk niet toegestaan) zo'n onderscheid te maken terwijl dit toch echt in het belang is van alle betrokkenen. Dit is typisch een geval van een tarief dat een gezond gebruik van de infrastructuur belemmert.
Goede marktwerking zorgt ervoor dat je spullen (infrastructuur) optimaal gebruikt wordt. Door voor maar 1 tarief en (dus) 1 dienstverleningsnivo aan te bieden kun je geen optimaal gebruik krijgen. Dat is hier pijnlijk zichtbaar. Als de wet echt zo stom geschreven is dat dit niet anders mag, dan is dat echt een blamage voor alle politici die deze wet hebben aanvaard.
De toekomst is dat er juist (meer???) goederentreinen gaan rijden van 740 meter op de Brabantroute. Zie ook deze link: https://www.spoorpro.nl/goederenvervoer/2017/12/21/vanaf-2022-rijden-goederentreinen-van-740-meter-over-brabantroute/

Voor verschillende transporten (reizigers vs goederen) geldt een verschillende "value of time". Als transporten met een lagere "value of time" een lager tarief betalen is het gerechtvaardigd ze af en toe te laten wachten op transporten met een hogere "value of time" en dan kun je dit soort problemen voorkomen.

Voor goederenvervoer geldt net zo goed "value of time", denk aan bevoorading van fabrieken of bederfelijke waar.

Door voor alle transporten hetzelfde tarief te hanteren is het niet mogelijk (kennelijk niet toegestaan) zo'n onderscheid te maken terwijl dit toch echt in het belang is van alle betrokkenen. Dit is typisch een geval van een tarief dat een gezond gebruik van de infrastructuur belemmert.

Er is geen vast tarief. Het infratarief dient echter op grond van de EU-wetgeving per type trein gebaseerd te zijn op objectieve normen zoals lengte, asdruk en gewicht. Het is de lidstaten niet toegestaan hiermee politiek te gaan bedrijven door bepaalde vervoerders uit de markt te duwen door voor hen absurd hoge tarieven vast te stellen, ze te verbannen naar onhandige tijden, etc. ProRail is in het verleden overigens al eens door de rechter teruggefloten omdat ze Arriva met lichtgewicht treinen zonder elektrificatie hetzelfde tarief in rekening bracht als NS met zijn loodzware, veel meer slijtage veroorzakende dubbeldekkers.

Goede marktwerking zorgt ervoor dat je spullen (infrastructuur) optimaal gebruikt wordt. Door voor maar 1 tarief en (dus) 1 dienstverleningsnivo aan te bieden kun je geen optimaal gebruik krijgen. Dat is hier pijnlijk zichtbaar. Als de wet echt zo stom geschreven is dat dit niet anders mag, dan is dat echt een blamage voor alle politici die deze wet hebben aanvaard.

Nederland is ook gebonden aan internationale wetgeving omtrent eerlijke concurrentie. Goederenvervoer per spoor de facto onmogelijk maken en via de tarieven dwingen de vrachtauto of de binnenvaart te gebruiken is niet toegestaan. En wat betreft efficient gebruik: het is juist NS dat het hoofdnet overal heeft volgestouwd met frequente korte treinen, die ook in de spits vrijwel nergens op de maximaal mogelijke lengte rijden. Als het te druk is kan NS ook minder maar langere treinen laten rijden (zie bijv. de 10-minutendienst Utrecht-Eindhoven).
Reputatie 7
Badge
Ik hoop eigenlijk dat hier iets aan gedaan kan worden om te voorkomen dat ik elke dag te laat kom.

@ cakegrxvity,
hou je ons dagelijks op de hoogte?

Reageer