Goederentrein voor Intercity | NS Community
beantwoord

Goederentrein voor Intercity

  • 11 January 2018
  • 62 reacties
  • 2594 Bekeken

Ik heb al een hele lange klacht/ergernis. Nou wil ik niet als de 17 jarige tiener klinken, die altijd een klacht heeft. Maar al voor een hele lange tijd zit bij mij de emmer te vol.

Ik reis elke dag van Roosendaal naar Eindhoven Strijp-S. Voordat de nieuwe dienstregeling werd ingezet, verliep mijn reis altijd redelijk vlekkeloos. Helaas, sinds de nieuwe dienstregeling is dit niet meer. Op meestal elke ochtend, tussen Breda en Tilburg, word er een goederentrein voor de intercity gezet. Dit is hoogst irritant, sinds dit voor de reizigers soms +10 minuten vertraging geeft. Sinds die nieuwe dienstregeling, ben ik nog geen enkel keer op tijd op school geweest. De emmer zit bij mij te vol.

Nou is de vraag waarom de goederentrein meer prioriteit krijgt dan een Intercity, die op een dienstregeling rijdt? Ik weet dat goederentreinen ook plaatsen hebben waar ze moeten komen, maar om elke dag te laat op school aan te komen, omdat een goederentrein meer prioriteit heeft, is voor mij op een gegeven moment ook te veel.

Ik hoop eigenlijk dat hier iets aan gedaan kan worden om te voorkomen dat ik elke dag te laat kom.
icon

Beste antwoord door Tamzin 11 January 2018, 10:07

Bekijk origineel

62 reacties

Ik dacht dat op tijd rijdende treinen voorrang kregen, of dat nou een personen- of goederentrein is. Want beter 1 trein met vertraging dan meerdere. Blijkbaar is dat lang niet altijd zo.

Helaas is dat niet zo, bij goederentreinen wordt er ook rekening mee gehouden dat deze een langere remweg hebben en langzamer weer op snelheid komen.  Het is de treindienstleider die hier een afweging in maakt en bij veelvuldige vertragingen van dezelfde NS trein wordt dit door de NS ook aangekaart bij Prorail.

Het blijft gewoon belachelijk dat een niet op tijd rijdende goederentrein voorrang krijgt op een op tijd rijdende personentrein!

Nogmaals: de rechter heeft zich hier eerder over gebogen en bepaald dat personentreinen niet standaard voorrang krijgen boven goederentreinen maar dat de verkeersleiding het optimaliseren van de totale verkeersafhandeling als uitgangspunt dient te hanteren. Dat heeft te maken met het feit dat iedere vervoerder naar rato infraheffing betaalt en daarom ook gelijke rechten heeft.

Reputatie 6

Dit topic geeft maar weer eens aan, in Nederland tonen overheden en vervoerders trots om de treinendichtheid, maar schaamte zou meer op zijn plaats zijn voor alle consequenties die een te vol spoor heeft.

 

Zoals ook hier blijkt, de ellende van een te dichtgebouwd spoor wordt vooral gevoeld waar het spoor helemaal niet zo heel vol zit: op dat soort plekken kun je niet “tien minuten” of “een kwartier” later de volgende trein nemen.

Reputatie 7

Conclusie: teveel treinen en te weinig sporen. Breda -Tilburg is een erg druk traject, met ook heel veel goederenvervoer, maar is nog altijd slechts tweesporig.

Conclusie: teveel treinen en te weinig sporen. Breda -Tilburg is een erg druk traject, met ook heel veel goederenvervoer, maar is nog altijd slechts tweesporig.

Zolang de boog bij Meteren en de tunnel bij Vught niet gebouwd zijn zal je hier mee moeten leven. 

Reputatie 7

Conclusie: teveel treinen en te weinig sporen. Breda -Tilburg is een erg druk traject, met ook heel veel goederenvervoer, maar is nog altijd slechts tweesporig.

Zolang de boog bij Meteren en de tunnel bij Vught niet gebouwd zijn zal je hier mee moeten leven. 

Ook wat betreft deze onderwerpen is Nederland weer uiterst traag 😉 Had al jaren eerder op geanticipeerd en aangepakt moeten zijn. 

@Rene74

Het gaat om de bekende problemen met bewoners in Zaltbommel en Vught die oeverloos dwarsliggen en procederen. In Zaltbommel Is er een comité dat beweert dat viaducten of zelfs het hele station daar kunnen instorten als er goederentreinen gaan rijden en in Vught gaat het om de lengte van de tunnel. In Den Bosch is er weinig ophef.  

Reputatie 4

Gewoon UIT eu en IN nieuwe bestuurscultuur

Reputatie 7
Badge +1

Ik vraag me oprecht af wat de EU daar opeens mee te maken heeft. En een nieuwe bestuurscultuur heeft weinig zin als inwoners alles tegenhouden (zoals Tamzin schrijft).

Over het verdere nut van een nieuwe bestuurscultuur of het lid blijven van de EU kunnen we trouwens beter verder discussiëren op een politiek forum.

 

Gewoon UIT eu en IN nieuwe bestuurscultuur

Probleem is meer het geld, maar als jij het geen probleem vindt om meer belasting te betalen en met jou nog vele anderen dan is er meer mogelijk.

En dan hebben we helaas nog te maken met alle inspraakrondes in Nederland waardoor van alles onnodig vertraagd wordt.

Reputatie 7

En dan hebben we helaas nog te maken met alle inspraakrondes in Nederland waardoor van alles onnodig vertraagd wordt.

Dat heb je in een klein democratisch polderend landje met 18 miljoen inwoners. Inspraak is fijn en een groot goed maar om vooruit te komen schiet het niet op.

Ik denk weleens, hoe moet dat in de toekomst met de bevolkingsgroei en de tientallen duizenden nog te bouwen woningen. Uiteindelijk kan gewoon niet iedereen het naar zijn zin krijgen. Ook niet in Vught en Zaltbommel.

Reputatie 5

Het blijft gewoon belachelijk dat een niet op tijd rijdende goederentrein voorrang krijgt op een op tijd rijdende personentrein!

Nogmaals: de rechter heeft zich hier eerder over gebogen en bepaald dat personentreinen niet standaard voorrang krijgen boven goederentreinen maar dat de verkeersleiding het optimaliseren van de totale verkeersafhandeling als uitgangspunt dient te hanteren. Dat heeft te maken met het feit dat iedere vervoerder naar rato infraheffing betaalt en daarom ook gelijke rechten heeft.

Ik geef hier mijn mening over de zaak!

Reageer