beantwoord

Gouda Alphen R-net controle

• 22 september 2017
  • 30 reacties
  • 1482 Bekeken

Reputatie 1
Hallo, kan er iets aan gedaan worden aan de huidige gang van zaken rondom de Rnet sprinter Gouda Alphen v.v.
Als eerste ben ik zeer tevreden over de nieuwe kwartiersdienst!
Maar helaas zijn er nog steeds veel personen die eerste klas gaan zitten terwijl ik weet dat zij gewoon studenten OV hebben.
Dit doen zij ook gewoon tijdens de rustige momenten, als er genoeg plek is in de tweede klas.
Verder wordt er veel zwart gereisd tussen Alphen en Boskoop v.v., o.a. omdat daar geen poortjes zijn.
Dit zijn voornamelijk Marokkaanse jongetjes die met grotere groepen binnenvallen, veel herrie maken, muziek hardop zetten en andere mensen zo angstig maken.
Mijn vraag is dan ook, waarom wordt er op dit traject zo weinig gecontroleerd, met name het stuk tussen Alphen Boskoop v.v.?
icon

Beste antwoord door GroeneRuiter 22 september 2017, 19:22

Voor het weinige controleren heb ik wellicht een verklaring. Namelijk dat de lijn enkel met een vast clubje medewerkers gereden wordt, waardoor personeel van andere diensten er niet meer op kan/mag, en voor zover ik weet eenmansbediening heeft. Het nadeel daarvan is dus dat er enkel mobiele controle teams zijn, dus slechts een handjevol treinen worden gecontroleerd. De eenmansbediening wordt ook gebruikt in bijv. Noord-Nederland, Twente etc. etc. Eigenlijk alle regionale lijntjes die niet onder het HRN vallen.
Bekijk origineel

30 reacties

Reputatie 5
Badge
Voor het weinige controleren heb ik wellicht een verklaring. Namelijk dat de lijn enkel met een vast clubje medewerkers gereden wordt, waardoor personeel van andere diensten er niet meer op kan/mag, en voor zover ik weet eenmansbediening heeft. Het nadeel daarvan is dus dat er enkel mobiele controle teams zijn, dus slechts een handjevol treinen worden gecontroleerd. De eenmansbediening wordt ook gebruikt in bijv. Noord-Nederland, Twente etc. etc. Eigenlijk alle regionale lijntjes die niet onder het HRN vallen.
Reputatie 7
Badge
Dat is geen reden om de mobiele controle teams niet frequent tussen Alphen en Boskoop te laten pendelen.
Reputatie 5
Badge
Dan moeten er wel mobiele teams beschikbaar zijn; Mijn persoonlijke ervaring in metname Noord-Nederland is dat er 99% van de tijd buiten de machinist GEEN overig personeel op de trein zit. Zo ook bij de stads/streekvervoerders, er wordt bij lange na niet elk voertuig gecontroleerd.
Reputatie 7
Badge +3
Bij Arriva in Groningen staat er vaker een controleur voor je neus dan bij NS.
Mijn ervaringen op de stoptrein Groningen-Leeuwarden zijn anders, daar zie ik bijna nooit controlepersoneel.
Hallo, kan er iets aan gedaan worden aan de huidige gang van zaken rondom de Rnet sprinter Gouda Alphen v.v.
Als eerste ben ik zeer tevreden over de nieuwe kwartiersdienst!
Maar helaas zijn er nog steeds veel personen die eerste klas gaan zitten terwijl ik weet dat zij gewoon studenten OV hebben.
Dit doen zij ook gewoon tijdens de rustige momenten, als er genoeg plek is in de tweede klas.
Verder wordt er veel zwart gereisd tussen Alphen en Boskoop v.v., o.a. omdat daar geen poortjes zijn.
Dit zijn voornamelijk Marokkaanse jongetjes die met grotere groepen binnenvallen, veel herrie maken, muziek hardop zetten en andere mensen zo angstig maken.
Mijn vraag is dan ook, waarom wordt er op dit traject zo weinig gecontroleerd, met name het stuk tussen Alphen Boskoop v.v.?

Zeer herkenbaar dit gedrag op deze verbinding , ook vandaag weer een hoop jeugdigen met Marokkaanse roots die de trein op stelten zetten zonder geldig vervoersbewijs. Vooral vanaf Gouda veel overlast!
Misschien hebben ze wel een kaartje, maar dat is alleen vast te stellen door controle. U kunt natuurlijk ook zelf de jongeren op hun gedrag aanspreken. Er hangen camera's in deze treinstellen, dus mocht er iets gebeuren dan is het ACHTERAF altijd mogelijk om na te gaan wat er is gebeurd. Poortjes houden groepen vandalen echt niet tegen. De samenhorigheid is groot. Zojuist nog een leuke bruiloft op deze zondag mogen beleven, waarbij een stoet van 50 auto's toeterend weer eens NIET rekening wist te houden met de bewoners van ons stadje.

Misschien zo'n trein een keer met enige regelmaat door een peloton v&s medewekers laten controleren?
Lijkt mij de beste optie.
Reputatie 7
Badge +4
Voor wie is de privatisering eigenlijk een zegen, vraag je je af. ;-)

Voor deze jongeren wel en ik heb over wat eerste klas reizen een meningsverschil met deze voorposten van de westerse beschaving, dus ik reis wel tweede klas met mijn eersteklaskaartje. Een stuk rustiger, en beschaafd publiek ;-)

Beter is R-NET maar te mijden en via den Haag naar Leiden te reizen.
Maar dan zul je zien dat ze weer iets anders bedenken. http://www.telegraaf.nl/buitenland/29362737/__Zwartrijden_naar_nieuw_niveau__.html 😉
Reputatie 7
Badge +4
Het is gelukkig goed afgelopen, de man moest haast wel in de war geweest zijn. Vreemd dat niemand het zag en de machinist waarschuwde.
Maar weer even on topic. Alleen door stevig in te grijpen kun je voorkomen dat het niet verder uit de hand loopt. Dus zet die gorillateams maar in en dan iedereen controleren en beboeten die zwart reist. Grijs reizen bestaat niet! Twee deuren open en twee keer zes man v&s aan het werk. En diegene zonder id gelijk afvoeren. Als je dat met enige regelmaat doet en ze weten dat de pakkans groot is, dan krijg je het wel onder controle.
Badge +3
Dat van het filmpje heb ik ooit eens gedaan op zo'n elektrisch Spijkstaal karretje (vergelijkbaar met een golfkarretje met aanhanger) dat maaltijden rondbracht op een medisch centrum terrein.

Op de 'dissel' tussen loc en aanhanger gaan staan (was stoer), vervolgens er af gedonderd en aanhanger over mijn hoofd gereden. Fikse hersenschudding en de nodige hechtingen omdat mijn oor er bijna af lag.

Ik was 8 of zo en fietsen was sneller geweest, het litteken heb ik (40 jaar later) nog. :S
Reputatie 7
Badge +3
Misschien zo'n trein een keer met enige regelmaat door een peloton v&s medewekers laten controleren?
Lijkt mij de beste optie.

Of ze het regelmatig doen weet ik doen, maar vandaag in ieder geval wel 😁
https://twitter.com/NS_VenS/status/993594810941526018
Misschien hebben ze wel een kaartje, maar dat is alleen vast te stellen door controle.

Inderdaad, dat is slechts bij controle vast te stellen, en wat blijkt dan.
En wat blijkt dan, volgens mijn bron zijn er dan bij een grote actie tijdens spits- en de avonduren op de TAG nog geen 20 bonnetjes uitgeschreven.
Natuurlijk (bíjna) 20 te veel, maar schijnbaar checken de meeste "boefjes" wel in en uit.
Reputatie 7
Badge +4
Er is inmiddels cameratoezicht en op een of andere manier houdt een bepaald type reiziger daar niet van. Het is triest dat het zo moet, maar het werkt wel. De jongens zijn gesteld op hun privacy, dat respecteren we, en daar hebben we begrip voor.
Een grote groep zal wel beschikken over een ov studentenkaart. Ze volgen een opleiding aan een mbo 'academy' en kunnen gewoon legaal reizen. Met een petje of capuchon op en een zonnebrilletje is het lastig om mensen te herkennen. Tenzij ze natuurlijk iedere keer hetzelfde aanhebben.
De jongens zijn gesteld op hun privacy, dat respecteren we, en daar hebben we begrip voor.

Wie is "we" ? Schrijf je namens een vervoerder of bv groep georganiseerde reizigers ?
Een half jaar verder zit de 1e klas in de spits nog steeds vaak vol met schooljeugd. Men heeft compleet lak aan de camera's en weet kennelijk dat ze dit gewoon kunnen maken. Ik heb hierover een aantal keer contact gehad met NS klantenservice, zij doen hier nogal lacherig over ('misschien hebben ze allemaal wel een 1e klas kaartje'). Ook nog steeds genoeg zwartrijders; ik zie althans met enige regelmaat jongeren die bij het uitstappen op tussenstations triomfantelijk zonder uit te checken het perron verlaten.

Als ik in de ochtendspits via Gouda moet reizen neem ik tegenwoordig de auto tot aan station Gouda.
Reputatie 7
Badge +4
Het is duidelijk dat de Goudse problematiek hier speelt en dat in combinatie met een beleid om deze trein te laten rijden met minimale controle.

Ik kan me overigens voorstellen dat het voor een conducteur een onmogelijk te behappen taak is.

Ik reis met deze trein ondanks mijn eersteklasabonnement doorgaans tweede klas. Dat is veel rustiger en minder bedreigend en lawaaiig.

Toen het nog NS was, met controle vanwege het korte traject, speelde dit veel minder. Men denkt kosten te besparen, maar de specifieke groep jongeren reist nu gratis en lopen gewoon door de poortjes.

De vervoerder denkt met een beleid van besparing op kosten van personeel een beter resultaat te halen en laadt de burgers in de maatschappij op met de bedreiging en agressie die het gevolg er van is. Een dergelijk beleid kun je niet voeren in samenhang met de Goudse realiteit, maar die samenhang is er duidelijk niet.

V en S is wel aanwezig en doet zijn best, maar met twee of drie mensen kun je dit niet tegenhouden. Op een of andere wijze is de aanwezigheid er van ook bekend via een soort informatiesysteem.

Persoonlijk zou ik het wapen inzetten dat deze groep erger vindt dan een pistool. Dat zijn camera's die in- en uitcheck vastleggen met beelden. Dat is pakkans en kost geld, de enige god kennelijk. Mensen die criminaliteit in wezen niet willen bestrijden hebben dan het pistool van de privacywetgeving in handen en misbruiken het.

Degenen die als schooljeugd wel een 'studenten'kaart hebben, doen veelal aan wangedrag.

Ik heb het wel vaker aangegeven, het is niet alleen zaak van de vervoerders, maar ook een maatschappelijk probleem, in de zin van de formele definitie.

Als ik naar Leiden moet, ga ik wel via Den Haag.
Reputatie 3
...
Als ik in de ochtendspits via Gouda moet reizen neem ik tegenwoordig de auto tot aan station Gouda.

Zo blijkt maar weer eens. Als je reizigers de trein uit wil jagen en de auto in, moet je vooral het zwartrijdende gespuis hun gang laten gaan.

Alles wat niet aangepakt wordt, wordt geaccepteerd.
Reputatie 7
Badge +3
Het probleem is dat NS "geen vaste conducteurs" verwart met "geen controle". Het was beter geweest als NS niet had mee geboden op deze concessie, Arriva c.s. kunnen eenmansbediening wel goed implementeren.
Reputatie 7
Badge +4

Het is erger: wat niet wordt vervolgd, is (kennelijk) toegestaan.

...
Zo blijkt maar weer eens. Als je reizigers de trein uit wil jagen en de auto in, moet je vooral het zwartrijdende gespuis hun gang laten gaan.

Dit komt ook omdat ondanks de 4x per uur dienstregeling de ritten die in de spits worden uitgevoerd met één enkel treinstel gewoon echt te druk zijn; daar waag ik mij niet eens meer aan.

Ik denk inderdaad ook dat bijvoorbeeld de RET nu veel beter is in handhaving en controle, in de Rotterdamse metro en lightrails zie ik niet zoveel rottigheid meer, dit was vroeger ook wel anders.
Reputatie 7
Badge +3
Zoals gezegd, het is geen kostenprobleem maar gewoon bar slecht georganiseerd. RET, Arriva, etc. bewijzen dat het veel beter kan. En daarnaast helpt die eeuwige coulance bij NS ook niet bepaald.
Gister maar weer eens een poging gewaagd. Op de heenweg vroeg in de ochtend een aantal V&S medewerkers aan boord (al keuvelend op weg naar Gouda), dit heeft direct het gewenste effect. Prima reis.

Op de terugweg laat in de middag echter geen gele jas te bekennen en zoals elke dag een overvolle trein en de 1e klas weer vol met mensen die zich niet normaal kunnen gedragen. De machinist loopt er langs en kijkt niet op of om, wat ik overigens goed kan begrijpen.

Hadden we de SGMm met conducteur daar nog maar. Wellicht wil Stockholm de FLIRTs wel hebben, net als de A32 voorheen (waar overigens wel conducteurs op reden).

Reageer