Graffiti in treinen, hoe handelt de NS?

• 20 juni 2019
  • 23 reacties
  • 809 Bekeken

Er komt steeds meer graffiti in de treinen. Er wordt niets aan gedaan. Het reizen wordt er niet leuker door. Ik heb vele overtuigende foto's ervan gemaakt. Ik heb gemerkt dat ik die de NS niet rechtstreeks kan mailen. Op welke manier kan ik ze het beste openbaar maken? Zodat de NS het probleem wellicht serieus gaat nemen en bestrijden. Ik weet niet wat de ervaring van anderen is maar ik merk dat ik zelden meer een conducteur zie in de trein. (En ik reis veel.) Dit lijkt mij niet bevorderlijk voor de sociale controle.

Wim

23 reacties

Beste Wim van Tuyl, welkom bij onze Community!

Graffiti is inderdaad erg vervelend, vooral als het aanstootgevende graffiti is. Het is jammer dat er nog steeds kunstenaars rondlopen die denken dat een trein hét geschikte doek is. Niet beseffende dat het voor ons hartstikke veel werk is om de treinen weer schoon te maken. Gelukkig kan ik jou gerust stellen, we hebben namelijk een aparte afdeling die gaat over graffiti. Je kunt ons te alle tijde een bericht sturen en wij geven de melding dan door. Dat het niet dezelfde dag wordt schoongemaakt heeft te maken met dat we simpelweg een bizar groot bedrijf zijn. We zullen de meldingen nooit in de doofpot stoppen! Mocht je recentelijk nog een kunstwerk hebben gespot, laat je dat dan weten aan onze klantenservice?
Voor zowel Android als iOS is er een speciale app te downloaden voor het melden van grafitti: GrafittiVrij (Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.flyingbytes.gvr.graffitivrij&hl=nl of iOS: https://apps.apple.com/nl/app/graffitivrij/id985573506 ).
Daarmee kunnen ook foto's toegevoegd worden en komen de meldingen direct bij de verantwoordelijke afdeling 🙂
Reputatie 7
Badge +3
De NS heeft het graffiti probleem de laatste maanden wat laten versloffen. Wat meer urgentie is op zijn plaats.
Reputatie 7
Badge +4
Puberale verfpissertjes. Geen kunstenaars.

Er is maar één oplossing en dat is zo snel mogelijk onzichtbaar maken. Het is helaas op kosten van de betalende reiziger, maar dat zal deze aandachttrekkertjes een zorg zijn.

Het verwijderen wordt duur betaald, maar niet door de veroorzakers ervan.
Haha Thom, puberale verfpissertjes? Ook heel creatief gevonden.

Het is inderdaad een schande dat het gebeurt, maar het gebeurt...
Reputatie 7
Badge +4
Het is de maatschappelijke werkelijkheid, maar ik mag het wel met wat ironisch taalgebruik benaderen.

Ik denk dat deze puberaal handelenden zich niet realiseren wat de maatschappelijke kosten zijn.

De besmeurde oude Edelweiss TEE-trein bij Amsterdam raakt me echt.

Creatief met taal omgaan lijkt me ook een goede bestrijdingswijze van deze vorm van vernielen. Dat laatste is geen kunst, ook niet om het te doen.
Ik denk ook dat ze zich niet beseffen waar ze mee bezig zijn helaas. De tijd zal het leren... Hopelijk.
De NS heeft het graffiti probleem de laatste maanden wat laten versloffen.

Daar klopt niks van. Er zijn elke dag weer mensen druk bezig om deze zooi te verwijderen, maar daarbij moeten er wel keuzes gemaakt worden, zij kunnen nu eenmaal niet overal tegelijk zijn. Bijvoorbeeld kwetsende graffiti heeft daarbij een hogere prioriteit.
Reputatie 7
Badge +3

De NS heeft het graffiti probleem de laatste maanden wat laten versloffen.Daar klopt niks van. Er zijn elke dag weer mensen druk bezig om deze zooi te verwijderen, maar daarbij moeten er wel keuzes gemaakt worden, zij kunnen nu eenmaal niet overal tegelijk zijn. Bijvoorbeeld kwetsende graffiti heeft daarbij een hogere prioriteit.

De observatie van de reiziger is anders. Daarnaast is bekend dat er rond feestdagen en schoolvakanties nauwelijks graffiti wordt verwijderd.
Elke dag, ook met de feestdagen en vakanties, zijn de mensen hard bezig met het verwijderen van graffiti. De reden dat je in die periode relatief meer graffiti ziet is eenvoudig: rondom feestdagen en schoolvakanties hebben er meer "kleuters" vrij, waardoor er dus meer graffiti gespoten wordt.
Badge +3
Een zorgwekkende ontwikkeling is het gekras in ruiten. Volgens mij nog een graadje erger dan de verfvuilspuiters. Gisteren zag ik een paar bekraste ruiten in de deuren van een VIRM. Ik hoop niet dat deze gekkigheid komt overwaaien uit Berlijn. Daar zitten lelijke stickers op alle ruiten van de U-Bahn-treinen om de ruitbekrassers voor te zijn. Hier een voorbeeld: https://nahverkehr-deutschland.startbilder.de/bild/Berlin~Berlin-Stadt~U-Bahn/36063/kleinprofilzug-u-bahn-berlin-typ-g-fensterfolien.html
Reputatie 6

De besmeurde oude Edelweiss TEE-trein bij Amsterdam raakt me echt.

Hoogste tijd dat dit incomplete treinstel uit haar lijden verlost wordt. Eén rijtuig opknappen voor het Spoorweg museum, en de rest naar het oud ijzer !
Je wilt de stichting TEE onteigenen?
Reputatie 7
Badge +3
Je wilt de stichting TEE onteigenen?
Dat lijkt me een goed idee als ze hun schroot niet onderhouden.
Volgens mij ligt er een plan om de trein bij een transportmuseum onder te brengen
Badge +3
Er is inderdaad een plan om de TEE in Lelystad in het Transportmuseum tentoon te stellen.
http://www.stichtingtee.nl/sites/default/files/images/documenten/beleidsplan%202018.pdf
Maar dan zal dat museum wel eerst open moeten.
Reputatie 4
Wat is er aan te doen? Camerabewaking op de opstelterreinen met een mannetje van de beveiliging in de buurt, taakstraffen waarbij vandalen hun eigen werk mogen opruimen, wraps of sprays die het verwijderen van graffiti makkelijker maken......het zal allemaal niet zo simpel zijn als het klinkt, natuurlijk. Maar een rijtuig dat helemaal onder zit kan echt niet. Plak dan grote, doorzichtige stickers op de ramen en trek deze er na vandalisme vanaf, zodat er in ieder geval een goed zicht vanuit en door de trein is.
Badge
@MJL er zijn zelfs gevallen dat de trein stilstaand bij een station onder gespoten wordt, helaas is graffiti niet tegen te houden en kan er alleen maar schoongemaakt worden achteraf. Soms hebben deze teams het helaas enorm druk waardoor je weer wat meer stellen met graffiti tegen zult komen.
Reputatie 7
Badge +3
Plak dan grote, doorzichtige stickers op de ramen en trek deze er na vandalisme vanaf, zodat er in ieder geval een goed zicht vanuit en door de trein is.

Daar is speciale folie voor ontwikkeld, en niet alleen voor de ramen, maar voor complete voertuigen.
https://www.blomsma.nl/printensign/blomsma-in-het-nieuws/nieuwe-3m-anti-graffiti-folies-uitvoerig-getest/
https://multimedia.3m.com/mws/media/799349O/product-card-8991-8993-8995.pdf
Graffiti op deze folie is makkelijk te reinigen met het Graffiti Remover System.
Reputatie 7
Badge +3
Zo erg als dit heb ik het volgens mij nog niet eerder gezien.
Hoe lang moeten ze hier wel niet mee bezig geweest zijn? En hoe lang mag NS hier mee bezig zijn om het weer schoon te krijgen?

https://www.dumpert.nl/mediabase/7751725/90651e25/nieuwe_huisstijl_bij_ns_.html

Reputatie 6
Hij was gisteren al weer spik en span schoon te Utrecht Cartesiusweg te zien.

Heb je de rechten van de foto @Momo Op zo'n foto rust copyright en dan is gebruik niet zomaar toegestaan.
Reputatie 7
Badge +3
Dat is dan best rap gedaan.
Badge +3
Pff, nu alweer schoon?

Ik wilde er nog mijn 'tag' op zetten maar toen zag ik iemand aankomen.... Helaas geen ©️opyright dus, want nu kan het zomaar iedereen geweest zijn 😥

Jammer dan van al mijn verfspuitbussen, en weet je wel wat dat kost en aan milileu-handling om dat te reinigen? Lose-lose situatie hoor, beste NS 🤣

Ik ga wel naar België.. oh nee, die treinen staan al vol met onzin.

Reageer