Skip to main content

Zie net dit filmpje: 

https://youtu.be/u-61j-4KieU?si=HDJpEutdcNk3SBOY

Zonde. Graffiti op treinen in Nederland en België komt regelmatig voor. Erger me aan. Want het blijft niet beperkt tot graffiti aan de buitenkant. Maar je ziet ook irritante tekeningen/graffiti in toiletten in de treinen. 

Willen die graffiti kunstenaars hun afdruk laten zien? Hoe komt het dat de graffiti op NS en NMBS treinen niet altijd tegen te houden zijn? Hoe is de beveiliging van treinen op opstelterreinen en rangeerterreinen? 

Beetje ongerelateerd maar de grafitti in België is toch wel een stukje erger dan hier. Aanschouw:

 


Die spuiters zijn niet te stoppen en zijn ook niet vies van grof geweld. Al vraag ik me af hoe het met de bewaking van opstelterreinen zit.


Ik zie nergens zoveel graffiti op treinen als in België. Valt me altijd weer op. In Zwitserland, Spanje, het VK, Scandinavië: langs het spoor op muren soms wel, maar op treinen niet of nauwelijks. Ik begrijp niet dat België dit kennelijk maar gewoon op z'n beloop laat en "accepteert". 

Het boemeltje Roosendaal - Puurs dat ik altijd in Roosendaal zie staan doet me er altijd weer aan denken. Vaak is de halve trein ondergekladderd, kan niet meer naar buiten kijken. Wat een contrast met de NS- treinen op de andere sporen.

Ik zou zeggen, kladder je eigen auto onder als je het zo leuk en fraai vindt, blijf van andermans eigendommen af.

 


Beetje ongerelateerd maar de grafitti in België is toch wel een stukje erger dan hier. Aanschouw:

 

Wie weet is de graffiti op de I - 11 rijtuigen ook uit België. Maar kan ook in Nederland gebeurd zijn. Dus is het wel gerelateerd. 

Dit slaat alles. In Nederland heb ik het in ieder geval niet zo erg gezien. Het is te hopen dat een waakhond zo'n graffiti kunstenaar een keer in hun benen bijt. 


Beetje ongerelateerd maar de grafitti in België is toch wel een stukje erger dan hier. Aanschouw:

 

Wie weet is de graffiti op de I - 11 rijtuigen ook uit België. Maar kan ook in Nederland gebeurd zijn. Dus is het wel gerelateerd. 

Dit slaat alles. In Nederland heb ik het in ieder geval niet zo erg gezien. Het is te hopen dat een waakhond zo'n graffiti kunstenaar een keer in hun benen bijt. 

Ja het is wel enorm erg daaro in België.

Heb je het over die I-11 rijtuigen die met een paar TRAXX-en op Rotterdam Centraal staan? Volgens mij zijn ze zo overgekomen uit België. Ik heb wat foto's van treinspotters gezien van vrij gauw nadat die trein daar is komen te staan. Toen zat de grafitti er al op.


Trouwens: Ik klets uit mijn nek.

Aangenomen dat er geen rijtuigen zijn verplaatst/toegevoegd heb ik hier een foto van 11 oktober jongsleden.

Geen grafitti te zien hier.

(voor de moderators: De drie door mij geüploade foto's zijn ook door mij gemaakt)


Toen ik eergister er langs reed zag ie er precies hetzelfde uit zonder grafitti.

 

Ik zag natuurlijk niet de andere kant maar graffiti artiesten bekladden graag beide kanten.


De kant zichtbaar op de foto hierboven is ook de kant die in de video te zien is.

@Gorott kan het zijn dat jij de andere zijde hebt gezien?


Toen ik eergister er langs reed zag ie er precies hetzelfde uit zonder grafitti.

Ik zag natuurlijk niet de andere kant maar graffiti artiesten bekladden graag beide kanten.

“Artiesten”? Daar heb ik toch een ander beeld bij 🤣


(off-topic)

Kom maar naar Eindhoven en ga je gang… (voor het ‘grote werk’) https://nl.wikipedia.org/wiki/Berenkuil_(Eindhoven)

Smaken verschillen, is het kunst of gewoon een ‘tag’ zoals DSR of BEV overal in Eindhoven (waarvan niemand weet wat het betekent dus totaal overbodig ⁉️)

Voornamelijk ‘eigenpijperij’ dus, maar dank voor de visuele ‘bijdrage’ en werkverschaffing hoor! 😥

Dan liever iets ‘moois’ op een muur dan iets lelijks/hinderlijks op een trein (of station)
Veel ‘houdbaarder’ en meteen feedback van je ‘medespuiters’ indien nodig! 🤣

Dit dus (Eindhoven) https://chatgpt.com/c/671d8922-8afc-8011-a523-31aee9bf0efb
Straatgroepen haha, die een wijkagent ‘gewoon’ uitlachen (wie is hier de baas?)… 😴

Best wel triest, want dat zou anders moeten/kunnen. Boefjes in de bak en zo, of bij minderjarig de ouders een beetje opvoeden.

NS: bestraf je stoute kind gerust zelf, want dat mag onze taak helaas niet meer zijn! 😥

Moeten die ouders daar eventueel wel open voor staan… (waar bemoei jij je mee ProRail of NS?)

Dus dóór met die graffiti.. want je komt er toch wel mee weg! 


De kant zichtbaar op de foto hierboven is ook de kant die in de video te zien is.

@Gorott kan het zijn dat jij de andere zijde hebt gezien?

Nee ik zag precies dezelfde zeide.


Toen ik eergister er langs reed zag ie er precies hetzelfde uit zonder grafitti.

Ik zag natuurlijk niet de andere kant maar graffiti artiesten bekladden graag beide kanten.

“Artiesten”? Daar heb ik toch een ander beeld bij 🤣

En ik niet, het zijn kunstenaars of je het nou leuk vindt of niet. Dat het niet de meest respectvolle manier is om kunst te maken maakt ze niet minder kunstzinnig.


En ik niet, het zijn kunstenaars of je het nou leuk vindt of niet. Dat het niet de meest respectvolle manier is om kunst te maken maakt ze niet minder kunstzinnig.

Bah! Spuit maar elders en waar het misschien mag dus 😣


“Artiesten”? Daar heb ik toch een ander beeld bij 🤣

En ik niet, het zijn kunstenaars of je het nou leuk vindt of niet. Dat het niet de meest respectvolle manier is om kunst te maken maakt ze niet minder kunstzinnig.

Niet mee eens. Kijk eens wat ze op de veelkleurige trein hierboven hebben gekalkt aan kleuren, letters en vlekken. In die zin zijn kleuters die schilderen op school ook artiesten. Maar verschil van mening over "kunst" mag en blijft. Valt niet over te discussiëren.

Maar blijf van treinen en overige zaken van anderen af met je tengels, heel simpel. Lekker je artiestenwerk thuis uitleven zou ik zeggen, of op een plek waar het toegestaan is. 


Het zijn gewoon criminelen. Of noem je ze nog steeds kunstenaars als ze je eigen huis bekladden?


 

 

En ik niet, het zijn kunstenaars of je het nou leuk vindt of niet. 

Moeten we deze opmerking serieus nemen?


 

 

En ik niet, het zijn kunstenaars of je het nou leuk vindt of niet. 

Moeten we deze opmerking serieus nemen?

Een kind dat zomaar wat krabbelt, maakt ook gewoon kunst. elke manier om je gevoelens visueel uit te beelden is een vorm van kunst, en dat is een feit.

Of het mooie of ethische kunst is is een mening.

De manier waarop het getoond wordt maakt wel uit, maar al doe je het op het koningshuis het blijft kunst ookal is het associaal en wordt het niet gewaardeerd.

 

Vind ik het netjes dat mensen op treinen tekenen? Nee. Maar ik kan het nog steeds bewonderen, ook al keur ik de locatie af. Overigens hoef ik het niet eens te bewonderen om het kunst te noemen. Soms vind ik het spuuglelijk, maar in mijn ogen blijft het kunst.

Dus ja ik noem dit soort mensen kunstenaars, omdat ze dat ook zijn. En ik ben van mening dat iedereen ze kunstenaars moet noemen.


Kromme bananen zijn niet recht. Vandalen zijn geen kunstenaars.


Dus ja ik noem dit soort mensen kunstenaars, omdat ze dat ook zijn. En ik ben van mening dat iedereen ze kunstenaars moet noemen.

Nou, dat gaat niet gebeuren. De term 'kunstenaars' is kennelijk erg aan devaluatie onderhevig.


Kromme bananen zijn niet recht. Vandalen zijn geen kunstenaars.

Graffiti artiesten wel, weegt het vandalistisch zijn dan zwaarder? Of je noemt ze vandalistische kunstenaars. 😉

 

Maar goed, je hebt grotendeels gelijk.

'vandaal' is een verzamelterm, dus niet iedere vandaal is een kunstenaar, net zoals niet elke kunstenaar een vandaal is. 

Hiep Hiep Hoera!

 

Zucht... waren kromme banenen maar recht.


Reageer