beantwoord

'Gratis' eerste klas bij overvolle trein?

• 28 februari 2014
  • 14 reacties
  • 25207 Bekeken

Beste NS'ers. Ik zal het kort houden. Mijn vriendin zegt net dat als de 2e klas vol is, en er mensen staan in de gangen, je met je 2e klas kaartje eerste klas kunt reizen als daar plek is. Klopt dit?
icon

Beste antwoord door Brian NS 1 maart 2014, 09:19

Hallo VyperdeSnyper,

Welkom op ons forum. Ik heb je topic even verplaatst naar 'in de trein'. Je kunt nooit zomaar in de 1e klasse gaan zitten, als er in de 2e klasse geen zitplaats is. Je hebt op zo'n moment geen 'geldig' vervoersbewijs en riskeert een Uitstel van Betaling. Het is soms mogelijk dat de hoofdconducteur omroept dat er ook in de 1e klasse plaats mag worden genomen. Wat Loes ook zegt; Er kan soms plaats worden genomen in de 1e klasse, als andere reizigers met een 1e klasse vervoerbewijs hebben plaatsgenomen. De conducteur geeft dan aan dat je met je 2e klasse vervoerbewijs ook in de 1e klasse mag gaan zitten.

Wat ook een tip is als je vriendin vaakt reist en vaak te maken heeft met een drukke trein, geef het traject + vertrektijd door aan ons, wij gaan er dan melding van maken. Zodat het materieelinzet in de toekomst kan worden aangepast.

Met vriendelijke groet,

Brian

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 1
Nee, dat mag niet. Soms is er wel een vriendelijke conducteur die er geen probleem van maakt, maar dan zou je dat wel eerst moeten vragen.

Wat je wel kunt doen is een overgangskaart kopen en daarmee eerste klas reizen.
Als het erg vol is in de trein, de balkons volstaan met mensen en de oorzaak is dat er te weinig materieel is ingezet door NS (bijvoorbeeld 1 ICM3 als intercity op een druk tijdstip), dan ga ik gewoon lekker in de eerste klasse zitten. Er is toch geen conducteur te vinden die dan durft te controleren.

Aan de andere kant gebeurt het ook vaak dat ik voor de eerste klasse betaal en dat dan mensen binnenlopen die het te druk vinden in de tweede klasse en denken dat ze dat je daar dan mag zitten. Blijkbaar is dat een hardnekkig gerucht. Vaak bedoelen ze dat ze niet met z'n vieren bij elkaar kunnen zitten kletsen. Dan is er in feite nog wel plek, maar dan moeten ze - oh gruwel - naast iemand anders zitten. Dan heb ik het liefst dat de conducteur die mensen zo snel mogelijk op de bon slingert.
Alleen een HC bepaald of mensen eerste klas mogen gaan zitten met een 2e klas kaartje. Dit maakt hij dan duidelijk via de omroep of door het direct tegen je te zeggen.

Neem je zelf het initiatief, dan heeft de HC het recht om je op de bon te slingeren (of weg te sturen)
Eigenlijk best gek dat dit soms toegestaan wordt. De meeste mensen zullen voor de eerste klas kiezen omdat het daar meestal rustiger en schoner is. Dat is dan ook het enige verschil met de 2e klas in de moderne sprinters. (SGM en SLT)

De beste optie lijkt mij om in het geval van een extreem drukke trein de 1e klas inderdaad op te vullen, maar de mensen die 1e klas kaartjes hebben het verschil terug te laten krijgen.
Wat ik me dan afvraag ... Als je met een eerste klas kaartje in de eerste klas zit, er zijn nog behoorlijk wat plekken in de eerste klas vrij en je ziet dat de tweede klas vol is. Erg vol. Zijn er dan echt mensen die er een probleem mee hebben als deze mensen bij hen in de eerste klas komen zitten (er vanuit gaande dat deze mensen zich gedragen natuurlijk)? Gewoon, uit principe?

Ik snap dat je niet voor niets een eerste klas kaartje hebt gekocht. Dat je wilt zitten. Dat je rust wilt. Maar in dit soort omstandigheden heb je toch ook nog zoiets als menselijkheid? Of is dat te bomenknuffelend gedacht?

(En ik besef dat er dan bij een volgende stop mensen kunnen zijn die met een eerste klas kaartje niet in de eerste klas kunnen zitten omdat er mensen met een tweede klas kaartje op 'hun' stoel zitten. Shit happens.)
Reputatie 2
Menselijkheid heeft natuurlijk ook grenzen... het heeft bij mij ook al ergernis veroorzaakt. In het bewuste geval wist ik dat de trein die ik zou nemen druk zou zijn, dus kocht ik een overgang 2-1 voor het trajectdeel met die trein. Dan is het natuurlijk niet erg prettig als reizigers die vinden dat de 2e klasse vol is er ook nog bij komen.

Veel reizigers hebben ook aparte definities van wat "overvol" is trouwens. Zo heb ik al vaak zat reizigers getroffen die de deur van het balkon naar de coupé blokkeerden en reageerden met "het is vol" als vroeg of ik er langs mocht. Enigszins lachwekkend als je dan vervolgens zelfs nog kunt uitkiezen waar je gaat zitten 😉
Ja, mee eens. Sowieso is vol erg relatief. Want waar het ene halletje vol staat, kun je in de coupé even verderop gewoon zitten.
Het is inderdaad een lastig onderwerp. Wat hier al eerder is aangegeven, het is niet toegestaan, tenzij de hoofdconducteur het zegt dat iemand met een tweede klas kaartje eerste klas mag zitten. Wat mij opvalt is dat meestal de reizigers met de meest goedkope kaartjes vinden dat ze het recht hebben om als het erg vol is eerste klas te zitten. Dat is voor mij vaak reden om de eerste klas "schoon" te vegen.
Ik heb ook wel eens dat ik de eerste klas laat vullen nadat alle eerste klassers zitten en dat men zich rustig houdt. Na de stop bij het volgende station moeten ze ook gaan kijken naar een plek in de tweede klas, want wat gebeurd er nu vaak, eenmaal zitten is blijven zitten. Als ik dat overigens toe sta is het echt vol en niet dat mensen de trein onvoldoende gebruiken.

Ook krijgen we vaak terechte klachten, zoals hierboven ook verteld wordt dat als je eerste klas betaald, moet staan, omdat tweede klassers je plek hebben ingenomen.

Niet vaak heb ik met een echt overvolle trein te maken, want dan staat men echt in de gangen, dat noem ik pas echt overvol en ook daar voelen wij ons niet prettig mee om mee te nemen.

Overigens is het zelfs verboden om eerste klas te staan met een tweede klas kaartje. Ook daar kan je een boete voor krijgen.
Hallo VyperdeSnyper,

Welkom op ons forum. Ik heb je topic even verplaatst naar 'in de trein'. Je kunt nooit zomaar in de 1e klasse gaan zitten, als er in de 2e klasse geen zitplaats is. Je hebt op zo'n moment geen 'geldig' vervoersbewijs en riskeert een Uitstel van Betaling. Het is soms mogelijk dat de hoofdconducteur omroept dat er ook in de 1e klasse plaats mag worden genomen. Wat Loes ook zegt; Er kan soms plaats worden genomen in de 1e klasse, als andere reizigers met een 1e klasse vervoerbewijs hebben plaatsgenomen. De conducteur geeft dan aan dat je met je 2e klasse vervoerbewijs ook in de 1e klasse mag gaan zitten.

Wat ook een tip is als je vriendin vaakt reist en vaak te maken heeft met een drukke trein, geef het traject + vertrektijd door aan ons, wij gaan er dan melding van maken. Zodat het materieelinzet in de toekomst kan worden aangepast.

Met vriendelijke groet,

Brian

Vanavond (18:31) was het weer eens zover. Slechts 1 ICM3 tussen Amsterdam Centraal en Amersfoort. Dat is vrijwel elke week hetzelfde gesodemieter. Alle passagiers in die trein krijgen is simpelweg onmogelijk. Hier heeft NS, door het inzetten van een trein die totaal niet voldoet aan de omstandigheden, de schuld aan het feit dat de reis zo oncomfortabel is voor de passagiers. Soms staan er wel 20 per balkon, alle gangpaden staan vol en mensen besluiten te wachten op een andere trein. Ik vind het volstrekt absurd, belachelijk, schaamteloos en niet getuigen van enige voeling met de realiteit bij de figuren die die trein zo inplannen. Je kunt nog beter die rit niet rijden dan op deze manier en ik hoop ook van harte dat het NS-personeel eens massaal gaat weigeren dit soort ritten te maken.

Ik neem in zo'n geval gewoon zelf het initiatief om in de eerste klasse te gaan zitten. Soms stapt er in Hilversum een horde (6 man sterk) van het team service en veiligheid in. Die zijn er speciaal voor om streng te controleren, maar zelfs zij laten dat in deze trein wel achterwege.
Het is inderdaad een lastig onderwerp. Wat hier al eerder is aangegeven, het is niet toegestaan, tenzij de hoofdconducteur het zegt dat iemand met een tweede klas kaartje eerste klas mag zitten. Wat mij opvalt is dat meestal de reizigers met de meest goedkope kaartjes vinden dat ze het recht hebben om als het erg vol is eerste klas te zitten. Dat is voor mij vaak reden om de eerste klas "schoon" te vegen.
Ik heb ook wel eens dat ik de eerste klas laat vullen nadat alle eerste klassers zitten en dat men zich rustig houdt. Na de stop bij het volgende station moeten ze ook gaan kijken naar een plek in de tweede klas, want wat gebeurd er nu vaak, eenmaal zitten is blijven zitten. Als ik dat overigens toe sta is het echt vol en niet dat mensen de trein onvoldoende gebruiken.

Ook krijgen we vaak terechte klachten, zoals hierboven ook verteld wordt dat als je eerste klas betaald, moet staan, omdat tweede klassers je plek hebben ingenomen.

Niet vaak heb ik met een echt overvolle trein te maken, want dan staat men echt in de gangen, dat noem ik pas echt overvol en ook daar voelen wij ons niet prettig mee om mee te nemen.

Overigens is het zelfs verboden om eerste klas te staan met een tweede klas kaartje. Ook daar kan je een boete voor krijgen.

Ik reis al jaren vrijwel elke dag met de eerste klas. Ik heb nog nooit gezien dat iemand die met een 2e klaskaartje in een eerste klas coupé is gaan zitten bij moest betalen, ze worden altijd naar de 2e klas verwezen. Ook als een trein overvol is en passagiers met een tweede klasse kaartje hun recht op een zitplaats in de eerste klasse gaan verzilveren heb ik nog nooit een conducteur gezien. Ik moet regelmatig staan en ik ben 71 en heb kapotte knieën. Ik weet niet of ik het volgend jaar niet ook zo ga doen. Zo'n eerste klas abonnement is echt te duur voor zo'n waardeloze service.
Badge +3
Het is inderdaad waardeloos, want vaak is er echt nog wel een plekje/zitplaats in de 2e klas! En zolang je daar kunt staan (ik meen 4 reizigers per m²) dan is de trein niet overvol.

Maar ja, gemak dient de mens dus als 'ik' vind dat de 2e klas vol is ga ik gewoon 1e klas zitten... zeker omdat ik weet (want iedereen doet dat toch?) dat ze je hooguit wegsturen (of de trein uit of in het uiterste geval een UvB)...

En bovendien ging ik er alleen maar even zitten omdat mijn telefoon bijna leeg was...

Tja, dat werkt dus niet.
Reputatie 7
Badge +4
Iedereen mag een eersteklas kaartje kopen. Reizen doe je met een geldig kaartje en niet met een rotsmoes dat het de schuld van iets of iemand anders is, dat je de plaats van een betalende reiziger inneemt - en dus niet betaalt wat je behoort te betalen.

Je werkgever kort je toch ook niet voor 40 procent van je salaris als je werk voor hem verricht, en dat met eenzelfde soort rotsmoes van: het is de schuld van iets of iemand anders?

Hoezo, controle en handhaving? Een conducteur die dat niet wil, of de power er niet toe heeft, is niet geschikt voor zijn baan. Hij kan beter wat anders gaan doen. Dan brengt hij minder schade toe aan de samenleving.

' Schop de mensen tot ze een geweten hebben. ' (Voor de lezers onder ons: L.P. Boon.)
Reputatie 7
Vorige week weer meegemaakt dat 2 mensen hun telefoon op wilde laden. Ik zat bovenin (DDZ) waar de coupé gesplitst is in 1e en 2e klas met een nutteloos openslaand tussendeurtje - totaal niet fijn want continu doorloop en mocht je voor wat meer rust 1e klas willen reizen heeft dat zo ook weinig zin want je hoort alles van de andere kant van het klapdeurtje. De ene jongen sloot zijn telefoon aan, liet hem op de stoel liggen en ging weer terug naar de andere kant van het klapdeurtje (2e klas). De andere liet weten dat hij zijn telefoon daar niet alleen wilde laten liggen en ging dus 1e klas zitten en zou ook op de telefoon van de ander letten. Ik heb een opmerking gemaakt en hij gaf aan dat de batterij echt bijna leeg was, dus noodzaak tot opladen - en ach het is maar een kwartiertje van Tilburg naar Den Bosch, daar moet je niet zo moeilijk over doen was zijn houding, en als er controle komt en ik weg moet, ga ik wel weg. Dit is al de zoveelste keer dat ik 2e klas reizigers de telefoon in de 1e klas zie opladen. Meestal gaan ze er toch maar even bij zitten.

Reageer