beantwoord

Grensperikelen

• 16 januari 2015
  • 8 reacties
  • 1050 Bekeken

Binnenkort reis ik met mijn gezin naar een bestemming in Duitsland. In Duitsland hebben we een samenreisvoordeelpas gekocht. Nu moeten we dus zowel heen als terug in NL tot aan de grens een kaartje hebben. De kinderen reizen met een railrunner. Hoe doen we dat? We kunnen niet aan de grens in- en uitchecken. Bij NS Internationaal kun je geen kaartjes tot aan de grens bestellen.
icon

Beste antwoord door Jan NS 16 januari 2015, 18:26

Welkom op het forum AndrieO. Casparwijnen geeft al veel informatie. Ter aanvulling op casparwijnen: je kan op www.nsinternational.nl je reis boeken. Je kan een ticket open van het beginstation in Nederland tot het eindstation in Duitsland en vice versa. Als je recht hebt op korting in Nederland of in Duitsland dan geef je dit aan bij het bestellen. Zo voorkom je dat je tussendoor moet in- of uitchecken. Vriendelijke groet, Jan
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 2
Naar ik weet zijn de Duitse treinkaarten als SchonesWochenende en de LänderTickets geldig vanaf het eerste station over de grens in Duitsland. Jullie zullen dan dus een kaartje moeten kopen vanaf het opstapstation in Nederland tot het eerste station over de grens in Duitsland. In het geval van een zelf uitgeprint ticket, bevat deze een barcode waarmee de poortjes geopend kunnen worden. Met het kaartje uit de automaat kan eveneens worden ingecheckt, uitchecken is dan uiteraard niet nodig.
Voor de terugweg geldt hetzelfde, met een homeprint ticket gaat de poort ook open bij het verlaten van het station als er niet is ingecheckt heb ik recent ondervonden.

Wat betreft de Railrunners; De site van NS International zegt het volgende: "Duitsland: Voor reizen naar Duitsland reizen kinderen t/m 14 gratis mee onder begeleiding van ouders/grootouders."
Zie: https://www.nsinternational.nl/nl/tarieven-en-kortingen/overige-kortingen-met-de-trein

Overigens weet ik niet waar de grens gepasseerd gaat worden, in Leer staat een Arriva check-paal, en naar Leer in Duitsland kan ook met de NL ov-chip gereisd worden.

Mochten jullie nog een abbonement hebben wat korting geeft op het NL traject dan kan dat worden aagevinkt op de kaartautomaat of bij de opties met het online boeken bij NS Internationaal.
Welkom op het forum AndrieO. Casparwijnen geeft al veel informatie. Ter aanvulling op casparwijnen: je kan op www.nsinternational.nl je reis boeken. Je kan een ticket open van het beginstation in Nederland tot het eindstation in Duitsland en vice versa. Als je recht hebt op korting in Nederland of in Duitsland dan geef je dit aan bij het bestellen. Zo voorkom je dat je tussendoor moet in- of uitchecken. Vriendelijke groet, Jan
Reputatie 4
Badge
En mocht Adrie een Duits ticket hebben dat wél tot de grens geldig is kies je NIET voor een kaartje met bahncard 100.

Zie hieronder waarom dat toch niet gaat en dat dat dus opgelost moet worden door NS.
Reputatie 2
Reactie op Gert Jan G.:

Ik heb een keer de optie met Bahncard geselecteerd in een soortgelijk geval. Ik had recht op Fip korting 50% vanaf de grens en had dus Bahncard 50% geselecteerd (omdat Fip niet online te boeken is). Helaas werd dat door het Duitse personeel niet gewaardeerd en werd ik nog nèt niet beboet.

De strekking van het betoog van de DB conducteur was dat je alleen met een kaartje tegen Bahncard tarief mag reizen als je ook daadwerkelijk in bezit bent van een Bahncard.
Reputatie 6
Badge +2
Reactie op Gert Jan G.:

Ik heb een keer de optie met Bahncard geselecteerd in een soortgelijk geval. Ik had recht op Fip korting 50% vanaf de grens en had dus Bahncard 50% geselecteerd (omdat Fip niet online te boeken is). Helaas werd dat door het Duitse personeel niet gewaardeerd en werd ik nog nèt niet beboet.

De strekking van het betoog van de DB conducteur was dat je alleen met een kaartje tegen Bahncard tarief mag reizen als je ook daadwerkelijk in bezit bent van een Bahncard.

Bahncard houdt ook Railplus in, dus als je de betreffende korting voor Duitsland hebt en geen Railplus zou je voor het Nederlandse deel ten onrechte korting hebben. In zoverre is het dus begrijpelijk dat dat niet wordt geaccepteerd.

De kortingopties op www.nsinternational.nl zouden dus uitgebreid moeten worden.
Reputatie 1
Badge
SWT en Landestickets NRW ZIJN al geldig vanaf Venlo en Enschede. Via Arnhem-Emmerich heeft geen zin, want die tickets zijn toch niet geldig op de ICE.
Via Heerlen is er een speciale overgansgregeling.
Je kan OOK met duitse bussen vanaf Nijmegen-NIAG 58 en Wintersiwjk (naar Munster)
Wij gaan reizen met het Quer Durchs Land Ticket. Er reizen namelijk nog een paar andere mensen mee. Dit ticket geldt vanaf de grens. http://www.bahn.com/i/view/NLD/nl/prices/germany/quer-durchs-land-ticket.shtml
Reputatie 2
Wij gaan reizen met het Quer Durchs Land Ticket. Er reizen namelijk nog een paar andere mensen mee. Dit ticket geldt vanaf de grens. http://www.bahn.com/i/view/NLD/nl/prices/germany/quer-durchs-land-ticket.shtml
Waar ga je de grens over? Afhankelijk van welke grensovergang cq reismethode over de grens kan er gekeken worden naar de beste optie

Welkom op het forum AndrieO. Casparwijnen geeft al veel informatie. Ter aanvulling op casparwijnen: je kan op www.nsinternational.nl je reis boeken. Je kan een ticket open van het beginstation in Nederland tot het eindstation in Duitsland en vice versa. Als je recht hebt op korting in Nederland of in Duitsland dan geef je dit aan bij het bestellen. Zo voorkom je dat je tussendoor moet in- of uitchecken. Vriendelijke groet, JanHoi Jan,

Helaas biedt NS International maar een beperkt aantal ticketmogelijkheden. Deze zijn vaak niet goed afgesteld op recente onwikkelingen, kortingsmogelijkheden en soms ook nog duurder dan tarieven bij de vervoerder in het buitenland. Er zijn kaarten die geldig zijn tot/vanaf de grens zelf, mede omdat op sommige plaatsen de grens als station gezien wordt(bv Rail&Fly card), en tot in Nederland zelf waar de DB zelf vervoerder is(bv SchönerTagTicket ). Er zijn wel van allerlei truucjes om min of meer via NS International hetzelfde te bereiken, maar helaas zal de duitse conducteur dit niet zomaar accepteren daar in Duitsland strenger gekeken wordt naar dit soort dingen. Ik zie mensen op Roosendaal (NMBS biedt goedkopere kaartjes die uit Belgie die tot Roosendaal goedkoper zijn en geldig zijn in ICbrussel), Sittard en Roermond (euregioticket maar geldig op deel vd treinreis tussen limburg en rest van het land) snel uitstappen om in te checken en weer terugrennen naar de trein.

Reageer