Grijsrijden 1e klas

Reputatie 5
Jammer dat opnieuw de 1e klas werd overgenomen door een groep scholieren. Ze waren vanaf Utrecht op zoek naar zitplaatsen in de erg volle IC naar Nijmegen. Gingen dus in de 1e klas zitten. Heb de hele groep hierop gewezen. "Oh. Maar er is geen plaats in de 2e klas". Hen aangegeven dat ze dan op het balkon of de trap kunnen staan/zitten, net als de anderen die daar al stonden. Rare blikken. "Ik blijf lekker hier". Voelden zich niet echt aangesproken. Gewaarschuwd dat de conducteur kan komen, maar ze bleven. Moet ik dan zelf maar door de trein op zoek naar hem/haar? Nee. Gevolg een drukke rumoerige 1e klas met scheve blikken van overige reizigers want er kwam geen conducteur. Dat mensen grijsrijden in de 1e klas heb ik nu al zovaak meegemaakt. Had ik eerlijk gezegd niet verwacht toen ik het abonnement nam.

7 reacties

Het is gewoon zwartrijden. De conducteur zit vaak in de achterste cabine als u hem echt zoekt. Een grote groep is wel lastig beboeten. Als je met 30 man zou gaan zitten in de eerste klas op een kort traject is het onmogelijk om iedereen te voorzien van een uvb. Zit nu in de trein ter hoogte van Zaandam en er was zojuist controle in de eerste klas. Twee studenten komen met het excuus dat ze er zitten om de telefoon op te laden. Mogen gewoon plaatsnemen in de tweede klas. Geen boete, geen reprimande.... Nee, ze wensen elkaar een fijne dag...
Reputatie 7
Badge +3
De facto is de eerste klas inmiddels dood. Mensen die nog extra betalen voor de eerste klas zijn in feite een soort sponsoren van NS.
Reputatie 7
Badge +4
Dood valt wel mee, maar de eerste klas ligt wel aan het infuus. Als je twee van de dertig bekeurt, is het een duidelijk signaal. Een beetje ouder laat ze het zelf verdienen en na een weekend vakkenvullen bij AH is alles duidelijk en weer opgelost.

Het controlebeleid moet om. Zoals het nu gaat, werkt het onrechtvaardig. Vertrauen is gut, Kontrolle ist besser. Dit beleid voorkomt agressie tegen de conducteur maar wekt het op bij de fatsoenlijke reiziger. En dat zijn de meesten.

De huidige werkwijze lost agressie niet op, maar verplaatst het. Ik kan me een conducteur die agressie mijdt soms ook wel voorstellen. De asociale grofheid is het echte probleem. Het is niet alleen een zaak van NS, het is een maatschappelijk probleem. NS gaat er echter niet goed mee om.

Ik merk de laatste tijd wel dat er wat meer controle lijkt te zijn.
Reputatie 6
Badge
De klimaatspijbelaars 😉 wilden het liefst voor niets reizen naar Den Haag voor de actiedag. Dus dan maar 1e klas reizen.
De jeugd heeft de toekomst, maar vindt het klimaat blijkbaar niet belangrijk genoeg om er nu al voor te betalen.

Controle juist bij grote groepen. Pik er 2 of 3 uit en geef die een boete. Dat geeft een voorbeeld functie en de volgende keer zullen ze wel nadenken of ze weer gaan zwartrijden.
Reputatie 3
Thom schreef:

Dood valt wel mee, maar een beetje gespeelde bewusteloosheid is er wel. Als je twee van de dertig bekeurt, is het een duidelijk signaal. Een beetje ouder laat ze het zelf verdienen en na een weekend vakkenvullen bij AH is alles duidelijk en weer opgelost.

Het controlebeleid moet om. Zoals het nu gaat, werkt het onrechtvaardig. Vertrauen is gut, Kontrolle ist besser. Dit beleid voorkomt agressie tegen de conducteur maar wekt het op bij de fatsoenlijke reiziger. En dat zijn de meesten.

De huidige werkwijze lost agressie niet op, maar verplaatst het. Ik kan me een conducteur die agressie mijdt soms ook wel voorstellen. De asociale grofheid is het echte probleem. Het is niet alleen een zaak van NS, er is een maatschappelijk probleem. NS gaat er echter niet goed mee om.

Ik merk de laatste tijd wel dat er, wat meer controle lijkt te zijn.

Dat laatste zinnnetje klopt. Ik merk ook dat er de laatste 2 weken wat vaker gecontroleerd wordt. Een goede zaak
Badge +3
MoDe schreef:

Controle juist bij grote groepen. Pik er 2 of 3 uit en geef die een boete. Dat geeft een voorbeeld functie en de volgende keer zullen ze wel nadenken of ze weer gaan zwartrijden.

Dat roept natuurlijk alleen maar meer agressie op "waarom ik wel en de rest niet?"

Maar zelfs al zijn het er maar twee, die er (zogenaamd) zitten om hun telefoon op te laden, gebeurt er niets behalve wegsturen. Geef die dan inderdaad gewoon een UvB 😫 Of hup mijn trein uit en ga maar op het perron een sigaretje roken, dan krijg je er misschien nog wel een (maar dan via het CJIB) 😃
Reputatie 6
Badge
Robert B schreef:

Maar zelfs al zijn het er maar twee, die er (zogenaamd) zitten om hun telefoon op te laden, gebeurt er niets behalve wegsturen. Geef die dan inderdaad gewoon een UvB
😫

voor 5 euro kun je een accuutje kopen in de trein bij de koffiedame/heer.
Maar goedkoper is natuurlijk om 1e klas te gaan zitten en daar je telefoon opladen. Dat is gratis, want de boetekans is klein.

Reageer