Groeiend aantal bedelaars/oplichters in NS-treinen.

• 14 september 2015
  • 19 reacties
  • 1623 Bekeken

Beste allemaal,

Elke week bereis ik het traject Amsterdam-Vlissingen. Wat mij de laatste maanden opvalt is dat ik en de andere reizigers op dit traject steeds vaker lastiggevallen worden door "bedelaars", ik vind bedelaars eigenlijk te menselijk klinken voor dit soort tuig.
Vaak komen ze de coupé binnen en vertellen dat ze postkaarten verkopen om hun nachtopvang te kunnen betalen, dit is natuurlijk onzin, want door de vele extreem naïeve mensen halen ze toch snel in 1 coupé al een enkeltje nachtopvang binnen.
Zelf vind ik het erg vervelend, het zijn allemaal zigeuners/junks die me lastigvallen als ik gewoon met rust gelaten wil worden. Ik schrijf deze klacht nu op dit forum omdat ik gisteravond in de intercity tussen Amsterdam en Rotterdam tot 3(!) keer toe werd lastiggevallen om drugsgeld aan een junkie te doneren.
Steeds vaker krijg ik tegenwoordig ook het gevoel dat het geen "single"junkies meer zijn, maar georganiseerde groepjes zigeuners, die bedelen als dekmantel om mensen hun tassen te kunnen stelen als ze niet opletten of liggen te slapen. Die €20 euro per uur van het bedelen is meer een extraatje voor hen.
Zelf zag ik op dit forum verschillende topics betreffende dit onderwerp, allemaal gericht op het verwijderen van dit tuig uit de trein, door NS, door politie of een samenwerking. Zelf denk ik dat dit ook vanaf de andere kant moet worden aangepakt, waarom zijn ze in de trein? Ze zijn in de trein omdat daar een hoop mensen zich compact hebben verzameld en geld geven. Laat eens omroepen dat het verboden is om aan deze mensen geld te geven, dat zou wellicht al een hoop schelen. Desnoods de mensen beboeten die dit systeem in stand houden door geld te geven.
Forumlezers, wat denken jullie hiervan?

19 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Wat is denk als forumlid, is niet relevant in deze maar het is verboden. Je kunt als je Twitter hebt, NS waarschuwen. De politie bellen kan en mag ook. De conducteur er op attenderen is het beste maar die moet je net even kunnen vinden. Het slimste is dan bij een volgend station even bij de deur te gaan staan, dan zie je waar hij is.

Onze wetgeving staat het beboeten van iemand die geld geeft in deze niet toe. Het is een vorm van georganiseerde criminaliteit op het laffe hooligansniveau: Als je maar met een grote groep bent, ben je moeilijk te pakken. Het geeft veel overlast en moet worden bestreden, zeker ook door burgers die actief ingrijpen.

Het is net als bij andere groepen wetsovertreders goed om alles te fotograferen, dan wel een video te maken. Liefst met meerdere mensen tegelijk dan is het een koekje van eigen deeg. Vrijwel iedereen heeft een smartphone inmiddels. Het maakt uw verhaal ook aannemelijk en wordt vaak als bewijs gezien.

@NS_online
0900-8844 (politie)
Ik zeg gelijk doen, maar ik begrijp ook niet dat NS niet meer controleert op deze trajecten, aangezien er meerdere signalen zijn afgegeven door de reiziger.
Reputatie 4
Ik heb de NS nog nooit in zien grijpen, de enige boodschap die ik heb gehoord is: de reiziger moet het zelf oplossen. Lekker een peukje roken in de trein, mensen lastig vallen, het hoort erbij. Erg vervelend ja, dat wel.
@Thom. Bedankt voor je reactie! Ik ben het helemaal met je eens:
"Het is een vorm van georganiseerde criminaliteit op het hooligansniveau"
De volgende keren zal ik proberen een foto te maken en een conducteur te vinden.
Zou het volgens jou niet helpen om de reizigers hier door de intercom op te attenderen, dat het verboden is en mensen het moeten melden?
@macca728. Hoe bedoel je dat er niet meer gecontoleerd wordt op deze trajecten door afgegeven signalen van reiziger?
@niek2. Hierin ben ik het niet met je eens, waar ik weleens iets heb gemeld bij de conducteur, bijv. iemand die dronken en lastig was, werd die vrijwel direct benaderd door de twee conducteurs op de trein en er bij het volgende station uitgezet/overgedragen aan NS-medewerkers op station. Ik vind niet dat dit soort dingen erbij mogen horen.
Reputatie 7
Badge +4
De conducteur kan reizigers er pas op wijzen als hij het ziet en grijpt dan in als het mogelijk is. Mijn ervaringen met conducteurs zijn ook goed. Het omroepen zal bij veel reizigers onrust veroorzaken, dat is een afweging die de conducteur moet maken.

Zonder actief signalerende burgers is het haast niet op te lossen. Aan mensen die alleen maar mopperen op een ander en zelf niks doen behalve naar een ander wijzen, heeft niemand wat in een samenleving.
Ik bedoel juist dat er meer zou moeten worden gecontroleerd n.a.v. deze signalen.

Desnoods af en toe een schoonveegactie met politie.
Reputatie 4
@niek2. Hierin ben ik het niet met je eens, waar ik weleens iets heb gemeld bij de conducteur, bijv. iemand die dronken en lastig was, werd die vrijwel direct benaderd door de twee conducteurs op de trein en er bij het volgende station uitgezet/overgedragen aan NS-medewerkers op station. Ik vind niet dat dit soort dingen erbij mogen horen.
En hoe heb je de conducteur gevonden? 20 minuten wachten tot het volgende station, kijken waar er een conducteur eruit stapt, 250 meter overbruggen om de conducteur te bereiken, de betreffende mensen hebben de trein al verlaten.

Zelfs in noodgevallen zijn conducteurs niet te bereiken zijn, iemand wordt onwel tijdens de reis, bij het eerst volgende station zijn reizigers 5 minuten bezig om de persoon die niet op eigen kracht kan staan uit de trein te evacueren, 3 minuten later komt er een ongeruste conducteur aangelopen die op zoek is naar een onwel geworden passagier. Ja, dan ben je te laat.
Reputatie 4
Nog een andere tip voor het traject Amsterdam-Vlissingen, neem tussen Amsterdam en Rotterdam de Intercity direct, dat scheelt bijna een half uur reistijd en heeft veel minder vaak bedelaars aan boord(€2,30 toeslag) of de Benelux tussen Roosendaal en Amsterdam die heeft betere stoelen en railcatering, maar dat scheelt geen reistijd.
Nog een andere tip voor het traject Amsterdam-Vlissingen, neem tussen Amsterdam en Rotterdam de Intercity direct, dat scheelt bijna een half uur reistijd en heeft veel minder vaak bedelaars aan boord(€2,30 toeslag) of de Benelux tussen Roosendaal en Amsterdam die heeft betere stoelen en railcatering, maar dat scheelt geen reistijd.
Bedankt voor de tip, deze trein heb ik al eerder (noodgedwongen) geprobeerd, helaas heeft NS besloten in deze trein vol forensen geen draadloos internet aan te sluiten, dat heb ik nodig om in de trein te werken dus deze trein is voor mij geen optie.
Reputatie 1
Gister on de IC richting Dortdrecht kreeg ik tussen Sloterdijk en Leiden een briefje onder m'n neus geschoven dat begon met de leugen 'Ik ben geen bedelaar....' Maarja, natuurlijk geen conducteur te bekennen.
Het probleem dat wij hebben is al aangegeven. Ze werken in groepen en houden elkaar in de gaten en waar wij zijn natuurlijk. Ik heb ze door een gelukje op heterdaad kunnen betrappen, maar ik durf niet te beweren dat ik daarna geen bedelaars meer in mijn trein hebben gehad.
Ze kiezen ook vaak dubbeldekkers om uit ons zicht te blijven en als wij niets horen, weten wij helaas ook niets.
Ik vraag mij nog af wanneer de treinverbod en het stationsverbod opgelegd kan worden, want het blijven naar mijn mening er de goede kandidaten voor. Daar heb ik nog steeds niets van vernomen.
Reputatie 1
@Loes,

Ik snap dat je als enkele HC lastigtegen optreden is, lijkt me meer iets voor de vliegende S&V teams.

Trein- en Stationsverbod gaat, ben ik bang, ook niet helpen. 1) ze hebben er hoogstwaarschijnlijk lak aan, 2)Zolang de pakkans zo laag is heeft het geen nut 3)handjes onderaan zijn vervangbaar
@Conrad

Daar heb je idd wel weer een punt ja. Dan is het meest effectieve dat niemand deze "bedelaars" meer geld geeft, dan is het niet meer interessant, maar ik vrees dat zoiets onhaalbaar is, er is altijd wel iemand die meelijde heeft en geld geeft.
@Conrad

Daar heb je idd wel weer een punt ja. Dan is het meest effectieve dat niemand deze "bedelaars" meer geld geeft, dan is het niet meer interessant, maar ik vrees dat zoiets onhaalbaar is, er is altijd wel iemand die meelijde heeft en geld geeft.

Hi Loes, ik denk wel dat het enorm veel scheelt als het af en toe in de trein wordt omgeroepen, geef bedelaars geen geld. Dan is het meteen duidelijk. Als je met de trein reist hoor je er nooit iets over, op stations niet, van conducteurs niet en via de intercom niet.
Hoi Richard,

De achterliggende reden dat wij dat niet omroepen, net als zakkenrollers, is dat we al zoveel moeten omroepen, dat we er al klachten over krijgen. Ik sta er achter om zoiets af en toe wel mee te nemen in de omroep, dan denk ik als algemene mededeling, zakkenrollers en bedelaars bij elkaar genomen.

Ik waarschuw al vaak reizigers die hun tas open en bloot naast zich hebben liggen en in slaap zijn gevallen, die maak ik daar voor wakker. Een zin als van: Let op: in de trein kunnen zakkenrollers en bedelaars actief zijn.

Zoiets dan voldoende of heb je nog een ander idee? Te lang verhaal is ook niet goed.

Of iets van: Op dit traject hebben wij last van bedelaars. Wij willen u dringend vragen geen geld te geven aan deze bedelaars, dan blijven ze terugkomen. Bedankt voor uw medewerking.

Ben benieuwd wat jij en de andere forumleden van zoiets vinden. Ik schud het ff uit mijn mouw nu en dan zou ik het af en toe in de omroep erbij doen. Dan is het geen overkill. Misschien zelfs een combinatie van een keer iets over de stiltecoupe zeggen, dan fietsen, dan weer bedelaars. Houdt het wel afwisselend voor mij en de aanhorende reiziger. 😉
Reputatie 4
Ben benieuwd wat jij en de andere forumleden van zoiets vinden. Ik schud het ff uit mijn mouw nu en dan zou ik het af en toe in de omroep erbij doen. Dan is het geen overkill. Misschien zelfs een combinatie van een keer iets over de stiltecoupe zeggen, dan fietsen, dan weer bedelaars. Houdt het wel afwisselend voor mij en de aanhorende reiziger. ;)
Af en toe een servicebericht is wel goed. Zo was er laatst een conducteur die reizigers via de intercom attendeerde in de stiltecoupes stil te zijn, dit kan inderdaad afgewisseld worden met een bericht dat het niet toegestaan is om zonder toestemming van de NS geld in te zamelen (klinkt beter dan zielige mensen geen geld geven).

Laatst ging een conducteur wel ver met de omroep dat mensen hun laptop dicht moesten doen, omdat het druk in de trein zou gaan worden bij het volgende station. We moesten met elkaar gaan praten, ipv naar het scherm te staren. Dan kon het nog gezellig worden. Grapjas.
Ik heb laatst op Rotterdam Centraal toevallig meegemaakt dat bedelaars (roma) al in de tunnel werden aangepakt. Ik liep schuin achter een aantal mensen van Sevice en Veiligheid. Die kregen een oproep die ik duidelijk kon verstaan en aangezien ik nogal vroeg was, besloot ik het eens van een afstandje te volgen. Het ging om drie bedelaars. De oproep bestond uit de informatie dat de bedelaars zich moesten identificeren, dat ze van het station verwijderd moesten worden en dat gemeld moest worden dat ze niet welkom zijn, ook niet als ze over een geldig vervoersbewijs beschikten. Al bij het eerste ging het verkeerd. Ze werden agressief en een begon richting een conducteur te spugen. Natuurlijk was de politie binnen no time ter plaatse. Bij het afvoeren werden de mensen van NS gewoon door ze uitgelachen.

Dat zijn exact dezelfde mensen die zielig een kaartje in je handen drukken of een pakje zakdoekjes op je tafeltje leggen en vervolgens met handgebaren tonen dat ze zo'n honger hebben.
Beste Richard,
Voor bedelaars en ongeregeldheden (misdragende medepassagiers etc ) in de trein
is een goede oplossing voorhanden door gebruik te maken van GSM /smartphoneom alarm te slaan :

-De NS moet dan wel een alarm nummer hiervoor instellen ,[niet 112 maar] bijvoorbeeld 119

-in elke coupe hangt een bord met het unieke coupe/treinstelnummer

-bij alarm belt men met zijn GSM naar 119 en typt hierna het Coupe/TreinNummer in.

-via conducteur /camerabewaking kan duidelijkheid komen en gerichte maatregelen volgen;
zonodig staat [spoorweg]-politie bij de volgende halte klaar.

-eventele misbruik door 'grapjassen' : Deze krijgen meteen een volle SIM-kaartblokkering,
[eventueel kunnen ze zich nog melden voor uitleg op een politiepost na een waarschuwende SMS ]
Deze kunnen dus niet alleen hun toestel meteen wegkieperen ,maar via hun provider zijn dan gericht de gespreksdata op te vragen en kan men niet meer anoniem wegduiken.
Justitie eist dan de voor deze gevallen forse en navrante boetes/straffen.

Laten wij NS vragen om een 119 nummer te openen .
Daarnaast zal men ook bij perrons en treinen een 'formele mededeling 'moeten doen dat bedelen verboden is , of igg dat de voorwaarden reizigersvervoer gelden ,daar zal het ongetwijfeld wel in [moeten] staan.
Reputatie 4
Geweldig idee edward! Ik vind het ook reuze irritant en vooral dat er mensen Jn die toch iets geven. Als niemand iets geeft houdt t snel genoeg op hoop ik

Reageer