beantwoord

GTBV i.v.m. treinbotsing bij Tilburg?.

• 8 March 2015
  • 8 reacties
  • 289 Bekeken

,wilde ik naar Maastricht reizen vanuit Schiedam, dus via Tilburg, Eindhoven. Alle voorbereidingen getroffen,(reisplan e.d.) toen ik zaterdagmorgen op het station in Schiedam hoorde dat ik via Utrecht moest omreizen. Dus heen en terug 30 minuten extra reizen.
Valt deze vertraging onder de regeling Geld terug bij Vertraging?( Op zaterdag 7 maart dus. Vrijdagmiddag op teletekst stond nog dat de werkzaamheden tot 22.00 zouden duren!)
icon

Beste antwoord door marv87 8 March 2015, 11:17

Bekijk origineel

8 reacties

Beste Jvdmeer, indien u deze reis inderdaad gemaakt heeft valt deze onder GTBV mits de werkelijk opgelopen vertraging 30 minuten of meer was.

U kunt voor zowel de heen als terugreis een verziek indienen via MijnNS (dit kan pas na 48 uur) of per paperen formulier.

Indien u niet bent gaan reizen ivm de verwachte vertraging heeft u geen recht op vergoeding omdat de verwachte vertraging per enkele reis minder dan 60 minuten betrof.
Bedankt, Marv87! Dat is duidelijk. Ik heb de reis écht gemaakt en zal dus volgende week twee formulieren GTBV invullen.
Maar wat ik niet wist, was dat (zoals ik het tenminste begrepen heb) GTBV kunt aanvragen als je een geplande reis NIET gemaakt hebt, waarbij de vertraging méér dan 60 minuten zou bedragen. Hoe kun je zoiets bewijzen? Een NIET gemaakte reis! Kunt u mij dat uitleggen?
@jvdmeer
Nee, in dat geval heeft men géén recht op een vergoeding volgens de regeling GTBV, maar volgens artikel 6.1 van de algemene voorwaarden (AVR-NS). Dat artikel is een uitwerking van Europese regelgeving op dit gebied. NS heeft die uitwerking bemoeilijkt door vervoerbewijzen te introduceren waarbij pas na afloop door uit te checken de bestemming wordt vastgelegd. Dat de bedoelde bestemming niet te bewijzen is, is dus het probleem van NS. Ze zullen reizigers daarin op hun blauwe ogen moeten geloven, tenzij ze het tegendeel kunnen aantonen.
Bedankt, Marv87! Dat is duidelijk. Ik heb de reis écht gemaakt en zal dus volgende week twee formulieren GTBV invullen.
Maar wat ik niet wist, was dat (zoals ik het tenminste begrepen heb) GTBV kunt aanvragen als je een geplande reis NIET gemaakt hebt, waarbij de vertraging méér dan 60 minuten zou bedragen. Hoe kun je zoiets bewijzen? Een NIET gemaakte reis! Kunt u mij dat uitleggen?

Beste Jvdmeer,

Vergoeding ben een niet gemaakte reis is alleen van toepassing als je de reis zelf af betaald had (en dus niet op saldo reist). Bijvoorbeeld als je een E-ticket gekocht of een traject-vrij abonnement hebt. Helaas heeft de NS daar geen formulier/website voor. Zover we weten vraagt de NS wel een bewijs van intentie om te reizen. Dit kan bijvoorbeeld een check-in zijn (op het station voordat je er achter kwam dat de treinen niet rijden). Maar vaste forum bezoeker melden zich soms ook hier op het forum op de dag van de verstoring met de melding dat ze wilde gaan reizen.
@marv87
Het kan ook bij reizen op saldo van toepassing zijn: Bij een reis van A naar C kun je stranden in B met een verwachte vertraging van 60 minuten of meer tussen B en C. Als de reiziger er dan voor kiest de reis af te breken, heeft die recht op vergoeding van de reis tot dan toe en kosteloos vervoer terug naar A. In praktijk betekent dat herchecken in B, terugreizen naar A (uiteraard weer netjes uitchecken) en dan restitutie opeisen voor A-B-A.
@marv87
Het kan ook bij reizen op saldo van toepassing zijn: Bij een reis van A naar C kun je stranden in B met een verwachte vertraging van 60 minuten of meer tussen B en C. Als de reiziger er dan voor kiest de reis af te breken, heeft die recht op vergoeding van de reis tot dan toe en kosteloos vervoer terug naar A. In praktijk betekent dat herchecken in B, terugreizen naar A (uiteraard weer netjes uitchecken) en dan restitutie opeisen voor A-B-A.

Klopt helemaal Pe_pe, maar in principe heb je dan OV-chipkaart technisch A-B + B-A gemaakt en zou je daarvoor wel 2x GTBV kunnen indienen waarmee al je kosten vergoed zijn. Formeel zou je echter een beroep op artikel 6.1 moeten doen.
Reputatie 4
Badge
Wanneer je die overstap als twee losse reizen behandeld voor GTBV krijg je niets terug omdat het probleem lag tussen B en C en de AB BA reizen zijn zonder vertraging afgelegd.
Heel ingewikkeld allemaal, maar ik zou deze overwegingen kunnen gebruiken wanneer bijv. een keuzedag verloren dreigt te gaan door alle mogelijke ellende op het spoor.

Reageer