Gunstige aanpassing Beneluxtrein

• 8 december 2014
  • 9 reacties
  • 499 Bekeken

Reputatie 7
Badge +4
  • Super user
  • 17540 reacties
De meesten van ons hadden al vernomen dat de Beneluxtrein er na het Fyra-debacle weer volledig zal zijn. De toegevoegde stop in Schiphol en Brussel-Luchthaven wordt wel genoemd maar voor velen is het ook interessant dat Brussel-Noord weer een stop kent, net als vroeger en dat Antwerpen-Berchem ook wordt aangedaan. Het geheel levert wel een extra reistijd op van ongeveer een kwartier als je naar Zuid/Midi moet en de dienstregeling verandert ook. Vanaf Rotterdam drie minuten eerder vertrek maar de start is gelukkig weer in Amsterdam en niet in Den Haag HS, zoals het hoort. Door de verhoogde frequentie rijdt hij overdag nu weer elk uur.

Goed voor de verhouding tussen de twee buurlanden dat we elkaar betaalbaar kunnen blijven bezoeken.

En nu maar hopen dat er nooit weer een idioot in de Utrechtse yuppenkaasstolp opstaat die de Beneluxtrein wil opheffen. Het was leedvermaak maar ik was heel blij dat de Fyra letterlijk uit elkaar rammelde. Al is het natuurlijk wel zo dat wij als reizigers de kosten voor dit debacle moeten opbrengen. Toen de Fyra ging rijden moest de Beneluxtrein maar weg en mensen gedwongen worden met de hogesnelheidstrein te rijden, een prijsverhoging van jewelste want bestaande abonnementen telden niet meer.
De Beneluxtrein is druk en mensen reizen er mee ondaks dat het ook met de snellere Thalys kan. Geen wonder want in de Beneluxtrein kun je de normale kaartjes gebruiken en kun je (nu) elk uur reizen als het je uitkomt, in plaats van bij het missen van de trein de hoofdprijs in de HSL te moeten betalen zonder dat je NS of Belgisch abonnement kunt gebruiken.

De Benelux moet nimmer vervangen worden door een prijzenloterijtrein met reservering, treinbinding en idiote tarieven. Daarvoor is de Thalys 😉

9 reacties

Reputatie 1
Even hierop inhaken;

Sinds 1992 hebben we al geen grenzen meer binnen Europa, dat is al bijna 23 jaar en nog steeds is met de trein naar België niet iets gewoons en we zijn blij met 16 Intercity's per dag en een aantal stoptreinen. Waarbij het nog eens lastig is om kaartjes/abonnementen te kopen.

Waar is toch dat ene europa??
Reputatie 3
Badge
Inderdaad was de teloorgang van de Beneluxtrein een belachelijk besluit. Vanuit veel steden in Nederland ben je langer onderweg naar Groningen of Maastricht dan naar Brussel, en je dwingt reizigers ook niet met een hogesnelheidstrein naar die plaatsen te reizen.

Ik heb lang een baan gehad waarvoor ik vaak in Brussel moest zijn, en de Beneluxtrein was daarvoor echt een geweldige oplossing. Vooral in de tweede klas, omdat de eerste klas altijd vol zat met Brusselse ambtenaren 😉.
Reputatie 7
Badge +4
Wie weet zat ik er wel, lol. Er is in België een regeling dat vrij veel ambtenaren en met name die van Europa eerste klas mogen reizen. Het is een zegen dat er nu weer een uurverbinding komt en vanaf Amsterdam.

Ik heb me ongelooflijk kwaad gemaakt toen de Fyra kwam. Je werd gedwongen er tegen een zeer hoog tarief mee te reizen en je kon nog niet eens de trein die je terug wilde nemen tenzij je bereid was de hoofdprijs te betalen. Ga maar met de Fyra, we schaffen de Benelux af. Mislukte corpsballen die eens zullen laten zien hoe het gewone volk behandeld kan worden. Minerva de NS uit, dan ziet men weer dat er mensen worden vervoerd.

De Thalys reed al een forse tijd en de Benelux zat toch altijd behoorlijk vol. Dan is toch schandalig dat je mensen dwingt een duurdere trein te nemen terwijl de bevolking toch gewoon duidelijk kiest voor de Benelux?

Ik scheef al dat de Benelux goed is voor het contact tussen de twee landen. Met de Fyra werd het reizen met België zeer onaantrekkelijk. Die trein als een speciale onderneming exploiteren tegen idiote tarieven en de Benelux stiekem opheffen zodat iedereen er wel mee moet, was een gotspe. Wat was ik blij dat die Fyra letterlijk uit elkaar rammelde. Twee hoogbeschaafde landen waar je tussen Roosendaal en Antwerpen maar een 19e eeuws stoptreintje moet nemen die er drie kwartier over doet, arroganter kan het toch niet.
De hogesnelheidstrein had tegen de Beneluxtarieven moeten rijden, eventueel met een snelheidstoeslag als bij de ICD, zonder die walgelijke treinbinding. Dan maak je de trein maar langer of laat hem frequenter rijden, de infrastructuur van de HSL hebben we met ons belastinggeld echt al heel duur betaald. De overheid zou die concessies niet moeten incasseren, waardoor de burger twee keer zijn geld kwijt is.
Reputatie 3
Badge
Wie weet zat ik er wel, lol. Er is in België een regeling dat vrij veel ambtenaren en met name die van Europa eerste klas mogen reizen.

Ik mocht ook eerste klas reizen, maar deed het niet omdat het er altijd vol was, zeker in de vroege treinen. De tweede klas bood altijd rust en ruimte en liep pas in Antwerpen vol, als de Belgische forenzen instapten.
Reputatie 7
Badge +4
Je hebt nu een extra stop in Berchem, Brussel Luchthaven en Brussel-Noord. Dat laatste kan erg handig zijn bij vele overstappen. Al met al is de reistijd langer maar je kunt nu ook zonder Diabolo-toeslag naar het vliegveld, dat was heen en terug toch weer twaalf euro die je nu niet kwijt bent. De Beneluxtrein mag nooit vervangen worden. Toen de Fyra kwam werd het reizen naar België in een klap onaantrekkelijk met die uitbuittrein met treinbinding en loterijtarieven, los van de rondvliegende onderdelen.

De Thalys bestond, de Benelux zat vol. Er is dus behoefte aan een wat goedkopere trein. Ik vind het nog steeds een schande dat deze trein toen is afgeschaft en vervangen door de Fyra terwijl iedereen die dat wilde al snel en duur met de Thalys kon. De Fyra had een snelheidsvoordeel maar je had treinbinding en hoge tarieven. Daarnaast waren de gewone Nederlandse en Belgische kaartjes niet geldig. Uitbuitersvoorwaarden die je wel moest accepteren omdat de Benelux niet meer reed, ondanks de grote vraag.

Het was op een smerige wijze mensen dwingen veel te betalen. Verbindingen moeten de contacten tussen volkeren verbeteren, niet in de praktijk lastig maken.
Reputatie 6
Badge +2
je kunt nu ook zonder Diabolo-toeslag naar het vliegveld, dat was heen en terug toch weer twaalf euro die je nu niet kwijt bent.
Ik heb de indruk dat je er alleen langs mag rijden zonder toeslag. Van Nederland naar de luchthaven is duurder dan naar Brussel-Noord.

Zie ook https://forum.ns.nl/acties-uitjes-10/belgisch-treinkaartje-treinkaartje-roosendaal-essen-8628/index1.html#post53835 en verder. Daarbij komt ook het Christmas Deal als uitzondering aan de orde.

Ik vraag me trouwens af op je zonder toeslag helemaal niet uit mag stappen of dat je tot een bepaalde grens mag (zoals de toegang van het perron naar de luchthaven zelf).
Reputatie 1
Persoonlijk ben ik erg blij met de stop op Brussel Noord aangezien dit het station is voor overstappen naar het oosten van Brussel, waaronder Bruxelles Luxembourg (waar nabij een hoop belangrijke kantoorgebouwen zijn). Daarnaast is er als onderdeel van de belgische veranderingen rondom de luchthaven veel betere verbindingen in de omgeving van de luchthaven en noord.
Maar ja, ik zal wel de bicky burger bij het overstappen in de kathedraal missen nu ik af en toe de rechtstreeks trein tussen Brussel Noord en Roosendaal kan pakken.

De luchthaven is nu een beter overstap station sinds de nieuwe dienstregeling. Je mag en kan hier gewoon overstappen(voorheentijdens het weekend was het zelfs het snelst om de L-trein Roosendaal-Antwerpen-Luchthaven te pakken en dan over te stappen op de IC naar Brussel), je bent enkel het toeslag verschuldigd als je de luchthaven als begin- of eindstation hebt. Let wel op, veel mensen hadden door dat je met een kaartje naar bv Zaventem goedkoper uit bent dan een kaartje naar de luchthaven. De NMBS/SNCB heeft daarom regelmatig ticketcontroles bij de uitgang van de luchthaven, zeker de laatste weken.
De toeslag is inbegrepen in een de meeste kaarten, waaronder als je uit de NMBS/SNCB ticketautomaat (of bij de belgische treinbegeleider in de trein) een ticket koopt naar de luchthaven, maar anders is deze altijd zonder opslag bij de kopen op het station. Voorheen, ik geloof dat dit verandert is, moest je na aankoop van een kaartje in Nederland bij de NS kaartautomaat de toeslag nog bijkopen in Belgie. Ook Thalys (en Eurostar) reizigers met een EBS ticket moeten de toeslag los bijkopen. Er zijn ook uitzonderingen voor de toeslag, waaronder invalide-begeleiders of als je in bezit bent van een abonnement naar de luchthaven, die deze niet hoeven te betalen. Tot slot, bij de meeste actiekaartjes van de NMBS/SNCB hoeft er geen toeslag betaald worden en wordt deze ook niet doorberekend in de prijs, zoals de B-trips, summerdeal, christmasdeal en strandticket.
Reputatie 6
Badge +2
Bij de Rail Pass staat wel "Voor reizen van en naar Brussel-Nationaal-Luchthaven is de Diabolotoeslag niet inbegrepen in de totale prijs. Je moet dus een extra diabolotoeslag aankopen per afgelegde rit van/naar Brussel-Nationaal-Luchthaven." Maar als je bijvoorbeeld een rit Essen - Zaventem invult mag je op Brussel-Nationaal-Luchthaven overstappen.

veel mensen hadden door dat je met een kaartje naar bv Zaventem goedkoper uit bent dan een kaartje naar de luchthaven. De NMBS/SNCB heeft daarom regelmatig ticketcontroles bij de uitgang van de luchthaven
Je bedoelt waarschijnlijk de uitgang van het station naar de luchthaven (of naar buiten). Hopelijk is dan wel duidelijk tot waar je mag komen als je bij het overstappen wat rondkijkt.
Reputatie 1
Bij de Rail Pass staat wel "Voor reizen van en naar Brussel-Nationaal-Luchthaven is de Diabolotoeslag niet inbegrepen in de totale prijs. Je moet dus een extra diabolotoeslag aankopen per afgelegde rit van/naar Brussel-Nationaal-Luchthaven." Maar als je bijvoorbeeld een rit Essen - Zaventem invult mag je op Brussel-Nationaal-Luchthaven overstappen.

veel mensen hadden door dat je met een kaartje naar bv Zaventem goedkoper uit bent dan een kaartje naar de luchthaven. De NMBS/SNCB heeft daarom regelmatig ticketcontroles bij de uitgang van de luchthaven
Je bedoelt waarschijnlijk de uitgang van het station naar de luchthaven (of naar buiten). Hopelijk is dan wel duidelijk tot waar je mag komen als je bij het overstappen wat rondkijkt.
luchthaven verlaten als in station nationaal-luchthaven dus. Controles staan vaak in de hal/gang boven de perrons, maar ik heb ze ook een keer bij de bushalte zien controleren en flyeren.

Je mag bij alle ritten waarbij overstappen op Nationaal-Luchthaven de snelste reis of kortste reistraject van begin- naar eindpunt is, overstappen op Nationaal-Luchthaven. Je betaald de toeslag enkel voor het beginnen of eindigen van de reis op Nationaal-Luchthaven. De toeslag is er namelijk om de nieuwe tunnel tussen luchthaven en Mechelen en de daarvoor nodigde aanpassingen bij de snelweg te bekostigen, en via deze toeslag worden enkel de gebruikmakers van het station als begin of eindpunt hiervoor financieel 'verantwoordelijk' gehouden.

Reageer