Haal informatie over niet beschikbare plaatsen voor fietsen in de trein uit het systeem. | NS Community
beantwoord

Haal informatie over niet beschikbare plaatsen voor fietsen in de trein uit het systeem.


Op maandag 23 mei keek ik op de website van de NS om er achter te komen of mijn fiets mee kon in de trein van het traject Hoogeveen naar Groningen .De Ns wil graag dat je je aanmeldt dus dat deed ik . Toen bleek dat de fiets niet aan te melden was . Dan denk je dat je fiets dus niet mee kan. Dat is heel verwarrend. Haal deze optie uit het systeem om dit voorkomen. Ik heb gebeld en de medewerkster zei dat het wel kon. 
Vervolgens sta ik op het station bij de automaat om een fietskaartje te kopen , blijkt dat er €1,00 meer afgeschreven wordt als je een fietskaartje van €7,50 koopt. Waardeloos ! De Ns maakt het mee nemen van de fiets in de trein zo extra moeilijk en te duur. Bovendien wordt niet goed gecommuniceerd dat de kosten bij het kopen van een fietskaartje bij de automaat €1,00 duurder wordt. Hoe dient de fietskaart wel snel gekocht te worden ?

 

icon

Beste antwoord door Momo 25 May 2022, 18:22

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Aanmelden van fietsen kan niet meer, je kunt alleen jezelf als reiziger aanmelden, alleen vertikt NS het om bij dat aanmeldveld het gedeelte over fietsen weg te halen, ondanks diverse meldingen en klachten erover.

Je kunt nog wel bij een automaat een fietskaartje kopen zonder die euro extra, maar dan moet je de fietskaart op de OV-chipkaart laden ipv een eenmalige chipkaart. Alleen kan dat laden niet wanneer op die kaart NS Flex staat, dat lukt alleen met een kaart met Reizen op Saldo. Ook kun je een e-ticket kopen.

Het wordt er allemaal niet makkelijker of duidelijker op helaas. 

Reputatie 7
Badge +1

Welkom op dit forum

 

Is hier al flink wat keren gemeld en evenveel keren heeft NS dit volstrekt genegeerd. Kaartjes voor € 7,50 zijn via de app te koop (daar heb je dus een smartphone voor nodig.) of via een e-ticket (met dank aan Momo hierboven).

Reputatie 7
Badge +3

Kaartjes voor € 7,50 zijn uitsluitend via de app te koop. (daar heb je dus een smartphone voor nodig.)

Heb je niet per se een smartphone voor nodig, e-ticket kun je ook via de website bestellen en uitprinten. 

Reputatie 7
Badge +1

@Momo : ik had het al een beetje aangepast, ik zal het woord uitsluitend nog even weghalen.

Reputatie 7
Badge +3

Ah, die aanpassing had ik nog niet gezien.

Manieren waarop je een fietskaartje kan kopen zijn dan:

  • Bij de kaartautomaat, een eenmalige chipkaartje met €1 toeslag
  • Bij de kaartautomaat, laden op de OV-chipkaart, kan niet bij NS Flex
  • Mobiel ticket via de app
  • E-ticket via de website, die je kan laden in de app, downloaden als PDF of uitprinten.

Ik heb deze vraag eerder voorbij zien komen en heb sinds 9 mei niks meer vernomen. Ik ga er weer achteraan. Ik snap dat dit verwarrend is.

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb deze vraag eerder voorbij zien komen en heb sinds 9 mei niks meer vernomen. Ik ga er weer achteraan. Ik snap dat dit verwarrend is.

 

Misschien kan je ook nog even vragen hoe het staat met het oplossen van het probleem in Gorinchem. Zijn jullie pas 3 jaar mee bezig. 

 

Je had het overigens ook al op 25 april aangegeven.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

En via een Twitter dakje was het ook doorgezet.

Maar er wordt zoals wel vaker het geval is, verderop in de organisatie geen bal mee gedaan. 

Via tweets gaat deze feedback meestal via een andere weg (ook effectief, maar duurt iets langer). Ik zoek even wat directere lijntjes.

Reputatie 7
Badge +3

Hopelijk heeft dat effect. Zojuist weer iemand die tegen dit aanliep en bang was dat de fiets niet mee kon. En ik denk dat er de komende tijd wel meer meldingen/klachten over zullen komen aangezien mensen in de zomer en de aanloop daartoe vaker een fiets mee zullen nemen. 

Ik eis het (fluisterde ze). Naast hier zie ik ze elders ook verschijnen. Het is zo verwarrend! Al helemaal als je niet zo bekend bent met treinreizen.

Volgens mij… is het verdwenen.

Reputatie 7
Badge +3

Inderdaad, zag dat een paar dagen geleden ook opeens.  Wel zo handig als straks in juli en augustus een fiets de hele dag mee mag en ook meer reizigers een fiets mee gaan nemen. 

Reputatie 7
Badge +3

@Laura NS 

Dat veld schijnt nog wel in de app te staan. Daar is het dan nog niet weggehaald. 

 

Dat klopt! Ik begreep dat dit door andere prioriteiten even is laten liggen, maar ze gingen er snel wat tijd voor vrij maken. Hopelijk is het daar ook gauw oplost.

Reageer