"Had ie maar harder moeten drukken."

• 5 juni 2020
  • 8 reacties
  • 674 Bekeken

Zojuist een zeer matige ervaring in de trein genoten. Ik heb het voor mezelf opgeschreven en heb besloten dat ik dat deze ervaring graag wil delen.

Trein van 00:16 uit Nunspeet. Op het moment dat ik instap zie ik één deur verderop een jongen (zwart, dreadlocks, gok ergens tussen de 25 – 30 jaar, er komt een wietlucht van hem af en hij ziet eruit alsof hij van z’n jointje heeft genoten, vriendelijke ogen.) die uit wil stappen. De deur gaat niet open. Ik zie dat het lampje op de deur ook niet brandt. Normaal gesproken is dat wel het geval. De conducteur is op dit station niet naar buiten gekomen. Ik loop terug naar de deur waar ik uit kwam in de hoop dat ik die nog kan open houden voor de jongen. Hij loopt achter me aan. De deur gaat helaas al dicht. De jongen drukt tevergeefs nog op het knopje maar de trein rijdt al weg. De jongen loopt naar achteren op zoek naar de conducteur. Ik zoek een plekje. Ik hoor achterin de trein de jongen en de conducteur hevig discussiëren. Ik hoor niet wat er gezegd wordt. Na enige tijd komt de jongen weer terug lopen mijn kant op zonder de conducteur. Ik vraag hem wat hij nu gaat doen. Hij antwoordt dat hij op station ’t Harde moet overstappen op de trein terug naar Nunspeet. Ik zeg hem dat er volgens mij geen trein meer rijdt en check dat voor de zekerheid op mijn telefoon. Er rijdt geen trein meer. De jongen gaat terug richting de conducteur terwijl we station ’t Harde naderen. Terwijl de trein tot stilstand komt op station ’t Harde komt de jongen met de conducteur terug naar de deur die zojuist niet open ging. De jongen is duidelijk aangeslagen door het hele gebeuren. “Wat moet ik nu dan? Moet ik nu naar huis lopen? Ik moet om 700 uur weer werken.” Zegt hij. Het perron waar uitgestapt moet worden op ’t Harde bevindt zich aan de andere kant van de trein als waar ik op Nunspeet ben ingestapt en dus ook waar de deur zit die niet open ging. “Nu kunt u ook niet controleren of de deur het niet doet.” Zegt de jongen. “Nee, er zit ook geen sticker op of zoiets.” Zegt de conducteur. Ik ben inmiddels opgestaan en vraag de conducteur of hij niet iets kan doen. “Wat dan?” Vraagt de conducteur. “Ik kan niets.” Ik vraag hem: “In zo’n situatie kan de NS toch een taxi regelen?” “Waar vandaan dan?” Vraagt de conducteur. “Zwolle.” Zeg ik. “Nee dat kan niet.” Is zijn antwoord terwijl hij buiten even om zich heen kijkt. De moeite waard om erbij te vermelden dat de jongen inmiddels op het perron staat in de stromende regen. De blik in zijn ogen maakt me verdrietig. De conducteur is vastbesloten, pakt zijn sleutel en steekt deze zonder de jongen nog eens aan te kijken in de deur. De trein rijdt weg. Ik zie vanuit de trein de jongen verslagen achter blijven op het perron. Ik vraag de conducteur of hij dit nou de juiste manier van handelen vind. Hij kijkt me niet aan en loopt terug naar de cockpit van de trein achterin. Nogmaals vraag ik hem of dit de manier is waarop hij te werk gaat. “Ja.” Terwijl hij doorloopt en niet achterom kijkt. “Had hij maar wat harder moeten drukken.” Ik zeg hem dat ik dat een schofterige opmerking vind. Blijkbaar is dat een woord dat hem triggerd. Hij komt intimiderend op me af lopen, trekt zijn mondkapje omlaag en vraagt: “Wie ben jij?” “Wie ben ik?” vraag ik hem. “Ja, wie ben jij? Is dit iets tussen mij en hem of tussen mij en jou?” Ik zeg hem dat ik vind dat ik me in deze situatie in het ‘openbaar vervoer’ best mag mengen. Hij antwoordt hier niet op en loopt verder naar zijn hok en doet de deur dicht. Ik ga zitten en zoek op mijn telefoon hoe ver het lopen is van ’t Harde naar Nunspeet. 11 kilometer. Ik bedenk me wat ik moet doen en wat ik had moeten doen. Had ik de trein niet moeten laten vertrekken vanaf ’t Harde? Zonder escalatie had ik dit waarschijnlijk niet voor elkaar gekregen. Had ik de politie moeten bellen? Wellicht wat overdreven. Had ik de jongen zijn telefoonnummer moeten vragen? Ja dat had ik best kunnen doen. Maar had ik dan nog iets voor hem kunnen doen? Waarschijnlijk niet. Nú in ieder gevál niet meer. Terwijl we station Zwolle naderen bedenk ik me dat ik de conducteur nog eens aanspreek in Zwolle en dat ik mijn spraakrecorder aanzet om dit gesprek op te nemen. Het spraakbericht spreekt voor zich. De conducteur toont geen berouw. Ik vraag hem opnieuw of hij vindt dat hij juist heeft gehandeld. Dat hij niet twee minuten de tijd heeft genomen om op z'n minst wat empathie jegens de jongen te tonen. Hij vindt daar niet zoveel van. “Ik weet niet of je het weet maar die man die was zo stoned als wat.” Zegt hij. “Wat maakt dat uit?” Vraag ik. “Dan ga je op verkeerde knoppen drukken.” Dat ik hem nog eens zeg dat ik duidelijk gezien heb dat de deur niet functioneerde brengt hem niet op andere gedachten. De conducteur heeft zijn standpunt ingenomen en wijkt daar niet van af. Als ik hem zeg dat ik het pijnlijk vind dat er mensen als hij op de wereld rondlopen draait hij zich weer om en loopt hij opnieuw dreigend op me af. Cynisch zegt hij: “Wat een lul hé?” “Ontzettend ja, en ik hoop dat u dat zelf ook nog gaat inzien.” Zeg ik terwijl ik gefrustreerd met mijn vinger tegen mijn slaap aantik. “Heb je pijn aan je hoofd ofzo?” Vraagt hij. Om af te sluiten zegt hij: “Ik weet van mezelf dat ik een lul ben maar jij weet het waarschijnlijk nog niet van jou.” “Gadverdamme” Kan ik alleen uitbrengen. “Blegh!” antwoord hij wederom cynisch. Ik begrijp dat ik hier niet mee verder kom en ga naar huis. Terwijl ik dit zit te schrijven staat er 1:20 uur op de klok. Om 00:22 kwamen we aan op ’t Harde. De jongen is sowieso nog dik een uur onderweg naar huis en het is nog niet gestopt met regenen.

8 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Wat een verhaal.

Ik hoop dat je zoiets niet nog een keer tegenkomt, maar ieder station heeft een informatiepaal waarbij met een druk op een knop contact opgenomen kan worden met NS. Ik hoop dat hij deze paal gevonden heeft. Dit was geen klantvriendelijk optreden.

Reputatie 5

@Freddy Vliegtuig U kunt hierover een klacht indienen bij NS.

Reputatie 6

@Freddy Vliegtuig mag ik dit op twitter delen? Er zullen vast personen en organisaties zijn die erg ingenomen zullen zijn met dit zoveelste voorbeeld van klantgerichtheid van het NS-personeel. 

Welkom bij de NS Community Freddy Vliegtuig.

Zo...wat een verhaal. Ik was er niet bij maar ik kan me bijna niet voorstellen dat er op deze manier is omgegaan met de jongeman. 
Lijkt me heel naar voor hem om daar in de regen te staan zonder idee hoe hij thuis zou moeten komen. En voor jou om hem daar zo te zien. 

Wat eerder al is genoemd, je kunt hierover een klacht indienen. Als je dat wilt, kan je mij een privébericht sturen? Dat doe je door hier te klikken.

Ik ontvang dan graag een omschrijving van de betreffende conducteur (denk hierbij o.a. aan postuur, bril, haarkleur).

Reputatie 3

Of we hier te maken hebben met een waargebeurd verhaal óf met een trol dan wel iemand met een levendige fantasie, weten we als @Rizana NS en consorten een bericht hebben ontvangen. Het tweede lijkt me van toepassing, omdat er - naar mijn weten - echt geen conducteurs zijn die zo werken.

Ja, wellicht begin zero’s of jaren ‘90.

Reputatie 4

Of we hier te maken hebben met een waargebeurd verhaal óf met een trol dan wel iemand met een levendige fantasie, weten we als @Rizana NS en consorten een bericht hebben ontvangen. Het tweede lijkt me van toepassing, omdat er - naar mijn weten - echt geen conducteurs zijn die zo werken.

Hoe weet jij dat er geen conducteurs zijn die zo werken? Of ben jij juist een trol? Het tweede lijkt mij van toepassing.

Of we hier te maken hebben met een waargebeurd verhaal óf met een trol dan wel iemand met een levendige fantasie, weten we als @Rizana NS en consorten een bericht hebben ontvangen. Het tweede lijkt me van toepassing, omdat er - naar mijn weten - echt geen conducteurs zijn die zo werken.

Jouw opmerking doet mij denken aan een ander topic waarin 2 reizigers uit de trein werden gezet na een bezoek aan het ziekenhuis, omdat hun reis niet noodzakelijk zou zijn. In dat topic werden deze reizigers al snel beticht van zwart rijden, maar uiteindelijk kon een NS medewerker bevestigen dat deze reizigers toch echt onterecht de trein waren uitgezet. Assumption is the mother of all fuckups ...

Ik heb nog geen bericht ontvangen van Freddy Vliegtuig. Mocht je alsnog hulp hebben, dan kan je me alsnog een bericht sturen. Voor nu laat ik het hierbij.

Reageer