Handhaven stiltezones in de trein

Reputatie 7
Badge +3
Voor de geïnteresseerden. In de Volkskrant van vandaag, 27 april 2016, staat een groot artikel over de stiltezones in de treinen van NS. Conclusie blijkt te zijn dat 90% van de mensen best weet dat ze zich in een stitlezone bevinden, maar zich gewoon niet houdt aan het uitdrukkelijke verzoek om stil te zijn. In de tweede klas schijnt het nog veel slechter te gaan dan in de eerste. Hier een link naar het artikel op de website. Het zit achter de betaalmuur, dus ik ga niet knippen en plakken. Abonnees kunnen het natuurlijk zonder problemen lezen.
http://www.volkskrant.nl/archief/altijd-herrie-om-de-stiltecoupe~a4290124/

Uit het artikel heb ik overigens geleerd dat NS de stiltecoupés officieel stiltezones noemt. Niet zo vreemd, want bij NS zijn jaren geleden de coupés verdwenen. Verder schijnt er de mogelijkheid te zijn om bij overtreding van de regel om stil te zijn in de stiltezone er een boete kan worden uitgedeeld. Maar dat schijnt in de praktijk niet te gebeuren en de indruk bestaat dat het treinpersoneel zich nogal afzijdig houdt in discussies over herrie in de stiltezone. Dat betekent helaas dat brutalen weer eens de halve wereld hebben. Een paar kletsende keuzedagreizigers durven we wel aan te spreken maar een groepje schreeuwende sportschooljongens wordt natuurlijk een ander verhaal.

10 reacties

Reputatie 4
Badge
Op site van rover staat een column over de siltezone:
https://rover.nl/actueel/blog/1041-reizigerscolumn-sssssssst

Vandaag staat in het AD een inzonden brief met als titel "In de stiltecoupé blijf ik gewoon doorpraten".

Blijkbaar vinden veel mensen het toch heel lastig of niet te begrijpen dat het siltezone niet de bedoeling is om te praten.

Ik kan wel begrijpen dat de NS niet doorgaat met de proef de siltezone duidelijker aan te geven. Toch zijn er nog wel een aantal kanttekeningen bij het beleid van de NS te maken:
- De huidige symbolen (telefoon met rode streep en mens met wijsvinger voor mond) ontbreken soms en zouden ook duidelijker op de deuren en de glazen scheidingswanden moeten staan.
- In ICM is te veel stiltezone, het is daar nog te begrijpen dat mensen moeite hebben om een niet stiltezone te vinden.
- Het introduceren van 3 zones in DDZ is echt onbegrijpelijk en introduceert veel onduidelijkheid.
- Bij VIRM zijn de stikkers al behoorlijk versleten en zouden een keer vervangen moeten worden. Bovendien zijn ze in het donker erg lastig te zien.
- De ICR (IC direct) treinen hebben na de laatste renovatie geen stiltezone meer.
Reputatie 7
Badge +3
Mijn ervaring in Engeland met de Quiet Zone is veel beter. Daar zit het rijtuig aan het einde of begin van de trein. Het is daar sowieso veel minder druk omdat daar minder mensen door de trein lopen. Bovendien kun je in Engeland een boete krijgen als je je kop niet houdt in de stiltezone.

Edit: ik lees op verschillende sites dat sommige Britse vervoerders de Quiet Zones weer afschaffen omdat er te veel gezeur over is in de treinen.

NS zou eens duidelijker moeten maken dat het echt verboden is om te praten, bellen of ander lawaai te maken in de stiltezones en de conducteurs duidelijker moeten instrueren om in te grijpen en desnoods boetes uit te delen.
Volgens treinreiziger.nl is het percentage mensen onwetend in een gewone stiltecoupé zit 8% en is dat percentage in de coupés met aanduidingen op de hoofdsteunen gedaald naar 2-3%. Conclusie van NS: "Maar het verschil met de huidige situatie is zo klein dat we er toch voor hebben gekozen om de proefopstellingen weer te verwijderen,'' Het aantal mensen dat de stiltecoupé niet herkent was met ongeveer 70% gedaald. Dat lijkt me toch een flinke verbetering.
Reputatie 4
Conclusie blijkt te zijn dat 90% van de mensen best weet dat ze zich in een stitlezone bevinden, maar zich gewoon niet houdt aan het uitdrukkelijke verzoek om stil te zijn.
Hoe komen ze bij deze conclusie? Praat 90% van de mensen die weet in de stilte zone te zitten, of weet 90% van de pratenden dat ze in een stiltezone zitten? Nogal een groot verschil en ik vraag mij af hoe dat dan onderzocht wordt.

Laatst was er een onderzoeksteam in de trein die elke reiziger ging interviewen, dat was irritant... Eerst werden er enquetes uitgedeeld, waarbij uitgebreide instructies gegeven werden, daarna werd elke reiziger gevraagd of ze op de hoogte waren dat er schoonmakers met de trein mee reizen, waarna daar weer hele discussies over kwamen van mensen die de politie hadden gebeld omdat ze donkere mannen met plastic tassen door de trein hadden zien lopen. Niet te geloven. Van mij mogen stilte zones afgeschaft worden, maar in die situatie had ik er graag in een gezeten. Lijkt mij niet dat dit soort enquetes in de stiltezone toegestaan zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Het lijkt me simpel: of NS gaat nu eindelijk eens handhaven of NS schaft de stiltezones af.
Reputatie 7
Badge +3
Het probleem met de stiltezones is dat bij de invoering niet goed is nagedacht over de handhaving. Ze zijn bij NS een behoorlijk naïef geweest door te denken dat zonder handhaving door het treinpersoneel iedereen zich wel aan de regels zou houden. En nu is de drempel om te gaan handhaven erg hoog geworden.

Het zou al helpen wanneer het treinpersoneel de instructie krijgt om op te treden wanneer geklaagd wordt over lawaai in de stiltezones. En het treinpersoneel moet natuurlijk het goede voorbeeld geven door nooit zelf in een stitlezone te gaan zitten ouwehoeren.

Niemand rookt meer in de trein omdat daar boetes voor worden uitgedeeld. Tijd om het lawaaimaken in de stitezones ook aan te pakken. En als NS daar de mogelijkheden niet voor heeft, dan de stiltezones maar weer afschaffen. Je moet als bedrijf immers niet beloven wat je niet kunt waarmaken.
Het probleem met de stiltezones is dat bij de invoering niet goed is nagedacht over de handhaving. Ze zijn bij NS een behoorlijk naïef geweest door te denken dat zonder handhaving door het treinpersoneel iedereen zich wel aan de regels zou houden. En nu is de drempel om te gaan handhaven erg hoog geworden.

Het zou al helpen wanneer het treinpersoneel de instructie krijgt om op te treden wanneer geklaagd wordt over lawaai in de stiltezones. En het treinpersoneel moet natuurlijk het goede voorbeeld geven door nooit zelf in een stitlezone te gaan zitten ouwehoeren.

Als je de nieuwsberichten hierover mag geloven, denken ze op het hoofdkantoor van NS dat conducteurs zich al bezighouden met het handhaven van de stiltezone. NS woordvoorder Erik Kroeze via treinreiziger.nl: "Conducteurs spreken reizigers ook op hun gedrag aan."
Reputatie 7
Badge +3
Is dat hetzelfde hoofdkantoor waar ze bedacht hebben dat het hebben van poortjes van meerdere vervoerders op eenzelfde station een fantastisch handige oplossing voor reizigers is?
Of is het hetzelfde hoofdkantoor waar ze te besodemieterd zijn om alle Belgische stations op te nemen in de database voor actiekaartjes die naar ieder station in België geldig zijn?
Reputatie 4
Niemand rookt meer in de trein omdat daar boetes voor worden uitgedeeld.
Dat klopt niet helemaal, bijna niemand. Een keer werd er zoveel overlast veroorzaakt door een rokende groep mensen in de trein dat ik het via Twitter gemeld heb, de reactie van de NS: spreek de luidruchtige dronken overlast veroorzakende jongeren zelf aan dat ze niet mogen roken, de NS gaat geen actie op de melding ondernemen.
Reputatie 7
Badge +3
@niek2
Tja. Als er al niet wordt opgetreden tegen rokers en andere lieden die overlast veroorzaken, zie ik het somber in met de handhaving van de regels in de Stiltezones.
Zo bezien mag NS de handen dichtknijpen dat de Nederlanders zich zo goed houden aan het rookverbod.

Reageer