beantwoord

Hard openslaande glazen deuren in nieuwe intercity dubbeldekkers


Reputatie 1
Is er iets te doen aan de enorm hard openslaande glazen deuren in de nieuwe intercity dubbeldekker treinen?

Ik reis veel met deze nieuwe treinen en ervaar nogal wat ongemak. Een van die ongemakken is dat de glazen deuren in de coupe bij de minste of geringste zijdelingse beweging van de trein op het spoor openslaan naar binnen toe in de coupe en hard tegen de deurstop op de vloer knallen. Ik ben al een paar keer geraakt en vrees dat zo een deur eerdaags kapot klapt, zo hard gaat het soms.
Dit probleem is ook bekend bij de conducteur die ik zojuist sprak.
icon

Beste antwoord door Herman NS 22 juli 2014, 08:48

Hallo Vroom,

Vervelend dat je dit met enige regelmaat tegenkomt. Fijn dat je hiervoor het NS Serviceforum hebt weten te vinden.

We vinden het belangrijk dat je met een veilig gevoel in de trein zit. Uiteraard zijn de treinen uitgebreid getest, maar het is wel belangrijk dat je comfortabel kunt reizen. Je klacht over de openslaande deuren heb ik om die reden geregistreerd en doorgegeven aan de verantwoordelijke afdeling.

Vriendelijke groet,
Herman NS
Bekijk origineel

55 reacties

Reputatie 5
De treinen van NS zijn uitgebreid getest alvorens ze zijn toegelaten en voldoen derhalve aan alle veiligheidsnormen.
Het zal dus niet gebeuren dat een deur kapot klapt. Net zoals het niet zal gebeuren dat er iemand met zijn hand, arm of voet tussenkomt als zo'n deur hard openklapt. Immers in de treinen van NS is de veiligheid volledig gegarandeerd.
Waarom zou dat niet kunnen ?? De airco's worden ook uitgebreid getest en voldoen aan alle normen, desondanks hebben er flink wat het begeven het afgelopen weekend. Met flink wat wateroverlast toch gevolg.
Reputatie 5
Maar was door die wateroverlast dan de veiligheid niet meer gegarandeerd?
Er wordt in het oorspronkelijke topic namelijk gesuggereerd dat er sprake zou zijn van een safety issue.
Reputatie 1
Dit is nou typisch zo'n ontwijk antwoord waar niemand op zit te wachten.

De opslaande deuren zijn een feit, dat er een gevaar setting ontstaat valt volgens mij ook niet te ontkennen.
De deuren mogen dan getest zijn op technische veiligheidsaspecten, dat neemt niet weg dat ze hard openslaan en een reiziger kunnen raken.

Als ik in de achterste stoel ga zitten in de coupe, deze zijn geplaatst in een hoekje achter de glazen deur, dan is er zo goed als geen ruimte voor de reiziger die op de buitenste stoel zit om niet geraakt te worden door de deur als die openslaat.

Maar los van al deze argumenten gaat het vooral om het reizigerscomfort. Ik kan je verzekeren dat het een heel onplezierige ervaring is als er een glazen deur met een rotvaart op je afkomt als je rustig in je stoel zit.

Dus probeer het ook eens te benaderen vanuit de positie van de reiziger en bedenk dan of er ook iets aan gedaan kan worden. Dat is tenminste iets dat de conducteur wel bereid was te doen.

Het gaat net zo lang goed, tot het fout gaat!
Reputatie 5
Als je als reiziger hier van op de hoogte bent ga je toch gewoon niet bij die deur zitten?
Reputatie 1
Ik weet niet of jij veel reist met de trein in de spits, maar dan is een zitplaats vaak een luxe en geen keuze.

Jouw antwoord getuigt ook niet echt van het zoeken naar een oplossing maar meer naar het ontwijken van het feitelijke probleem.
Reputatie 5
Er is ook geen probleem, want in de treinen van NS is de veiligheid gegarandeerd.
Er is ook geen probleem, want in de treinen van NS is de veiligheid gegarandeerd.

Je vervalt in herhaling.
Dat deurkrukken spontaan afbreken waardoor de veiligheidsdoorloop van de machinist geblokkeerd is en/of een passagier in die doorloop opgesloten zit, is natuurlijk ook geen probleem, omdat de veiligheid is gegarandeerd.

En dat er in 2013 in 170 gevallen sprake was van een STS passage is uiteraard ook geen probleem, want ook in dat geval is de veiligheid gegarandeerd.
Hallo Vroom,

Vervelend dat je dit met enige regelmaat tegenkomt. Fijn dat je hiervoor het NS Serviceforum hebt weten te vinden.

We vinden het belangrijk dat je met een veilig gevoel in de trein zit. Uiteraard zijn de treinen uitgebreid getest, maar het is wel belangrijk dat je comfortabel kunt reizen. Je klacht over de openslaande deuren heb ik om die reden geregistreerd en doorgegeven aan de verantwoordelijke afdeling.

Vriendelijke groet,
Herman NS
Er is ook geen probleem, want in de treinen van NS is de veiligheid gegarandeerd.
En als er een kind daar loopt, of een huisdier er zit? Of iemand opzij bukt om iets te pakken? Veiligheid is nooit gegarandeerd. Goed van de NS dat ze dit registreren.
Dit probleem is zeker vele malen erger bij DDZ dan bij VIRM, daar gaan de deuren ook wel eens open, maar komen naar mijn weten niet tegen de vloerstopper aan, calamiteiten natuurlijk even uitgesloten. Het was mij ook al wel opgevallen, maar niet zo erg als ik hier lees.
What a bizarre set of answers on here. It's now 4 years later and the problem has not been addressed. The doors in these trains are a hazard, and risk causing severe injury. For those unfamiliar with the doors, these are positioned at approx 45 degrees to direction of travel. Each door has heavy door handles that weigh, I would estimate, 1kg each minimum. There are made of metal. When the train changes tracks the doors swing with considerable force and speed (about 1.5 seconds from fully open one direction to fully open in the other). Including the weight of the door, travelling at that speed can cause serious injury. I've twice been hit by the door handles as I moved to leave the train. They hurt and leave bruises that last. If a child was hit in the head ( perfect height), it would certainly knock them unconscious and probably cause serious concussion. Anyone sat in a seat next to the door who happened to be leaning to put something in the bin would also be knocked unconscious. It's scandalous that someone has made a very clear complaint about a health hazard and the NS has done nothing.
Zonder nou al te dramatisch te willen zijn over mogelijke verwondingen en gewonde kinderen, valt het mij ook op dat in veel dubbeldekkers de deuren naar de coupé's gedurende de hele reis open en dicht zwaaien (soms met hinderlijk geluid) en af en toe, als de trein wat meer remt of bij een station over wissels gaat, inderdaad wild open en dicht gaan uit zichzelf. Als je dan inderdaad dat zitje hebt dat "verstopt" is achter die deur, zie je dus steeds die deur naar je toe komen.
Overigens, wat ik me al langer afvroeg (en nou is het topic er toch)... inderdaad zitten op die glazen deuren zware "bronzen" handvatten van verschillend ontwerp. Daarbij is ook een ontwerp dat lijkt op een grote ronde asbak, met in de randen 3 of 4 inkepingen om sigaretten op te leggen. Misschien ooit bedoeld voor de toen nog bestaande rokerscoupé's, maar is het niet een beetje vreemd om in een trein waarin niet gerookt mag worden, een deurknop in de vorm van een asbak te monteren?
Reputatie 1
Pejeka
Heb jij ooit wat positiefs over de NS te melden? In oeder topic meld je wel iets wat negatief is. Het is erg vergezocht om in die deurknoppen een asbak te zien. Ik zelf zie het dan ook niet. Daarnaast als het hier al op lijkt, zal de NS dit niet met opzet hebben gedaan.
Pejeka
Heb jij ooit wat positiefs over de NS te melden? In oeder topic meld je wel iets wat negatief is. Het is erg vergezocht om in die deurknoppen een asbak te zien. Ik zelf zie het dan ook niet. Daarnaast als het hier al op lijkt, zal de NS dit niet met opzet hebben gedaan.

Die deuren slaan gewoon constant open en dicht tijdens de rit, daar is niks aan verzonnen.

En dat ontwerp van die deurknop vind ik niet zo relevant, vond het alleen apart dat die op een grote asbak lijkt terwijl er nergens in de trein gerookt mag worden.
Reputatie 7
Badge +2
Ach ja, als je zo gefixeerd bent op roken ga je overal een asbak in zien.
Thanks for your reply in this topic, @Scaff. When we address an issue with your colleagues that developed and designed the trains, these colleagues will once again see if there is any safety issue. It is clear to me that you are not satisfied with the fact that my colleague has simply forwarded this issue and did not inform you about further steps. Unfortunately, we do not get a response for these issues either. However, I will once again address this issue with the responsible colleagues and ask for a response. If I get one. I will let you know.
[img]http://itemsmagazine.com/media/uploads/images/NS_asbak.jpg[/img]

Sorry, het zal wel aan mij liggen, maar ziet dit eruit als een asbak of niet?
http://itemsmagazine.com/media/uploads/images/NS_asbak.jpg
JA, het is inderdaad de vorm van een asbak en zo hebben we ook nog een telefoonhoorn, noodknop, toetsenbord, spuitbus, patat bakje, luidspeaker, .......

Dat heb je als je kunstenaars aan het werk zet 😉
Pejeka
Heb jij ooit wat positiefs over de NS te melden? In oeder topic meld je wel iets wat negatief is. Het is erg vergezocht om in die deurknoppen een asbak te zien. Ik zelf zie het dan ook niet. Daarnaast als het hier al op lijkt, zal de NS dit niet met opzet hebben gedaan.


Zo vergezocht is het dus niet
Maar dit topic ging niet zozeer over vorm van de zware bronzen deurknoppen, als wel over het feit dat die glazen deuren tijdens de reis eindeloos open en dicht zwaaien door de bewegingen van de trein. Kan daar niks op gevonden worden?
Badge +3
Bij de DDZ (die al sinds 2013 rond rijden) heb je ook nog op de bovenverdieping die lichtbalk waar je als je langer dan ca. 1,80 bent toch zeker één keer je hoofd aan moet stoten bij het opstaan... Daarna weet je dat! 😛
Bij de DDZ (die al sinds 2013 rond rijden) heb je ook nog op de bovenverdieping die lichtbalk waar je als je langer dan ca. 1,80 bent toch zeker één keer je hoofd aan moet stoten bij het opstaan... Daarna weet je dat! :P
Hoe komt het dan dat ik in Duitse dubbeldekkers (en ik kom regelmatig in Duitsland en heb al gereisd in diverse modellen dubbeldekkers daar) dit probleem nooit heb?

Reageer