beantwoord

Hard openslaande glazen deuren in nieuwe intercity dubbeldekkers



Toon eerste bericht

55 reacties

Reputatie 5
Badge
JA, het is inderdaad de vorm van een asbak en zo hebben we ook nog een telefoonhoorn, noodknop, toetsenbord, spuitbus, patat bakje, luidspeaker, .......

Dat heb je als je kunstenaars aan het werk zet ;)

En dat zijn 'verboden voorwerpen' in de trein. Zoals de kunstenaar Onno Poiesz het heeft bedacht.
@Scaff I have received confirmation that the doors in the DDR trains will be changed on short notice. We will try to have all changes finished at the end of the first quarter of 2019. What the changes will be is not known to me right now but you can be sure that this has our attention.
@Scaff I have received confirmation that the doors in the DDR trains will be changed on short notice. We will try to have all changes finished at the end of the first quarter of 2019. What the changes will be is not known to me right now but you can be sure that this has our attention.
Maar deze post zegt dus niks. Het heeft onze aandacht en als het allemaal meezit zijn de deuren over een jaar aangepast. Nou, fijn.

Waarom niet om te beginnen zorgen voor deuren die gedurende de reis niet als projectielen heen en weer zwaaien?
Jouke geeft aan dat de deuren op korte termijn worden vervangen. Dat lijkt mij de oplossing voor het probleem van dit topic.
Jouke geeft aan dat de deuren op korte termijn worden vervangen. Dat lijkt mij de oplossing voor het probleem van dit topic.
Ik wacht vol spanning af, en ook wacht ik vol spanning af of het dan deuren zijn die gewoon dicht blijven als de trein rijdt, en niet als projectielen heen en weer zwaaien.
Ik verwacht zelf niet dat de deuren vervangen worden maar meer het scharnier systeem wat nu dus eigenlijk veel te soepel gaat. De deuren zelf mankeert niets dat is een glazen plaat met een 'speciale' deurknop er op.
Reputatie 5
Badge
Er staat in vermeld dat ze worden gewijzigd (change), en niet worden vervangen (replace).
Het had wel handiger geweest als de afdeling gewoon had aangegeven wat er wordt gewijzigd.

Gewoon wat betere communicatie.
Het had wel handiger geweest als de afdeling gewoon had aangegeven wat er wordt gewijzigd.

Gewoon wat betere communicatie.

Persoonlijk zie ik niet in wat dit voor de reiziger uitmaakt, voor de reiziger is het van belang dat het probleem van de te licht draaiende deuren wordt opgelost en hoe dat gedaan wordt zien we dan als het opgelost is. Het kan zomaar zijn dat de eerst bedachte oplossing niet afdoende werkt en dat er verder gekeken moet worden naar een andere oplossing.
Wat maakt het voor de afdeling uit ?

Misschien weet iemand hier op het forum wel of de gekozen wijziging zal helpen of niet.
@Pejeka Het probleem van klapperende glazen deuren is onder de aandacht bij de NS:

"Het is niet het enige dat Marjan Rintel (Directeur NS Reizigers) stoort in het rijtuig. De glazen deur van het rijtuig klappert heen en weer. Rintel doet hem een keer open en dicht. “Deze deur is niet perfect.” Ze blijft er gedurende de hele rit af en toe geïrriteerd naar kijken. Dit gaat ze bespreken met de manager die verantwoordelijk is voor dit type trein."

Bron: Trouw, 30 april 2018
https://www.trouw.nl/home/ns-directrice-marjan-rintel-schuift-wekelijks-aan-bij-de-machinisten-conducteurs-en-schoonmakers~a8897e39/
Ik verbaas me er altijd over dat zulke dingen niet aan het licht komen bij testen.

Misschien kan Marjan ook gelijk wat doen aan de rokers buiten de rookzone 😀
Maak een afspraak met de secretaresse van Marjan voor een werkbezoek op
haar ‘Buitenloopdag’ naar een rookzone, waar dit probleem speelt 😉
@Pejeka Het probleem van klapperende glazen deuren is onder de aandacht bij de NS:

"Het is niet het enige dat Marjan Rintel (Directeur NS Reizigers) stoort in het rijtuig. De glazen deur van het rijtuig klappert heen en weer. Rintel doet hem een keer open en dicht. “Deze deur is niet perfect.” Ze blijft er gedurende de hele rit af en toe geïrriteerd naar kijken. Dit gaat ze bespreken met de manager die verantwoordelijk is voor dit type trein."

Bron: Trouw, 30 april 2018
https://www.trouw.nl/home/ns-directrice-marjan-rintel-schuift-wekelijks-aan-bij-de-machinisten-conducteurs-en-schoonmakers~a8897e39/

Leuk artikel, maar voor mij iets té veel in de sfeer van die toffe directrice die van doorpakken houdt en zomaar af en toe zich onder het publiek mengt om vooral te tonen dat ze "betrokken" is. Zou interessanter zijn als er dan ook dingen genoemd zouden worden die geconstateerd worden, en die mevrouw de directrice zodra ze weer terug is op haar comfortabele kantoor met zithoek, ook gaat uitvoeren, per direct. Dat mis ik er een beetje in. Ze constateert, heel mooi, maar wat doet ze ermee concreet?
Niets, vorig jaar was er een artikel over de rookzones en hoeveel zijn er concreet aangepast door NS een jaar later ?

Deuren die te hard dichtklappen moeten al eerder verholpen worden, tijdens het testen.
Badge +3
Ging dit over roken? Dan steek ik nog een sigaartje op.

Maar back on topic.. https://twitter.com/frankkieeee/status/1040342791229001730

@NS_online de deurtjes in de dubbeldekkers bovenste gedeelte zijn levensgevaarlijk. Bij bochten, wissels en hoogte verschil vliegen deze deuren kei hard open en dicht. Al week last van knie omdat zo’n deurtje kei hard tegen mij aan knalde, terwijl ik rustig zat.

Dat klinkt als een detail maar ik zat ook op zo'n plaats (de stoel/zitplaats naast de glazen klapdeur) en die vliegen inderdaad vrolijk alle kanten op tijdens een rit/reis.

Je knie zal er weinig onder lijden (tenzij je 2 meter bent en met je benen heel wijd zit...) maar dan nog. Irritant!

Levensgevaarlijk? Neuh... Hooguit auw of zo.. Kusje of gratis koffie/thee er op? 😥
Zoals eerder vermeld wordt dit probleem met de deuren verholpen. De scharnieren van deze deuren worden vervangen.
Reputatie 5
Badge
Over glazen deuren gesproken: https://www.bd.nl/oss/glazen-deur-spat-uit-elkaar-in-trein-tussen-den-bosch-en-oss-mensen-kunnen-zo-ernstig-gewond-raken~a6ea7ffc/

Gaat het in dit artikel ook over de trein uit dit topic?
Reputatie 7
Badge +3
Hoe komt het dan dat ik in Duitse dubbeldekkers (en ik kom regelmatig in Duitsland en heb al gereisd in diverse modellen dubbeldekkers daar) dit probleem nooit heb?
Duitse dubbeldekkers hebben een hele andere inrichting omdat ze wat ruimer zijn. Omdat het maximaal toegelaten ruimteprofiel in Nederland kleiner is kunnen die Duitse dubbeldekkers hier niet rijden en is het in Nederland bij de inrichting passen en meten.
Badge +3
Gaat het in dit artikel ook over de trein uit dit topic?
Die in het artikel is ook een VIRMm (smalle trap) of DDZ (brede trap), dus 'nieuwe dubbeldekker' en inderdaad een soortgelijke deur.

Het ziet er heftiger uit dan dat het is. Het is veiligheidsglas dus het 'verbrokkelt' zonder echte splinters, net zoals een autoruit of van die Duralex/Pyrex glazen en schalen, en bushokjes e.d.

Neemt niet weg dat je dat niet in je gezicht wilt hebben, maar echt gevaarlijk is het niet. Reactie van de conducteur is wel apart "ik ruim het straks wel op". Dat zien is geloven natuurlijk, maar die trein zou niet zomaar verder mogen rijden (vind ik), zeker niet als er mensen gewond zijn geraakt.

Het verhaal komt wel van een paar tieners/jongedames ook. Ik geloof best dat ze geschrokken zijn, maar om zo'n deur aan diggelen te krijgen is enig geweld nodig (al is een flinke tik met bijv. de punt van een paraplu wel voldoende eigenlijk)...

Zo'n oranje life-hammer in je auto doet precies hetzelfde met je (zij- en achter)ruiten. De voorruit krijg je niet stuk (die is van gelaagd glas), dus wat NS zegt in dat artikel over die deur klopt ook niet echt.

Misschien heette de conducteur wel Trump en vond het allemaal "fake news"... 😃 Hij of zij is wel degene die ter plaatse (wij waren er niet bij) de inschatting moet maken of er reden is voor ophef. Er worden wel vaker dingen in treinen gesloopt. Later (laten) opruimen is dan een optie...
@Tamzin , kan je alsjeblieft kappen met het plaatsen van dat soort foutieve informatie? Je bent al eerder aangesproken hierover in een ander topic en je gaat er toch mee door.

Ik citeer maar eens een eerdere post van mij:
"Het Nederlandse ruimteprofiel is even hoog (4,680 m) en zelfs in een aantal gevallen hoger (4,800 m) dan die in Duitsland (4,680 m) en is zelfs een stukje breder (3,600 m of zelfs 3,800 m tegen 3,418 m maximaal in Duitsland, en op veel lijnen zelfs minder). Het NL profiel voldoet daarmee aan de internationale G2 of GC standaardprofielen (en is dus zelfs op bepaalde punten nog groter)."
Reputatie 5
Robert B ik proef bij jou dezelfde nonchalance als in eerste instantie bij de NS.
Badge +3
Robert B ik proef bij jou dezelfde nonchalance als in eerste instantie bij de NS.
Tja, als het mijn trein was zou ik erg boos zijn. Maar ik heb geen intercity, dus kan roepen wat ik wil. In dit geval haal ik inderdaad mijn schouders op. Het is zoals het is, en kan gebeuren...

Toen ik van de week mijn ovenschaal aan gruzelementen zag gaan op de keukenvloer schrok ik ook, was ik ook even boos en pakte de bezem en stofzuiger. Zie het die conducteur nog niet doen..
Reputatie 5
Zonder de leeftijdstoevoeging en de alinea daarover had ik je reactie wel sterk bevonden.
Reputatie 7
Badge +3
De trein in het artikel is een DDZ gezien in het artikel wordt gemeld dat het om treinstel 7618 gaat. Anders te herkennen aan de trapleuning. Dus inderdaad een zelfde trein als in dit topic.

Deze trein heeft die avond zo te zien na Nijmegen niet meer gereden.
https://treinposities.nl/ritinfo/20181025/3672

En veiligheidsglas of niet, één van de twee jongedames schijnt wel degelijk snijwonden te hebben, plus kleding is beschadigd. Dat is iets wat je gewoon niet wilt.
Hoe het kan dat zo'n deur uit elkaar kan spatten zal onderzoek denk ik moeten uitwijzen. Maar het siert de NS zeker niet dat er pas na tussenkomst van een journalist contact is tussen NS en de dames.

Reageer