beantwoord

Hard openslaande glazen deuren in nieuwe intercity dubbeldekkers


Reputatie 1
Is er iets te doen aan de enorm hard openslaande glazen deuren in de nieuwe intercity dubbeldekker treinen?

Ik reis veel met deze nieuwe treinen en ervaar nogal wat ongemak. Een van die ongemakken is dat de glazen deuren in de coupe bij de minste of geringste zijdelingse beweging van de trein op het spoor openslaan naar binnen toe in de coupe en hard tegen de deurstop op de vloer knallen. Ik ben al een paar keer geraakt en vrees dat zo een deur eerdaags kapot klapt, zo hard gaat het soms.
Dit probleem is ook bekend bij de conducteur die ik zojuist sprak.
icon

Beste antwoord door Herman NS 22 juli 2014, 08:48

Hallo Vroom,

Vervelend dat je dit met enige regelmaat tegenkomt. Fijn dat je hiervoor het NS Serviceforum hebt weten te vinden.

We vinden het belangrijk dat je met een veilig gevoel in de trein zit. Uiteraard zijn de treinen uitgebreid getest, maar het is wel belangrijk dat je comfortabel kunt reizen. Je klacht over de openslaande deuren heb ik om die reden geregistreerd en doorgegeven aan de verantwoordelijke afdeling.

Vriendelijke groet,
Herman NS
Bekijk origineel

60 reacties

Badge
Over glazen deuren gesproken: https://www.bd.nl/oss/glazen-deur-spat-uit-elkaar-in-trein-tussen-den-bosch-en-oss-mensen-kunnen-zo-ernstig-gewond-raken~a6ea7ffc/

Gaat het in dit artikel ook over de trein uit dit topic?

Dit gaat om een deur in een DDZ, en zoals duidelijk op de foto is te zien versplintert deze deur geheel als er iets mee gebeurt. Maar voordat je dat voor elkaar krijgt moet je onder normale omstandigheden toch wel bruut geweld gebruiken. En aangezien al het glas aan de trap zijde ligt lijkt het wel alsof hij gewoon heel bruut naar die kant is opengedaan, het glas ligt nml. nagenoeg geheel in dat stukje en amper in het coupe gedeelte. Laten we in ieder geval stellen dat dit NIET spontaan gebeurt met een zo'n raam.

Aangezien er in het bericht wordt aangegeven dat het glas ook in haar haar zat zouden ze zoals ze beschreven de coupe ingelopen zijn en dan de deur naar zich toe hebben geopend, dit terwijl ik eigenlijk alleen maar mensen zie die de deur van zich af duwen als ze naar de coupe lopen. Maar dan ligt het glas wel aan de verkeerde kant. Ik kan mij niet voorstellen dat dit glas gebroken is bij normaal open en dicht doen van de glazen deur.

Ik mis wel de foto's van de ernstige verwondingen en de kleding welke enorm veel gaten heeft, meestal worden dat soort foto's er ook bij gepubliceerd.

En daarnaast kan ik me niet voorstellen dat er een conducteur is die het niet serieus neemt als iemand onder het glas en met snijwonden naar hem toe gekomen is en dan niet meteen zou gaan kijken.

In dit geval had dit gedeelte van de trein minimaal afgezet moeten worden zodat de reizigers hier niet mee in aanraking konden komen en daarna zo snel mogelijk uit de dienst om de restanten glas en deur te verwijderen. Zonder deur en glas kan deze wel weer ingezet worden tot dat de glazen deur weer vervangen is.
Reputatie 7
Badge +3
In dit geval had dit gedeelte van de trein minimaal afgezet moeten worden zodat de reizigers hier niet mee in aanraking konden komen en daarna zo snel mogelijk uit de dienst om de restanten glas en deur te verwijderen. Zonder deur en glas kan deze wel weer ingezet worden tot dat de glazen deur weer vervangen is.
Trein is later opgeheven.

Reputatie 7
Badge +3

En daarnaast kan ik me niet voorstellen dat er een conducteur is die het niet serieus neemt als iemand onder het glas en met snijwonden naar hem toe gekomen is en dan niet meteen zou gaan kijken.


De verwondingen waren waarschijnlijk niet van ernstige aard, ik mag aanmemen dat de conducteur dan wel anders had gehandeld.
Eén van de 2 zussen geeft ook aan ,,Dit is een ernstig incident in de trein, waarbij bij herhaling mensen ernstig gewond kunnen raken”, met de nadruk op kunnen. De klacht gaat ook grotendeels over het feit dat NS geen conctact had opgenomen.

Badge
Uit het feit dat de trein is opgeheven kun je al opmaken dat de conducteur dus wel heeft gehandeld en de melding dus serieus heeft genomen. Het verhaal wordt dus weer heftiger gemaakt dan het was naar mijn idee.

En dan rijst de vraag of de NS wel de contactgegevens had van de betrokkenen, dat wordt nml. verder niet vermeld.
Reputatie 7
Badge +3
Zoals met zoveel dingen zal de waarheid ergens in het midden liggen.
Het komt op mij over dat de conducteur misschien in eerste instantie de indruk had dat het wel meeviel (misschien maar kleine snijwondjes) en de trein wel liet vertrekken vanaf Oss, tijdens de rit is gaan kijken en na het zien van de schade de trein heeft opgeheven vanaf Nijmegen.

En aangezien er wordt gesproken over een antwoord dat binnen vijf werkdagen zou volgen kan het best zijn de de klacht via het contactforumulier is ingediend. Ook al zijn de achterstanden daarmee denk ik wel aardig weggewerkt (lees er in ieder geval niets meer over) zal het nog steeds langer duren voor er dan een antwoord komt.
Badge +3

Zojuist iemand met een soortgelijke vraag (er zat iemand verderop in de 1e klas met luide muziek).

Maar vooralsnog zijn ze dus gewoon verwijderd (DDZ-6 7635)?

Iemand voegde nog toe:

Waren deuren met klink. Werden vaak niet goed gesloten of sloten zelf niet goed waardoor ze open konden klappen, soms tegen mensen aan die in de stoel ernaast zaten. Uit veiligheidsoverwegingen verwijderd.

Reputatie 6
Badge

Klopt die zijn verwijderd. Ik snap alleen niet waarom, want ze zaten er al jááren in. Voorheen wel houten deuren. Dus wat het probleem nu is, ben ik ook wel benieuwd naar.

 

Badge

Klopt die zijn verwijderd. Ik snap alleen niet waarom, want ze zaten er al jááren in. Voorheen wel houten deuren. Dus wat het probleem nu is, ben ik ook wel benieuwd naar.

 


De reden staat in de post boven je onder de foto.

Reputatie 6
Badge

Eerlijk zie ik dat niet als een probleem, omdat het heel lang goed is gegaan.

Badge

Eerlijk zie ik dat niet als een probleem, omdat het heel lang goed is gegaan.


Toch zijn er incidenten geweest ook met deuren van glas welke stuk gingen en daarom is deze maatregel op dit moment genomen vanwege de veiligheid van de reizigers.

Reageer